tso erg slecht op school.

28-09-2011 17:23 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
De tso is ondermaats op school.

Wie van de ouders ondervind dat probleem ook?

Er is op de desbetreffende basisschool te weinig personeel,waardoor er op het schoolplein nogal wat problemen ontstaan tussen kinderen.

Wie heeft er goede en slechte ervaringen mee?
quote:feder schreef op 28 september 2011 @ 21:48:

Hier ook een tso-bsokracht. Ik vind het niet gek dat niet elke school opgeleide krachten heeft. Vind die maar eens voor een uurtje werk....

Wat bij ons aan vrijwilligers rondloopt is heel wisselend, maar duidelijk is dat niet iedereen het doet omdat ze kinderen leuk vinden. Jammer is dat!!

Overigens een sneaky tip van een ouder hier over het brood dat wel of niet op moet. Geef twee trommels mee of een trommel en een boterhamzakje. Dan kan het kind doen of ie minder mee heeft en als ie meer wil zijn tweede trommel pakken.

Dat is toch belachelijk...ik ben van mening dat een overblijfkracht de zaken in goede banen moet leiden en ervoor moet zorgen dat kinderen de kans krijgen om lekker te eten en te drinken. Een overblijfkracht hoort in mijn ogen niet te bepalen hoeveel een kind eet. Een ouder ziet toch zelf ook wel wat er overblijft. Als de ouder het te weinig vindt dan kan het altijd nog in gesprek gaan met het kind. Ik vind dit wel heel triest als het zo moet.

Dan vraag ik mij echt af of een overblijfkracht zichzelf te belangrijk vindt.
quote:Beukenootje schreef op 28 september 2011 @ 21:52:

Hier nog een niet gediplomeerde TSO 'juf'. Bij ons op school is het de regel dat kinderen opeten wat er in de trommel zit, in principe. Als je al wat langer bij de TSO werkt kun je wel inschatten voor welk kind het niet zo'n probleem is dat het een keer niet alles opeet en welk kind je moet stimuleren bij elke hap die het neemt. Ik heb een paar kinderen op de groep (5), als ik die niet heeeeeel erg stimuleer eten ze niets tussen de middag, dat zal niet de bedoeling van de ouders zijn..... Ik kan echt niet aan deze kinderen zelf de keuze geven.Maar wie beoordeelt dat dan? Jij of de ouder?
En verder in het geheel eensch met Tuorrebout.
Ik ben trouwens van mening dat kinderen prima weten wanneer ze genoeg hebben. Al kunnen jonge kinderen niet altijd de tijd overzien. Zo van om 12:00 een halve boterham eten, wanneer gaan ze weer eten?

Daarbij zijn vooral kleuters snel afgeleid, zeker als ze net 4 zijn, die gunnen zich geen tijd om te eten. Dan stimuleer ik wel, door een dubbele boterham door midden te doen en de trommel dicht. Dan is het maar een beetje dat gegeten moet worden. Is het op, pak ik de tweede helft. Zo eten ze het vaak wel op.

Enne liever teveel mee en iets overhouden dan te weinig en honger hebben....
quote:feder schreef op 28 september 2011 @ 21:57:

Ik ben trouwens van mening dat kinderen prima weten wanneer ze genoeg hebben. Al kunnen jonge kinderen niet altijd de tijd overzien. Zo van om 12:00 een halve boterham eten, wanneer gaan ze weer eten?

Daarbij zijn vooral kleuters snel afgeleid, zeker als ze net 4 zijn, die gunnen zich geen tijd om te eten. Dan stimuleer ik wel, door een dubbele boterham door midden te doen en de trommel dicht. Dan is het maar een beetje dat gegeten moet worden. Is het op, pak ik de tweede helft. Zo eten ze het vaak wel op.

Enne liever teveel mee en iets overhouden dan te weinig en honger hebben....Dit zo stimuleren vind ik goed. Een stukje begeleiding kan geen kwaad. Het dwingen en apart houden van andere kinderen die wel mogen spelen omdat zij het brood nog niet op hebben vind ik treurig.
quote:Jorina schreef op 28 september 2011 @ 21:54:

[...]

Maar wie beoordeelt dat dan? Jij of de ouder?De ouder, want die heeft boterhammen in de trommel gedaan, dat deed hij/zij niet voor niets, dus in principe gaan die op. Bij hoge uitzondering (ziekte, inschatting van de TSO medewerker e.d.) mag een deel in de trommel blijven. Dit staat in de TSO regels die bij de ouders bekend zijn. Er is één ouder geweest die om deze reden haar kind (tijdelijk) niet meer liet overblijven. Die vond dat haar kind ter plekke nog mocht bepalen of het wel of niet at. Dit hebben wij niet wenselijk gevonden, want voor je het weet staan er 15 kleuters om je heen "ik lust het ook niet meer, waarom mag Marietje haar brood wél laten liggen?" (dit laatste gebeurde dus echt).
Ik ben het met je eens hoor Tourrebout. Laat dat duidelijk zijn.

Mijn klassen zijn vrijwel altijd bovenbouw, dus dan ga ik de discussie over wel of niet eten niet eens aan. Die zijn oud en wijs genoeg...

De ouder die me dit vertelde zag dit als laatste redmiddel om zoon die vaak problemen had op de tso, uit dit probleem te houden... Die hadden ook niet zulke goeie krachten.
Wat overigens als een trein werkt als kinderen 'het niet meer lusten': dan breek ik het overgebleven stuk brood in tweeen en zeg ik 'eet de helft nog maar op'. Dit is nooit een probleem en als die ene helft dan op is zeg ik "er is nog zooooooo'n klein stukje over, papa en/of mama is vast errug trots op jou als je dat óók nog op eet!" En dat lukt dan, kind trots, ouders tevreden (want die gaan er bij ons op school dus vanuit dat trommels worden leeggegeten) en wij hebben onze plicht gedaan, haha.

O, en ik vind het TSO juf zijn heel erg leuk om te doen! Met kinderen werken is zooooo leuk.
quote:Beukenootje schreef op 28 september 2011 @ 22:01:

[...]

De ouder, want die heeft boterhammen in de trommel gedaan, dat deed hij/zij niet voor niets, dus in principe gaan die op. Bij hoge uitzondering (ziekte, inschatting van de TSO medewerker e.d.) mag een deel in de trommel blijven. Dit staat in de TSO regels die bij de ouders bekend zijn. Er is één ouder geweest die om deze reden haar kind (tijdelijk) niet meer liet overblijven. Die vond dat haar kind ter plekke nog mocht bepalen of het wel of niet at. Dit hebben wij niet wenselijk gevonden, want voor je het weet staan er 15 kleuters om je heen "ik lust het ook niet meer, waarom mag Marietje haar brood wél laten liggen?" (dit laatste gebeurde dus echt).

Logisch, ik had die ouder kunnen zijn trouwens

Jij eet trouwens ook iedere dag precies hetzelfde aantal aan boterhammen? Ik niet, mijn zoon ook niet. Heb liever dat hij dat af kan laten afhangen van zijn hongergevoel, ipv de mening van een TSO leidster.
quote:Beukenootje schreef op 28 september 2011 @ 22:01:

[...]

De ouder, want die heeft boterhammen in de trommel gedaan, dat deed hij/zij niet voor niets, dus in principe gaan die op. Bij hoge uitzondering (ziekte, inschatting van de TSO medewerker e.d.) mag een deel in de trommel blijven. Dit staat in de TSO regels die bij de ouders bekend zijn. Er is één ouder geweest die om deze reden haar kind (tijdelijk) niet meer liet overblijven. Die vond dat haar kind ter plekke nog mocht bepalen of het wel of niet at. Dit hebben wij niet wenselijk gevonden, want voor je het weet staan er 15 kleuters om je heen "ik lust het ook niet meer, waarom mag Marietje haar brood wél laten liggen?" (dit laatste gebeurde dus echt).Hulde aan onze tso-overblijf moeders die wel naar mij én mijn dochter hebben geluisterd en mijn dochter de kans hebben gegeven te wennen in haar eigen tempo. Hier gaat het trommeltje iedere keer weer leeg. Niet omdat het moet, maar omdat ze het lekker vind.
Tourrebout, apart zetten zal ik niet snel doen. Hoewel, als korstjes altijd een probleem zijn (maar dat is meer op de bso) dan soms wel. Die moeten namelijk ook op, je hebt van die kinderen die 5 boterhammen eten en geen korsten. Als ze de kans krijgen.

En een paar happen moet ook van mij. Ze moeten iets in hun maag krijgen.
quote:feder schreef op 28 september 2011 @ 22:07:

Tourrebout, apart zetten zal ik niet snel doen. Hoewel, als korstjes altijd een probleem zijn (maar dat is meer op de bso) dan soms wel. Die moeten namelijk ook op, je hebt van die kinderen die 5 boterhammen eten en geen korsten. Als ze de kans krijgen.

En een paar happen moet ook van mij. Ze moeten iets in hun maag krijgen.Zei het gisteren ook al in een ander topic; hebben die korsten een of andere bijzondere voedingswaarde ofzo?
quote:Tuorrebout schreef op 28 september 2011 @ 21:46:

[...]

Ik begrijp je houding eigenlijk niet zo goed. Een tso moet toch ook leuk zijn? Eten op school is voor een kind soms ook spannend waaardoor het toch minder gaat eten. Ik word echt niet vrolijk van je houding ten opzicht van het kind. Als een kind echt niet meer wil eten hoef je het toch niet te straffen door het een koekje te ontzeggen?

Misschien moet je dan mijn bijdrage in deel 1 even lezen? Ik ontzeg geen koekjes, dat is niet nodig. Maar als een kind brood en fruit niet wil dan eten we ook geen koek. Bij mij op de groepen is dat nog nooit voorgekomen overigens maar het is wel een regel.

Hier hebben we namelijk nog iets heeeel leuks... een snoepje na het eten!
Mocht het lijken alsof wij op school de boterhammen bij de kinderen door de strot zitten te duwen, dat is absoluut niet het geval hoor. We zijn hartstikke flexibel, maar we werken er in principe naar toe dat alle kinderen hun broodtrommeltjes leegeten.

Kinderen dwingen om te eten is een garantie dat je binnen 10 minuten kots moet opruimen, dat willen we graag voorkomen. Er zijn echter kinderen die erg gestimuleerd moeten worden om uberhaupt iets te eten.
dat niet. Maar het hoort toch bij het broodje?

Op de tso mogen de korsten van mij de trommel weer in.

Op de bso moeten ze wel op, als ze echt honger hebben gaan ze ook wel op, denk ik dan.
@Jorina: Ik dacht hetzelfde. Ik ben zelf dol op korstjes. Mijn oudste ook, maar mijn jongste eet ze niet. En mijn jongste is de beste eter die je je maar kunt wensen. Kwestie van smaak.

Ik zou het ook dan niet kunnen waarderen als ze gedwongen wordt om dit te eten. Die dame zit als eerste aan tafel als er gegeten moet worden, dus dan kunnen die korstjes van mij ook echt wel naar de vogeltjes.
Kinderen mogen toch best leren dat brood weggooien zonde is.

En dat ze dus de korsten op eten.

Hier beginnen we met 1 boterham en als ze nog trek hebben een tweede, anders als bij de overblijf dus, maar sommige kinderen willen dan wel een tweede boterham maar niet de korstjes van de eerste boterham, sorry dat is bij mij echt een nogo.
quote:feder schreef op 28 september 2011 @ 22:13:

dat niet. Maar het hoort toch bij het broodje?

Op de tso mogen de korsten van mij de trommel weer in.

Op de bso moeten ze wel op, als ze echt honger hebben gaan ze ook wel op, denk ik dan.Hm, okay. Ben dan maar blij dat het hier op de BSO anders geregeld is.
Trouwens, ik ben vrijwillig overblijfmoeder omdat ik het LEUK vind om te doen. De kinderen vinden het geweldig en vliegen je bij de deur al om de middel. I.p.v. spelen op het schoolplein neem ik ze wel eens mee naar de speeltuin om de hoek en picknicken we lekker buiten. Hier eten we ook in de eigen klas dus geen massaal gebeuren, gewoon gezellig met een grap en een grol. Als het regent neem ik spelletjes mee en blijven we binnen.

Natuurlijk zie ik verschil tussen mij en anderen. Sommigen willen dat het stil is tijdens het eten maar ik vind dat kolder. Het zijn kinderen en die moet je ook lekker kind laten zijn.

Ik ben nog nooit boos geweest op een kind, dat vind ik niet nodig en dat is ook nooit nodig geweest.
Als het een duidelijke regel is dat korstjes gewoon ook op moeten is er nauwelijks en kind die daar moeilijk over doet, is mijn ervaring

(mijn dochter eet thuis ook altijd brood zonder korstjes, op school gaan ze wel op, want dat hoort zo als je op school bent, geen enkel probleem voor haar)
quote:Beukenootje schreef op 28 september 2011 @ 22:22:

Als het een duidelijke regel is dat korstjes gewoon ook op moeten is er nauwelijks en kind die daar moeilijk over doet, is mijn ervaring

(mijn dochter eet thuis ook altijd brood zonder korstjes, op school gaan ze wel op, want dat hoort zo als je op school bent, geen enkel probleem voor haar)De crea mama snijd bij een niet korsteneter de korsten er gewoon af... Ik vind het niet erg als ze korsten laten liggen en ik heb ook weleens korsten weggemoffeld omdat ze van mama de korsten wel op moeten eten. Soms is het brood zo vers dat het ze gewoon pijn doet aan het gehemelte.
quote:Beukenootje schreef op 28 september 2011 @ 22:22:

(mijn dochter eet thuis ook altijd brood zonder korstjes, op school gaan ze wel op, want dat hoort zo als je op school bent, geen enkel probleem voor haar)Uiteraard, zo zal het voor de meeste kinderen werken, als ze groepsdruk ervaren. Snap alleen die heisa om korstjes nooit zo.
@Jorina, uiteindelijk valt en staat alles met het kennen van de kinderen en daar energie in steken. Een net nieuw kind dat geen korstjes wil eten, tsja, dat wil ik wel laten gaan. Maar een kind van 8 dat wel 5 boterhammen wil maar geen korst, dat wil er bij mij niet in. Soms ben ik dan streng, soms niet, soms mogen ze dan die korsten extra smeren, soms laten staan, soms na de derde geen nieuw broodje pakken. In elk geval na 5 broodjes zonder korst mogen ze niet zeggen dat ze 5 broodjes ophebben, zodat het een wedstrijd wordt.

Ik heb 'mijn' kinderen nu zo'n 3 jaar op de groep. Dus dan kan ik wat hen betreft het wel of niet korstjes eten wel inschatten.
Als je écht vind dat TSO medewerkers niet moeilijk mogen doen om korstjes kun je ze er als ouder inderdaad maar beter afsnijden.

Want geloof me, het is niet werkbaar als het ene kind de korstjes wel mag laten liggen en anderen niet (want ja, die ouders zijn er ook, die gewooon vinden dat de broodtrommel wél leeg moet) om het kind per dag te laten kiezen hoeveel het eet. Daar wordt binnen de kortste keren 'misbruik' van gemaakt door andere kinderen, waardoor het alsmaar moeilijker wordt voor TSO juffen om het eten in goede banen te leiden (want dáár zijn we uiteindelijk voor)
quote:feder schreef op 28 september 2011 @ 22:34:

@Jorina, uiteindelijk valt en staat alles met het kennen van de kinderen en daar energie in steken. Een net nieuw kind dat geen korstjes wil eten, tsja, dat wil ik wel laten gaan. Maar een kind van 8 dat wel 5 boterhammen wil maar geen korst, dat wil er bij mij niet in.

Ik heb 'mijn' kinderen nu zo'n 3 jaar op de groep. Dus dan kan ik wat hen betreft het wel of niet korstjes eten wel inschatten.Dat,dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven