Trots op Twente

20-09-2011 12:35 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms word ik er wel een beetje moe van, al die vooroordelen over Twente die ik weleens tegenkom. Maar dan niet weten wat Twente is he (bijvoorbeeld Lichtenvoorde in Twente plaatsen).

Nou is er voor iedere streek wel wat te zeggen en wat tegen te zeggen maar zijn er echt nog zoveel mensen die daadwerkelijk denken dat de niet-randstad vol zit met boeren die nog nooit een buitenlander hebben gezien en niet weten wat er speelt in de wereld?
quote:gemini2011 schreef op 20 september 2011 @ 13:11:

Nou chantilly, ik moest die dag dat de selectie wegreed (dus niet eens kampioen was) richting Twente en de weg was niet afgezet, maar we hebben wel in de file gestaan door die onzin.

Leuk hoor kampioen worden en van harte gegund, maar vier dat ff lekker in de binnenstad van Enschede.Sjonge jonge, wat overdreven. Omdat er 1 keer een file staat?
quote:nessemeisje schreef op 20 september 2011 @ 13:07:

[...]

Érg eens! En ik heb niks tegen Twente of Twentenaren of (super)boeren, maar met Calimero-gedrag kan ik echt niks.

Bedoel je dat je ook vindt dat twentenaren calimero-gedrag vertonen?

Of calimerogedrag in het algemeen?
quote:pinkyandthebrain schreef op 20 september 2011 @ 13:46:

Ik vind veel twentenaren uit de kleine dorpjes erg bekrompen maar dat vind ik ook van veel brabanders uit kleine dorpjes.Toe, zeg es, hoeveel ken je er dan?
quote:Maleficent schreef op 20 september 2011 @ 13:54:

Nou, dan ga ik even meedoen en onsymatiek zijn, maar ik vind het accent echt niet om aan te horen.

En ik woon niet eens in het Westen maar in dezelfde provincie.

Er komen wel eens tukkers winkelen in onze stad en inderdaad, die pik je er zo uit. 'o die behaaaa kost moar tien uuroooooo'

Male!!!
Ach joh, ik kom uit Den Haag, dus ik ben automatisch asociaal .
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Overal heb je Calimero's hoor

Enschede, Winterswijk, Arnhem, Zwolle, Heerenveen, Sittard, Terneuzen, Rotterdam, Sneek, Delfzijl enz. enz. enz.
quote:Chantilly21 schreef op 20 september 2011 @ 20:27:

Gingen feur'n .

Dat heb ik lang niet gehoord!
Wat een leuke reacties.

Het moge duidelijk zijn: Proud to be a Tukker

Het oordelen zit in ieder mens, ook al zeggen ze dat ze het niet doen
Ik ben geboren als Achterhoeker maar ben overgelopen hahahaah. Ben nu een Tukker
Jubelarij dat 'proud to be a tukker' zegt alles al...

Ik heb echt geen hekel aan Twentenaren of Twente in het algemeen. Maar ze zijn zo ontzettend trots. Op een in mijn ogen ongepaste manier die ik bij de gemiddelde oost Groninger of zuid Limburger niet tegenkom. Maar owee als een amsterdammer trots is op zijn stad. Dan is t zon skreeuwende westerling die het goed wies kapot hef.

Maar misschien heeft het ermee te maken dat ik dat trotse gen mis ofzo. Ik denk dat ik overal wel kan aarden behalve op de biblebelt.
quote:himalaya schreef op 20 september 2011 @ 12:51:

[...]

(en ik doelde op de scène van Herman Finkers: het licht gaat op rood, het licht gaat op groen.. in Almelö is altijd wat te doen.. Die nieuwe rondweg rond Almelo, mijn hemel wat een ruime bocht en omweg maakt dat ding.

Kwamen vanaf Borne wilden richting Vriezenveen (zonder tomtom hè) draaiden per ongeluk linksaf de rondweg op en dachten we crossen wel door, komen vanzelf bij afslag richting Vriezenveen.

Pffff hoeveel makkelijker was het geweest om rechtdoor te rijden langs de rood groene stoplichten van Almelo.

Die fout hebben we daarna ook niet weer gemaakt. Zoiets overkomt je maar 1 keer.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
We gaan regelmatig naar Twente op vakantie, weet iemand van jullie nog een plek qua natuur die we echt moeten gaan zien? (sorry voor deze offtopic vraag tussendoor)
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
De lutte is wel erg mooi. Ook omgeving nijverdal, maar dan ga je meer richting salland:).

Ja die rondweg is leuk! Staat niet altijd even goed aangegeven wat nu de makkelijkste route is;)

Ach, en trots zijn? Tuurlijk ben ik trots op mijn streek. Wat hier al door jubelarij werd gezegd: hoeveel tukkers uit de echt kleine dorpjes ken je nu? Ik nauwelijks een. Ik vind het heel bekrompen dat dit calimero effect hier.m.n aan tukkers wordt toegekend. Volgens mij is half nederland bekrompen als het gaat om je kop in t zand steken..
Ik vind de omgeving van Twente vaak erg mooi, maar ja dat accent vind ik monsterlijk.

Boers vind ik de mensen niet, eerder een beetje burgerlijk en degelijk. Leuke kleding schijnt daar niet verkocht te worden.

Vila en Vero Moda wordt daar als hip gezien volgens mij.

Een vakantie vieren zou ik in die buurt goed kunnen, maar wonen nooit van mijn leven.
Haha leuk deze discussie. Ik kom zelf uit Twente, maar woon sinds 2,5 jaar in Italie. Mijn vader komt uit het westen en hij werd vroeger bestempeld als "die buitenlander". Dus ja de twentenaren kunnen er zelf ook wat van.

Ik vind ze ook vaak boers en vond het helemaal niet leuk in Twente te wonen. Nu vind ik het weer heerlijk om er op vakantie te gaan.

Dat ze wereldvreemder zijn dan bv in Utrecht of andere grote steden vind ik overigens wel waar. Mijn vriend wordt vaak heel dom aangekeken als we er samen zijn en echt als een "buitenstaander" behandeld. En dat gevoel heeft hij niet als we in midden of west nederland zijn in een wat grotere plaats.

Maar goed ieder zijn mening. Overigens kent ieder land zo zijn eigen discussies over dit onderwerp. In het geboortedorp van mijn vriend (zuid Italie), word ik dan weer als een ET verschijning aangestaard en wordt mij gevraagd "jij bent van buiten de plaats toch? Heb je hier nog nooit gezien." (en dat alles in een vreselijk plaatselijk accent)
Hipsala: Er zijn hier dezelfde winkels als elders in Nederland. Hier bestellen mensen ook veel online dezelfde collectie als mensen uit noem maar wat Amsterdam bestellen. Van oost naar west is mss net 3,5 uur....meer niet.....dus eigenlijk is alles hetzelfde behalve het accent......en de prijzen voor bijv huizen. Ik zou net zo goed in Rotterdam wonen ,als ik Maastricht,Leeuwarden of gewoon waar ik nu woon. Iedereen ademt en iedereen ziet er in de rontgen hetzelfde uit.........als je zelf normaal doet doet een ander ook normaal.

Tuurlijk..ik vind het echt twents ook verschrikkelijk (lees voorbeel van vriend Chantilly) maar vind het Haags ook aso klinken terwijl natuurlijk het meerendeel dat niet is. Net zoals het meerendeel hier geen boer is.

en ABN bestaat niet. .Iedereen heeft een accent.....Ja ook diegenen die denken ABN te praten. ( en dat is niet met een aardappel in de keel wat veel denken want dat klinkt ook nergens naar)
Puck
Nou, ik neem aan dat als je in Almelo, Enschede of Hengelo loopt je vriend niet wereldvreemd wordt aangekeken. Met name Enschede en Almelo kent veeeeel verschillende nationaliteiten.

Wel grappig, Enschede is de twaalfde grootste stad van Nederland, met vele winkels, cafe's etc. Niet alleen maar Vila, Vero Moda etc, maar ook boetiekjes ( niet in het Centrum zelf, maar in de wijken eromheen zeker!), maar kennelijk wordt Twente door veel mensen nog altijd gezien als een plek waar met name kleine dorpjes zijn. En dat is echt niet het geval! Grote dorpen en steden kennen we hier, en met name in die steden en grote dorpen is men echt niet wereldvreemd of boers..Kijk je naar de gehuchtjes en kleinere dorpjes kan het vaker voorkomen, maar daar word ik zelfs nog voor stadse uitgemaakt. Tja..

En wat is er eigenlijk mis met boers? Moet men een voorbeeld nemen aan de Randstad? Ik vind juist de hele Twentse cultuur, die duidelijk aanwezig is, mooi om te zien. Juist leuk om te zien, die diversiteit.

En dat terwijl een van de meest voorkomende uitspraken uit mijn streek is; Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg
quote:sofi2010 schreef op 21 september 2011 @ 11:14:

Hipsala: Er zijn hier dezelfde winkels als elders in Nederland. Hier bestellen mensen ook veel online dezelfde collectie als mensen uit noem maar wat Amsterdam bestellen. Van oost naar west is mss net 3,5 uur....meer niet.....dus eigenlijk is alles hetzelfde behalve het accent......en de prijzen voor bijv huizen. Ik zou net zo goed in Rotterdam wonen ,als ik Maastricht,Leeuwarden of gewoon waar ik nu woon. Iedereen ademt en iedereen ziet er in de rontgen hetzelfde uit.........als je zelf normaal doet doet een ander ook normaal.

Tuurlijk..ik vind het echt twents ook verschrikkelijk (lees voorbeel van vriend Chantilly) maar vind het Haags ook aso klinken terwijl natuurlijk het meerendeel dat niet is. Net zoals het meerendeel hier geen boer is.

en ABN bestaat niet. .Iedereen heeft een accent.....Ja ook diegenen die denken ABN te praten. ( en dat is niet met een aardappel in de keel wat veel denken want dat klinkt ook nergens naar)Je was me net voor! Vraag me af wat dan onder 'hip' wordt verstaan. Amsterdam kent alleen al 5 vero moda's
quote:Chantilly21 schreef op 21 september 2011 @ 11:20:

Nou, ik neem aan dat als je in Almelo, Enschede of Hengelo loopt je vriend niet wereldvreemd wordt aangekeken. Met name Enschede en Almelo kent veeeeel verschillende nationaliteiten.

Wel grappig, Enschede is de twaalfde grootste stad van Nederland, met vele winkels, cafe's etc. Niet alleen maar Vila, Vero Moda etc, maar ook boetiekjes ( niet in het Centrum zelf, maar in de wijken eromheen zeker!), maar kennelijk wordt Twente door veel mensen nog altijd gezien als een plek waar met name kleine dorpjes zijn. En dat is echt niet het geval! Grote dorpen en steden kennen we hier, en met name in die steden en grote dorpen is men echt niet wereldvreemd of boers..Kijk je naar de gehuchtjes en kleinere dorpjes kan het vaker voorkomen, maar daar word ik zelfs nog voor stadse uitgemaakt. Tja..

En wat is er eigenlijk mis met boers? Moet men een voorbeeld nemen aan de Randstad? Ik vind juist de hele Twentse cultuur, die duidelijk aanwezig is, mooi om te zien. Juist leuk om te zien, die diversiteit.

En dat terwijl een van de meest voorkomende uitspraken uit mijn streek is; Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg

Toevallig werd hij dus in Hengelo vreemd aangekeken. Tja en grote steden. Enschede, Hengelo etc vind ik dus niet echt grote steden. Plaatsen als deurningen, weerselo etc dat zijn dorpjes in mijn ogen.

Maar zoals ik eerder zei, ik was echt niet op mijn plek in Twente. Ik weet nog goed dat ik een keer met mijn moeder en zus ging zwemmen in Hengelo, in het badhokje stond mij aan te kleden en een paar jongens hoorde praten. "wat haj van t weeeekend doan dan? Ah lekker wezen soepe! Hahahahah" Oh de rillingen gingen mij over de rug. Dat vind ik dan erg boers (komt ook mede door het echte twente accent). En ik ken toch best wel veel Twentenaren die de plaats verderop al ver weg vinden en Zuid Holland als het buitenland bestempelen.

Maar dat boerse in twente, zou ik in Amsterdam bv als ordinair bestempelen. Dat heb je overal, daar ben ik mij ook wel van bewust. Neemt alleen niet weg dat ik dat zo ervaar.

Ik vind bv mijn schoonvader ook een bekrompen Zuid Italiaans mannetje. Zij denken ook dat wij in NL alleen maar patat met frikandel eten en nooit gezond koken. Een stroopwafel wil hij niet eens proberen, want oh god, het komt niet uit Italie. (bedenkt nog even hoe blij ze is dat vriend wel alles wil proberen qua eten en cultuur)

Maar twente als vakantiebestemming vind ik dan wel weer erg leuk. Lekker rustig, het ruikt er lekker (dat ga je pas waarderen na 2,5 jaar in een grote Italiaanse stad te wonen en smog in te ademen)
quote:italiagirl schreef op 21 september 2011 @ 11:33:

[...]

Toevallig werd hij dus in Hengelo vreemd aangekeken. Tja en grote steden. Enschede, Hengelo etc vind ik dus niet echt grote steden. Plaatsen als deurningen, weerselo etc dat zijn dorpjes in mijn ogen.

Maar zoals ik eerder zei, ik was echt niet op mijn plek in Twente. Ik weet nog goed dat ik een keer met mijn moeder en zus ging zwemmen in Hengelo, in het badhokje stond mij aan te kleden en een paar jongens hoorde praten. "wat haj van t weeeekend doan dan? Ah lekker wezen soepe! Hahahahah" Oh de rillingen gingen mij over de rug. Dat vind ik dan erg boers (komt ook mede door het echte twente accent). En ik ken toch best wel veel Twentenaren die de plaats verderop al ver weg vinden en Zuid Holland als het buitenland bestempelen.

Maar dat boerse in twente, zou ik in Amsterdam bv als ordinair bestempelen. Dat heb je overal, daar ben ik mij ook wel van bewust. Neemt alleen niet weg dat ik dat zo ervaar.

Ik vind bv mijn schoonvader ook een bekrompen Zuid Italiaans mannetje. Zij denken ook dat wij in NL alleen maar patat met frikandel eten en nooit gezond koken. Een stroopwafel wil hij niet eens proberen, want oh god, het komt niet uit Italie. (bedenkt nog even hoe blij ze is dat vriend wel alles wil proberen qua eten en cultuur)

Maar twente als vakantiebestemming vind ik dan wel weer erg leuk. Lekker rustig, het ruikt er lekker (dat ga je pas waarderen na 2,5 jaar in een grote Italiaanse stad te wonen en smog in te ademen)Enschede is de elfde grootste stad Gemeente van Nederland..Niet echt klein te noemen! Niet te vergelijken met een Amsterdam, maar toch zeker niet een klein stadje.

Ik heb natuurlijk anders praten.. Woon er zelf, geen last van en als ik zie hoeveel verschillende nationaliteiten er in de bovengenoemde plaatsen rondlopen, kan ik het me moeilijk voorstellen.. Maar ik was er niet bij!

Ik ken trouwens niemand in mijn omgeving die plaatsen in Nederland als buitenland benoemd..Maar dat zal wel aan mijn omgeving liggen denk ik Gelukkig werd hier ook al door iemand benoemd dat Twente bij het verre oosten hoort, dus ook buitenland
Maar ach die "vooroordelen" moet je je niets van aantrekken, die zijn overal en iedereen doet er aan mee. Hoe vaak mijn vriend al niet de vergelijking Sicilie en Maffia te horen heeft gekregen, of terrone (sicilianen waren vroeger vaak landarbeiders en terrone is daar de scheldnaam voor).

Hoe vaak ik al wel NL niet heb verdedigd, want iedere Nederlander zou een junk zijn iedereen gaat naar de hoeren etc.

Of de vraag of Nederland wel bij de EU hoort. Goh, we zijn slechts 1 van de oprichters. Dus overal komt dit voor!

Ik voel mij niet trots op een bepaald gebied. Ik ben niet trots omdat ik Nederlander /Twentenaar ben, ik ben niet trots omdat ik geemirgreerd ben en nu in één van de grootste Italiaanse steden werk en woon etc. Ik wil mij gewoon prettig voelen waar ik woon en of dat nu in Italie is, of in een hutje op de hei in verweggistan, maakt mij geen drol uit. Oordelen mensen daarover, laat ze, als jij je maar prettig voelt toch?!
Mijn God! Mensen die denken dat Lichtevoorde in Twente ligt!

WAAR GAAT HET HEEN MET DEZE WERELD?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Oh, ik vind dit een leuke discussie hoor! Voel me niet zo snel aangevallen, behalve als er dingen worden aangenomen ( zoals over niet-hippe kleding) die dus gewoon niet waar zijn..

Dan vraag ik me af hoe vaak je in Twente bent geweest en of je echt een goed beeld van deze streek hebt kunnen krijgen en hoeveel mensen je hier daadwerkelijk hebt ontmoet die zo zijn zoals er hier wordt verteld..

Het accent vind ik lelijk, kan er alleen zelf zo weinig aan doen

Ik ben wel trots op het feit dat ik Twentenaar ben, het gaat er ook nooit meer uit. Niet dat ik niet ergens anders zou kunnen wonen, maar ik vind het fijn hier, de rust, de mooie natuur, drukte die ik op kan zoeken in grotere steden om mijn woonplaats heen. En natuurlijk FC twente!
quote:EvyBlissy schreef op 21 september 2011 @ 11:48:

Mijn God! Mensen die denken dat Lichtevoorde in Twente ligt!

WAAR GAAT HET HEEN MET DEZE WERELD?Gelukkig gaat het daar allang niet meer over Ken zelf ook niet zo heeeel veel steden in de rest van Nederland! Is ook niet echt een hobby zeg maar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven