Geld & Recht alle pijlers

Erfenis vader, probleem.

06-10-2011 11:44 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet echt een leuk onderwerp, maar ik wil graag proberen erachter te komen hoe of wat....

Mijn vader ligt in het ziekenhuis, is 83, en de kans dat hij het niet gaat halen wordt groter met de dag.

De situatie: Ik ben enigs kind van mijn vader. Bij overlijden zou ik dus enig erfgenaam zijn. Er valt alleen niets te erven, en doordat iemand waarin hij vertrouwen heeft ook nog met zn financien loopt te knoeien, zou er zelfs een schuld achter kunnen blijven.

De erfenis aanvaarden, dat risico kan ik niet nemen. Ik zou kunnen weigeren, maar ik heb 2 minderjarige kinderen en ik heb begrepen dat ik voor hen niet zo maar kan weigeren.

Dan is er nog een optie ' beneficair aanvaarden' , maar t enige wat ik daarover kan terug vinden is dat het een hele romslomp is. Wat precies, daar kom ik niet achter. Zelfs de notaris telefoon die ik heb gebeld kan mij geen duidelijk antwoord geven op mijn vragen.

Hoewel het vervelend is er nu al over te moeten denken, ben ik bang dat als pa inderdaad overlijdt ik zo van slag ben, dat ik dan helemaal niet meer helder ben en het nog moeilijker is dit soort dingen uit te zoeken.

Mss heeft iemand hier iets vergelijkbaars meegemaakt, of zijn er deskundigen op dit gebied hier op t forum.

Is er iemand die mij helderheid kan verschaffen? Wat zou de beste optie zijn en wat komt daar allemaal bij kijken?

Bij voorbaat dank!
Is er geen mogelijkheid het er met hem over te hebben?
Is je vader nog aanspreekbaar?
Wat je in ieder geval even níet moet doen, zijn handelingen waaruit zou kunnen blijken dat je de erfenis aanvaardt. Zoals een schuld betalen of iets verkopen. Daar moet je straks allemaal even rustig mee wachten totdat je duidelijk hebt wat je wilt doen.

Beneficiair aanvaarden is inderdaad even een gedoe, hier staat het duidelijk uitgelegd: http://www.judex.nl/recht ... eficiair-aanvaard%27_.htm

De notaris zou je hier toch echt meer over moeten kunnen vertellen, zo zeldzaam is het niet.

Ik snap niet zo goed waarom je niet zou kunnen weigeren in verband met je kinderen. Bedoel je dit moreel? want volgens mij is er juridisch gezien geen probleem.
Veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Beneficiair aanvaarden betekent dat je eventuele restschulden niet uit je eigen vermogen hoeft te voldoen. Als je een nalatenschap verwerpt, dan word je geacht nooit erfgenaam te zijn geweest. De notaris gaat dan op zoek naar de volgende erfgenaam, bijvoorbeeld broers/zusters/kleinkinderen. Dit gaat door tot in de zoveelste graad.

Je kunt collectief verwerpen, als je hele stamboom ervoor tekent, dan betaal je maar 1x griffierechten bij de rechtbank.

Je kunt dit overigens pas doen nadat je vader is overleden.

http://www.erfwijzer.nl/verwerpen-weigeren-erfenis.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Jouw kinderen zijn trouwens geen erfgenaam als jij nog leeft. (tenzij in testament geregeld.)
Hoezo kan je niet weigeren als je minderjarige kinderen hebt? Mogen die dan wel met een (schulden)erfenis worden opgezadeld?
nastik; minderjarigen kunnen niet anders dan beneficiair aanvaarden (of verwerpen). Dus een minderjarige blijft nooit met een schulderfenis zitten.
quote:Nastik schreef op 06 oktober 2011 @ 11:51:

Hoezo kan je niet weigeren als je minderjarige kinderen hebt? Mogen die dan wel met een (schulden)erfenis worden opgezadeld?Als minderjarige kinderen erfgenaam zijn, dan MOET er volgens mij beneficiair aanvaard worden, ter bescherming tegen schulden.
Voor kinderen weigeren is een hele toestand, omdat ze niet willen dat kinderen benadeeld worden door jouw weigeren. Ik heb begrepen dat er voor minderjarige kinderen dus altijd beneficair aanvaard wordt. Als ik weiger voormijzelf, zijn mijn kinderen de volgende in de rij, zeg maar.

Nog een probleem: Zijn huurhuis staat mutje vol met allerlei zooi. Hoe moet ik in hemelsnaam leeg krijgen??? Daar zou ik dan een bedrijf ofzo voor in moeten huren, maar dat kost klauwen met geld wat ik niet heb!

Met verwerpen ben je niet aansprakelijk voor huis leeg halen, maar hoe zit dat met benificair aanvaarden???

Ik ga even de genoemde links lezen. Dank!
Van:

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=61003

Erfgenamen die nog niet weten of ze de erfenis willen aanvaarden of verwerpen moeten zeer voorzichtig met de nalatenschap omspringen en zich niet als erfgenaam gedragen. Dus: geen spullen meenemen (zelfs geen foto's), niet in de auto van de overledene rijden, niet met de andere erfgenamen praten over bijvoorbeeld de verdeling.

Iedere erfgenaam is overigens vrij te aanvaarden of te verwerpen. Dat hangt niet af van wat de andere erfgenamen doen.
Sorry hoor....je lijkt je meer zorgen te maken om de randzaken dan om het daadwerkelijk overlijden van je vader !!!
Met beneficiair aanvaarden moet je volgens mij zelfs de hele boedel ten gelde maken om zo veel mogelijk schulden af te lossen...
quote:breezerananas schreef op 06 oktober 2011 @ 12:00:

Sorry hoor....je lijkt je meer zorgen te maken om de randzaken dan om het daadwerkelijk overlijden van je vader !!!Joh, daar gaat dit topic toch niet over? Dit topic gaat over de erfenis, en dat is een zorg die ze er óók nog bij krijgt, naast de emotionele toestanden die ongetwijfeld ook spelen.
Tja, dan lees ik ' De boedel moet ten gelde gebracht worden' , maar het is meut uit het jaar 0. Niks antieks, maar gewoon ouderwets. Ik mag blij zijn als de kringloop het nog mee wil nemen ( gratis). Dus hoe gaat dat dan in zn werk? Moet ik dan ' te koop' advertenties zetten ofzo?
Breezerananas, nu ik nog enigszins hoop heb dat het toch nog goed afloopt met pa, lijkt het me beter deze dingen nu uit te zoeken. Als mijn vader zou overlijden ben ik natuurlijk kapot van verdriet... Toch zal er snel actie ondernomen moeten worden. Dan kan ik toch beter NU al weten wat ik moet doen?!
PS. Ik sta hier namelijk wel helemaal alleen voor. Geen broers, zussen, moeder.
Breezersletje, neem er nog een wie weet knap je er van op....
Danayla wat rot dat het er niet goed uitziet voor je vader. Denk je dat je er over zou kunnen praten met hem?
deze nog
quote:breezerananas schreef op 06 oktober 2011 @ 12:00:

Sorry hoor....je lijkt je meer zorgen te maken om de randzaken dan om het daadwerkelijk overlijden van je vader !!!Die randzaken kunnen jarenlang gesodemieter bij de rechtbank opleveren, logisch dat iemand zich daar druk om maakt.
Ja hier wel ervaring, wij hebben bij een dierbare beneficiair aanvaardt. Voor ons was dit geen verdere rompslomp, de rest van de familie heeft het ook op deze manier gedaan. Wel raar dat een notaris je niet beter kan inlichten.
Als jij de erfenis niet aanvaart ben je toch ook niet verantwoordelijk voor zijn spullen/huis? Dat is dan zaak van degene die er mee opgescheept blijft zitten om dat te verwijderen.
Ben nu eigenlijk erg benieuwd offie nog aanspreekbaar is. Dan kan ie je nog vertellen waar ie zn oude sok verstopt heeft.
Informeer even bij de gemeente over het leegruimen.

De kringloop levert huizen veegschoon op, en in vervuilde situaties komt de gemeente zelf met mannen-in-witte-pakken en een container. Dan is het wel zo praktisch om op zijn minst beneficiair aanvaard te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven