Wel/geen kinderen ivm milieuroblematiek
zondag 29 december 2019 om 08:50
N.a.v. een ander topic, dit topic in het hol van de leeuw, op de zwanger-pijler:
Momenteel is er op de wereld een enorm milieuprobleem. Overbevolking is één van de grootste oorzaken hiervan.
Ik vroeg me af: in hoeverre laat jij je hierdoor beïnvloeden in je keuze om je wel/niet (nogmaals?) voort te planten?
(Ongelukjes daargelaten)
TO trapt af: ik heb me er toentertijd niet door laten beïnvloeden. Mijn kinderen zijn al iets ouder en ik was me toen ik zwanger werd nog niet zo bewust van dit enorme probleem en de invloed die de mens erop had. Heb heeft me er wel van weerhouden om niet nóg een kind op de wereld te zetten.
Of ik helemaal kinderloos gebleven was als ik wist wat ik nu weet voordat ik zwanger raakte? Heel eerlijk: geen idee. De 'oerdrang' om je voort te planten is bij mij blijkbaar best groot....
Momenteel is er op de wereld een enorm milieuprobleem. Overbevolking is één van de grootste oorzaken hiervan.
Ik vroeg me af: in hoeverre laat jij je hierdoor beïnvloeden in je keuze om je wel/niet (nogmaals?) voort te planten?
(Ongelukjes daargelaten)
TO trapt af: ik heb me er toentertijd niet door laten beïnvloeden. Mijn kinderen zijn al iets ouder en ik was me toen ik zwanger werd nog niet zo bewust van dit enorme probleem en de invloed die de mens erop had. Heb heeft me er wel van weerhouden om niet nóg een kind op de wereld te zetten.
Of ik helemaal kinderloos gebleven was als ik wist wat ik nu weet voordat ik zwanger raakte? Heel eerlijk: geen idee. De 'oerdrang' om je voort te planten is bij mij blijkbaar best groot....
anoniem_693ab385ee707 wijzigde dit bericht op 29-12-2019 09:43
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.06% gewijzigd
zondag 29 december 2019 om 08:53
Ik geloof dat waar ik woon (UK) 20% van de vrouwen boven de 40 kinderloos is (dat is dus gewenst en ongewenst samen). Lijkt me stug dat dat allemaal voor het milieu gedaan wordt, ook bij de gewensten.
Ik kan me het niet voorstellen dat mensen zo'n oerdrang onderdrukken voor het milieu. Eerder dat het een soort van reden is die op het lijstje komt omdat het rationeler klinkt dan 'ik vind het eng om de verantwoordelijkheid voor een ander wezen te hebben' of 'ik ben bang dat ik het niet betalen kan', of 'ik heb geen zin in het gedoe van een tweede'.
Wat mijn betreft moeten mensen zelf weten of ze kinderen krijgen of niet, en ik ben ernom van 'het milieu' (het speelt in mijn leven mee bij de keuzes die ik maak). Zou het verschrikkelijk vinden als iemand kinderloos blijft uit een schuldgevoel en later in hun leven daar bitter om wordt.
Ik kan me het niet voorstellen dat mensen zo'n oerdrang onderdrukken voor het milieu. Eerder dat het een soort van reden is die op het lijstje komt omdat het rationeler klinkt dan 'ik vind het eng om de verantwoordelijkheid voor een ander wezen te hebben' of 'ik ben bang dat ik het niet betalen kan', of 'ik heb geen zin in het gedoe van een tweede'.
Wat mijn betreft moeten mensen zelf weten of ze kinderen krijgen of niet, en ik ben ernom van 'het milieu' (het speelt in mijn leven mee bij de keuzes die ik maak). Zou het verschrikkelijk vinden als iemand kinderloos blijft uit een schuldgevoel en later in hun leven daar bitter om wordt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zondag 29 december 2019 om 09:00
zondag 29 december 2019 om 09:02
Zo zou ik het verschrikkelijk vinden als iemand z'n reislust in de ijskast zou zetten vanwege het milieu. Wat 'n gemiste kansen!boebezoebe schreef: ↑29-12-2019 08:53Zou het verschrikkelijk vinden als iemand kinderloos blijft uit een schuldgevoel en later in hun leven daar bitter om wordt.
zondag 29 december 2019 om 09:03
Je eigen leven is eindig. Een nieuw leven op de wereld zetten zorgt voor nog ca. 75 jaar vervuiling wat weer verdubbeld/vertigvoudigd wordt als diegene zichzelf ook weer besluit voort te planten.puntillita schreef: ↑29-12-2019 09:00Als je vanwege het milieu besluit geen kinderen te nemen, dan is jouw eigen leven toch net zo schadelijk? Voel je je dan elke dag schuldig omdat je leeft?
En nee, milieu was geen factor in mijn overweging me niet voort te planten.
Het is echt iets van deze tijd. Die kinderen heb je straks als ze volwassen zijn hard nodig om de economie draaiende te houden.
Om nu te zeggen dat je geen kinderen neemt vanwege milieu aspecten is in mijn ogen grootste onzin wat er is.
Grote gezinnen meer dan 3 is onzin maar gelukkig kan niemand dat verbieden.
( Ik heb het over hier in Nederland)
Derde wereld landen spelen hele andere problemen mee.
Om nu te zeggen dat je geen kinderen neemt vanwege milieu aspecten is in mijn ogen grootste onzin wat er is.
Ik wilde een kind omdat ik een kind wilde. Niet omdat ik me druk maak om het milieu of overbevolking. Het is niet dat ik ineens acht kinderen wierp ofzo. Twee zwangerschappen vond ik genoeg en ik heb nooit de wens voor meer kinderen gehad.
Je levensveranderende keuzes baseren op iets waar je weinig invloed op hebt lijkt me vooral lastig.
Je levensveranderende keuzes baseren op iets waar je weinig invloed op hebt lijkt me vooral lastig.
zondag 29 december 2019 om 09:05
Wat betreft het milieu, ik vind vooral dat er door overheden en the powers that be veel meer gedaan moet worden ipv het alleen aan de keuzes van de burger te laten. Juist overheden en grote bedrijven hebben de invloed om dusdanig in te grijpen dat de keuzes die consumenten/burgers hebben an sich beter voor de planeet zijn, ook kinderen krijgen.
Het komt de grote winstmakers namelijk wel goed uit als wij met z'n allen blijven bakkeleien over of we nou wel of geen plastic rietjes moeten gebruiken, electrisch rijden of een biefstukje meer of minder moeten eten, ipv dat er structureel iets veranderd.
Hoe meer wij doen alsof het een beter milieu een individuele keuze is, hoe minder zij zich verantwoordlijk hoeven op te stellen met bijv een betere productie of een circulaire economie te bewerkstelligen. Ik bedoel, als erg milieubelastende procucten niet geproduceerd zouden worden, dan hoeven we ook niet te discusieëren of we die wel of niet zouden moeten kopen.
Het komt de grote winstmakers namelijk wel goed uit als wij met z'n allen blijven bakkeleien over of we nou wel of geen plastic rietjes moeten gebruiken, electrisch rijden of een biefstukje meer of minder moeten eten, ipv dat er structureel iets veranderd.
Hoe meer wij doen alsof het een beter milieu een individuele keuze is, hoe minder zij zich verantwoordlijk hoeven op te stellen met bijv een betere productie of een circulaire economie te bewerkstelligen. Ik bedoel, als erg milieubelastende procucten niet geproduceerd zouden worden, dan hoeven we ook niet te discusieëren of we die wel of niet zouden moeten kopen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
*2020* schreef: ↑29-12-2019 09:03Het is echt iets van deze tijd. Die kinderen heb je straks als ze volwassen zijn hard nodig om de economie draaiende te houden.
Mee eens, maar er zullen er zijn die het zeggen om zich beter te voelen dan een ander. 'Kijk eens wat ik allemaal voor onze planeet over heb.' Kinderen worden volwassen en we zullen altijd metselaars, timmerlui, artsen, leerkrachten en zorgverleners nodig hebben. Wat dan weer niet nodig is, is allerlei goedkope troep kopen waar je niets aan hebt en wat snel kapot gaat.
Ik heb het precies andersom gedaan: uit overcompensatie lekker een kind genomen. Ik heb zo ongeveer mijn hele leven alles milieuvriendelijk gedaan, maar het maakt toch geen enkel verschil.redbulletje schreef: ↑29-12-2019 09:00Ik wilde uberhaupt geen kind, dus uit persoonlijke motivatie kindvrij gebleven.
Maar in de tijd dat iedereen met het vingertje wijst als je vlees eet of vliegt, schroom ik niet om mijn bijdrage aan het klimaat te noemen: namelijk geen nieuw vervuilertje geproduceerd.
Ook dat was de reden niet, trouwens, 1 kind is voldoende voor mij, daarmee hebben we onze lijn in de toekomst al gehalveerd.
zondag 29 december 2019 om 09:08
1 kind is de helft van 2 mensen. En dus 75 jaar de helft van je eigen vervuiling. Dus je verdubbelt jezelf pas als je 4 kinderen krijgt.redbulletje schreef: ↑29-12-2019 09:03Je eigen leven is eindig. Een nieuw leven op de wereld zetten zorgt voor nog ca. 75 jaar vervuiling wat weer verdubbeld/vertigvoudigd wordt als diegene zichzelf ook weer besluit voort te planten.
zondag 29 december 2019 om 09:08
Maar goed je hebt wel straks mensen ( Die volwassen kinderen) nodig om dat vliegtuig te besturen en om op Schiphol te werken en ga zo maar door.redbulletje schreef: ↑29-12-2019 09:03Je eigen leven is eindig. Een nieuw leven op de wereld zetten zorgt voor nog ca. 75 jaar vervuiling wat weer verdubbeld/vertigvoudigd wordt als diegene zichzelf ook weer besluit voort te planten.
zondag 29 december 2019 om 09:10
Het wordt door heel veel jonge mensen in het rijtje genoemd. Al in de jaren 70 was het een groot ding. Bijna allemaal ging vroeg of laat overstag.*2020* schreef: ↑29-12-2019 09:03Het is echt iets van deze tijd. Die kinderen heb je straks als ze volwassen zijn hard nodig om de economie draaiende te houden.
zondag 29 december 2019 om 09:10
Reizen kan ook met een lage impact natuurlijk. Ik ken een groep die nu met de bakfiest europa doortrekt en zo'n avontuur trekt me meer dan 13-in-dozijn een retourtje Thailand boeken. Ergens heen vliegen om alleen maar iets te zien trekt me sowieso niet meer zo op deze leeftijd. Ik ben op een aantal bijzondere plekken in mijn elven geweest voor werk (verschillende regenwouden en savannes) en daar beleefde ik vooral ook lol aan door er veel tijd door te brengen en met mensen te werken ipv het als een fastfood snack even snel tot me te nemen en dan weer door naar het volgende plaatje om dat te consumeren. Maar goed, dat verschilt per persoon natuurlijk.redbulletje schreef: ↑29-12-2019 09:02Zo zou ik het verschrikkelijk vinden als iemand z'n reislust in de ijskast zou zetten vanwege het milieu. Wat 'n gemiste kansen!
zondag 29 december 2019 om 09:11
Welnee joh! Robots kunnen dat ook! En de mensen die robots maken/repareren/ontwerpen kunnen ook vervangen worden door robots.
zondag 29 december 2019 om 09:12
Dat ook. Als je 20 bent kun je heel anders over iets denken dan op je 30e (vind ik alleen maar gezond en normaal, dat soort ontwikkelingen)
zondag 29 december 2019 om 09:15
Ik ben betrokken bij het milieu en deze reden om me niet voort te planten is toen ik jonger was zeker wel eens bij me opgekomen, maar nu wil ik het gewoon ZO graag. Ik denk dat ik inderdaad zou verbitteren. Ik ben vegetariër (o.a. om milieuredenen) en houd wel van vlees, ik kan wel eens jaloers naar de biefstuk op het bord van mijn tafelgenoot kijken. Dan gaat het om iets kleins als een biefstuk, het wordt iets anders als het een van mijn grootste dromen is.
Ik zou niet voor een groot gezin kiezen, maar of dit om milieuredenen is durf ik niet te zeggen. Is namelijk heel makkelijk gezegd als de wens voor een groot gezin niet groot is.
Ik zou niet voor een groot gezin kiezen, maar of dit om milieuredenen is durf ik niet te zeggen. Is namelijk heel makkelijk gezegd als de wens voor een groot gezin niet groot is.
zondag 29 december 2019 om 09:16
Heeft dat zoveel impact dan? Het moet toch ook uit een distributiecentrum naar de winkel en alsof mensen niet vaak met de auto naar de winkel gaan. Ik heb nog nooit gelezen dat online bestellen een grotere impact had (alleen dat de arbeidsomstandigheden zo kut zijn voor werknemers en pakketbezorgers en dat daarom mensen het niet doen).
zondag 29 december 2019 om 09:17
Ik hoor dit vaker dan dat mensen hun kinderwens opofferen voor het milieu.
zondag 29 december 2019 om 09:18
Ik wil al geen kinderen, dat is de hoofdreden (gebrek aan kinderwens dus), het milieu is dan mooi meegenomen.
Ik moet wel zeggen dat als ik wel een kinderwens had, het milieu wel de reden zou zijn dat ik voor "slechts" 1 kind zou gaan.
En ik vind jonge ouders (eerder speelde dit niet zo, maar nu wel) met 3 of meer kinderen sowieso egoïstisch en een plaat voor hun hoofd hebben.
Ik moet wel zeggen dat als ik wel een kinderwens had, het milieu wel de reden zou zijn dat ik voor "slechts" 1 kind zou gaan.
En ik vind jonge ouders (eerder speelde dit niet zo, maar nu wel) met 3 of meer kinderen sowieso egoïstisch en een plaat voor hun hoofd hebben.