Gezondheid alle pijlers

Gevoelig voor E-nummers

04-05-2016 15:21 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje weet ik dat ik gevoelig ben voor sommige E-nummers. Dan gaat het om smaakversterkers ( de bekende E621 o.a. ) emulgator, en sommige conserveermiddelen.

Het veroorzaakt bij mij:

Maag en darm klachten, zoals pijn , krampen en diarree, slecht slapen, misselijk.

Dit heeft best veel consequenties. Vers thuis koken is geen probleem, vind ik zelfs leuk, want koken is mijn hobby. Maar buiten de deur eten is lastiger.

Zijn er meer mensen die dit hebben, misschien kunnen we tips uitwisselen.
I believe in good
Alle reacties Link kopieren
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben allergisch voor E948
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Is dit door een arts geconstateerd, of denk je het zelf?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 04 mei 2016 @ 15:26:

Ik ben allergisch voor E948Oei, das een lastige!
Ook problemen met tomaten eten? Daarin zit namelijk ook mononatriumglutaminaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:PattyJupiter schreef op 04 mei 2016 @ 15:29:

Ook problemen met tomaten eten? Daarin zit namelijk ook mononatriumglutaminaat.

En kaas en vlees en heel veel andere etenswaren.

Toen ik dacht dat ik hier gevoelig voor begon te worden bleek ik galstenen te hebben. Nu nergens last meer van.
Alle reacties Link kopieren
quote:PattyJupiter schreef op 04 mei 2016 @ 15:29:

Ook problemen met tomaten eten? Daarin zit namelijk ook mononatriumglutaminaat.En in vlees, paddenstoelen, Parmezaanse kaas etc. etc.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
ja, ik krijg eczeem van benzoaten (zowel de E-nrs als de natuurlijke varianten)



gewoon zoveel mogelijk op letten en verder op restaurant de pure ingrediënten bestellen (dus wel een zalm op de huid gebakken en niet een "vispannetje" met onduidelijke inhoud) - vind het niet zo heel ingewikkeld eerlijk gezegd (ik weet wel ongeveer waar mijn e-tjes inzitten : bij het saladebuffet loop ik met een boog rond de kant-en-klare salades en hou ik me braaf aan de sla en geraspte worteltjes).
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 04 mei 2016 @ 15:26:

Ik ben allergisch voor E948







Ik moest hem wel even opzoeken.



Sorry to, verder geen tips voor je.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:belgali schreef op 04 mei 2016 @ 15:33:

ja, ik krijg eczeem van benzoaten (zowel de E-nrs als de natuurlijke varianten)



gewoon zoveel mogelijk op letten en verder op restaurant de pure ingrediënten bestellen (dus wel een zalm op de huid gebakken en niet een "vispannetje" met onduidelijke inhoud) - vind het niet zo heel ingewikkeld eerlijk gezegd (ik weet wel ongeveer waar mijn e-tjes inzitten : bij het saladebuffet loop ik met een boog rond de kant-en-klare salades en hou ik me braaf aan de sla en geraspte worteltjes).

Dus je kunt ook niet tegen bijvoorbeeld kaneel?

Lastig........
Oh dear, how sad, never mind.
De meeste E-nummers zijn gewoon voedingsmiddelen. Emulgator kan van alles zijn. Je hebt emulgatoren die uit eigeel komen of uit soja. Datzelfde geldt voor conserveermiddel. Suiker is een conserveermiddel, maar ook azijn.



Zeggen dat je gevoelig bent voor e-nummers, emulgator en conserveermiddelen is dus een beetje vreemd. Ik zou eens verder onderzoek gaan doen en dan meer letten op vet, suiker, lactose, fruit, sommige groente (bonen, kool, uien, prei etc.).
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet serieus neemt, of geen tips hebt, hoef je niet per se te reageren hoor.



Het gaat niet om alle e nummers, ik zei in de op al dat het gaat om smaakversterkers en emulgator. Ik ben wel bij een voedingsdeskundige geweest, maar die zei dat het niet aan te tonen is in bijvoorbeeld het bloed. Dus zelf uitproberen. Zij zei ook dat het veel voorkomt, maar veel mensen leggen deze link gewoon niet. En dan worden de darmklachten afgedaan door " spastische darm".



Ik wacht rustig de serieuze reacties af.
I believe in good
quote:Solomio schreef op 04 mei 2016 @ 15:25:





Waarom jou weer facepalm?



Je zal de eerste niet zijn die aan de schijt gaat van aspartaam en hartkloppingen krijgt van vetsin.
Alle reacties Link kopieren
Ja Nerd op viva, dat weet ik! Ook niet alle emulgators! Ik zeg niet zomaar wat. Niet die uit eigeel inderdaad.



Eerst dacht ik dat ik gevoelig voor suiker was, maar dat is dus niet zo, helaas. Want bij vers gebakken taart bijvoorbeeld ( dus niet uit de fabriek) krijg ik geen last.
I believe in good
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 04 mei 2016 @ 15:25:

Doe normaal joh! Triest mens!
I believe in good
Alle reacties Link kopieren
Kaneel was nooit een probleem vroeger, maar sinds ik in NL woon: hellup - kiepen ze hier werkelijk overal in

Van lekkere verse tomaten ligt mijn tong in no-time open (helaas) dus dan maar één klein schijfje bij de sla. Och, gewoon leren luisteren naar je lijf en als ik echt zin heb, dan eet ik gewoon wel een appeltaartje en dan smeer ik daarna schuldbewust mijn plekjes in - ik ga er gelukkig niet dood aan.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:zuidwester schreef op 04 mei 2016 @ 15:43:

Ja Nerd op viva, dat weet ik! Ook niet alle emulgators! Ik zeg niet zomaar wat. Niet die uit eigeel inderdaad.



Eerst dacht ik dat ik gevoelig voor suiker was, maar dat is dus niet zo, helaas. Want bij vers gebakken taart bijvoorbeeld ( dus niet uit de fabriek) krijg ik geen last.Ik zeg ook niet zomaar wat
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 04 mei 2016 @ 15:26:

Ik ben allergisch voor E948
Alle reacties Link kopieren
quote:EHR schreef op 04 mei 2016 @ 15:41:

[...]





Waarom jou weer facepalm?



Je zal de eerste niet zijn die aan de schijt gaat van aspartaam en hartkloppingen krijgt van vetsin.

Van aspartaam is dat een bekend effect.........

Het vervelende met ve-tsin/MSG/gistextract/E621 is dat mensen gek genoeg nooit problemen krijgen van producten waar het gewoon van nature in zit, maar waarbij het niet algemeen bekend is..........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Waszak schreef op 04 mei 2016 @ 15:30:

[...]



En kaas en vlees en heel veel andere etenswaren.

Toen ik dacht dat ik hier gevoelig voor begon te worden bleek ik galstenen te hebben. Nu nergens last meer van.Mijn galblaas is al weggehaald.
I believe in good
Alle reacties Link kopieren
quote:belgali schreef op 04 mei 2016 @ 15:44:

Kaneel was nooit een probleem vroeger, maar sinds ik in NL woon: hellup - kiepen ze hier werkelijk overal in

Van lekkere verse tomaten ligt mijn tong in no-time open (helaas) dus dan maar één klein schijfje bij de sla. Och, gewoon leren luisteren naar je lijf en als ik echt zin heb, dan eet ik gewoon wel een appeltaartje en dan smeer ik daarna schuldbewust mijn plekjes in - ik ga er gelukkig niet dood aan.Dat met die verse tomaten heeft mijn vrouw helaas ook. Vooral cherrytomaatjes.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Monatala schreef op 04 mei 2016 @ 15:26:

Ik ben allergisch voor E948 Dat is niet handig
quote:zuidwester schreef op 04 mei 2016 @ 15:43:

Ja Nerd op viva, dat weet ik! Ook niet alle emulgators! Ik zeg niet zomaar wat.

Voor jou is je verhaal vast heel duidelijk maar voor anderen niet. "Ik kan niet tegen emulgator" is net zo vaag als "ik kan niet tegen eten". Pas later kom je vertellen dat je niet tegen bepaalde emulgatoren kunt.

Door die vaagheid wek je de indruk dat je wèl zomaar wat roept en dat kun je de lezer moeilijk kwalijk nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zuidwester schreef op 04 mei 2016 @ 15:44:

[...]





Doe normaal joh! Triest mens!

Ha, gezellig.



Het is niet aan te tonen in het bloed, het is überhaupt niet aan te tonen, omdat het onzin is.

Ja, je kunt best allergisch zijn voor bepaalde stoffen, maar dan is dat aan te tonen. Voor de rest is het vooral mijn onderschrift.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven