Trap in de woonkamer
donderdag 13 oktober 2011 om 09:36
Wij zijn bezig om ons te oriënteren voor een nieuwbouwproject. Er zijn 2 mogelijkheden met de indeling. Bij de ene is de trap in de hal getekend, maar dan heeft de 1e verdieping niet de indeling zoals wij hem graag zouden willen hebben. De andere indeling is perfect, behalve dat de trap in de woonkamer is. We zijn al op de hoogte van eventueel warmteverlies en geluidshinder. Maar wat we nog niet weten is of wij het mooi vinden. Aangezien wij niemand in onze familie/vriendenkring hebben die zoiets hebben.....dacht ik misschien heeft iemand bij het viva forum het wel en wil er foto's van maken????
Het gaat om een situatie dat je middels een hal de woonkamer binnenkomt en dan aan de andere kant aan de muur een trap hebt zitten (dus aan de lange wand). Ik ben dan ook benieuwd hoe dan de inrichting is (keuken en woonkamer. Wie oh wie heeft dit en wil mij "binnen laten kijken"?!
Het gaat om een situatie dat je middels een hal de woonkamer binnenkomt en dan aan de andere kant aan de muur een trap hebt zitten (dus aan de lange wand). Ik ben dan ook benieuwd hoe dan de inrichting is (keuken en woonkamer. Wie oh wie heeft dit en wil mij "binnen laten kijken"?!
donderdag 13 oktober 2011 om 09:58
donderdag 13 oktober 2011 om 10:13
Ellen2xl; mijn woonkamer bestaat uit een smaller gedeelte en een breder gedeelte. Je komt binnen vanuit de hal bij het smallere gedeelte, bij ons het eetgedeelte. Je ziet dan wel dat de muur (waarachter de trap zit) ophoudt en dat dan de woonkamer breder is. Wanneer je in het bredere deel staat of op de bank zit zie je de trap.
Hopelijk is het zo wat duidelijker?
Hopelijk is het zo wat duidelijker?
donderdag 13 oktober 2011 om 10:15
ik heb ook een trap in de woonkamer. Ik wil dat NOOIT weer. Als je vanuit de hal binnenkomt klapt de deur vaak tegen de trap aan. Het is ook nog een open trap, dat is op zich niet zo heel erg want de hond durft nu geen trap te lopen.
Onder de trap hebben wij de computerkast/printer staan. En nog wat andere rotzooitjes. Ik kan nu geen foto's plaatsen, ben op mijn werk en kan niet op hyves.
Maar ik zou toch écht voor een trap in de gang gaan. Tenzij je bovenaan de trap een deur hebt. Dan is het nog wel te doen qua geluidsoverlast en tocht/kou. Is die optie er niet zou ik het niet doen als ik jou was.
Onder de trap hebben wij de computerkast/printer staan. En nog wat andere rotzooitjes. Ik kan nu geen foto's plaatsen, ben op mijn werk en kan niet op hyves.
Maar ik zou toch écht voor een trap in de gang gaan. Tenzij je bovenaan de trap een deur hebt. Dan is het nog wel te doen qua geluidsoverlast en tocht/kou. Is die optie er niet zou ik het niet doen als ik jou was.
donderdag 13 oktober 2011 om 10:17
donderdag 13 oktober 2011 om 10:18
Wij hebben een houten trap in de woonkamer. Zat er al in toen we hier kwamen wonen (huis van rond 1900, oud dus). Andere opties zijn er ook eigenlijk niet. We hebben 'm wit geschilderd (RAL 9010 net als de wanden en het andere houtwerk), zodat hij minder opvalt.
Als ik de keus had zou ik de trap in de hal plaatsen. Vanwege de redenen die je zelf al noemt: je houd beneden meer warmte vast en om het geluid.
Als ik de keus had zou ik de trap in de hal plaatsen. Vanwege de redenen die je zelf al noemt: je houd beneden meer warmte vast en om het geluid.
donderdag 13 oktober 2011 om 10:19
Wij hebben het ook, ik weet alleen niet hoe ik de foto's er van moet plaatsen. Ik ga het proberen, maar aan het eind van deze middag haal ik ze weer weg ivm privacy.
Het ziet er nu trouwens anders uit,we hebben de keuken uitgebreid tot u vorm tussen het bakstenen muurtje en de trap. En we hebben nu leuningen. Dit zijn foto's van een paar jaar terug.
*poef*
Wij vinden het zelf wel aardig, zo'n trap midden in de kamer. De nadelen zijn er ook:
- we hadden geen leuningen, wij vonden dat niet eng, anderen wel
- toen we kinderen kregen vonden we het wel erg eng, ze kunnen er aan alle kanten van af vallen. Traphekjes onderaan hebben weinig effect, want ze kunnen er gewoon langs. Nu hebben we wel leuningen, maar nog steeds kunnen ze er aan de zijkant afvallen. Is gelukkig nog nooit gebeurd.
- er liggen vaak spulletjes op de trap die naar boven moet, dus dat ziet er niet netjes uit.
- er komt veel stof op te liggen, als ik boven aan het schoonmaken ben dwarrelt alles naar beneden op de trap.
- warmteverlies vind ik erg meevallen. Nu hebben wij vloerverwarming, dus het is toch wel warm bij ons beneden.
- oh ja, geluidsoverlast. Dat klopt, boven hoor je erg goed dat er beneden wordt gepraat. Zeker met een verjaardag is het boven best gehorig. Gelukkig zijn wij daar aan gewend en slapen de kinderen overal doorheen.
Nou ik ga eens kijken of de foto's erin staan als ik dit bericht plaats
Het ziet er nu trouwens anders uit,we hebben de keuken uitgebreid tot u vorm tussen het bakstenen muurtje en de trap. En we hebben nu leuningen. Dit zijn foto's van een paar jaar terug.
*poef*
Wij vinden het zelf wel aardig, zo'n trap midden in de kamer. De nadelen zijn er ook:
- we hadden geen leuningen, wij vonden dat niet eng, anderen wel
- toen we kinderen kregen vonden we het wel erg eng, ze kunnen er aan alle kanten van af vallen. Traphekjes onderaan hebben weinig effect, want ze kunnen er gewoon langs. Nu hebben we wel leuningen, maar nog steeds kunnen ze er aan de zijkant afvallen. Is gelukkig nog nooit gebeurd.
- er liggen vaak spulletjes op de trap die naar boven moet, dus dat ziet er niet netjes uit.
- er komt veel stof op te liggen, als ik boven aan het schoonmaken ben dwarrelt alles naar beneden op de trap.
- warmteverlies vind ik erg meevallen. Nu hebben wij vloerverwarming, dus het is toch wel warm bij ons beneden.
- oh ja, geluidsoverlast. Dat klopt, boven hoor je erg goed dat er beneden wordt gepraat. Zeker met een verjaardag is het boven best gehorig. Gelukkig zijn wij daar aan gewend en slapen de kinderen overal doorheen.
Nou ik ga eens kijken of de foto's erin staan als ik dit bericht plaats
reizigster2004 wijzigde dit bericht op 13-10-2011 12:26
Reden: foto's weer weggehaald
Reden: foto's weer weggehaald
% gewijzigd
..
donderdag 13 oktober 2011 om 10:23
Wat geluidsoverlast aangaat:
het ligt er ook wel aan hoe je het boven aanpakt. Nu is alles bij ons nog open. Wanneer we in de toekomst kinderen mogen krijgen, zijn we van plan om een muurtje te bouwen boven aan de trap. Nu hebben we geen last van enige geluidsoverlast, maar met kinderen is het wel een ander verhaal.
het ligt er ook wel aan hoe je het boven aanpakt. Nu is alles bij ons nog open. Wanneer we in de toekomst kinderen mogen krijgen, zijn we van plan om een muurtje te bouwen boven aan de trap. Nu hebben we geen last van enige geluidsoverlast, maar met kinderen is het wel een ander verhaal.
donderdag 13 oktober 2011 om 10:26
quote:ellen2xl schreef op 13 oktober 2011 @ 09:50:
@Mac123
waarom heb je er een kast omheen laten bouwen? Dit doen andere bewoners ook. Maar wij weten niet of we dat wel willen.....
euh mag ik foto's zien?!
Nee, ik laat geen foto's zien.
Het is nu een blok met twee deuren: een voor de trap en een voor de trapkast. Wij hebben dat er om heen laten bouwen omdat we het geluid en de warmte beneden willen houden. En we een opbergruimte misten. Daar staan nu de voorraad, stofzuiger en dat soort dingen.
Links de keuken, rechts de woonkamer.
@Mac123
waarom heb je er een kast omheen laten bouwen? Dit doen andere bewoners ook. Maar wij weten niet of we dat wel willen.....
euh mag ik foto's zien?!
Nee, ik laat geen foto's zien.
Het is nu een blok met twee deuren: een voor de trap en een voor de trapkast. Wij hebben dat er om heen laten bouwen omdat we het geluid en de warmte beneden willen houden. En we een opbergruimte misten. Daar staan nu de voorraad, stofzuiger en dat soort dingen.
Links de keuken, rechts de woonkamer.
donderdag 13 oktober 2011 om 10:26
Ik heb een wenteltrap midden in de woonkamer. Soms heb ik wel last met slapen, maar dat komt meer omdat ik een lastige slaper ben. Als ik de deur dicht doe, hoor ik veel minder.
Ik woon wel in een huis van meer dan honderd jaar oud. Heel klein huisje ook, dus qua ruimtebeperking ben ik wel wat gewend.
Ik woon wel in een huis van meer dan honderd jaar oud. Heel klein huisje ook, dus qua ruimtebeperking ben ik wel wat gewend.
donderdag 13 oktober 2011 om 10:36
De hal is dusdanig klein, dat het maar een kleine hap uit de woonkamer haalt. Waardoor je een u woonkamer krijgt. Aan de ene kant de keuken en aan de andere kant de woonkamer.
In het kleine gedeelte komt de trap, maar dat is zeker 3 meter dus geen deur of neus die bij binnenkomst tegen de trap aan komt.
Wel wordt het een dichte trap (geen keuze in). Maar we hebben geen huisdieren en de kinderen kunnen zelf al trap lopen.
@ reizigster
Top bedankt voor de foto. Helaas staat de trap niet tegen de muur, dus nog niet echt onze situatie. Ik ben heel blij met jouw opmerking over warmteverlies en vloerverwarming!
@Aubrey
hahahah nog nooit over nagedacht maar gelukkig ook nog nooit in die situatie gezeten
Ontzettend bedankt voor alle reacties. Er zijn dus wel trappen in de woonkamer te vinden in Nederland!!!
Mocht iemand nog meer voorbeelden (liefst met fotos) hebben, we hebben nog tot einde van deze maand te tijd om te kijken of we in het project willen instappen en welke indeling we dan willen.
In het kleine gedeelte komt de trap, maar dat is zeker 3 meter dus geen deur of neus die bij binnenkomst tegen de trap aan komt.
Wel wordt het een dichte trap (geen keuze in). Maar we hebben geen huisdieren en de kinderen kunnen zelf al trap lopen.
@ reizigster
Top bedankt voor de foto. Helaas staat de trap niet tegen de muur, dus nog niet echt onze situatie. Ik ben heel blij met jouw opmerking over warmteverlies en vloerverwarming!
@Aubrey
hahahah nog nooit over nagedacht maar gelukkig ook nog nooit in die situatie gezeten
Ontzettend bedankt voor alle reacties. Er zijn dus wel trappen in de woonkamer te vinden in Nederland!!!
Mocht iemand nog meer voorbeelden (liefst met fotos) hebben, we hebben nog tot einde van deze maand te tijd om te kijken of we in het project willen instappen en welke indeling we dan willen.
donderdag 13 oktober 2011 om 10:45
Ellen, het was het eerste wat in me opkwam omdat ik er vroeger ,toen ik nog thuiswoonde, niet aan had moeten denken om elke keer in de woonkamer uit te komen. Mijn ouders hadden heel vaak bezoek. Saai bezoek, familiebezoek, die dan van alles wilden weten zodra ze mijn neus zagen. Ik had daar als puber geen zin in. Was dus blij dat wij een hal hadden met toegang tot woonkamer, keuken, bijkeuken, garage en naar buiten. Ik kon alle kanten op, en gelukkig ongzien een zak chips met een fles cola naar boven meenemen. Maar je moet er maar net de ruimte voor hebben. Succes!
donderdag 13 oktober 2011 om 10:51