Ex eist dat ik meer ga werken

18-10-2011 13:29 666 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben bijna vijf jaar gescheiden. Samen hebben we een kind en alles is gegaan via een advocaat en dus via de rechter. In het verleden al problemen met ex gehad mbt tot betalen van KA. Hij vindt dat hij teveel betaald en dus betaalde hij simpelweg niet en verlaagde eigendhandig het bedrag.Via het LBIO toch nog gekregen. Naar de rechter voor vermindering stapt hij niet omdat hij weet dat hij in het ongelijk gesteld wordt omdat er geen enkele reden is om te verlagen. Mijn advocaat die ik ingeschakeld had toen hij achterwege bleef bevestigde dit ook. Ook naar mijn ex toe n.a.l. van zijn inkomstengegevens etc die hij haar had toe gestuurd. Hij heeft die gegevens notabene uitzichzelf zonder dat mijn advocate daarom had gevraagd, naar haar toe gestuurd. Zo was hij ervan overtuigd dat hij teveel betaalde.

Uiteindelijk werd er weer gewoon betaald maar wel op een treiterende manier en gewoon dwars liggen als het gaat om ons kind mbt omgang etc. Hetzij minder, want intussen heeft hij een relatie gehad en even samengewoond. Het was in die periode rustig wat de KA en treiteren aangaat. Maar nu is het inmiddels uit en woont hij weer alleen en begint het weer.

Twee weken terug werd ik wederom door hem gebeld. Hij eiste van mij, dat ik voortaan ons kind kom brengen en halen als het zijn weekend is. Toen hij samenwoonde mocht ik ons kind niet eens brengen of halen omdat zijn huis verhuurt werd en hij bij zijn vriendin woonde. Hij doet dat niet meer dat halen en brengen, zegt hij en hij wilt dat ik voortaan 40 uur per week ga werken want volgens hem is ons kind nu oud genoeg (net 9 jaar) dat ik meer kan gaan werken. Ik werk al drie dagen?? Want hij kon het allemaal niet opbrengen. Ik vroeg hoe moet ik dat doen dan? Dat was mij probleem hoe ik de opvang regelde. Als ik maar meer ging werken zodat de KA naar beneden kan.

De KA van oktober is trouwens ook niet gestort. Meneer moest even zien hoe hij dat ging doen. Ik zou nog horen.

Wat moet ik hier nu mee? Kan dit allemaal zomaar? Kan hij zo blijven treiteren? Kan hij eisen dat ik meer ga ga werken? Wat nu?
Nee, hij kan dat niet eisen. Het is een hoop geblaat, maar weinig wol. Jouw leven gaat jou en je kind en hoe hij het regelt is zijn zaak. Hij is overigens zelf verantwoordelijk voor het halen en brengen. Laat je niet gek maken. Hij roept maar wat. In een goede relatie met ex zou ik alimentatie bespreekbaar maken als hij het echt niet op kan brengen. In zijn geval zou ik hem verwijzen naar een advocaat als ik jou was.
Het lijkt mij niet dat hij kan eisen dat jij meer gaat werken. Punt.
Ik hoop dat hij begrijpt dat het geld voor zijn kind is, en niet voor jou. Maar zo te zien geeft hij niet zo veel om zijn kind. Veel sterkte.
Ik ben even benieuwd. Hoe is de relatie met jullie kind?

Wat gebeurt er als jij niet op zijn eis in gaat van halen en brengen?
Eh...ja, hij kan blijven treiteren.

En nee, hij kan volgens de huidige wet niet eisen dat je meer gaat werken.

Je zegt "ik werk al drie dagen", maar je kind gaat vijf dagen naar school, dus je zou inderdaad twee dagen extra kunnen werken en daardoor je eigen draagkracht vergroten zodat hij minder hoeft te betalen en jij een zelfstandig gegenereerd inkomen hebt en minder van hem afhankelijk bent. Je ex betaalt als het ware jouw vrije dagen, terwijl je zoon op die dagen niet meer thuis is om te verzorgen. Dat is waarom je ex zo boos is en geen alimentatie meer wil betalen.

Stel dat je meer zou werken en dan niet meer in staat zou zijn om je kind om half vier van school te halen, dan zou je daar iets voor moeten regelen (NSO oid) en dat zou je dan weer gezamenlijk moeten betalen.

Maar nee, hij kan dit niet van jou eisen.

Zoals ik dit lees, verloopt het allemaal op een zeer rottige manier. Niet leuk! Ik wens je daar veel sterkte mee.
Geen idee of je partneralimentatie krijgt, maar dat blijft niet eeuwig doorgaan, mischien kan je daar wel rekening mee houden? Regeren is vooruitzien.
Ik zou hem gewoon contactgegevens van mijn advocaat geven en er verder geen woorden aan vuil maken.

Hij is een gelijkhaler, dus die zal nooit zijn ongelijk toegeven. Het is dus nutteloos om daar je energie aan te besteden.

Adem in, adem uit...

Is hij wel lief voor jullie kind?

En ga niet eisen dat als er geen KA is gestort, hij het kind ook niet mag zien. Tijd voor vader en kind kan je geen prijs aan hangen. Het is geen kijk -en luistergeld.

Sterkte met zo'n hork!
Nope
Wat een bullshit, ex betaald haar vrije dagen!
Ex betaald ZIJN bijdrage, naar draagkracht voor ZIJN kind. Dat doet TO ook op haar beurt. Of zij kan rondkomen met drie of vijf dagen is voor ex niet relevant.
quote:ildiko schreef op 18 oktober 2011 @ 13:41:

Eh...ja, hij kan blijven treiteren.

En nee, hij kan volgens de huidige wet niet eisen dat je meer gaat werken.

Je zegt "ik werk al drie dagen", maar je kind gaat vijf dagen naar school, dus je zou inderdaad twee dagen extra kunnen werken en daardoor je eigen draagkracht vergroten zodat hij minder hoeft te betalen en jij een zelfstandig gegenereerd inkomen hebt en minder van hem afhankelijk bent. Je ex betaalt als het ware jouw vrije dagen, terwijl je zoon op die dagen niet meer thuis is om te verzorgen. Dat is waarom je ex zo boos is en geen alimentatie meer wil betalen.

Stel dat je meer zou werken en dan niet meer in staat zou zijn om je kind om half vier van school te halen, dan zou je daar iets voor moeten regelen (NSO oid) en dat zou je dan weer gezamenlijk moeten betalen.

Maar nee, hij kan dit niet van jou eisen.

Zoals ik dit lees, verloopt het allemaal op een zeer rottige manier. Niet leuk! Ik wens je daar veel sterkte mee.

Nonsens dat ex haar vrije dagen betaald.

Hij betaald kinderalimentatie, zodat hij meebetaald aan sokken, boterham en sportclub van hun zoon. En geen partneralimentatie.

Al werkte ze maar 1 dag of een halve, mag ze allemaal zelf weten.
Wat een rare reactie ildiko, de allimentatie is voor het kind en niet voor TO.

Je bent echt niet verplicht om meer te werken dan dat je nu doet. Het nog steeds fijn voor je kind als mama thuis is als hij\zij uit school komt.

Wat een vervelende ex. Juridisch gezien kan hij je niks maken.Hij is verantwoordelijk voor het kind dat hij met jou gemaakt heeft. Maar wat een frustatie dit zeg.
Heh ? Hij betaalt alleen kinderalimentatie? Dus geen partneralimentatie?

Dan vind ik het echt een hele rare opstelling van hem. Natuurlijk kan hij niet eisen dat jij meer gaat werken! Hij heeft niets meer over jouw leven te vertellen, hij betaalt een bijdrage voor zijn kind. Voor het eten, noodzakelijke kosten, enzovoorts. Wel grappig dat hij zegt dat hij niet naar de rechter stapt omdat hij toch ongelijk krijgt. Zou toch genoeg moeten zeggen.

Laat je niet gek maken. Ja, als je meer gaat werken verhoogt het je draagkracht en hoeft hij waarschijnlijk minder te betalen. Maar hij heeft NIETS te eisen. Als jij het zo prima vindt, dan vooral zo houden.

Vraag me wel af wat dan het bedrag is dat hij aan kinderalimentatie betaalt. Is dat zo hoog dan?
Volgens mij zou de KA wel omlaag kunnen als je ex bijvoorbeeld meer voor jullie kind gaat zorgen of specifieke kosten overneemt. Ik weet nog niet zeker of dat een slim idee is van jou uit bekeken (want je geef regie uit handen) maar als hij nu bijvoorbeeld direct een aantal kosten betaalt (kinderopvang, sportclub zoiets) heeft hij misschien meer het idee dat het geld ook idd bij het kind terecht komt. Zou dat schelen denk je?

Verder zou ik het met je advocaat bespreken.
Het is zoals het is
quote:Fleuriefleur schreef op 18 oktober 2011 @ 13:51:

Wat een rare reactie ildiko, de allimentatie is voor het kind en niet voor TO.

Je bent echt niet verplicht om meer te werken dan dat je nu doet. Het nog steeds fijn voor je kind als mama thuis is als hij\zij uit school komt.

Wat een vervelende ex. Juridisch gezien kan hij je niks maken.Hij is verantwoordelijk voor het kind dat hij met jou gemaakt heeft. Maar wat een frustatie dit zeg.Dat zegt ze toch ook niet? Ze maakt wel een punt over haar draagkracht, en dat klopt gewoon. Bij kinderalimentatie wordt er gekeken naar behoefte en dan naar draagkracht. Mogelijk als zij meer gaat werken neemt haar draagkracht toe en hoeft hij minder te betalen, dat klopt wel hoor. Dat hij haar vrije dagen betaalt gaat wat te ver, maar ze heeft wel een punt. Hoe dan ook, hij heeft inderdaad niets te eisen. Volgens mij is dit echt gezeik over een paar euro's of vooral om macht, kinderalimentatie is echt niet zo'n vetpot.
En hoe precies neemt haar draagkracht toe, als ze de extra gewerkte dagen BSO moet gaan betalen?
Nope
Als haar draagkracht toeneemt (wat wellicht niet zo is ivm naschoolse opvang), neemt de alimentatiebehoefte ook weer toe.
Maar ik snap haar ex wel. Als hij 'krom' moet liggen om de alimentatie te betalen, terwijl zij 3 dagen werkt, snap ik heel goed dat ex' redenatie is, dat hij haar vrije tijd sponsort. De hoogte van de ka is gebaseerd op zijn inkomen, dat weet ik, maar toch kan ik me voorstellen dat die wetenschap niet prettig voor hem is.

Ik zou als gescheiden vrouw trouwens niet afhankelijk willen zijn van de ka. Dus als je het met een parttime baan niet kunt rondbreien, zou ik meer gaan werken.

Werken voor je eigen inkomen, is ook een goed voorbeeld om je kind mee te geven.
TO, ik denk dat je een paar standaard antwoorden moet oefenen om je ex aan de telefoon te vertellen.

Jij gaat nu aan jezelf twijfelen terwijl hij probeert jou te intimideren, dat lijkt me niet verstandig.

Wat hij wil kan allemaal niet. Ik zou hem erop wijzen dat er met jou te praten valt - in het belang van het kind- maar dan alleen op een normale manier.

En daarmee serveer je hem af en laat je merken dat je jou de les niet laat lezen door deze etterbak.

En als hij niet betaalt schakel je gewoon het lbio weer in.

Huppaa
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:Katherina schreef op 18 oktober 2011 @ 14:05:

Maar ik snap haar ex wel. Als hij 'krom' moet liggen om de alimentatie te betalen, terwijl zij 3 dagen werkt, snap ik heel goed dat ex' redenatie is, dat hij haar vrije tijd sponsort. De hoogte van de ka is gebaseerd op zijn inkomen, dat weet ik, maar toch kan ik me voorstellen dat die wetenschap niet prettig voor hem is.

Ik zou als gescheiden vrouw trouwens niet afhankelijk willen zijn van de ka. Dus als je het met een parttime baan niet kunt rondbreien, zou ik meer gaan werken.

Werken voor je eigen inkomen, is ook een goed voorbeeld om je kind mee te geven.Ik vind zelfstandigheid ook héél belangrijk, maar hallo, het gaat hier toch ook over zíjn kind? Dáár betaalt hij voor, en niet voor de al-dan-niet vrije dagen van zijn ex-vrouw.
@ildiko Het feit dat ik "maar" drie dagen per week werk wil niet zeggen dat ik niet meer wil. Ik ben weg van 's morgens 7 uur tot 's avonds zes uur. Dit komt ivm de reistijd van en naar mijn werk. Ik kan gewoon niet onder schooltijd gaan werken, dat laat mijn werk niet toe. Meer contract uren krijg ik ook niet. Ergens anders werken gaat ook niet want dan zou ik financieel erop achter uitgaan. Ik werk hier al bijna 25 jaar en als ik in de buurt werk moet vinden of werk onder schooltijd dan zou ik financieel op achter uitgaan. Dat heb ik allemaal al geprobeerd. Ik kan wel een baantje erbij nemen maar dat schiet belastingtechnisch niet op. En denk je nu echt dat de werkgevers voor het oprapen liggen die fulltime werkende moeders in dienst willen hebben die willen werken van 9 tot 3? Ik ben blij dat ik in deze tijd mijn baan nog heb?

En waarom moet ik dit allemaal doen, zoveel moeite doen om meer te werken? Zo dat mijn ex minder hoeft te betalen terwijl hij het makkelijk kan betalen? En daar komt bij, tijdens onze scheiding ben ik al meer gaan werken, dat was afgesproken en dat ben ik ook gaan doen en dat is allemaal meegenomen tijdens de scheiding in het convenant mbt tot berekening van de KA.

Onze zoon gaat dus drie dagen per week van 's morgen 7 naar 's avonds 6 naar de bso. En soms werk ik vier dagen als het druk is op het werk, maar dat is dan tijd voor tijd en geen overuren.Op ex hoef ik echt niet te rekenen want ons kind mag alleen eenmaal in de twee weken komen en maar twee weken in de zomervakantie. Andere vakanties is onze zoon niet welkom en ook niet op 2e kerst, paas en pinksterdag als ook niet op hemelvaart en de vrijdag ertussen als onze zoon dat weekend naar zijn vader zou moeten.Dan heeft meneer geen tijd en geld want tijd is geld zegt hij dan. En als onze zoon ziek is ofzo, of ik zit omhoog met oppas, denk je dan echt dat ik hem kan bellen? Nee als onze zoon ziek is, dan ben ik degene die vrije dagen op neemt om bij haar ziek kind te zijn. Daar gebruik ik die tijd voor tijd uren voor zoals ik hierboven beschreef. Ik mag blij zijn dat ex eens terugbelt na een paar dagen als ik hem bel. Zelfs met oud en nieuw is onze zoon niet welkom en belt hij zelfs niet naar hem op nieuwjaars dag. Hij verwacht dat onze zoon dat maar doen, ik in dit geval.

En mag ik mischien op woensdagmiddag en dinsdag na half vier gewoon thuis zijn voor ons kind en mijn huisje aan kant hebben? Mijn ex is het niet, ook niet als het wel kan. En wat heeft onze zoon aan een moeder die elke avond bekaf op de bank ligt? Daar komt bij? Als je getrouwd bent en je werkt, dan ben je een carrieretijger, slechte moeder etc, maar zo gauw je gaat scheiden dan ben je inhaling en een profiteur en moet je maar werken voor je geld. En nee, ik krijg geen partnerallimentatie. Had ik wel recht op, maar heb het niet gedaan.

Sorry dat ik zo boos reageer, maar altijd lijkt het wel dat gescheiden moeders zich moeten verantwoorden waarom ze bepaalde dingen doen en waarom ze niet meer gaan werken.
"Ik kan wel een baantje erbij nemen, maar dat schiet belastingtechnisch niet op."

Dat snap ik niet.
...
quote:Aureel schreef op 18 oktober 2011 @ 14:15:

[...]

Ik vind zelfstandigheid ook héél belangrijk, maar hallo, het gaat hier toch ook over zíjn kind? Dáár betaalt hij voor, en niet voor de al-dan-niet vrije dagen van zijn ex-vrouw.

Het gaat ook over zijn kind, maar als je weet hoe de vijand denkt, is het makkelijker om je te bewapenen.

Als ex denkt zoals ik schets, dan zou to's slimste antwoord kunnen zijn: al verdien ik een ton en werk ik maar 2 dagen, dan zou jij nog steeds ¤ xxx moeten betalen voor je kind.

Toch lees ik hierboven ook, dat het inkomen van de moeder wel degelijk mee bepaald hoe hoog de door vader betaalde ka moet zijn. Ik weet er niks van af, gelukkig maar, want het lijkt me een nare situatie om zo je kind op te moeten voeden.
Nee hoor, je hoeft je niet te verantwoorden.

En zo boos als je nu reageert, dat had je tegen hem moeten zeggen aan de telefoon! Je laat toch niet met je sollen zeg. Wijs hem maar eens op al deze dingen die je nu opschrijft.

Je ex kan wel heel wat willen, maar wijs hem eens op zijn zelfzuchtige gedrag. Bah, wat een etterbak, ik zei het al.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:Katherina schreef op 18 oktober 2011 @ 14:05:

Werken voor je eigen inkomen, is ook een goed voorbeeld om je kind mee te geven.

Kinderalimentatie heeft niets met afhankelijkheid te maken. Hij wilde ook een kind, waarom moet in hemelsnaam alle financiële en niet-financiële verantwoordelijkheid voor haar rekening komen? Dat is geen onafhankelijkheid, dat is gewoon een hele vreemde redenering.

Ze is onafhankelijk maar vraagt wel een stukje verantwoordelijkheid van haar ex richting haar kind. Partneralimentatie, ok, maar als je kinderalimentatie ook al als afhankelijkheid van je ex ziet dan maak je het mannen wel verdomd makkelijk. Boodschap: Zet een kind op de wereld, betaal niets, vrouw mag niets vragen, want dan is ze afhankelijk. Bah.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven