Entertainment alle pijlers

Het viva-boekentopic - deel 6

29-08-2018 11:18 2353 berichten
Een vers boekentopic!

Afbeelding

Deel 5 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.

Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat moet ik me voorstellen bij een surrealistisch boek? Ik ken surrealistische kunst, maar kan dat even niet vertalen naar een verhaal.

Ik geniet we van Eline Vere hoor :) Maar heb het toen ik een jaar of 16 was volgens mij met meer plezier gelezen. Blij dat ik wegkwam met dit stuk 'literatuur' Ik weet nog dat ik het thema erg vond lijken op 'Van de koele meren des doods', dus die ga ik hierna maar lezen
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
05-09-2018 08:26
Wat moet ik me voorstellen bij een surrealistisch boek? Ik ken surrealistische kunst, maar kan dat even niet vertalen naar een verhaal.
Geen idee of er een officiele definitie van is eigenlijk, maar ik zie het als boeken die wel in het hier en nu spelen maar dan met een twist.
Dus geen fantasy oid wat zich echt in een andere wereld afspeelt, maar eerder alsof je in vervreemde parallelwereld terecht komt. Zoiets.

Maar er zijn vast wel betere omschrijvingen van.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat zou betekenen dat Stephen King surrealistisch schrijft? Soms dan.
Later is nu
tonkje schreef:
05-09-2018 11:33
Geen idee of er een officiele definitie van is eigenlijk, maar ik zie het als boeken die wel in het hier en nu spelen maar dan met een twist.
Dus geen fantasy oid wat zich echt in een andere wereld afspeelt, maar eerder alsof je in vervreemde parallelwereld terecht komt. Zoiets.

Maar er zijn vast wel betere omschrijvingen van.
Ja, ik zie dat ook als Surrealisme.

Iemand hierboven haalde de boeken van Kafka aan - voor mij een perfect voorbeeld van surrealisme. In Metamorphosis (Gedaanteverwisseling) bijvoorbeeld, wordt de hoofdpersoon opeens wakker als insect. Het verhaal speelt zich gewoon af in het heden (na ja, tenminste in de tijd waarin het is geschreven) en gaat er over hoe de hoofdpersoon en zijn familie op deze plotselinge bizarre situatie reageert (en hun reacties vond ik ook vooral bizar).

The Trial van Kafka is er ook zo een. Hoofdpersoon “K” wordt plots door agenten uit zijn bed gelicht en gearresteerd en in het gehele proces dat erop volgt, vertelt niemand hem wat hij eigenlijk gedaan heeft.

Voor mij zijn het verhalen die tot op bepaalde hoogte wel realistisch zijn (want ze spelen zich in onze wereld en in onze tijd af, met normale mensen), maar door bizarre of aparte wendingen toch een twist krijgen die niet helemaal realistisch is.

Ik heb Metamorphosis helemaal gelezen (maar dat is een kort verhaal), maar ben halverwege gestopt met het lezen van The Trial. Ik kan niet zo goed dealen met Kafka heb ik gemerkt: voor mij te surrealistisch; vooral de manier waarop mensen met hun situaties omgaan vind ik te bizar en daarom kon ik me er niet mee inleven.

Van Murakami heb ik alleen Norwegian Wood gelezen en hoewel ik ook niet helemaal kon meekomen met de reacties van hoofdpersonen, valt dit boek qua surrealisme nog wel mee. Ik geloof dat de andere boeken van hem wat surrealistischer zijn.
Dreamer schreef:
05-09-2018 11:38
Dat zou betekenen dat Stephen King surrealistisch schrijft? Soms dan.
Dat zou ik dan weer omschrijven als “bovennatuurlijk”. Ik ga hier wel even over nadenken, want ik vind het een interessant punt. Ik heb ook bijna alles van King gelezen (op 2 boeken na), dus ik ga me even bedenken of er boeken zijn die ik onder Surrealisme zou plaatsen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Aan Kafka ben ik nog nooit begonnen. Ik wacht op de surrealistische Kings. Ik denk zelf aan de combi 'Desperation' en 'De Regelaars'. Zelfde hoofdpersonen, zelfde begin, ander verhaal. Heel bizar. Beetje surrealistisch, inderdaad.

Ik ben trouwens halverwege Tijden van Vuur en het is weer net zo'n Mosse als de eerderen. De geschiedenis die in de Labyrint trilogie beschreven wordt, wordt zijdelings benoemd. (helaas ben ik dat allemaal alweer vergeten) Ik haal natuurlijk weer personen door elkaar. Er zit wel een lijst met personages voorin het boek. Terugbladeren vind ik met een ereader altijd lastig, dus ik heb hier foto's van gemaakt. :-]
Later is nu
Dreamer schreef:
05-09-2018 18:15
Aan Kafka ben ik nog nooit begonnen. Ik wacht op de surrealistische Kings. Ik denk zelf aan de combi 'Desperation' en 'De Regelaars'. Zelfde hoofdpersonen, zelfde begin, ander verhaal. Heel bizar. Beetje surrealistisch, inderdaad.
Ja, daar kan ik wel mee inkomen! Ik vond ze allebei trouwens vreselijk. Surrealisme is niet mijn genre, geloof ik.

Ik dacht ook aan Talisman en Black House, maar misschien vallen die toch meer onder fantasy.
Verder natuurlijk veel horror, wat meer fantasy met The Dark Tower.. , tegenwoordig ook thrillers met Mr Mercedes. King heeft eigenlijk zoveel genres geschreven - ik vind het altijd een beetje jammer als mensen zijn schrijfkunst beoordelen op de (vaak vreselijke) films die zijn gemaakt van zijn boeken. Maar goed, dat zeg ik als grote fan :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het altijd zo raar, dat mensen gelijk beginnen over 'de nog uit te komen film' als er een boek uit is. Ik léés, ik kijk dan de films niet en het boeit me niet zoveel wie de hoofdrollen gaan spelen.
Als boekensites beginnen over films van boeken, dan irriteert me dat zelfs soms. Maar goed, verder negeer ik het dan.

Overigens zijn 2 van mijn mans favoriete films gebaseerd op boeken van King; Shawshankredemption en Green Mile. Hij echt heel verbaasd toen ik zei dat ik de boeken al gelezen had én dat ze van King waren ;-D
Later is nu
Dreamer schreef:
06-09-2018 06:46
Ik vind het altijd zo raar, dat mensen gelijk beginnen over 'de nog uit te komen film' als er een boek uit is. Ik léés, ik kijk dan de films niet en het boeit me niet zoveel wie de hoofdrollen gaan spelen.
Als boekensites beginnen over films van boeken, dan irriteert me dat zelfs soms. Maar goed, verder negeer ik het dan.

Overigens zijn 2 van mijn mans favoriete films gebaseerd op boeken van King; Shawshankredemption en Green Mile. Hij echt heel verbaasd toen ik zei dat ik de boeken al gelezen had én dat ze van King waren ;-D
Gelukkig zijn dat ook wel steengoede verfilmingen :-D en steengoede verhalen!
Mensen, even delen. Morgen ga ik naar een meet&greet met Arnon Grunberg, absoluut mijn favoriete schrijver. Heb z'n nieuwe boek gisteren gekocht en nu al bijna uit.
Ben gewoon nerveus voor morgen! :hyper:
Vraagje: welke vraag zouden jullie stellen aan je favoriete schrijver?
Alle reacties Link kopieren Quote
FadeToBlack schreef:
07-09-2018 10:51
Mensen, even delen. Morgen ga ik naar een meet&greet met Arnon Grunberg, absoluut mijn favoriete schrijver. Heb z'n nieuwe boek gisteren gekocht en nu al bijna uit.
Ben gewoon nerveus voor morgen! :hyper:
Vraagje: welke vraag zouden jullie stellen aan je favoriete schrijver?
Heb je een favoriet personage in 1 van zijn boeken? Dan zou ik vragen of hij veel van dat personage op zichzelf heeft gebaseerd. En zo niet, waar hij dan inspiratie vandaan haalt om een karakter te vormen.
Ik ben altijd benieuwd in hoeverre personages in boeken iets zeggen over de schrijver. Maar dan bedoel ik eigenlijk vooral de kleine dingetje, zoals dat Marietje van thee met melk houdt en er een hekel aan heeft als haar man zijn neus snuit.
Zanahoria schreef:
07-09-2018 16:03
Heb je een favoriet personage in 1 van zijn boeken? Dan zou ik vragen of hij veel van dat personage op zichzelf heeft gebaseerd. En zo niet, waar hij dan inspiratie vandaan haalt om een karakter te vormen.
Ik ben altijd benieuwd in hoeverre personages in boeken iets zeggen over de schrijver. Maar dan bedoel ik eigenlijk vooral de kleine dingetje, zoals dat Marietje van thee met melk houdt en er een hekel aan heeft als haar man zijn neus snuit.
Leuke vraag, die ga ik stellen (als ik durf). Ik hoop trouwens niet dat Grunberg veel van zichzelf in zijn personages stopt, want die zijn altijd behoorlijk verknipt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fiorah schreef:
29-08-2018 17:46
Oh laat je even weten hoe die beviel?

Shtum is de moeite waard.

Tijden van Vuur
is net zo mooi en goed als de andere boeken. Alleen.. ik wilde dat ik had gewacht tot de volgende delen (neem ik aan) er ook zijn, want nu wil ik verder. Bovendien is de proloog een teaser voor boek 2 of zelfs 3, ben ik bang. Misschien kun je dit boek zien als 1 grote flashback of uitleg, waar het in de Proloog over gaat.

Dus.. een paar jaartjes wachten en dan alle drie de boeken achter elkaar door lezen. Hopelijk zijn ze er in 2020, want dan ga ik naar Bordeaux (een evenement, daarom weet ik dat al) en heb ik gelijk een boek dat zich afspeelt in de omgeving.. nouja, om en nabij.
Later is nu
Dreamer schreef:
06-09-2018 06:46
Ik vind het altijd zo raar, dat mensen gelijk beginnen over 'de nog uit te komen film' als er een boek uit is. Ik léés, ik kijk dan de films niet en het boeit me niet zoveel wie de hoofdrollen gaan spelen.
Als boekensites beginnen over films van boeken, dan irriteert me dat zelfs soms. Maar goed, verder negeer ik het dan.

Overigens zijn 2 van mijn mans favoriete films gebaseerd op boeken van King; Shawshankredemption en Green Mile. Hij echt heel verbaasd toen ik zei dat ik de boeken al gelezen had én dat ze van King waren ;-D
Als ik zie dat er een boekverfilming in de bioscoop komt (van een boek dat ik enigszins interessant vind) denk ik ook altijd, snel eerst het boek lezen. Maar als ik net het boek uit heb dan denk ik, laat ook maar. Als er wat langer tussen zit vind ik het soms wel leuk. Als ik eenmaal de film heb gezien is de kans klein dat ik het boek nog ga lezen.
Iemand (weet even niet meer wie) vroeg naar surrealistische boeken. Zuid-Amerikaanse schrijvers hebben regelmatig surrealistische elementen in hun boeken. Gabriel Garcia Marquez, Isabel Allende, Laura Esquivel.

Ik heb Fried Green Tomatoes at The Whistle Stop Café uit. Nu ik het voor de 2e keer las had ik wel wat meer moeite met sommige aspecten van het boek. M.n. het racisme erin. Maar vanuit de hoofdpersoon gezien en in de tijd gezien klopt het denk ik wel. Alleen is het soms wel lastig om te lezen. Aan het einde heb ik wel (wederom) tranen met tuiten gehuild. Dus dat was nog niet veranderd. :)

Intussen ben ik op de helft van Their Eyes Were watching God. Het doet me qua schrijfstijl (en setting/thema's natuurlijk) een beetje denken aan Beloved. Ik wissel vaak af met boek en audioboek, maar ik houd het in dit geval bij luisteren. Het is best lastig te volgen zo, maar met lezen vond ik het helemaal niet te doen. Het is grotendeels geschreven in pidgin-english.

Daarnaast ben ik begonnen in Alias Grace, van Margaret Atwood (omdat ik wel interesse heb in de serie, haha) en in een non-fictie boek: Why We Sleep: Unlocking the Power of Sleep and Dreams. Ik ben in beiden echt net begonnen, dus kan er nog weinig over zeggen.
anoniem_64cf6f24eb981 wijzigde dit bericht op 08-09-2018 15:00
0.12% gewijzigd
Ik heb The coma van Alex Garland (The Beach, Ex Machina) in één ruk uitgelezen. Deed me wel een beetje aan Murakami denken, maar dan net wat toegankelijker.

Heb Het tumult van de tijd (Julian Barnes), De donkere toren (Stephen King) en een verhalenbundel van W.F. Hermans (De laatste roker) in huis, ben er nog niet over uit welke ik nu ga lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
GeorgieBrown schreef:
08-09-2018 14:41
Als ik zie dat er een boekverfilming in de bioscoop komt (van een boek dat ik enigszins interessant vind) denk ik ook altijd, snel eerst het boek lezen. Maar als ik net het boek uit heb dan denk ik, laat ook maar. Als er wat langer tussen zit vind ik het soms wel leuk. Als ik eenmaal de film heb gezien is de kans klein dat ik het boek nog ga lezen.

Precies zo!
En soms heb ik de film (of serie) gezien en kom ik erachter dat er een boek van is. Dan kan ik best balen :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
08-09-2018 12:51

Tijden van Vuur
is net zo mooi en goed als de andere boeken. Alleen.. ik wilde dat ik had gewacht tot de volgende delen (neem ik aan) er ook zijn, want nu wil ik verder. Bovendien is de proloog een teaser voor boek 2 of zelfs 3, ben ik bang. Misschien kun je dit boek zien als 1 grote flashback of uitleg, waar het in de Proloog over gaat.

Dus.. een paar jaartjes wachten en dan alle drie de boeken achter elkaar door lezen. Hopelijk zijn ze er in 2020, want dan ga ik naar Bordeaux (een evenement, daarom weet ik dat al) en heb ik gelijk een boek dat zich afspeelt in de omgeving.. nouja, om en nabij.
Oh dankjewel nog voor het laten weten! Ik ga geen jaren wachten hoor. Alhoewel, ik vind het een typisch vakantieboek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fragolisa schreef:
08-09-2018 14:54
Ik heb The coma van Alex Garland (The Beach, Ex Machina) in één ruk uitgelezen. Deed me wel een beetje aan Murakami denken, maar dan net wat toegankelijker.

Heb Het tumult van de tijd (Julian Barnes), De donkere toren (Stephen King) en een verhalenbundel van W.F. Hermans (De laatste roker) in huis, ben er nog niet over uit welke ik nu ga lezen.
De donkere toren boek 1, de scherpschutter dus? Zo’n ongelooflijk fantastische serie! Ik kan me herinneren dat ik De Scherpschutter vrij vaag vond, maar vanaf boek 2 (The drawing of the three) begint het avontuur echt en dan laat het je niet meer los. Ik ben jaloers op iedereen die nog aan de serie moet beginnen. Het is echt een avontuur.
Babooshka77 schreef:
08-09-2018 21:39
De donkere toren boek 1, de scherpschutter dus? Zo’n ongelooflijk fantastische serie! Ik kan me herinneren dat ik De Scherpschutter vrij vaag vond, maar vanaf boek 2 (The drawing of the three) begint het avontuur echt en dan laat het je niet meer los. Ik ben jaloers op iedereen die nog aan de serie moet beginnen. Het is echt een avontuur.
Ja, deel 1. Heb inderdaad in recensies gelezen dat het eerste boek langzaam op gang komt, maar gelukkig is het niet zo dik, dan kan ik snel in het avontuur duiken!

Ik heb It twee keer gelezen (1x in het Nederlands en 1x in het Engels), dus ik weet hoe pakkend King kan schrijven :flirting:
Fragolisa schreef:
08-09-2018 21:42
Ja, deel 1. Heb inderdaad in recensies gelezen dat het eerste boek langzaam op gang komt, maar gelukkig is het niet zo dik, dan kan ik snel in het avontuur duiken!

Ik heb It twee keer gelezen (1x in het Nederlands en 1x in het Engels), dus ik weet hoe pakkend King kan schrijven :flirting:
De Donkere Toren is geweldig! Veel plezier alvast en ik ben inderdaad ook jaloers haha!
Alle reacties Link kopieren Quote
Shtum - Jem Lester

Met dank aan degene die het boek hier noemde! Mooi boek.

En met dank aan de discussie over boekverfilmingen en hoe boeken toch echt beter zijn, (her)lees ik nu de Hungergames. De films zijn echt wel ok, maar de boeken zijn stukken beter.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hungergames zijn vermakelijke boeken inderdaad :) al vind ik ze ook weer niet van heel hoog niveau.

Zojuist "een bijna volmaakte vriendschap" uitgelezen. Een boek anders dan alle andere boeken die ik tot nu toe gelezen heb, dat vind ik altijd erg leuk. Verhaal had van mij wel nog wat meer verdieping mogen hebben.
The Hunger Games, hm, boeken gelezen, films gezien. Tenminste, weet eigenlijk niet of ik ze allemaal gezien heb. In elk geval 1. Boek 1 was wel leuk, de rest meer van hetzelfde. Maar goed, het is niet mijn genre en ik ben ook geen fan van series.

Ik heb Their Eyes were watching God uit. Het was wel goed. Vooral de ontwikkeling van de hoofdpersoon is heel mooi. Maar door het taalgebruik vond ik het af en toe moeilijk te volgen en het bleef een beetje afstandelijk. Ik vergeleek het al eerder met Beloved, daarmee had ik dat ook. Komt denk ik ook omdat de setting zo ver van me afstaat dat ik het lastiger vind me erin te verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond the hunger games wel goed, zeker het eerste deel. En vond de verfilming ook niet slecht.

Ik las Sabel van Suzanne Wouda. Een jeugdboek over een jongetje in kamp Vught.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven