Ex eist dat ik meer ga werken

18-10-2011 13:29 666 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben bijna vijf jaar gescheiden. Samen hebben we een kind en alles is gegaan via een advocaat en dus via de rechter. In het verleden al problemen met ex gehad mbt tot betalen van KA. Hij vindt dat hij teveel betaald en dus betaalde hij simpelweg niet en verlaagde eigendhandig het bedrag.Via het LBIO toch nog gekregen. Naar de rechter voor vermindering stapt hij niet omdat hij weet dat hij in het ongelijk gesteld wordt omdat er geen enkele reden is om te verlagen. Mijn advocaat die ik ingeschakeld had toen hij achterwege bleef bevestigde dit ook. Ook naar mijn ex toe n.a.l. van zijn inkomstengegevens etc die hij haar had toe gestuurd. Hij heeft die gegevens notabene uitzichzelf zonder dat mijn advocate daarom had gevraagd, naar haar toe gestuurd. Zo was hij ervan overtuigd dat hij teveel betaalde.

Uiteindelijk werd er weer gewoon betaald maar wel op een treiterende manier en gewoon dwars liggen als het gaat om ons kind mbt omgang etc. Hetzij minder, want intussen heeft hij een relatie gehad en even samengewoond. Het was in die periode rustig wat de KA en treiteren aangaat. Maar nu is het inmiddels uit en woont hij weer alleen en begint het weer.

Twee weken terug werd ik wederom door hem gebeld. Hij eiste van mij, dat ik voortaan ons kind kom brengen en halen als het zijn weekend is. Toen hij samenwoonde mocht ik ons kind niet eens brengen of halen omdat zijn huis verhuurt werd en hij bij zijn vriendin woonde. Hij doet dat niet meer dat halen en brengen, zegt hij en hij wilt dat ik voortaan 40 uur per week ga werken want volgens hem is ons kind nu oud genoeg (net 9 jaar) dat ik meer kan gaan werken. Ik werk al drie dagen?? Want hij kon het allemaal niet opbrengen. Ik vroeg hoe moet ik dat doen dan? Dat was mij probleem hoe ik de opvang regelde. Als ik maar meer ging werken zodat de KA naar beneden kan.

De KA van oktober is trouwens ook niet gestort. Meneer moest even zien hoe hij dat ging doen. Ik zou nog horen.

Wat moet ik hier nu mee? Kan dit allemaal zomaar? Kan hij zo blijven treiteren? Kan hij eisen dat ik meer ga ga werken? Wat nu?
quote:palanja schreef op 18 oktober 2011 @ 15:00:

[...]

Ik hoorde laatst dat er een meerderheid voor was en het doorgang vond.

Eind september was het nog maar een plan van de VVD en PVDA. Andere partijen zien er wat in, dat klopt maar het is nog maar een plan. , Kamer moet erover stemmen, Raad van State moet erover adviseren, Eerste Kamer, enzovoort.

Is er dus nog lang niet.
Jouw ex komt een beetje over alsof hij jou en ook zijn eigen kind maar vervelend vindt. En al helemaal om er geld voor te betalen (je kind dus).

Hoe is de relatie tussen je kind en hem? Gaat je zoon/dochter met plezier naar hem toe? Of gedraagt hij zich net zo hufterig naar jullie kind toe?

Heb je zijn geld echt nodig voor de zorg van je kind? Is dat niet zo, en ziet je kind zijn vader niet graag, zou ik de kar wel helemaal alleen trekken, zónder zijn KL.
Nee, hij kan dit niet van je eisen. Zelfs als jij meer zou gaan werken, zou dat geen reden zijn de kinderalimentatie te verlagen.

De wet gaat ervan uit dat het kind/de kinderen mogen meedelen in een verhoogd inkomen en dus levenspeil van de ouders. Als hij dus meer gaat verdienen, moet hij meer alimentatie betalen. Ga jij meer verdienen, dan wordt ervan uitgegaan dat je kind meeprofiteert van jouw verhoogde levenspeil omdat het bij jou inwoont.

De kinderalimentatie gaat dus alleen omlaag als hij kan aantonen dat zijn inkomsten buiten zijn wil om zodanig zijn gedaald dat hij niet voldoende draagkracht meer heeft om de alimentatie te betalen.

Hoe ver woont je ex weg? Is het erg lastig voor je om je kind te halen en brengen? Anders zou je kunnen voorstellen dat jij je kind bv. bij hem te brengen, of om één op de twee of drie keer te rijden. Dit hoef je niet te doen, maar kan de verstandhouding wel ten goede komen.

Misschien kun je voorstellen eens samen om de tafel te gaan zitten om te kijken wat jullie voor oplossingen kunnen bedenken. Is hij daar niet toe bereid, dan zou ik hem denk ik ook niet tegemoetkomen, want dan zit een goede verstandhouding er toch niet in. Dan is het puur (loos) dreigen en daar zou ik niet op ingaan.
Ga in therapie!
quote:ildiko schreef op 18 oktober 2011 @ 15:02:

[...]

Maar waarom willen diezelfde moeders dan niet gewoon weer gaan werken als de kids intussen naar school gaan? Dan missen ze zo min mogelijk aan pensioenopbouw, doorgroeimogelijkheden e.d.

Hier lopen moeders altijd zo over te klagen, maar meer werken doen ze niet en willen ze niet!

Omdat ze liever bij de kinderen zijn.

Geen probleem maar dan moet je ook bereid zijn er financieel een veer voor te laten.

De meeste mannen worden boos omdat de noodzaak van geld neergelegd wordt bij hem om vervolgens genegeerd te worden wanneer hij invloed op het proces wil hebben.

Daar is ie niet meer voor nodig.

(Geldt overigens niet voor mijzelf!.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.

[...]

Maar waarom willen diezelfde moeders dan niet gewoon weer gaan werken als de kids intussen naar school gaan? Dan missen ze zo min mogelijk aan pensioenopbouw, doorgroeimogelijkheden e.d.

Hier lopen moeders altijd zo over te klagen, maar meer werken doen ze niet en willen ze niet!Als die zak hooi de helft van de zorgtaken op zich zou nemen, zou hij recht van spreken hebben maar nu niet. Ik begrijp heel goed dat 3 dagen BSO meer dan genoeg is voor het kind.
quote:palanja schreef op 18 oktober 2011 @ 14:58:

[...]

Je gaat ervan uit dat de ex voldoende geld heeft om rond te komen.

Dat merk ik hier wel vaker dat men daar klakkeloos vanuit gaat.

Denk je dat het kind er beter van wordt dat zijn/haar ouders alleen maar ruzie maken?

Wanneer het kind op school is kan de moeder toch werken of niet?

Er wordt teveel nadruk gelegd op enerzijds het verzorgende van de moeder en anderzijds de vrijheid blijheid van de ex.

Daar geloof ik niet in.

Persoonlijk betaal ik een behoorlijk bedrag aan alimentatie en nog nooit een dag te laat.

Ik betaal inderdaad voor mijn kinderen en niet voor mijn ex.

Echter, het bedrag aan alimentatie is hoger dan het het bedrag dat we vroeger als gezin per maand vrij te besteden hadden.

Hoe verklaar je dat?

Maar nu ga jij ervanuit dat de alimentatie vrij te besteden is, dat hoeft toch helemaal niet. Schoolgeld, sport, zwemles, etc. etc.

Simpelweg betaal ik ook voor het leven dat mijn carriere tot gevolg heeft gehad.

Maar wanneer mijn ex een partner heeft, samenwoont of trouwt met iemand die slechts modaal verdient dan heeft ze meer te besteden dan ik.

En wanneer jij samenwoont of trouwt met iemand met een modaal inkomen heb jij waarschijnlijk weer meer te besteden. Dat is een "als dit of als dat" die helemaal nergens op slaat.

Voor mij geen probleem maar ik geloof dat we wel een beetje doorschieten wanneer het aankomt op draagkracht ten opzichte van verzorging.
quote:pinks schreef op 18 oktober 2011 @ 15:04:

Ildiko, volgens mij lees je niet goed: merendeel van de zorg komt voor de rekening van TO en ze werkt wel - alleen niet fulltime.

Volgens mij heb ik ook gezegd dat mijn mening anders is wanneer de zorg (bijna) volledig bij één partij ligt!

Goed lezen, Pinks!
quote:Joly78 schreef op 18 oktober 2011 @ 13:57:

[...]

Bij kinderalimentatie wordt er gekeken naar behoefte en dan naar draagkracht. Mogelijk als zij meer gaat werken neemt haar draagkracht toe en hoeft hij minder te betalen, dat klopt wel hoor. Nee, dat klopt niet.
Ga in therapie!
@Palanja, ik ben ook voor het voorstel, mits de zorg goed verdeeld wordt. Maar daar waren we het al over eens:)

En nee, het is niet leuk om kinderen naar de BSO te moeten sturen maar ik er zijn genoeg stellen in Nederland die beiden fulltime werken, of ieder minstens vier dagen. En met de meeste partime-banen verdien je ook niet zoveel.

Palanja, hoe kan dat jij zoveel moet betalen? Dat is vreemd dat je nu meer betaalt dan vroeger het gezinsinkomen was? Dan heb je zeker een ontzettende carriere-move gemaakt?
Al die kinderen die tegenwoordig maar afhankelijk blijven van hun vader na een scheiding Laat ze een baan zoeken!

*zucht*
Ga in therapie!
quote:malu3 schreef op 18 oktober 2011 @ 15:08:

Als die zak hooi de helft van de zorgtaken op zich zou nemen, zou hij recht van spreken hebben maar nu niet. Ik begrijp heel goed dat 3 dagen BSO meer dan genoeg is voor het kind.

Mijn zak hooi neemt de helft (vaak zelfs meer) van de zorgtaken op zich en toch vindt zijn ex dat zij niet meer dan drie dagen kan werken omdat zij zogezegd voor de kinderen thuis moet zijn.

Wie is hier dan de zak hooi?

Heel veel kinderen vinden de BSO en de NSO trouwens erg leuk en gezellig met allemaal andere kindjes. Die kop thee kan ook heel goed een uurtje later...
quote:roosje4 schreef op 18 oktober 2011 @ 15:17:

Dat is vreemd dat je nu meer betaalt dan vroeger het gezinsinkomen was?

Meer betalen dan het gezinsinkomen was kan niet, maar wel meer dan het vrij besteedbare inkomen.

Bij de verdeling van het geld moet het kind in zijn/haar hoofdonderkomen zoveel mogelijk de levensstandaard van tijdens het huwelijk voort kunnen zetten.
quote:dubiootje schreef op 18 oktober 2011 @ 15:18:

Al die kinderen die tegenwoordig maar afhankelijk blijven van hun vader na een scheiding Laat ze een baan zoeken!

*zucht*
.
Het moet ook gewoon allemaal maar kunnen, meer werken.

Nu heb ik pure mazzel dat ik mijn contract na mijn scheiding kon uitbreiden naar 30 uur, maar een vriendin van mij solliciteert zich al een jaar rot naar een baan met meer uren.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Tja, en het ligt er ook maar net aan in wat voor sector je werkt. In de zorg, met onregelmatige diensten en een slecht salaris is het bv ook niet makkelijk.

Beetje makkelijk gezegd hoor Dagretour.

[...]

Hier lopen moeders altijd zo over te klagen, maar meer werken doen ze niet en willen ze niet!Ja hoezo, dat doen ze toch al? Ik tenminste wel, maar als je de schooluren volgt dan kom je niet aan meer dan 24 uren.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Ik kom aan 30 door elke dag te werken onder schooluren en verkorte pauze!
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:Beauke schreef op 18 oktober 2011 @ 15:35:

Tja, en het ligt er ook maar net aan in wat voor sector je werkt. In de zorg, met onregelmatige diensten en een slecht salaris is het bv ook niet makkelijk.

Beetje makkelijk gezegd hoor Dagretour.Werk nu in de zorg dus ik weet dat het daar wat moeilijker ligt, en ik zeg ook nergens dat het gemakkelijk is. Voor mij heeft het gewerkt omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een uitkering, ex en wat dan ook. Dus doe je wat concessies. Heb nooit veel verdiend en vaak nog schoongemaakt naast werk of rond de kerst pakketten bij de post gesorteerd voor kado zoon. Een klein salaris kan je ook weer opleuken. Ligt een beetje aan je eigen houding. Vind wel dat de tijden de afgelopen jaren zijn verandert en werk of werkuitbreiding moeilijker is geworden. Maar van klagen los je geen situaties op.
wat ik hier nou zo jammer vind, is dat er gelijk een waardeoordeel word gegeven, dat TO niet langer of meer wil werken.

Ten eerste word de alimentatie bepaald op de levenstandaard van het moment van scheiden.

Daarbij word bij beide ouders gekeken naar de draagkracht.

TO is nu 5 jaar geleden gescheiden; kind was toen al 4 ( ging dus ook al naar school)

Niets ten nadele van opvang, maar waarom zou je als je al jaren 3 dagen parttime werkt, nu in eens fulltime gaan werken, omdat ex dat verlangt?

TO heeft duidelijk aangegeven dat er bij haar huidige werk geen meer contracturen inzitten, en als ze ergens anders gaat werken, ze minder zal verdienen, en bovendien als ze meer opvang nodig heeft, zal de draagkracht van haar alleen maar naar beneden gaan.

Ik vind de eis van de ex om het kind maar te halen en te brengen, niet de verantwoording van TO.

Lijkt haast wel dat huidige vriendin van ex hier achter zit.

Met andere woorden kind van andere vrouw, niet echt welkom...en ja hoe gaan we dat aanpakken? zorgen dat ex pissed of word..en wie heeft het dan weer gedaan? natuurlijk niet de vriendin van ex...die wast de handen in onschuld.

Terwijl ze zich buiten de zaken moet houden.

Maar ja dat zie je zo vaak, dat het kind de dupe wordt.

Waarom zou het kind van TO minder zijn moeder mogen zien?

Aan wie is dat om te bepalen?

Het is al zwaar genoeg als alleenstaande moeder, om je ook nog eens op te moeten lopen fokken over een ex partner die nogsteeds de boel bepaald.

Natuurlijk is het fijn als je zonder je hand op te hoeven houden voor jezelf en je kind kan zorgen, maar dan moeten de omstandigheden ook ok zijn.

Het is makkelijk om te zeggen, dat TO wel fulltime kan werken, maar als je geen familie bij je hebt wonen, of andere mensen die een vangnet kunnen zijn, is het behoorlijk heftig.

Ik ben het ook niet eens met de opmerking van laat ze maar een baan zoeken die moeders van gescheiden kinderen.

Ten eerste stijgt de werkloosheid in rap tempo.

Ten tweede is uit onderzoek gebleken dat de meeste mannen na de scheiding er financieel niet veel slechter uitkomen, terwijl dat voor vrouwen meestal het tegendeel is.

Maar ja de uurtjes die vrouwen in de huishouding/verzorging gezin werken tellen niet mee he? en daar bedoel ik ook de uren van tijdens het huwelijk mee.

Ook dat is een investering.

Helaas word dat maar door weinig mensen zo gezien, en ja dan is de gescheiden moeder die meestal het leeuwendeel van de opvoeding voor haar rekening neemt weer in de underdog.

Een keer in de 14 dagen een weekendje, staat niet echt in verhouding met elke dag je kind.

Jammer dat dit facet nooit belicht word.
quote:palanja schreef op 18 oktober 2011 @ 14:58:

[...]

Je gaat ervan uit dat de ex voldoende geld heeft om rond te komen.

Dat merk ik hier wel vaker dat men daar klakkeloos vanuit gaat.

Ja Palanja, daar hebben wij al eens eerder een discussie over gehad, met cbs gegevens en al.

Persoonlijk betaal ik een behoorlijk bedrag aan alimentatie en nog nooit een dag te laat.

Ik betaal inderdaad voor mijn kinderen en niet voor mijn ex.

Echter, het bedrag aan alimentatie is hoger dan het het bedrag dat we vroeger als gezin per maand vrij te besteden hadden.

Hoe verklaar je dat?

Geen idee, dat klinkt niet echt logisch. Simpelweg betaal ik ook voor het leven dat mijn carriere tot gevolg heeft gehad.

Maar wanneer mijn ex een partner heeft, samenwoont of trouwt met iemand die slechts modaal verdient dan heeft ze meer te besteden dan ik.

Dan moet de KA opnieuw berekend worden.

.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Ga voor co-ouderschap met 'n gesloten portemonee. Hij een hele week alle kosten én wegbrengen, jij 'n week alle kosten en wegbrengen. De kinderopvangkosten delen jullie samen. Met 'n schoolgaand kind kun je toch ook gewoon fulltime gaan werken?
Ik vind dat dagretour gelijk heeft. Het is niet makkelijk om genoeg bij elkaar te verdienen als moeder, maar je moet het wel kunnen. Hoe ga je dat anders doen als ex onder de tram loopt en je geen enkele vorm van alimentatie meer krijgt?
In mijn vak mag je niet eens drie dagen in de week werken, minimaal vier. En ja, dat is tegen de wet maar daar luisteren ze niet naar.

En alle moeders werkten dus vier dagen, ze namen op de woensdag vrij. Ik realiseer me nu ook dat het geen gescheiden moeders waren, maar vrouwen die toch willen/blijven/moeten werken.

Ik sta daar met gemengde gevoelens in. Als het financieel moet, dan kun je niet anders. En tegenwoordig is dat vaak het geval. Maar volgens mij is je kind wel helemaal afgedraaid na zo'n dag van BSO. Tenminste, wat ik gezien heb.
Hij kan niet van je eisen dat je kind komt brengen en halen, als hij kind wil zien dan doet ie dat zelf maar. Verder moet hij gewoon aan zijn kind bijdragen, klaar uit. Komt het bedrag dat hij bijdraagt echt hoger dan de helft van de daadwerkelijke kosten? Lijkt me sterk eigenlijk. En of jij nou meer werkt of niet, hij moet toch gewoon financieel bijdragen aan de opvoeding van zijn kind? Of zie ik dat verkeerd...?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven