Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Alle ramen en deuren tegen elkaar open zetten. Wel goed opletten dat de deuren niet dicht knallen. Maar hier is het een paar keer gelukt om de warmte dan met 4 graden te laten zakken.
Jaren geleden een hittegolf van 45 graden in het buitenland beleefd.
Ik had nooit kunnen denken dat ik het hier zou meemaken. Ik kwam hier buiten op 43 graden. Gemeten met thermometer.
Maar heel veel ijs klonten aanmaken in cupcake vormen en andere waar ze makkelijk uit gewipt kunnen worden. In een grote zak doen en dan is er koelmateriaal. Het principe van airco. Koud ijs voor een ventilator. Of voor het open raam als het waait. Is iets energiezuiniger.

Maar extra doden? Hoeveel doden minder in de veel zachter winters?
Ik kan dat soort informatie nooit vinden. Waaraan zijn ze gestorven?
Is toch wel relevante informatie.

Maar er komt storm van het weekeinde en het gaat flink afkoelen.
IK ga weer extra klonten ijs maken. Afwasmiddel is op en vergeten te kopen.
Dus is het alleen als opvulling voor een te lege vriezer.
Ik schop deze even omhoog voor de komende dagen, wie weet heeft iemand nog wat aan de tips. Zelf zit ik nu in een goed geisoleerd, koel huis dus ik red me wel de komende dagen.
Mijn kamer (bovenste verdieping, vanaf 13.30 volop zon) is zo warm geworden dat ik niet weet waar ik het zoeken moet. Ik heb alles potdicht zitten en een kruik ingevroren, dat geeft even verlichting. Mijn ventilator blaast letterlijk warme lucht dus dat werkt niet.

Iemand hier ervaring met aircoolers? Ik twijfel tussen een aircooler en een torenventilator.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het binnen nu 33,5 graden. Gister einde dag alles tegen elkaar opengezet inclusief de koepel in het dak naar het dakterras maar het daalde maar met 1 graad dus daar had ik weinig aan. Er lijkt even weinig aan te doen, als ik echt iets structureels wil doen moet ik een airco laten installeren en dat is het me niet waard. Gelukkig mag ik komende week werken op kantoor.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
09-08-2020 18:30
Mijn kamer (bovenste verdieping, vanaf 13.30 volop zon) is zo warm geworden dat ik niet weet waar ik het zoeken moet. Ik heb alles potdicht zitten en een kruik ingevroren, dat geeft even verlichting. Mijn ventilator blaast letterlijk warme lucht dus dat werkt niet.

Iemand hier ervaring met aircoolers? Ik twijfel tussen een aircooler en een torenventilator.
Mijn torenventilator blaast ook warme lucht dus ik zou voor de aircooler gaan.
chaoticinternetnerd schreef:
09-08-2020 18:30
Mijn kamer (bovenste verdieping, vanaf 13.30 volop zon) is zo warm geworden dat ik niet weet waar ik het zoeken moet. Ik heb alles potdicht zitten en een kruik ingevroren, dat geeft even verlichting. Mijn ventilator blaast letterlijk warme lucht dus dat werkt niet.

Iemand hier ervaring met aircoolers? Ik twijfel tussen een aircooler en een torenventilator.
Oh vreselijk he die hete kamers. Bleh. Ik heb een torenventilator gekocht vorig jaar en ben er enorm blij mee. Van Princess. Ik moet zeggen dat hij erg goed werkt en veel koeler voelt dan mijn overige staande ventilatoren. Het voelt als koele lucht, heb er vorig jaar mijn oude huis mee overleefd waar het ook heel heet werd. Nu heb ik een wat koeler huis maar gebruik hem ook nu weer dagelijks. Heerlijk ding.
Je kan ook je ramen afplakken met alu folie aan de buitenkant als je daar bij kan. Dat scheelt ook wat, of er handdoeken voor hangen. Maar ja het is met dit hete weer en warme nachten gewoon dweilen met de kraan open. Echt ellendig. Zeker als de warmte eenmaal in de muren zit.
chaoticinternetnerd schreef:
09-08-2020 18:30
Mijn kamer (bovenste verdieping, vanaf 13.30 volop zon) is zo warm geworden dat ik niet weet waar ik het zoeken moet. Ik heb alles potdicht zitten en een kruik ingevroren, dat geeft even verlichting. Mijn ventilator blaast letterlijk warme lucht dus dat werkt niet.

Iemand hier ervaring met aircoolers? Ik twijfel tussen een aircooler en een torenventilator.
Heb je lege flessen in huis? Als je die vult met water en invriest kan je die voor de ventilator zetten, dan wordt er relatief frisse lucht rondgeblazen ipv zo'n warme föhn.

Geen ervaring met aircoolers verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee torenventilatoren en de lucht voelt echt koel aan, zonder gedoe met ijsflessen.
Ik had vorig jaar ook al een airco besteld, maar heb die weer afbesteld omdat de ventilatoren het zo goed doen.
Een van de twee heeft een timer en een afstandsbediening en dat is wel een dikke aanrader.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven