Gezondheid alle pijlers

auw! afte

05-10-2011 08:58 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen!

Ik heb sinds 2 dagen een enorme afte onder mijn tong zodat steeds als ik mn tong beweeg, eet en drink, het erg veel pijn doet. (Ik ben nu ook al en half uur met mijn ontbijt bezig )

Ik dacht eerst dat ik een snee aan het einde van mijn tong had zitten, want ik heb nog nooit een afte onder mijn tong gehad, alleen weleens aan de binnenkant van mijn wang.

Dus ik vraag me af, wanneer krijgen jullie een afte? Is het echt vitamine gebrek en stress? Ik eet namelijk best gezond, dus ik dacht dat er misschien ook nog andere oorzaken zijn of bepaald voedsel.
Bij mij een combinatie van factoren: idd slecht gegeten, stress en drukte en als er veel heerst (zoals nu verkoudheid).

Vervelend, ook praten is dan zoooo rottig :(

Bij mij helpt het om mijn tong (ook het pijnlijke deel!! AUW!) te poetsen met tandpasta, goed boenen, en daarna te spoelen met mondwater (AUW!). Daarna drink ik een groot glas vers grapefruitsap. Dit herhaal ik twee keer op een dag en dat twee dagen achter elkaar. Dan is het zeker weg, bijna altijd de eerste dag al minder. Misschien helpt het bij jou ook?
Via de dokter lidocaine aanstipvloeistof halen. Schijnt goed te helpen, (ik ben gelukkig geen aften ervaringsdeskundige...)

Succes!
Misschien dat je even een paar dagen je eten kan blenderen (en dan vooral groente - fruit - yoghurt) en het met een rietje kan eten?

Succes, lijkt me echt pijnlijk.
Ik heb er mijn hele jeugd flink last van gehad, afgelopen jaren wordt het gelukkig steeds minder. Inmiddels heb nog maar een keer of 2 per jaar een aftje en die blijven dan vrij klein. Ik heb nog nooit kunnen ontdekken waarom ik ze krijg, het heeft in ieder geval bij mij niets met vitamine te kort te maken. Wel weet ik dat ik erfelijk belast ben, mijn vader heeft er ook zijn hele jeugd last van gehad, en ook bij hem werd het minder naarmate hij ouder werd.

Ik heb trouwens 1 keer een aft gehad, die dusdanig groot en pijnlijk was dat ik helemaal niet meer kon eten en zelfs moeite met praten had. Ik ben toen langs de apotheek gegaan en heb een klein flesje lidocaine meegekregen. Daarmee kon ik de aft aanstippen en dat spul werkt direct pijnstillend.
Ik lees dat je met Zendium moet gaan poetsen....

http://www.omaweetraad.com/tipview.php? ... abel=Aften
Auw... Ik kreeg het vroeger vaak van kiwi's. Er schijnen meer dingen te zijn die het kunnen veroorzaken.
vitamine C en echinacea ( beide bij de drogist te verkrijgen ).

Aften zijn het symptoom van vitamine gebrek en verminderde weerstand.
lionlily: ik probeer het pijnlijke stuk een beetje te ontzien met poetsen, poets wel alle hoeken en gaten maar zal het een stuk grondiger doen... en ik zal ook eens grapefruitsap maken, kan nooit kwaad.

saphira: apart dat sommige mensen er heel vaak last van hebben en anderen bijna nooit. Ik heb er nu sinds een jaartje veel meer last van dan jaren ervoor, zelfs als kind kreeg ik niet zo regelmatig een afte als nu. Ik heb het idee dat ik misschien toch vitaminen mis omdat mijn vriend (die ik sinds een jaartje heb ) vegetarisch is en ik meestal ook geen vlees eet omdat het makkelijker is met koken in ons kleine keukentje. Ik probeer het wel te vervangen met eieren, melk, yoghurt, vleeswaren etc.

septembergirl: goed idee van dat blenden, alle kleine stukjes die langs mijn tong schuren veroorzaken pijn.. mijn vriend heeft gisteren heel lief een rijstgerecht gemaakt die heel zacht was zodat je het bijna als soep op kon eten. Bedankt voor je linkje!

En bedankt voor de tips over lidocaine, als de afte zo groot blijft als nu (super groot!!!) ga ik zeker even langs de dokter...
Ik krijg aften als ik geen goede tandpasta gebruik. Ik heb jaren Zendium gebruikt, dit werkt erg goed. Vanwege andere problemen ben ik overgestapt op Sensodyne. Ook bij deze tandpasta heb ik geen last van aften.

De combinatie aften en verminderde weerstand is bij niet herkenbaar.
ik kreeg ze van malariapillen

oplossing: malariapillen de kliko in en spoelen met kamilosan

en eet vooral geen tomaten of ananas zolang het nog niet genezen is
Even geen chocolade, citroen en pittig eten.

Zendium tandpasta Classic is tegen aften. Het helpt bij mij wel, maar het schuimt voor geen meter en laat geen frisse smaak achter.
Spoelen met Corsodyl heb ik laatst ook gedaan toen ik veel aften had en nu zie ik dat dat op internet ook wordt aangeraden.
Zendium, evt. erop smeren voor je gaat slapen.
Pyralvex is een aanstipmiddel dat heel goed werkt bij aften.

Wij hebben het hier altijd in huis omdat ik regelmatig aften heb.

Paar keer aanstippen (Dat wel even kan bijten) en het is over.

http://www.topdrogist.nl/Pyralvex+Mondv ... DgodpQ6QWg

Volgens mij gewoon vrij verkrijgbaar bij de apotheek.
Ik ben al weken bezig om de oorzaak van aften te vinden. De oplossing die echt lijkt te werken is:

- (zeer) vroeg naar bed;

- zeer vaak de tanden poetsn (3 à 4 keer per dag) met Zendium Sensitive Plus;

- tandpasta op de aft smeren. Zeer, zeer pijnlijk maar helpt wel. Heeft daarna juist een pijnstillend effect;

- tong poetsen;

- fruit eten en zorgen dat je voldoende groente eet tijdens de warme maaltijd;

- mondwater zonder alcohol gebruiken. Ik kom tot de conclusie dat Listerine afvalt.

Ik doe al dit bovenstaande maar ik heb ongeveer 3 dagen geen aften meer.
World of Warcraft: Legion
Ik heb er nu ook een, ben ziek

Zo binnenin mn onderlip tegen mn tanden aan..

Gewoon wachten tot ie weggaat haha
Internagelaktisch
Rabarber schijnt ook te helpen.
Lidocaïne
Spoelen met Bocasan wil ook wel helpen. Gewoon via drogist of apotheek verkrijgbaar (zonder recept).

Bocasan is helaas al een tijdje uit de handel. Flink balen want werkt niet alleen prima tegen aften, even gorgelen met keelontsteking en dan was die ook zo weg... Ze moesten een nieuwe registratie-aanvraag doen van Oral-B en dat was te duur helaas....

Je kan wel Bikosan bestellen, dat is ongeveer hetzelfde. Via hun website te bestellen.
Uit de handel? Ik heb het vorige week nog gewoon gekocht hoor en de datum op het doosje is van zeer recent dus ook geen oud overblijfsel....
Vers sinaasappelsap, even een tijdje in je mond houden voordat je het doorslikt. Dit twee keer per dag, de volgende dag zul je merken dat de aft al kleiner wordt. Het prikt trouwens wel flink als je het sap in de mond hebt! Maar even doorbikkelen!
Ik bedenk me net ineens weer dat ik ze vroeger vaak kreeg in een periode dat ik meer appelen at. Maar of dat er iets mee te maken had . . . .
corsodyl helpt ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven