Samenwonen?

13-10-2011 10:54 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel of dit ondewerp bij geld&recht thuis hoort of relatie...dus als het verkeerd staat doorvoor sorry!

Sinds ongeveer 9 maanden heb ik een vriend en alles lijkt goed te gaan....We zijn nu op een punt aan beland dat we het voorzichtig over samenwonen beginnen te hebben/nadenken

So far so good, alleen hoe gaan we dat doen, meerendeel van de tijd zijn we bij mij. Ik heb een koopappartement in een leuke wijk waar je makkelijk met zijn 2-en zou kunnen wonen, mijn vriend woont nog in een soort van studentenhuis.

Mij lijkt het logisch om eerst een jaar of 2/3 in mijn appartement te gaan wonen en kijken of het wel goed gaat en dat vriend nog een paar maanden zijn kamer aanhoudt...

Klinkt logisch toch? We krijgen vanuit onze omgeving nogal negatieve reacties omdat het mijn huis blijft....

Zijn er mensen op het forum die ook eenzelfde keus hebben gemaakt en hoe is dat bevallen?
Wat kan jou de rest nou schelen. Mensen hebben altijd wel wat te zeuren, als jullie het zo goed vinden dan is het goed toch?! Heb je onze mening toch niet voor nodig?
Lijkt me ook de beste oplossing, gewoon in jouw huis, en hij kan naar draagkracht meebetalen aan de hypotheekrente + GWE .e.d.

Ik zou zeker niet gaan verkopen in deze tijd. Zet het huis ook niet voor 50% op zijn naam, want als het uit gaat zit je daar maar mooi mee!
Het blijft jouw huis inderdaad, lijkt me voor jou alleen maar gunstig! Mocht het mislopen, dan heb je in ieder geval je eigen huis nog.

Ik ben zelf 1,5 jaar geleden ook bij mijn vriend ingetrokken in zijn koophuis (dit hadden we wel samen uitgezocht, daarvoor woonden we al 1,5 jaar samen in een studentenhuis). Omdat ik nog studeer is dit voor ons de beste optie.

Ik blijf trouwens wel ingeschreven bij de woningbouwvereniging, dan heb je het iets makkelijker met het vinden van nieuwe woonruimte mocht het mislopen (dat kan immers ook nog na een paar of heel veel jaar). Lijkt me ook een goede tip voor je vriend.
Je moet doen wat goed voelt! Mijn vriend trekt nu ook bij mij in, nog geen negatieve reacties gehad eigenlijk.
Lijkt me juist ideaal dat hij bij jou in kan trekken. Jullie moeten wel alles goed verdelen en regelen m.b.t. kosten enzo, maar dat moet altijd.

Deze manier lijkt mij echt veel handiger dan je huis moeten verkopen, en dat je dan samen iets nieuws moet zoeken.
Wat is je alternatief? Jouw appartement verkopen en samen iets nieuws kopen is waarschijnlijk een van de meest riskante dingen die je nu kunt doen, gezien de ontwikkelingen op de woningmarkt. Moet je op jouw appartement misschien een fors verlies nemen - als je het al zo 1-2-3 verkoopt - en als de relatie toch niet zou werken (of juist wel en je wilt ruimer gaan wonen) over een paar jaar nog eens.

Ik vind jouw plan juist slim, zolang je de kosten netjes regelt (dus hem bijvoorbeeld wel laat meebetalen aan de dagelijkse kosten en hyporente, maar niet aan de hypoaflossing en groot onderhoud is dan ook voor jou).
Ja ik! Met mijn ex... Hahaha, ik wil je niet ontmoedigen hoor.

HIj had een koophuis, ik een huurflat. We hebben eerst proef gewoond. Deelden qua kosten alleen de boodschappen, want ik betaalde nog mijn eigen flat en studeerde nog (dus veel geld had ik niet)

Na ongeveer 5 a 6 maanden mijn flat op gezegd, het ging nog allemaal goed. Toen ik ging werken en dus meer geld ter beschikking had wilde ik eigenlijk samen kopen. Mijn ex wilde dit niet, hij was ook niet echt schappelijk om van zijn huis "ons" huis te maken. Mocht wel dingen aanpassen maar dan moest ik dat allemaal zelf betalen, want hij vond het zo wel prima. En daar ging het mis. Samenwonen betekent voor mij samenwonen. En niet ikke, ikke, ikke. NOu ja, na dat nog een tijdje volgehouden te hebben, ben ik naar Italie geemigreerd.

Achteraf gezien had ik niet eens moeten gaan samenwonen met hem.
Vlinder, ik wou vragen hoe mensen dat in eenzelfde situatie hadden aangepakt; ik vind het namelijk nogal vroeg om samen een huis te kopen....
Wat zijn die negatieve reacties eigenlijk? Dat het huis dan niet 'echt' van jullie samen is? Als het voor jullie beide goed voelt moet je je daar helemaal niks van aantrekken. Mensen hebben toch altijd wel een mening.
Een huis kopen is een zakelijke transactie, bekijk het dan ook zakelijk en laat de romantiek erbuiten!
anoniem_41460 wijzigde dit bericht op 13-10-2011 11:08
Reden: gekke smilies hier...
% gewijzigd
Over de kosten hebben we ongeveer het volgende plan: zolang hij zijn kamer huurt gewoon ieder voorzich, al wel vast een rekening voor boodschappen etc

en als hij ooit zijn kamer opzegt:

wat ik netto betaal aan hypotheekrente/2 en voor het overige gewoon 50/50 (we verdienen nagenoeg hetzelfde)
quote:Misseigenwijs schreef op 13 oktober 2011 @ 11:05:

Vlinder, ik wou vragen hoe mensen dat in eenzelfde situatie hadden aangepakt; ik vind het namelijk nogal vroeg om samen een huis te kopen....Wat bedoel je precies met eenzelfde situatie? Dan kunnen mensen je ook beter adviseren of hun ervaringen delen.
Jannepanne, inderdaad dat hij geen zekerheden heeft (zelf ziet ie het niet zo, komt toch niet meer in aanmerking voor sociale woningbouw, dus zal weer particlier moeten huren)...
avril_: ene partner een koophuis/appartment en de ander een huurhuis/appartement, is de een bij de ander ingetrokken of eerst verkocht en toen samen gekocht?

oh ja we wonen in dezelfde regio..
Ja klinkt als een goeie manier
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
quote:Misseigenwijs schreef op 13 oktober 2011 @ 11:05:

Vlinder, ik wou vragen hoe mensen dat in eenzelfde situatie hadden aangepakt; ik vind het namelijk nogal vroeg om samen een huis te kopen....Je moet het niet zien als een aanval hoor. Maar je bent een gezonde vrouw die volgens mij haar zaakjes goed voor elkaar heeft en logisch nadenkt en ik vind het dan jammer als je je door andere van de wijs laat brengen. Zal mijn eigen frustratie wel zijn. hihihi. Eigenlijk weet je alle antwoorden al en weet je wat je wil. Dus ga er dan voor! En veel samenwoonplezier.
Als je al gaat samenwonen is het juist veel verstandiger dat 't jouw huis blijft. Als het mis gaat heb jij tenslotte nog steeds je woning die je zelf kunt betalen. Dat gaat er zo vaak fout bij mensen die samen 'n huis kopen.
quote:Misseigenwijs schreef op 13 oktober 2011 @ 11:09:

avril_: ene partner een koophuis/appartment en de ander een huurhuis/appartement, is de een bij de ander ingetrokken of eerst verkocht en toen samen gekocht?

oh ja we wonen in dezelfde regio..

Oke, ik zit in die situatie. Mijn vriend heeft een koopappartement en ik huur, en we willen gaan samenwonen. Met de huidige markt vind ik dat zijn huis voorlopig nog maar niet verkocht moet worden. Dan zit het er gewoon niet in dat het voor een redelijke prijs, namelijk wat hij ervoor betaalde, wordt verkocht. Samen kopen is dan even geen optie, alhoewel de markt daarvoor nu wel juis geschikt is

Ik houd mijn appartement aan en er gaat iemand anders in (je kunt via de gemeente een formulier invullen in geval van samenwonen, dan kan je legaal je huis onderverhuren (voor 1 jaar), het formulier moet naar de verhuurder voor toestemming). Ik sla een deel van mijn spullen op en ook een deel van zijn spullen gaat naar de oplsag, en een ander deel van mijn spullen/meubels neem ik mee. We gaan dus herinrichten in zijn huis, zodat het wel nieuw en anders wordt. Een mini 'verbouwing.'

We moeten kijken naar gezamenlijke aanschaffen, bij een breuk, hoe verdelen we het dan? Daar maken we afspraken over.

Ik betaal naar draagkracht mee aan gezamenlijke kosten en vaste lasten, behalve de hypotheek (en bijkomende verzekeringen, VVE etc). Het huis is zijn koop en blijft van hem. Maar dan betaal ik daar dus niet aan mee.

Wat de volgende stap gaat worden is afhankelijk van de huizenmarkt en carrierestappen. Het zou kunnen dat we samen wat kopen, het zou kunnen dat hij zijn huis uiteindelijk verkoopt en we in mijn huurhuis gaan wonen (bij wijze van tussenwoning) en daarna samen naar iets anders verhuizen.
Hi Miss Eigenwijs, ik heb in diezelfde situatie gezeten. Vriend heeft zijn huurhuis na een jaar verkering verhuurd aan een vriend. In noodgeval zou hij dan terugkunnen, en appartment met die vriend gaan delen.

We zijn gaan wonen in mijn appartement en daar wonen we nu twee jaar. Hij betaalt mij deel van de GWL, en een deel van de hyporente (omdat hij anders bijna gratis zou wonen). Ik betaal de aflossing, VVE etc. Ik bouw nu vermogen op in het huis hij niet, maar dat wordt gecompenseerd door zijn lagere woonlasten (hij kan dus nu meer sparen dan voorheen).

Verder geen moeilijk gezamenlijk gedoe over het huis opgetuigd. Als we ooit gaan verhuizen kopen we samen iets groters denk ik. Moest er wel aan wennen dat hij in 'mijn' huis kwam wonen, maar dat was tijdelijk.
quote:elninjoo schreef op 13 oktober 2011 @ 11:22:

Als je al gaat samenwonen is het juist veel verstandiger dat 't jouw huis blijft. Als het mis gaat heb jij tenslotte nog steeds je woning die je zelf kunt betalen. Dat gaat er zo vaak fout bij mensen die samen 'n huis kopen.Nou, zo dacht ik dus ook. Ik een huis, hij spaargeld om in geval van breuk zelf snel nieuw onderkomen te kunnen vinden. Geen hoge hypotheek samen, erg relaxed! Enige nadeel is het ruimtegebrek, maar dat vind ik (tijdelijk) niet zo erg. Je leert elkaar goed kennen zeg maar :-)
Lijkt me een prima idee om eerst in jouw appartement te gaan samenwonen.

Eventueel zou je al je appartement te koop kunnen zetten, als jullie wel al plannen hebben om samen iets te gaan kopen en/of met z'n tweetjes meer mogelijkheden hebben om een leukere of grotere woning te kopen.

Ik ben binnen 2 maanden bij mijn vriend ingetrokken, nog 2 maandjes kamer aangehouden. Na half jaartje besloten dat we een andere woning samen willen kopen en dat we willen gaan trouwen.

(gaat allemaal prima, misschien wel snel voor velen)
Verder qua inkomsten en uitgaven, gooien we alles gewoon op één hoop.

Wat van hem is is van mij en wat van mij is is van hem.

Van zijn rekeningen (betaal en spaar) hebben we en/of rekeningen gemaakt. De mijne heb ik niet meer in gebruik.
quote:Misseigenwijs schreef op 13 oktober 2011 @ 10:54:

Klinkt logisch toch? We krijgen vanuit onze omgeving nogal negatieve reacties omdat het mijn huis blijft....

Zijn er mensen op het forum die ook eenzelfde keus hebben gemaakt en hoe is dat bevallen?

Allereerst: als je vriend er geen problemen mee heeft om bij jou in te trekken, waar bemoeit de rest van de mensheid zich dan in vredesnaam mee?

Ik had zelf een huurwoning die ik deelde met twee vrienden. In eerste instantie zou ik hier met mijn vriend ook gaan samenwonen; ik had al wat geïnvesteerd in het huis en mijn vrienden wilden ook ieder hun eigen stekje gaan zoeken. Maar mijn vriend stond erop dat we een nieuw huis zouden zoeken, 'omdat het toch mijn huis zou blijven'.

Zelf vond ik dit onzin, omdat twee kamers altijd zijn bewoond door mijn vrienden en niet door mij, dus voor mij zou het ook een hele nieuwe situatie worden.

En een nieuwe huurwoning was zo gevonden en ook al ben ik er qua locatie op achteruit gegaan, ik vind het huis zelf wel veel fijner!

Wat ik hiermee dus wil zeggen: het gaat erom wat jullie vinden en willen. Daarnaast komt bij jou ook het financiële aspect kijken en het lijkt me slim om, wat jij zegt, eerst een paar jaar in jouw huis te wonen voordat jullie samen verder kijken. Dat is het verstandigst en het makkelijkst en als hij daar ook achter staat... Laat de rest dan maar praten!
Wij zijn ook gaan samenwonen in het koopohuis van mijn vriend. Ik had zelf alleen een een-kamer appartement. Dus daar samenwonen was geen optie. Ik heb mijn woonruimte trouwens wel opgegeven toen wij écht gingen samenwonen. Eerst nog een paar maanden aanhouden leek mij onzin, we waren daarvoor al zo veel samen dat ik wel vertrouwen in het samenwonen had.

Kwa meubels hadden wij geen probleem. Met mijn spullen hebben wij de logeer/werkkamer ingericht, vriend deed toch niets met die kamer. Verder hebben wij een samenlevingscontract en testamenten afgesloten zodat ik ook in geval van zijn overlijden in het huis kon blijven en in het contract stond dat ik geld van hem kreeg voor het geval dat het toch uit zou gaan. Van dit geld zou ik dan een verhuizing en nieuwe inrichting betalen. Sommigen vonden dit overdreven maar voor ons voelde het goed. Het is ook zo dat wij een behoorlijk verschil in inkomen hebben en hij dus absoluut niet op een houtje had moeten bijten om mij een par duizend euro te geven.

Verder hebben wij volgens het samenlevingscontract de kosten officieel naar rato verdeeld, in be praktijk kwam het erop neer dat hij alle kosten van het huis betaalde en wij ieder evenveel geld op de gezamelijke rekening storten voor boodschappen, electriciteit, upc, etc.

Inmiddels zijn wij getrouwd. Voor het trouwen hebben wij het huis laten taxeren en mochten wij het huis verkopen dan is het geld tot de taxatiewaarde voor hem en de rest valt in de gemeenschap van goederen. Het is dus nu ook mijn huis.

Verder houden wij nu ieder 400 euro per maand op de eigen rekening en storten de rest op de gezamelijke (spaar)rekening. Ook dit vinden sommigen weer oneerlijk omdat hij nog steeds veel meer verdient. Maar wij hebben ieder niet meer voor onszelf nodig en mocht dat toch zo zijn dat de een een duurdere aankoop voor zichzelf wil dan kan dat. Bovendien krijgen wij binnenkort een kind, dus er zijn nu ook veel meer gezamelijke kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven