Geld & Recht alle pijlers

Scheiden als thuisblijfmoeder

13-10-2011 13:59 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn aanstaande ex en ik willen scheiden. Sinds onze oudste geboren is ben ik volledig thuis. Ik heb dus geen eigen inkomen.

Nu we willen scheiden is dat een probleem. Ik probeer wel werk te zoeken, maar het valt niet echt mee. Nu dacht ik dat ik zolang een bijstandsuitkering aan kan vragen. Maar zolang ik nog samen met mijn ex op 1 adres woon, gaat dat niet.

Dus op naar de woningbouw. Maar die geven me geen woning zolang ik geen inkomen heb.

Is er hier iemand die weet hoe ik moet handelen? Misschien uit eigen ervaring? Misschien iemand die bij het uwv/gemeente/woingbouw werkt?
quote:Katherina schreef op 13 oktober 2011 @ 14:24:

[...]

Dat is op zich een nobel streven, maar alleen als je zeker weet dat je huwelijk voor eeuwig is. 33% van de huwelijken eindigt in een scheiding, dus daarom is het niet slim om zo afhankelijk te zijn van je man dat je na een scheiding helemaal geen eigen inkomen hebt.

Het is inderdaad iets dat je moet overwegen, als je zo een beslissing maakt. Maar ik neem aan dat op het moment dat je beslist thuis te blijven voor je kinderen, je ook echt denkt dat je huwelijk niet zal stranden. Ik werk zelf fulltime, en zie ook veel moeders rond mij die voltijds of bijna voltijds werken, en dat heel fijn vinden, omdat ze het niet zouden kunnen volhouden om altijd thuis te zijn bij de kinderen.

Ik heb wel respect voor mensen die durven hun carrière on hold te zetten, en durven zo een risico te nemen, omdat ze er willen zijn voor hun kinderen...Ik denk dat ik zelf die keuze misschien niet zou maken, maar dat is een ander verhaal.
bijscholing/ een extra opleiding volgen, is dat een optie voor jou?
Kun je je al inschrijven als woningzoekende? Kun je particuliere verhuurders benaderen, of via makelaars kijken of je op termijn een huis kunt huren? Je kunt dan aangeven dat je over een paar maanden inkomen (PA en werk) hebt, maar nu al op zoek bent naar een huis. Op die manier kun je hopelijk al mensen leren kennen die straks misschien een huis voor je hebben. Verder zou ik kijken naar eventuele omschoolmogelijkheden. Een vriendin van mij heeft met haar ex een afspraak gemaakt dat hij een jaar veel PA heeft betaald terwijl zij een opleiding deed, zodat ze daarna een goed eigen inkomen kon verdienen. Hoe is de verstandhouding met je aanstaande ex? Is er ruimte om dat soort dingen te bespreken
quote:ritmeester schreef op 13 oktober 2011 @ 14:08:

[...]

Hoezo? TO heeft een simpele duidelijke vraag. Weinig om gezellig over te worden imho.Omdat Noushi uit ervaring weet dat dit gaat eindigen in een topic over financiele onafhankelijkheid van vrouwen enz. Dan krijg je 2 kanten, de thuisblijfmoeders, werkende moeders. Dat wordt niet gezellig...:-)
quote:Leergierig schreef op 13 oktober 2011 @ 14:32:

[...]

Omdat Noushi uit ervaring weet dat dit gaat eindigen in een topic over financiele onafhankelijkheid van vrouwen enz. Dan krijg je 2 kanten, de thuisblijfmoeders, werkende moeders. Dat wordt niet gezellig...:-)Tot nu toe is er niets aan de hand.
Ik denk dat TO niet zit te wachten op tips wat ze 5 jaar geleden had moeten doen, want de tijd terugdraaien, dat is nog nooit iemand gelukt.

Tja, blijven solliciteren. Omscholen, bijscholen, daar hebben ze bij de gemeente vaak ook allerlei trajecten voor, voor mensen in de bijstand (jammer genoeg moet je dan vaak al een aantal jaar bijstand genieten).

Ook gaan kijken naar banen die totaal buiten je opleiding liggen (inderdaad thuiszorg, schoonmaken, bij Postnl zoeken ze geloof ik ook weer bezorgers).
Het lijkt mij een goede optie eens te zoeken naar omscholingsprojecten voor knelpuntberoepen.

Of al deeltijds gaan werken, en daarnaast een opleiding volgen?

Moeilijk inderdaad, met de kinderen. Wie blijft er in het huis wonen? Kan je niet tijdelijk afspreken met je man dat jij in het huis blijft, tot je een baan hebt, of een inkomen naast een opleiding? Dat lijkt me toch wel redelijk?
quote:ipadfan schreef op 13 oktober 2011 @ 14:27:

[...]

Katherina, bedoel je nou serieus dat TO maar beter niet kan scheiden?

Wat ik precies vind, is best lastig om op te schrijven zonder dat ik zichtbaar ben, en ik wil mensen niet voor het hoofd stoten

Maar in het algemeen, vind ik, dat je huwelijk zeer, zeer slecht moet zijn, wil je het je kinderen aandoen om gescheiden ouders te hebben. De haat voor je echtgenoot moet wel bijzonder groot zijn wil je je kinderen het verdriet van gescheiden ouders aandoen.

Je moet dus wel heel zeker weten dat je leven zonder echtgenoot beter wordt dan met echtgenoot, en je zult je kinderen op moeten vangen. Want buiten je eigen verdriet van je mislukte huwelijk, zul je ook er voor je kidneren moeten zijn.

Met bovenstaande wil ik dus absoluut niet zeggen, dat mensen niet moeten scheiden, maar goed nadenken over het verdriet wat je je kinderen aandoet, vind ik wel heel belangrijk. En misschien ook wel een reden om tóch bij elkaar te blijven.

Als dan ook nog je enige uitweg op financiele onafhankelijkheid van je echtgenoot een bijstandsuitkering is, dan weet ik niet, of er samen het beste van maken, niet een betere keuze is.

Als to dus niet lens geslagen wordt, of andere dringende redenen heeft om voor haar eigen veiligheid of die van haar kidneren te vrezen, dan denk ik, maar wie ben ik, dat ze er verstandiger aandoet, om eerst zelf een baan te zoeken, voordat ze gaat scheiden.
@Katharina, denk je nou echt dat to voor haar lol gaat scheiden of om haar kinderen te kwetsen? Dit verhaal kennen wij al, kinderen van gescheiden ouders zijn zielig daar komt het vaak op neer.

Ik ben het wel met je eens dat to eerst op zoek moet naar een baan omdat ze zonder sowieso geen woning krijgt toegewezen . Maar wellicht zijn er mogelijkheden met een voorlopige voorziening.
ik ben een kind van gescheiden ouders en ook al werden wij noch onze moeder mishandeld of in gevaar gebracht door onze vader/echtgenoot, ik heb me nooit zielig gevoeld door de scheiding.

Sterker nog, ik vind het de beste beslissing ooit van haar, ook al zullen veel mensen haar toen (en nu) hebben aangeraden toch vooral te vechten voor hun huwelijk. Dat ze er best uit konden komen en meer blahblah.

Ik ga liever niet in op de redenen, maar ik denk dat hier geen therapie meer aan geholpen had.
quote:ondervinding schreef op 13 oktober 2011 @ 14:46:

@Katharina, denk je nou echt dat to voor haar lol gaat scheiden of om haar kinderen te kwetsen? Dit verhaal kennen wij al, kinderen van gescheiden ouders zijn zielig daar komt het vaak op neer.

Ik ben het wel met je eens dat to eerst op zoek moet naar een baan omdat ze zonder sowieso geen woning krijgt toegewezen . Maar wellicht zijn er mogelijkheden met een voorlopige voorziening.

Ik vind het jammer dat je dat concludeert uit mijn verhaal. Natuurlijk gaat Manderley niet voor haar lol scheiden.

Maar naast het verdriet van haar kinderen zullen Manderley en haar echtgenoot met een niet toereikend inkomen 2 huishoudens moeten bestieren. Dat lijkt mij geen ideale positie om je leven weer op de rit te krijgen.
TO, wat voor een soort werk zoek je? Hoeveel dagen in de week? Misschien kan je wat tips krijgen hoe je CV op te bouwen etc

Is het mogelijk om zelf in de woning te blijven in overleg met je ex, omdat het voor hem wellicht makkelijker is te zoeken? Is het mogelijk om tot die tijd samen onder 1 dak te wonen?
Hoe dan ook, ik ga er vanuit dat TO en haar man de mogelijkheden om bij elkaar te blijven voldoende onderzocht hebben. Daar vraagt ze verder ook niks over, de beslissing is gemaakt, nu wil ze praktische tips.
quote:Starshine schreef op 13 oktober 2011 @ 14:51:

ik ben een kind van gescheiden ouders en ook al werden wij noch onze moeder mishandeld of in gevaar gebracht door onze vader/echtgenoot, ik heb me nooit zielig gevoeld door de scheiding.

Sterker nog, ik vind het de beste beslissing ooit van haar, ook al zullen veel mensen haar toen (en nu) hebben aangeraden toch vooral te vechten voor hun huwelijk. Dat ze er best uit konden komen en meer blahblah.

Ik ga liever niet in op de redenen, maar ik denk dat hier geen therapie meer aan geholpen had.Starshine, fijn voor je. Dan heeft je moeder er heel veel aan gedaan om jou een onbezorgde jeugd te geven, en het is haar nog gelukt ook. Ze heeft een schouderklopje verdient, en die zul jij haar vast vaak geven.
quote:Katherina schreef op 13 oktober 2011 @ 14:52:

[...]

Ik vind het jammer dat je dat concludeert uit mijn verhaal. Natuurlijk gaat Manderley niet voor haar lol scheiden.

Maar naast het verdriet van haar kinderen zullen Manderley en haar echtgenoot met een niet toereikend inkomen 2 huishoudens moeten bestieren. Dat lijkt mij geen ideale positie om je leven weer op de rit te krijgen.

Nee. Maar waar een wil is is een weg. En ik betwijfel of de kinderen gelukkig worden van ouders die om financiele redenen dan maar bij elkaar blijven. Kinderen hebben meer in de gaten dan je denkt.

Mijn ouders hadden heel veel ruzie waar wij bij waren, en er werd vaak dagenlang niet met elkaar gesproken door de spanningen, maar m'n moeder liet het maar zo want zij werkte niet en m'n vader verdiende een goed inkomen en dat vond zij toch belangrijker. Waren ze maar jaren eerder uit elkaar gegaan.
quote:Starshine schreef op 13 oktober 2011 @ 14:52:

Hoe dan ook, ik ga er vanuit dat TO en haar man de mogelijkheden om bij elkaar te blijven voldoende onderzocht hebben. Daar vraagt ze verder ook niks over, de beslissing is gemaakt, nu wil ze praktische tips.Precies. En mijn praktisch tip is, om in 1 huis te blijven wonen, totdat manderley een baan heeft gevonden waarmee ze zichzelf financieel kan onderhouden. Behalve als ze voor haar eigen veiligheid of die van haar kinderen moet vrezen.
Voor hoeveel dagen per week zoek je een baan?

En in welke regio?

Verder sterkte, het lijkt me echt een klote situatie!
Probeer of jij tijdelijk in het huis kan blijven wonen en je man elders. En ga dan snel aanhet werk (thuiszorg,schoonmaak whatever en blijf ondertussen solliciteren naar banen in je vakgebied (administratie toch?).

Wellicht hebben jullie een gezamelijke spaarpot die tijdelijk voor de extra lasten gebruikt kan worden?
Eens met Starshine. To ik denk dat je vooral moet doorzetten m.b.t het solliciteren. Uiteindelijk zul je vast een baan vinden, misschien bij een supermarkt o.i.d. Heb je kinderopvang voor je kinderen? Zo niet, schrijf ze dan alvast in dan heb je straks dat probleem niet.
quote:Manderley schreef op 13 oktober 2011 @ 14:22:

Sinds een maand liggen we in scheiding. Ik ben nu bijna 5 jaar thuis. Solliciteren bij mijn laatste werkgever heb ik ook al geprobeerd, maaar zonder succes.

De partneralimentatie moet nog bepaald worden, maar zal waarschijnlijk niet genoeg zijn om van te leven. Dus werken is gewoon noodzakelijk.

Voor de scheiding had ik al contact met maatschappelijk werk, maar die kunnen ook niets voor me doen.

Ik sta ingeschreven bij de uitzendburo's, maar die bulken ook niet van het werk, zeggen ze. 1 uzb wilde me ook niet inschrijven omdat ze toch geen werk voor me hebben.

Nou, ja dan is het inderdaad een kwestie van hier blijven tot ik werk heb en dan kan ik verder.

Dat lijkt me vrij realistisch. Maar waarom is he zo moeilik om werk te vinden? Ik weet dat de economie niet zo lekker loopt natuurlijk, maar de werkeloosheid in ons land is nog steeds laag, terwijl de vraag naa personeel nog bepaald stevig is. Dus kik eens naar je eigen situaie, wat zit daarin dat je hindert iets te vinden? mogelijk dat je met een paar acties je kansen flink kan vergroten?

Overigens, mijn complimenten dat je meteen gericht bent op werk. Als ik het goed lees is je oudste pas 5 en dan heb je volgens mij niet eens een sollicitatieplicht. Sterk van je dat je direct je eigen verantwoordelijkheid probeert te nemen. Lijkt me niet makkelijk in een periode dat he toch al nie zo makkelijk zal zijn.
Heb je al eens uitgekeken naar callcenterwerk? Daar staan vaak veel vacatures open waarbij geen specifieke ervaring of opleiding vereist is. Ook het feit dat je 5 jaar hebt thuisgezeten is voor dat werk geen issue.
quote:Manderley schreef op 13 oktober 2011 @ 14:27:

Ik heb een administratief diploma, maar daarin gen werkervaring. Ik solliciteer op het moment op alles. Van de uzb hoor ik dat ik er te lang ben uitgeweest en geen relevate werkervaring heb bij mijn diploma.

In de afwijzingsbrieven die ik heb staat geen reden waarom ik het niet geworden ben.Als je zegt "alles" bedoel je dan echt alles? Ngeschoold werk, werk met een fikse reistijd? Heb je al bedacht hoe jullie je kind(eren) gaan opvangen als jij werkt? Nie om het allemaal nog erger te maken dan het is, maar even aangenomen dat je man full time werkt, en jij op minimumloon gaat uitkomen en dus ook al snel full time zal moeten werken omeconomisch zelfstandig te zijn, en je oudste kennelijk og geen 5 is, zal je aardig wat moeten oplossen.
quote:visje444 schreef op 13 oktober 2011 @ 14:22:

[...]

Wat is er mis met thuisblijven voor je gezin, als je dat in overleg doet als koppel? Ik heb respect voor mensen die bereid zijn om al hun energie in hun gezin te steken. Omdat in 40% van de gevallen de relatie eindigt in scheiding en de maatschappij in zijn geheel dan de bijstand mag ophoesten DAAROM
quote:Leergierig schreef op 13 oktober 2011 @ 14:32:

[...]

Omdat Noushi uit ervaring weet dat dit gaat eindigen in een topic over financiele onafhankelijkheid van vrouwen enz. Dan krijg je 2 kanten, de thuisblijfmoeders, werkende moeders. Dat wordt niet gezellig...:-)En weinig zinvol, zoals Starshine al zegt: niemand heef iets aan de tip wat je vijf jaar geleden had moeten doen. En die tips worden dan ook niet gegeven.
quote:Manderley schreef op 13 oktober 2011 @ 14:27:

Ik heb een administratief diploma, maar daarin gen werkervaring. Ik solliciteer op het moment op alles. Van de uzb hoor ik dat ik er te lang ben uitgeweest en geen relevate werkervaring heb bij mijn diploma.

In de afwijzingsbrieven die ik heb staat geen reden waarom ik het niet geworden ben.Wat is dan wel je werkervaring?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven