De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
.
Hahahah het is idd niet een van de meest leuke bezigheden dus een beetje tijdverdrijf kan geen kwaad. Ik verbaas me er trouwens over wat ik inmiddels allemaal kan tegelijkertijd. Ik kolf gelukkig niet meer 's nachts dus dan kan ik je geen gezelschap houden. Succes!
Goed idee! Ben alleen niet zo'n trouwe schrijfster.

Mijn tweeling is ruim vijf weken en net zoals bij de oudste loopt de BV niet. In dit geval ligt het ook aan de kindjes, mijn kleine dochter drinkt prima, maar spuugt alles weer uit door reflux (niet pijnlijk voor haar, gelukkig) en mijn zoon kan wel drinken aan de borst, maar doet dat alleen wanneer het hem uitkomt. Dus ben ik gaan kolven.

Maar omdat het bestaan met een tweeling én een bijna kleuter erg druk is kom ik ook veel te weinig aan kolven toe. Momenteel kolf ik 200 cc per dag. Niet veel, maar beter dan niets. Elk moment dat er tijd is kolf ik. Nu net gekolfd, 60 cc. Vannacht was ik te moe om te kolven. We maken hier nachten van drie à vier uur, onderbroken door een voeding. maae meestal kolf ik wel in de nacht, als de twee meewerken dan.
.
.
Respect voor alle dames die zoveel voeding voor hun kleintjes kolven in de nacht!

Quacker, jij een extra dikke pluim! 3 kindjes en kolven is echt een topprestatie. Ik zou het niet kunnen opbrengen (ook net tweelingmama).
Respect voor die lange kolfsessies! Zelf ben ik altijd met een minuut of 6 klaar, dan heb ik pak 'm beet net de laptop opgestart. Ben bang dat ik gewoon geluk heb, anders zou ik de tip voor korte kolfsessies graag delen.

Succes met dit stimulatie, steun en advies-topic!
's nachts kolven, ik moet er niet aan denken.... Dapper!

Ik kolf niet meer, dat ging op mijn werk zó slecht en liep zo hard terug, dat ik nu alleen 's ochtends nog 'live' borstvoeding geef, omdat dat zo gezellig is. De laatste week dat ik kolfde, kwam er meer uit mijn borsten als ik ze zelf 'molk' dan als ik het apparaat gebruikte, en daar werd ik steeds handiger in. Misschien een tip voor sommigen?
Hier een ft kolver. Ik kolf alle voedingen voor mijn zoon van 1 maand. Hij is de derde, mijn andere twee dronken zonder of weinig gedoe een jaar aan de borst. Met zoon lukt het niet.

Ik kolf tussen de 5 en 7 keer per dag, tussen de 100 en 200 per keer. Dubbelzijdig met een medela freestyle.
De nacht is het beste kolftijdstip! Meeste melk en goed voor de productie vanwege prolactine die lichaam 's nachts aan maakt.
Mijn zoontje is nu 4 maanden en ik kolf 3x per dag (ong. 6u, 14u, 22u) en gemiddeld 230cc per keer. Niet voldoende voor 5 flessen van 180 dus de rest vul ik aan met kv. Anders moet ik voor mijn gevoel alles om het kolven heen plannen. Kom ik helemaal niet meer buiten

Quacker, petje af hoor!
.
.
Ik weet nog mijn allereerste kolfsessie, duurde 20 min en de opbrengst was een paar cc dacht, dat komt nooit goed.

Zoontje heeft tot drie maanden meestal aan de borst gedronken dus mijn productie was goed toen ik overstapte naar ft de fles. Ik kreeg van het bv-topic de tip te gaan clusterkolven en dat heeft echt geholpen www.moedermelknetwerk.nl/clusterkolven
Ik hoop later weer te reageren, maar moet even kwijt dat ik in tranen ben om jullie reacties. Zo lief. Moet er wel bij vertellen dat ik gister heb besloten een praatje met de HA te gaan maken. Emotioneel wordt het me allemaal teveel. Dus dat heeft er misschien ook mee te maken .

Vraagje aan de kolvers, hebben jullie verdriet over het niet live (kunnen) voeden? Ik had toch veel liever meer live gevoed. Ik leg ze nu wel eens aan, soms uit troost en dat gevoel is tóch waar je het voor doet. Tenminste, ik dan.
Quacker, heel herkenbaar. Ik heb drie maanden geprobeerd zoontje zelf te voeden. Lactatiekundigen, tepelhoedje, kolven, 100.000 verschillende houdingen enz enz maar het liep gewoon niet. Tranen met tuiten heb ik gehuild toen ik uiteindelijk helemaal overstapte op de fles. (Zoontje heeft erg veel last van verborgen reflux, indikken was echt noodzakelijk). En als je mij zou kennen, ik ben normaal zo nuchter als wat. Had het ook nooit van mezelf verwacht dat ik er zo emotioneel op zou reageren. En soms, als zoontje 's nachts komt, drinkt ie ook bij mij. Een paar slokken, maar dat is een heel fijn moment. Dus ja, erg herkenbaar..
.
Op dit moment kolf ik niet maar na de geboorte van Ko wilde hij eigenlijk meteen de borst al niet pakken. Ik heb toen uiteindelijk 12 weken fulltime gekolfd. De opbrengst was bij mij enorm (ik leek wel een domo-koe) en na 12 weken zat de vriezer vol. Een ontzettende luxe! Ik ben toen gestopt met kolven omdat ik het niet zag zitten om op mijn werk te kolven en ik weer bijna zou beginnen met werken. Ko heeft toen nog tot zo'n 5 1/2 maand borstvoeding gedronken afgewisseld met flesvoeding.

Wat mij hielp was: veel steun vanuit de omgeving. Van mijn moeder en van mijn man. Mijn moeder kwam heel veel langs om even te helpen met wat kleine dingen. Eventjes een wasje ophangen. Of Ko de fles geven terwijl ik zat te kolven. Dat scheelde al weer een half uurtje. Mijn man ging er 's nachts ook uit en we deden alle voedingen dan samen. Zeker in het begin. Eentje deed even een schone luier, de ander maakte beneden een flesje en twee koppen thee of twee bekers warme melk met anijs. Ik had ook een goede dubbelzijdige kolf (gehuurd) en dat was ook fijn. Als je al je voedingen moet kolven lukt dat niet met een enkelzijdig kolf.

De opbrengst wordt hoger als je het jezelf comfortabel maakt. Dus lekker in de warme kamer gaan zitten kolven en niet in een koude slaapkamer. Lekker warm drinken (je moet sowieso heel veel drinken als je je productie op wilt krikken). Niet naar de flesjes kijken maar gewoon ontspannen even tv kijken bijvoorbeeld. Om Ko rustig te houden zette ik hem vaak op de grond in de maxicosi voor de tv. Ik zat dan achter hem en kon met mijn voet op de ijzeren stang duwen zodat hij wat schommelde. Wat er op tv is maakt voor zo'n kleintje nog niks uit, als het maar beweegt.

Als je echt je productie op wilt voeren is het belangrijk om juist 's nachts te kolven. Als je dat niet op kan brengen kolf dan in elk geval meteen als je wakker wordt ' morgens. Dan is de opbrengst vaak het grootst. En 's avonds clusterkolven, dan gaat je productie ook omhoog. Goed eten en drinken is ook heel belangrijk.

Ik had een schema op mijn laptop staan met daarin de tijden waarop ik kolfde. Ik geloof bijvoorbeeld 8 uur- 11 uur - 15:00 - 19:00 en 22:00 uur. Ik kolfde 5 keer per dag en 's nachts niet. Ik had zo'n enorme overproductie dat ik geen idee had waar ik al die melk moest laten dus 's nachts was bij mij echt niet nodig. Als je productie laag is is het echt aan te raden om minimaal 1 keer in de nacht te kolven.

Juuls, ik heb ook gereageerd op je andere topic over dat je tijd tekort komt en niet aan douchen toe komt. Misschien handig om daar ook te vermelden dat je fulltime kolft. Daar gaat zo ontzettend veel tijd in zitten! Niet te vergelijken met borst- of flesvoeding. En denk er aan dat je wel elke dag je spulletjes moet blijven uitkoken en niet zoals daar geadviseerd wordt 1 keer in de week of zelfs helemaal niet meer. Dat is met borstvoeding volgens mij veel belangrijker dan met flesvoeding. Ook het afwassen van een flesje/bekertje/kolfzooi waar moedermelk aan zit is veel meer werk dan het schoonmaken van een flesje waar kunstvoeding in heeft gezeten omdat het zo vet is. Koop inderdaad maar snel die magnetronsterilisator, dat is echt fijn! Wij hadden niet eens een magnetron en hebben die van mijn ouders er bij geleend en het scheelt echt zo veel als je geen pan water aan de kook hoeft te brengen!

Quacker, ik heb er wel verdriet om gehad maar heb het (volgens mij) nu achter me gelaten. Zoon is net een jaar geworden en over een paar maandjes komt nummer 2. Ik hoop heel erg dat hij wel live wil drinken en ik heb me voorgenomen om niet meer te beginnen met kolven. Hoe dat straks in de praktijk zal gaan als Kaedootje de borst niet pakt weet ik nog niet maar ik zie erg op tegen de drukte die het met zich mee brengt.

Bij Ko was het zo dat hij gewoon echt niet wilde. Hij zette zich al vanaf de geboorte met zijn hele lijfje af als hij bij de borst gelegd werd. Dat heeft me wel gekwetst. Op een bepaalde manier voelde ik me afgewezen. Ik heb allerlei hulp ingeschakeld en had een dijk van een kraamhulp maar uiteindelijk is het me niet gelukt om hem weer aan de borst te krijgen. Ik vond het ook "eng" om te proberen hem aan te leggen omdat hij zich zo met hand en tand verzette. Dat vond ik niet leuk om te zien dus probeerde ik het vaker niet dan wel. Het lukte me meestal wel om trots te zijn dat hij zo enorm goed groeide van de moedermelk en dat hij dat zo ontzettend graag (en veel!) dronk.

Ik wil jullie allemaal heel veel succes wensen met het kolven. Het is zwaar om te doen en jullie mogen er allemaal trots op zijn dat je het vol houdt. Maar als het niet meer kan kan het niet. Ik had toch wel veel moeite om te stoppen (meer dan ik had gedacht). Toen ik eenmaal gestopt was kreeg ik er wel veel tijd en rust voor terug. Bekijk het per dag of per week en bepaal dan steeds of je door gaat of niet. En praat er ook over met je partner!
Jule, nog iets waar je misschien wat aan hebt: Ko had wel een enorme zuigbehoefte. Ik heb hem vrij snel (al in de kraamweek) een speentje gegeven. Ik weet niet of jouw kleintje ook een speen heeft en of je dat wil maar omdat je zegt dat hij het liefst bij jullie ligt en niet weggelegd wil worden zou het ook daarvoor misschien kunnen helpen. Als hij een grote zuigbehoefte heeft werkt het voor hem heel rustgevend als hij lekker op een speentje kan sabbelen.
.
Gelukkig heb je wat aan mijn post Jule. Het is ook echt hartstikke zwaar om het kolven zo vol te houden. En die opmerkingen heb ik ook wel gehad maar gelukkig niet van de mensen die het dichtst bij mij stonden zoals mijn man, mijn ouders en mijn schoonouders.

Je moet het ook zelf beslissen, hoe lang je doorgaat of dat je stopt. Ik vond het zwaar maar toen het me echt te gek werd ben ik ook gestopt. Waar die grens ligt weet alleen jij zelf. Bekijk het echt per dag als je het even moeilijk hebt.

En mijn motto heb ik omdat we na vier jaar wachten eindelijk Ko gekregen hebben. En nu ben ik al weer zwanger en dit keer heel snel. Echt een droom die werkelijkheid wordt voor ons!
Jule, hier ook hoor. "Kolf je nog steeds? Je bent de eerste drie maanden toch voorbij, die zijn het belangrijkst!" Waar mensen dat toch vandaan hebben.. Maar idd wat Kaetje zegt, ft kolven is heel tijdrovend. Helemaal wanneer je geen baby hebt die rustig in een wippertje zit. Ik had (gaat nl. veel beter) ook een plakker/huiler (vanwege de reflux) en dan is het heel pittig. Om die reden heb ik eerst mijn productie goed opgekrikt met clusterkolven en toen drie kolfmomenten per dag ingepland. En wat ik te kort kom vul ik dus aan met kv. Dat geeft al meer rust.
.
Nog maar 8 weken en dan ben ik uitgerekend! Ko is nu net een jaar dus hij al ongeveer 14 maanden zijn als Kaedootje er bij komt. Dat zal dus wel even druk worden. Vandaar ook mijn voornemen om niet weer fulltime te gaan kolven.

Ko is uiteindelijk na ICSI gekomen en we dachten dus dat het na de bevalling niet zo'n vaart zou lopen met zwanger worden. Ik was zelfs al bijna 9 weken onderweg toen we er achter kwamen omdat we er gewoon nooit op gerekend hadden. Prachtig hoor! Nu hebben we straks 2 jongetjes.

Als je gaat klusterkolven, doe dat dan 's avonds en laat je man dan voor de kleine zorgen. Je moet het ook een paar avonden achter elkaar volhouden. Je hoeft de kolfspullen en flesjes tussendoor niet schoon te maken of de melk weg te zetten. Gewoon op tafel zetten en lekker voor de tv blijven hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven