Entertainment alle pijlers

Het viva-boekentopic - deel 6

29-08-2018 11:18 2353 berichten
Een vers boekentopic!

Afbeelding

Deel 5 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.

Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
oh ja, Nevermoor. Dat is wel het hypeboek van het moment geloof ik. Maar ik hoor alleen maar positieve verhalen erover. Dus ik denk dat ik het op mijn vakantielijst zet. Mocht ik nog weg komen tenminste.

Je kunt ook een oproep plaatsen op het prikbord, Mandylion.
Alle reacties Link kopieren Quote
@leesclubjes:
Hebben we niet eens een paar jaar geleden met alle meepraters in het boekentopic Perks of being a wallflower gelezen?
Niet echt een succes, denk ik, want niet herhaald.

@Martian:
Ik herinner me vooral veel gepiel met aardappeltjes en allerlei scheikundig geneuzel van dat boek. Het kon me totaal niet boeien, maar ik behoor tot een kleine minderheid geloof ik. De film (die ik na het boek heb gezien) vond ik ook stom, maar beter dan het boek.

@Nevermoor:
Als het een hype is, dan is dat volkomen terecht wat mij betreft. Heel erg vreselijk superleuk.

Ik lees nu Anna Karenina. :love:
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
29-08-2018 22:51
@leesclubjes:
Hebben we niet eens een paar jaar geleden met alle meepraters in het boekentopic Perks of being a wallflower gelezen?
Niet echt een succes, denk ik, want niet herhaald.

@Martian:
Ik herinner me vooral veel gepiel met aardappeltjes en allerlei scheikundig geneuzel van dat boek. Het kon me totaal niet boeien, maar ik behoor tot een kleine minderheid geloof ik. De film (die ik na het boek heb gezien) vond ik ook stom, maar beter dan het boek.

@Nevermoor:
Als het een hype is, dan is dat volkomen terecht wat mij betreft. Heel erg vreselijk superleuk.

Ik lees nu Anna Karenina. :love:
Ik vond de film van The Martian ook zo leuk :D Die soundtrack :-D

Anna Karenina staat al een tijdje in mijn boekenkast en ik heb zin er eens aan te beginnen, maar in mijn hoofd is het een winterboek dus ik wacht er nog even mee.

Zijn er meer mensen die een bepaald soort boek per seizoen lezen? Zomerboeken zijn misschien was obvious, maar bijvoorbeeld mijn Stephen Kings heb ik aan de kant geschoven tot het najaar, want ik vind het heerlijk ze te lezen als het buiten donker en guur is en ik moet nog steeds het laatste deel van His Dark Materials uitlezen, maar dat vind ik een fijn boek rond de kerstperiode... Ik weet alleen niet wat lenteboeken zijn :-D

Lezen gaat nu wat langzamer, omdat ik langzamerhand mijn studieboeken weer in moet duiken.. (en die tellen niet hier :P )
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceridwen91 schreef:
30-08-2018 06:36
Ik vond de film van The Martian ook zo leuk :D Die soundtrack :-D

Anna Karenina staat al een tijdje in mijn boekenkast en ik heb zin er eens aan te beginnen, maar in mijn hoofd is het een winterboek dus ik wacht er nog even mee.

Zijn er meer mensen die een bepaald soort boek per seizoen lezen? Zomerboeken zijn misschien was obvious, maar bijvoorbeeld mijn Stephen Kings heb ik aan de kant geschoven tot het najaar, want ik vind het heerlijk ze te lezen als het buiten donker en guur is en ik moet nog steeds het laatste deel van His Dark Materials uitlezen, maar dat vind ik een fijn boek rond de kerstperiode... Ik weet alleen niet wat lenteboeken zijn :-D
Voor mij zonder meer een winterboek, Anna Karenina. De Russen zijn het er vast niet mee eens, maar voor mij Rusland = winter.
Gelukkig is het nog wat herfstig deze dagen. :)

Bij lenteboeken denk ik aan iets lichtvoetigs, optimistisch. Geen chicklit, want dat is altijd met allerlei misverstanden en moeilijkheden voor ze elkaar krijgen. In een lenteboek trouwen ze al op bladzijde 1. ;-D
Becky Chambers is redelijk lente. De meeste moomin-boeken (Hoed van de tovenaar), Hendrik Groen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
mandylion schreef:
29-08-2018 22:06
Ah bedankt.

Ik heb me aangemeld bij hebban maar ik zoek eigenlijk (ook) een vast groepje waarmee je fysiek afspreekt.
In mijn dorp zit alleen iets waar de leden allemaal 50+ zijn, maar ik zou liever met wat jongere mensen een groep vormen.

Haha, ik ben ook 50+

Ik reageerde op een oproepje, waarbij mensen van 20-30 gevraagd werden, maar als het om (thrillers) lezen gaat, maakt leeftijd niet zo heel veel uit, blijkt. Inmiddels zijn we met twee 50+-ers, een paar tussen de 30 en 40 en een enkele onder de 30.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Fiorah schreef:
29-08-2018 22:15
Ja, 4 heb ik van haar gelezen. Maar 3 zijn een trilogie toch en dit is weer een losse?

Ik heb inderdaad 3 van haar gelezen, de serie die begint met Het Labyrint. (was dat de eerste? Ik weet het niet meer) Deze blijkt de eerste van een nieuwe serie te zijn, over de Hugenoten in Frankrijk. Het speelt zich weer af in en om Carcasonne. Daar moet ik toch maar een keertje heen :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niet echt boeken bij het seizoen. Probeer met vakantie wel boeken te lezen, die zich afspelen rond de regio waar ik ben. Dus eigenlijk moet ik NU naar Carcasonne :biggrin:
Later is nu
Dreamer schreef:
30-08-2018 10:24
Ik heb niet echt boeken bij het seizoen. Probeer met vakantie wel boeken te lezen, die zich afspelen rond de regio waar ik ben. Dus eigenlijk moet ik NU naar Carcasonne :biggrin:
Ja, dat doe ik eigenlijk ook zoveel mogelijk. De naam van de roos gelezen toen we in Noord Italie waren, bijvoorbeeld.
Wel leuk als plekken in boeken herkenbaar zijn, zo las ik laatst Suezkade van Siebelink. Dat speelt in Den Haag, in een buurt waar ik jaren gewerkt heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ook leuk om boeken te lezen, die zich in mijn stad afspelen, maar dat zijn er niet zoveel. Nadat ik véél boeken las, die zich in Amsterdam afspeelden, vond ik eigenlijk dat ik die stad misschien eens beter moet leren kennen, maar dat gaat 'm niet worden, denk ik.

ik ben nu al op zoek naar boeken voor de volgende vakantie :-]
(maar verder lees ik daar ook alles hoor)
Later is nu
En waar gaat de reis heen? :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Hongarije. Ook eens een anders dan anders land. De meeste boeken die ik lees, spelen zich toch af in Nederland, Groot Brittannië en (vooral) de Verenigde Staten.

Dus, weet je nog een leuke thriller? In het vorige topic kreeg ik al een tip. Ik kan verder vooral boeken vinden, met veel over de geschiedenis, maar een soort Dan Brown of Stephen King in die contreien is natuurlijk ook leuk.
Later is nu
Nee, ik zou het ook niet weten, ken geen spannende boeken die in Hongrarije spelen. Toch maar iets algemeens meenemen dan!
Dreamer schreef:
30-08-2018 11:57
Hongarije. Ook eens een anders dan anders land. De meeste boeken die ik lees, spelen zich toch af in Nederland, Groot Brittannië en (vooral) de Verenigde Staten.

Dus, weet je nog een leuke thriller? In het vorige topic kreeg ik al een tip. Ik kan verder vooral boeken vinden, met veel over de geschiedenis, maar een soort Dan Brown of Stephen King in die contreien is natuurlijk ook leuk.
Ik heb gegoogled op “books set in Hungary” en kom dan vervolgens op een pagina van Goodreads uit met boeken met die tag. Het zijn er enkele tientallen - misschien zit hier iets leuks bij?

Veel plezier alvast - Hongarije is prachtig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga nu beginnen in Vriendschapsverzoek van ene Laura Marshall. Op de voorkant staat “ perfecte thriller voor lezers van het meisje in de trein” nu was ik van dat boek niet heel erg onder de indruk dus we zullen zien. :P
Het idee van een leesclubje is wel leuk. Maar als ik dan denk dat ik op een bepaald tijdstip een bepaald boek moet hebben gelezen wordt ik een beetje opstandig, lol. Maar over een boek praten is natuurlijk wel leuk. Zit je in een real life clubje, Dreamer? Of online? Kan mij voorstellen dat koffie (of wijn, waarom niet) ook bijdraagt aan de feestvreugde. ;)

Het is wel leuk dat er meerdere smaken vertegenwoordigd zijn hier. :)

Anna Karenina heb ik onlangs gelezen. Het is wel meer een winterboek eigenlijk, maar ik las het in de zomer. Meestal kies ik wel iets wat ik vind passen. Sinds ik ooit op een Spaans strand in een hittegolf Smilla's Sense of Snow probeerde te lezen, wat een totaal fiasco was.
Alle reacties Link kopieren Quote
GeorgieBrown schreef:
30-08-2018 19:15
Anna Karenina heb ik onlangs gelezen. Het is wel meer een winterboek eigenlijk, maar ik las het in de zomer.
Aha, dan was jij het dus door wie ik op het idee werd gebracht!

Wat me nogal opvalt in het boek is dat de mensen continu van alles menen af te lezen van de gezichten van anderen. Of iemand zegt iets op een bepaalde manier en hop een halve bladzijde aan conclusies die daaraan verbonden worden.

Ik doe dat zelf maar hoogstzelden en dan moet het wel heel erg duidelijk zijn in de zin van snauwen of ontzettend blozen, maar begin me nu af te vragen of ik nu een gebrek heb in de menselijke omgang. :$
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
GeorgieBrown schreef:
30-08-2018 19:15
Het idee van een leesclubje is wel leuk. Maar als ik dan denk dat ik op een bepaald tijdstip een bepaald boek moet hebben gelezen wordt ik een beetje opstandig, lol. Maar over een boek praten is natuurlijk wel leuk. Zit je in een real life clubje, Dreamer? Of online? Kan mij voorstellen dat koffie (of wijn, waarom niet) ook bijdraagt aan de feestvreugde. ;)
Dat moeten lezen, is ook niks voor mij. Ik had dat zelfs al met bibliotheekboeken, in de tijd dat ik nog lid was van de bieb.

Over boeken praten, wat we hier doen, vind ik wel erg leuk. Horen wat een ander van een boek vindt wat jij ook gelezen hebt, door enthousiaste reacties boeken gaan lezen. En die dan soms helemaal niks vinden. ;-D Of juist ook super helemaal geweldig. :cheer2:

En bijvoorbeeld doordat anderen hier The Martian wel een goed boek vinden, krijg ik toch de neiging om het nog eens te gaan lezen. Misschien dat het eindeloze geklooi met de aardappeltjes - echt in mijn herinnering ging het halve boek daarover :P - toch wel meevalt of misschien bij nader inzien juist wel spannend of interessant.

Ik heb trouwens nog maar zelden gehad dat ik een boek in 1e instantie/ 1e lezing maar niks vond, en dan een 2e keer wel leuk. Behalve als kind, dan las ik een boek terwijl ik er nog te jong voor was en dan een jaartje later vond ik het geweldig. Omgekeerd heb ik regelmatig: 1e keer prima boek, en als ik het dan herlees valt het vies tegen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
30-08-2018 19:21
Aha, dan was jij het dus door wie ik op het idee werd gebracht!

Wat me nogal opvalt in het boek is dat de mensen continu van alles menen af te lezen van de gezichten van anderen. Of iemand zegt iets op een bepaalde manier en hop een halve bladzijde aan conclusies die daaraan verbonden worden.

Ik doe dat zelf maar hoogstzelden en dan moet het wel heel erg duidelijk zijn in de zin van snauwen of ontzettend blozen, maar begin me nu af te vragen of ik nu een gebrek heb in de menselijke omgang. :$
Haha, ja, idd. Dat viel mij ook op! Ik vond het eerlijk gezegd nogal bijzonder dat dit door een man geschreven was. Want dit soort geneuzel is (bij voorbaat mijn welgemeende excuses voor deze totaal niet feministische opmerking) is imho niet echt iets voor een man... Ik bewonderde zijn inlevings vermogen.
Ik heb wel vaker gehad dat ik meerdere keren in een boek begon en dat ik er niet in kwam. Maar als ik daar dan na een paar pogingen wel doorheen was dat het dan een nieuwe favoriet werd. (o.a. bij East of Eden en bij Davita's Harp) Dat ik totaal van mening verander gebeurt niet zo vaak.

The Martian is vast niet voor iedereen. Maar ik vond het gewoon heel erg grappig.
Alle reacties Link kopieren Quote
GeorgieBrown schreef:
30-08-2018 19:15
Het idee van een leesclubje is wel leuk. Maar als ik dan denk dat ik op een bepaald tijdstip een bepaald boek moet hebben gelezen wordt ik een beetje opstandig, lol. Maar over een boek praten is natuurlijk wel leuk. Zit je in een real life clubje, Dreamer? Of online? Kan mij voorstellen dat koffie (of wijn, waarom niet) ook bijdraagt aan de feestvreugde. ;)

Het is wel leuk dat er meerdere smaken vertegenwoordigd zijn hier. :)

Anna Karenina heb ik onlangs gelezen. Het is wel meer een winterboek eigenlijk, maar ik las het in de zomer. Meestal kies ik wel iets wat ik vind passen. Sinds ik ooit op een Spaans strand in een hittegolf Smilla's Sense of Snow probeerde te lezen, wat een totaal fiasco was.

De oproep was destijds op viva met inderdaad 'boekclub met wijntje' in mijn stad. Dat wijntje zit er dus nog steeds bij. Helaas zijn (ook hier) afstanden zo, dat af en toe toch de auto gepakt moet worden en een aantal het bij een frisje houden. Zeker 's avonds is de andere kant van de stad ineens best ver. En we beginnen natuurlijk wel met koffie/thee.

Maar kletsen over een boek is inderdaad gezellig. We spreken 1x per 6 weken af, dus je hebt ruim te tijd (ik begin vaak pas in de laatste week, maar lees vrij snel) Vaak merk je ook dat sommige passages door anderen verschillend uitgelegd kunnen worden. Of dat je toch ergens overheen gelezen hebt. Of dat er in de thrillerwereld wel heel veel getroebleerde rechercheurs zijn :P (drankprobleem en slecht huwelijk)

Maar het is vooral ook gezellig. Ik ben er ooit aan begonnen, om een stok achter de deur te hebben, omdat ik toen vond dat ik te weinig las. Dat is inmiddels niet meer het geval en zo heb ik me ook maar bij een 2e leesclubje aangemeld. Die gaat meer literair, geloof ik. We komen eind september voor de eerste keer bij elkaar.

Zo'n leesclub op hebban is ook leuk, maar toch weer anders.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
GeorgieBrown schreef:
30-08-2018 19:52
Haha, ja, idd. Dat viel mij ook op! Ik vond het eerlijk gezegd nogal bijzonder dat dit door een man geschreven was. Want dit soort geneuzel is (bij voorbaat mijn welgemeende excuses voor deze totaal niet feministische opmerking) is imho niet echt iets voor een man... Ik bewonderde zijn inlevings vermogen.

Ik ben momenteel Eline Vere aan het luisteren en dacht exact dat. Dat gekwezel de hele tijd maar door, hoe kan een man dat schrijven. En dan zo'n dik boek? En.. daarbij vraag ik me dan af, of het ook als literatuur gezien zou zijn, als het wél door een vrouw geschreven was. Ik vind het een hoog Joop ter Heul gehalte hebben, maar misschien lees/luister ik fout

Voor mensen die waargebeurde verhalen zoeken, las ik net de tip van
"Wild" door Cheryl Strayed. Gaat over een vrouw die op het dieptepunt van haar leven een 'hike' van 1700 km maakt; de Pacific Crest Trail
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceridwen91 schreef:
30-08-2018 13:41
Ik heb gegoogled op “books set in Hungary” en kom dan vervolgens op een pagina van Goodreads uit met boeken met die tag. Het zijn er enkele tientallen - misschien zit hier iets leuks bij?

Veel plezier alvast - Hongarije is prachtig!

bedankt! Ik ga het proberen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
31-08-2018 11:58
bedankt! Ik ga het proberen.

Er zit een Michener bij (waar ik nog nooit van gehoord had en die ik dus nog niet gelezen heb) :jump:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
30-08-2018 09:12
Haha, ik ben ook 50+

Ik reageerde op een oproepje, waarbij mensen van 20-30 gevraagd werden, maar als het om (thrillers) lezen gaat, maakt leeftijd niet zo heel veel uit, blijkt. Inmiddels zijn we met twee 50+-ers, een paar tussen de 30 en 40 en een enkele onder de 30.
Haha, niks tegen 50+ hoor, maar ik bedoel dat ik liever niet als enige van 30 in een groep van alleen maar 50+ zit.

Maar advies opgevolgd en ik heb al een groepje bij elkaar van 5 vrouw tussen de 25 en 35 (toevallig hoor).
Heb gewoon nooit zo ver doorgescrolld naar beneden dat ik dat leesgedeelte zag. Of misschien wel jaren geleden een inmiddels vergeten.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk!
Later is nu

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven