Intelligente / succesvolle vrouw bedreigend voor mannen?

10-02-2008 17:34 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de zoveelste keer ben ik aan het herstellen van luduvudu...

Na een jarenlange relatie die ik had beeindigd omdat mijn exvriend wou settelen en naar een huisje boompje beestje situatie wilde terwijl ik nog vanalles wilde doen / zien / ontdekken, heb ik een paar keer het geluk gehad iemand tegen te komen met wie het heel leuk leek te gaan worden. Mannen met een eigen leven net als ik, maar, ook net als ik, wel de behoefte dat leuke leven te delen. En toch.... iedere keer haakt hij af... omdat mijn ambities zover van ze af staan... omdat ze het moeilijk vinden dat ik graag naar het buitenland wil...

Zijn succesvolle vrouwen soms een bedreiging voor mannen? vrouwen lijken juist te vallen op mannen met succes / ambities noem maar op. Maar succesvolle vrouwen... ik ken veel topvrouwen die alleen zijn gebleven. Zelf merk ik dat mannen eerst enorm vallen op mijn gedrevenheid, maar als er meer van komt blijken ze er toch niet goed mee om te kunnen gaan.....

Wie herkent dit?
Not all is lost.

Er zijn genoeg mannen die juist blij zijn met een ambitieuze vrouw. Er zijn ook voldoende topvrouwen die wel een relatie hebben. Ik hoop dat je binnenkort zo'n carrierevrouw-minnend exemplaar zult vinden en dat jullie nog lang blij kunnen zijn met elkaar. Sterkte!
Nee daar kent ik niet teguh die vrouwtjes ze motten gewoon baren en dr kop houwe
Ligt het aan succes, ambitie en gedrevenheid, of aan uit elkaar lopende verwachtingspatronen over en weer?

Zelf ben ik toch geneigd om dat laatste te denken, al ben ik het eens met de stelling dat een ambitieuze vrouw die (voorlopig) niet aan huisje/boompje/beestje wil denken, nog steeds wel tot de uitzonderingen behoort.

Heeft het misschien ook met leeftijd te maken? Zou het verschillen of je een net afgestudeerde ambitieuze trainee bij een multinational bent, of een vrouwelijke Captain of Industry halverwege de 40?
quote:Tia Dalma schreef op 10 februari 2008 @ 17:58:

Heeft het misschien ook met leeftijd te maken? Zou het verschillen of je een net afgestudeerde ambitieuze trainee bij een multinational bent, of een vrouwelijke Captain of Industry halverwege de 40?Geen idee of dat watuitmaakt, ik ben in elk geval die net afgestudeerde ambitieuze dame, met nog geen succes maar wel veelbelovende kansen....
Sja, je zal moeten schipperen. Je hebt veel geluk als je mannetje mee wil naar het buitenland. Moet hem net ook wat lijken. Kan je niet alleen gaan?
Ik had laatst een gesprek met een vriend over dat vrouwen vallen op succesvolle mannen of mannen die iets presteren. Ik zei toen dat ik denk dat vrouwen het nodig hebben om hun partner te bewonderen, waarop hij zei dat dat ook voor mannen geldt.

Mijn eigen vriendje zei eens 'weet je wat ik 't allerleukst aan jou vindt?' en ik verwachtte iets van 'je haar, je ogen, je benen, etc' maar hij zei 'dat je superintelligent bent!'.

Ik denk dat mannen 't niet meer leuk vinden als hun vrouw véél slimmer is dan zij, maar omgekeerd zou ik dat ook niet leuk vinden.

Ik ben trouwens bijna afgestudeerd.

En Toon ik zou er niet over piekeren mee te gaan naar een land waar voor mij de enige mogelijkheid vrijwilligerswerk in een ziekenhuis zou zijn oid. Ik heb niet voor Jan met de korte achternaam vijf jaar gestudeerd, wil er nu ook wat mee doen. Omgekeerd verwacht ik dat ook niet van een man, natuurlijk.

(bij mannelijke diplomaten reist de vrouw vaak overal ter wereld mee, mij vrouwelijke diplomaten blijft de man vaker in Nederland wonen)
Valt wel mee hoor, waar Hillary gaat, loopt Bill achter haar aan.
Huisje boompje beestje en naar het buitenland zijn ook wel twee uitersten.

idd moet er voor je partner dan ok wat perspectief zijn om in dat land een ban op niveau te vinden. ik zou nu ook niet zomaar mijn huis en leuke baan opgeven wanneer mijn partner bedenkt dat ie elke drie jaar in een ander land wil wonen. Zou mijn relatie ook op stuk gaan. en dat staat los van intelligentie of ambitie.
Ik kan me voorstellen dat het bedreigend kan zijn, meestal is het toch de man met de baan en de ambities. Dus er zullen vast mannen rond lopen die daar moeite mee hebben. Maar niet allemaal hoor! Ik ben ook ambitieus en zou het goed alleen kunnen redden, maar mijn vriend heeft daar respect voor en is zelf ook zo dus dat scheelt dan wel natuurlijk. Af en toe kan hij er wel eens onzeker van worden, dat hij bang is dat ik naast mijn schoenen ga lopen ofzo, maar dat heb ik bij hem ook en dat is volgens mij wel normaal.
Tuurlijk snap ik dat een man met eigen ambities (en die vind ik leuk ) niet zomaar mee gaat naar het buitenland. En ja, ik kan ook alleen gaan. De buitenland plannen zijn nog helemaal niet concreet... wat mij betreft staat alles open, ik zou ook zomaar hier kunnen blijven. Maar ik denk wel na over de mogelijkheden buiten de grenzen van ons landje en dat schrikt een hoop mannen al af lijkt het. Terwijl ik in een relatie zeker compromissen zou sluiten, het land van bestemming of de periode van buitenland aanpassen op de ander, alleen gaan maar elkaar vaak opzoeken, er zijn genoeg mogelijkheden.

Misschie heb ik gewoon nog niet de juiste persoon ontmoet, ik heb geen hele reeks mislukkingen op mn naam staan en ben nog jong enzo ;) Maar het was voor mij nu wel herhaling op het thema... en ik vraag me af hoe dat bij andere ambitieuze vrouwen of mannen en hun partner zit... Waarom zijn vrouwen zoveel makkelijker in het volgen van hun man?
Ik denk dat het er vooral aan ligt wat je zelf hebt.

Ik heb een eigen huis en een baan en ben er erg aan gehecht, Zou dus ook niet zomaar een man volgen, tenzij het voor mij ook mogelijkheden en kansen biedt. Souperambitieus ben ik overigens niet. Ik werk om te leven en niet omgekeerd. ben ook niet van plan om meer dan mij fulltime uren te werken, werkweken van 60 uur zijn niet aan mij besteedt en dus een echte top-top functie ook niet.
Ik denk dat mannen wel degelijk moeite hebben met intelligente(re) en succesvolle(re) vrouwen. In eerste instantie vinden ze het helemaal geweldig dat je zo slim bent, een goede baan hebt en ambities hebt. Dan is dat inderdaad iets waar ze op vallen.

Maar op de langere duur moeten ze toch sterk in hun schoenen staan hoor, en een behoorlijk stevig zelfvertrouwen hebben. In eerste instantie gaat het nog allemaal om jou, maar later wordt de wereld om jullie heen ook belangrijk. En hun mannelijkheid...
Zijn jouw ambities en nog niet concrete plannen de reden dat een relatie eindigt of denk je dat dat de reden is ?

Ik weet niet of mannen een hekel hebben aan succesvolle vrouwen omdat ze succes hebben , of dat succesvolle vrouwen zelf bepaalde verwachtingen koesteren waaraan mannen niet kunnen/ willen voldoen , of dat succesvolle vrouwen beschikken over bepaalde karaktereigenschappen die niet als " aantrekkelijk " worden gezien , of dat ze bijvoorbeeld een dagindeling hebben waardoor een beginnende relatie wat moeilijker van de grond komt , om maar eens wat te verzinnen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind juist niet succesvolle, weinig ambitieuze vrouwen eerder een probleem. Vrouwen die wachten tot ze een vent gestrikt hebben en vanaf dat moment lekker in de luwte gaan ontspannen zeg maar.

Doe mij maar een leuke vrouw die zelf haar leven op poten zet. Als je allebei hard werkt kan je ook samen genieten van de momenten dat er niet gewerkt hoeft te worden. En dat mag in NL is of in het buitenland. Er moet dan wel voor beide partners voldoende kans zijn op leuk en uitdagend werk.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Misschien missen succesvolle ambitieuze vrouwen het gen om een juiste partner te herkennen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik kan juist erg genieten en trots zijn op mijn succesvolle en ambiteuze vrouw.

Liever zo dan een vrouw die alleen thuis zit en alleen over het koffiedrinken met de buurvrouwen kan praten.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 februari 2008 @ 09:01:

Zijn jouw ambities en nog niet concrete plannen de reden dat een relatie eindigt of denk je dat dat de reden is ?

Ik weet niet of mannen een hekel hebben aan succesvolle vrouwen omdat ze succes hebben , of dat succesvolle vrouwen zelf bepaalde verwachtingen koesteren waaraan mannen niet kunnen/ willen voldoen , of dat succesvolle vrouwen beschikken over bepaalde karaktereigenschappen die niet als " aantrekkelijk " worden gezien , of dat ze bijvoorbeeld een dagindeling hebben waardoor een beginnende relatie wat moeilijker van de grond komt , om maar eens wat te verzinnen .

Ik denk dat je voor een hele hoop gevallen de spijker op de kop slaat BGB. Vinden die mannen wel in de relatie waarnaar ze op zoek zijn?

Dus Sangsaa, dat wil niet zeggen dat jij een probleem hebt, maar wel dat je niet misschien minder voldoet aan het behoefte patroon van veel mannen.

Wat ook nog kan, is dat je eisen lijstje voor een man, buiten proportie raakt. Waardoor er misschien maar weinig geschikte kandidaten zijn. En als je dan straks iemand hebt gevonden die aan je eisen voldoet, ga je je misschien helemaal wegcijferen. En dus weg ambities.

Groetjes kreeft
quote:houvanjezelf schreef op 11 februari 2008 @ 12:22:

Ik kan juist erg genieten en trots zijn op mijn succesvolle en ambiteuze vrouw.

Liever zo dan een vrouw die alleen thuis zit en alleen over het koffiedrinken met de buurvrouwen kan praten.

HvJ, dat vind ik dan toch echt het andere uiterste hoor. Ik ben inmiddels midcareer, heb het prima naar mijn zin maar ben ook bewust parttime (32-36) gaan werken. Ook omdat ik inmiddels mijn ambities en vervulling in mijn privéleven heb gevonden, in hobbies maar ook in mijn inmiddels aanwezige relatie. Ikben van de work-life balance en acht me zelf dáárom niet buitengewoon ambitieus. Ik ben geen carrieretijger en ambieer geen veeleisende al dan niet leidinggevende baan, al dan niet in het buitenland.

Maar koffiedrinken met de buurvrouw doe ik ook niet.

Ik denk persoonlijk, Topicstarter (ben je naam nu kwijt ), dat je zelf nog je weg moet zoeken in die ambitie, en dat je er van uit moet gaan dat je pas van een (mis)matsch tussen jou en mannen daarin kan spreken, als je voor jezelf hebt verwezenlijkt waar jij denkt dat jouw leven en carriere zullen liggen. Het klinkt als typische ouwemutsen-praat, en dat realiseert Tante Dalma zich terdege, maar in 5 jaar tijd kan de wereld er weer heel anders uit zien. Jaag eerst je eigen droom na, en als je daar een stukje van hebt neergezet, wéét die man ook waar hij zich op moet richten. Dat is nu gewoon nog veel te abstract, alleen al voor jouzelf. Laat staan voor hem....
Een relatie kost moeite en je zult er dingen voor moeten inleveren. En als jij misschien meer bezig bent met je ambitie op proffesioneel vlak en met jezelf ontwikkelen, blijft er dan nog wel genoeg tijd en energie over om in een relatie te steken?

Ik denk niet dat mannen afknappen of slimme succesvolle ambiteuze vrouwen. Maar als ik naar mezelf kijk zou ik geen relatie willen met iemand bij wie zijn werk zó belangrijk is dat er weinig tijd voor andere dingen overblijft. Ik zeg niet dat dat zo is bij jou, maar zou het kunnen?
Ik herken toch erg wat SarahLee zegt, eerst vallen mannen voor mn passie voor mn vak maar later hebben ze toch liver een vrouw die achter hen staat dan dat zij de competitie met me aan moeten gaan. Want zo lijken ze het dan te gaan voelen. (Ze = niet alle mannen maar de mannen waar ik wat mee had)

Ik werk me niet het ongans, ik werk om te leven en niet andersom, ik doe veel dingen maar wil ook zeker dingen samen doen, ik kan compromissen sluiten en dingen laten voor een ander..... Mijn carriere is er niet een van 60 uur draaien of dat alles er voor moet wijken. Alsjeblieft niet zeg, haha. Maar het is wel moeilijk om verder te komen in mijn vakgebied dus kansen laten schieten kan best fataal zijn en dat maakt het lastig.

daarnaast mankeert er vast ook vanalles aan me ;) maar ik merk toch dat die ambities vaak is wat mannen op den duur afschrikt.

tante Dalma, jij kan nog wel eens heel erg gelijk hebben. Misschien zijn mijn plannen juist wel té flexibel.

En BGB, dat van dat missende gen kan natuurlijk ook heel goed :D
Sangsaa, het zijn misschien niet jouw ambities die afschrikken, maar dat die man in je leven het gevoel heeft op het tweede plan kom te komen. En ik wil hiermee niet zeggen dat mannen dat nooit andersom doen, best wel vaak eigenlijk. Maar dat betekend niet dat mannen het leuk vinden, in het omgekeerde geval.
tja, mijn ex had er moeite mee... vanaf het moment dat ik meer ging verdienen dan hij ging de relatie achteruit. Hij vond het niet eerlijk !? en was als de dood dat andere mensen er achter zouden komen.

Huidige partner wist vanaf het begin dat ik een goede baan had en 3x zoveel verdiende als hij. Hij is trots op me. Dat kan dus ook.

In het dagelijks leven maakt het wat mij betreft ook weinig uit wie meer verdient of een betere baan heeft. Thuis is thuis, en wat voor bezigheden en contacten ik op mijn werk heb staat daar redelijk los van.
Ik weet het niet zeker. In eerste instantie zou ik zeggen dat het in principe niet uit maakt. Maar ik denk wel dat je man/vriend veel zelfvertrouwen moet hebben.

Daarnaast denk ik dat twee ambitieuze mensen elkaar misschien mislopen door de ambities. Je moet natuurlijk ook willen investeren in een relatie. (Niet dat ik denk dat ambitieuze mensen dat niet willen hoor. ) Ik vind mijzelf nu niet echt een keukenmiep maar ik zou ws wel mee gaan met mijn partner naar het buitenland. Met mijn doorzettingsvermogen en ambitie vind ik daar heus wel iets om mij zoet mee te houden. Maar misschien zegt dit al genoeg ik ben geen carriere tijger vrees ik. Ik werk om te leven en niet andersom. Ik vind het dus ook geen probleem om voor mijn partner iets 'op te geven' ik ervaar het namelijk niet als opgeven. Ik zou niet alleen thuis gaan zitten en geld uitgeven dan zou ik gillend gek worden. Maar als ik iets gevonden heb waar ik voldoening uit haal dan maakt voor mij de betaling niet zoveel uit.
Ik denk niet dat het ermee te maken heeft dat je een bedreiging voor ze bent. Maar ikzelf heb ook liever iemand die elke avond lekker thuis komt eten en verre reizen met me wil maken, dan iemand die altijd maar met zijn carriere bezig is. Ik wil iemand daar best in steunen hoor, maar wel tot op zekere hoogte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven