Vader als baas, moeilijk

10-10-2011 17:01 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend werkt inmiddels al 3 jaar voor het bedrijf van zijn vader. Of moet ik zeggen voor zijn vader aangezien zij de enige werknemers zijn.

In het begin vond mijn vriend zijn baan helemaal geweldig, hij leerde veel en hij kon iedere dag zijn vader zien! (hij zag zijn vader zelden omdat zijn ouders waren gescheiden).

Hij moet 24/7, 365 per jaar beschikbaar zijn. Een dag vrij nemen? Ho maar! Ondanks dat hij recht heeft op 25 vakantiedagen heeft hij nooit echt een dag vrij kunnen/mogen nemen. Hij verdient redelijk tot slecht en in die 3 jaar is zijn salaris zelfs geen cent omhoog gegaan (nee ook niet met de inflatie mee!).

Regelmatig moet hij in het weekend werken en ook 's avonds. Een enkele keer werd hij zelfs om 2 uur 's nachts opgebeld door zijn vader dat er een spoed klus was en dat hij maar moest komen. Om 2 uur 's nachts!!!!

Overuren worden niet uitbetaald, en om ervoor te zorgen dat zoonlief niet zijn biezen pakt krijgt hij af en toe een leuke gadget (denk hier aan ipad,iphone etc) toegegooit, als een bot naar een hond. Hij krijgt deze spullen onder het mom dat het voor de zaak nodig is, maar volgens mij wilt vader zijn zoon geen loonsverhoging geven.

Als vriendlief ziek is (door overwerk, geen rust etc) en zich een dagje ziekmeld moet hij alsnog werken. Waarom? Omdat "zolang hij niet stervende is hij maar moet werken". Belachelijk! Hij wordt op zo'n dag ook niet met rust gelaten!

Mijn mening: een andere baan, en gauw! Helaas wilt hij zijn vader niet in de steek laten.

Ik probeer mijn lief te helpen door voor hem op zoek te gaan naar vacatures etc. Maar hij gaat er niet op in.

(feit: bij de vacatures die ik vond stond wel het dubbele aan bruto loon dan hij nu krijgt!)

Hij wordt ongelukkig van zijn baan, dat is gewoon te zien. Maar hij is te koppig om iets anders te zoeken.

Hoe kan ik mijn vriend hier in helpen? Iedere keer als er een conflict tussen vriend en zijn vader komt dan krijgt vriendlief weer een "bot".

Wat vinden jullie?
Ik zou mij hier dus niet mee bemoeien, als je er last van hebt zwengel je het één keer aan en anders ga je zelf weg of slik je het?

Sorry maar jou vriend mag zijn eigen keuzes maken en is heel mans en volwassen genoeg om nee tegen zijn vader te zeggen.

Hij zal in ieder geval het minimumloon krijgen en verder kan je er gewoon niets aan doen.... Familie is altijd lastig als er issue's zijn maar uiteindelijk zal dit ervoor zorgen dat jullie zelf problemen gaan hebben, oftewel ruzies hierom...

Op een gegeven moment wordt je 21 en is het de bedoeling dat je je eigen zaakjes weet te regelen.. Heel lief dat je meedenkt maar niet jou positie, en nogmaals, als jij er niet mee zou kunnen leven en hij de situatie niet veranderd dan is het heel simpel.....
Hij wil niet geholpen worden.
Wat vind je vriend zelf?

Als hij het er niet mee eens is, is het enige wat hij kan doen; voor zichzelf opkomen.

Hij laat zich op deze manier gebruiken.

Jouw vriend accepteert dit.

Hij moet nee leren zeggen. Maakt niet uit of het z'n vader is, of z'n baas. Juist omdat het z'n vader is, moet hij nee leren zeggen.

Anders gaat op deze manier de relatie met z'n vader kapot, i.p.v. alleen een werkrelatie.
Ik dacht dat 't over botsende karakters zou gaan, maar in dit geval wordt je vriend gewoon misbruikt.

Het is vooral zijn probleem en hij moet het oplossen door 'n andere baan te gaan zoeken. Snap niet dat hij genoegen neemt met 'n flutsalaris en ook nog 'ns 24/7 voor het bedrijf klaar moet staan. Je leeft niet om te werken, maar werkt om te leven. Overtuig 'm te solliciteren voor 'n normale baan, waar ie beter verdient, maar nog belangrijker: genoeg vrije dagen krijgt.
Je kunt iemand alleen maar helpen als iemand geholpen wil worden. Vergeefse moeite van jouw kant.

Mee stoppen dus.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Lees het verhaal van Mommy eens, weet niet meer hoe de topictitel was, maar dit zal erg herkenbaar zijn voor jou. Hij wordt gebruikt, dat is duidelijk, maar besef dat het heel moeilijk is om tegen familie in opstand te komen. Hij zal wel weten dat jij gelijk hebt, ook al geeft hij dat niet toe. Ga er niet teveel bovenop zitten, dat werkt averechts. Toch zal er hopelijk wel een moment komen dat zijn ogen open gaan, maar wannneer...?
Hier is het topic dat Iloveholiday bedoelde: Topic van Mommy
Daarom werk ik uit principe niet voor familie. Alleen vriendendiensten. Werk en privé "moet" gewoon gescheiden zijn om lastige situaties te voorkomen.
Thanks, Pepermint!

Tijntje, ook ik ken alleen maar slechte verhalen. Ooit een vriendin gehad die met vriend voor schoonfamilie werkte. Het was een brok ellende. En familie verwachte ook dat ze 'even' invielen op hun vrije zondag, uiteraard zonder betaald te worden. Uiteindelijk zijn ze beide ergens anders gaan werken, maar je snapt dat er genoeg aan vooraf gaat.
Gisteravond met vriend goed gesprek gehad over dit probleem.

Hij zei zelf dat als het zijn vader niet was dat hij 3 jaar geleden al ontslag zou hebben genomen.

Het gesprek heeft hem aan het denken gezet, nu maar hopen dat hij ook actie gaat ondernemen.
@Iloveholliday Het verhaal van Mommy heeft mij juist aan het denken gezet! Ik dacht toen in dat verhaal las van wat is er voor nodig dat hij eindelijk die sprong in het diepe maakt? Voor de vriend van Mommy was dat eten van allerlei vreemden krijgen voordat hij de hint begreep. Ik hoop dat mijn vriend die keuze eerder maakt.

Mijn vriend zegt dat hij zijn vader nog een kans wilt geven. Hoevaak ik dat wel niet heb gehoord laat ik maar even achterwege maar ik heb hem wel verteld dat zijn vader niet zal veranderen.

Wat trouwens ook regelmatig gebeurt: Als het lekker weer is gaat vader van vriend lekker varen met zijn bootje, krijgt hij een telefoontje over een spoed klus, mag mijn vriend er lekker heen want hij zit op de boot. Niet te geloven gewoon!!
Ja, onvoorstelbaar gewoon. Toch zullen zijn ogen eens open moeten gaan. Als 'buitenstaander' sta je er wat verder vanaf en zie je deze dingen wat nuchterder, jammer genoeg is het (nog) niet zo heel helder voor hem, maar als hij al toegeeft dat hij anders 3 jaar geleden al ander werk had gezocht, zegt toch wel iets. Zijn er andere mensen waar je vriend naar luistert die eens een 'toevallige' opmerking kunnen maken, zodat zijn ogen open gaan?
Het zal uiteindelijk toch van je vriend moeten komen. Hij weet blijkbaar donders goed dat dit gewoon niet klopt. Heeft hij wel eens echt, serieus, met zijn vader aan tafel gezeten om deze misstanden (understatement) aan de kaak te stellen? Gewoon, met feiten enzo erbij? Of durft hij dat gesprek niet aan? Wat houdt hem tegen, het karakter van zijn vader? Of, in het verlengde van wat Iloveholiday hierboven zegt: is er misschien iemand naar wie je vader luister? Lijkt me fijn als iemand je vriend kan laten inzien dat dit moet stoppen, maar ook je vader kan wel iemand gebruiken die zijn ogen opent. Kennis, buurman, oom? Jouw vader? (Geen idee hoe de familieverhoudingen verder zijn, maar dit idee dus.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven