De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Q, ik mis dat heel erg. Zo'n tevreden drinkend babietje aan de borst. De fles is ook 'mooi' maar toch heel anders...

Willen allebei de babies wel s aan de borst? Hoe oud zijn ze?
Bedankt allen voor de info over medicatie. Ik ga het zeker overwegen. Mijn CB arts is lk, ik zal het met haar bespreken. Of het iets voor me kan zijn.

Reglisse, ik zou graag de link ontvangen, als je di nog kunt vinden. Meemasseren ben ik bekend mee, daarme komen er altijd nog wat cctjes uit!

Nog een algemene vraag, hoe vaak moetje die 7-5-3-1 methode uitvoeren om effect te merken? Nu kolf ik zeker geen half uur, maar hooguit een kwartier per keer. Meer tijd is er helaas (nu nog) niet.

Jule, goede houding, zal idd rust geven. Zo ver ben ik nog niet .

RosaP, ze zijn nu zes weken (geboren met 36,3, alles ok met ze bij de geboorte, wel klein, maar niet al te prematuur, ze mochten met mij mee naar huis, vier dagen na de ks). Dochter heeft reflux, en spuugt alle bv die ze live drinkt er zo weer uit. Geklooi met lepeltjes Nutriton bleek een drama. Zoonlief is een luie dinker. Hij kan het wel, maar wel als hij er zelf zin in heeft. En ik moet op hem kunnen rekenen als het om BV gaat, haha.

Tot slot nog even wat opmerkelijks:

Vanmiddag tussen 12 en 17 niet gekolfd, we waren op ziekenbezoek. Terminaal, dus niet iets wat we voor ons uit kunnen schuiven ivm de drukte. Thuisgekomen stond ik 'op springen' en heb even snel gekolfd voor ik ging koken (zo 40cc, hoe moet iemand die 200 cc kolft zich dan wel niet voelen!??).

Na het eten twee huilende baby's. Dochter dicht tegen me aan gedrukt en zo getroost. Gevolg (naast een rustige baby ), een lekkende borst. Mijn hele bh was nat! Is dat het effect van mijn troostaktie? Er zit maar zo weinig in en dan nog lekkage....

Bedankt allemaal weer!
Quacker, handig zeg, een lk als consultatiebureauarts!

Troosten=oxytocine=toeschietreflex. In het begin had ik er last van als ik alleen al een baby ergens hoorde huilen. Of als ik aan kolven of voeden dacht (genant als je tijdens een vergadering denkt: sh*t, vergeten te kolven). Maar na een tijdje worden je borsten gelukkig "zindelijk". Tot die tijd heb je zoogcompressen. .

Link filmpje

Het duurt denk ik wel minimaal een paar dagen kan duren voordat je echt iets begint te merken van de 7-5-3-1 methode. Als je eerst 40cc kolft en er is na een paar dagen 10%-20% toename is dat natuurlijk niet meteen een halve liter. Het hangt er ook vanaf of je het 1x per dag doet of bij iedere keer kolven.

Ik kolfde sowieso altijd heel langzaam, dus een half uur had ik toch minimaal wel nodig om goed leeg te kolven. Maar als je steeds maar even hebt zou je bijvoorbeeld ook 10 min kunnen kolven, spullen laten staan met een hydrofiel erover en dan 5 min later nog even een paar minuutjes. Dat stimuleert beter dan 1x 15 min. Als je zoontje wel wil aanhappen kan het ook heel goed zijn om hem een aantal keer per dag (als je toch met hem bezig bent, moet troosten of zo) even 5 min aan te leggen. Vlak voor/na de fles of zo. Een echt kind aan de borst, ook al drinkt het slecht, stimuleert de productie ook heel sterk. Maar ik kan me ook voorstellen dat je daar geen zin in hebt/niet aan toekomt. Toen ik nog ft kolfde legde ik soms wekenlang niet aan, vond het te confronterend.
.
Jule, ik heb niet eerder gehoord dat nutriton tegen krampjes werkt. Mijn zoontje poepte al niet zo makkelijk en sinds de nutriton is het helemaal drama.
Hier dezelfde ervaring. Wij gebruiken Omneo tegen de krampjes, dat lijkt wel te helpen. Dochter krijgt Nutriton en poept veel minder dan zoonlief.

Maar als jij het vermoeden hebt dat het helpt, mooi toch .
.
Quaker, bij mn dochters lekte ik soms al als ik een andere baby hoorde huilen.. Wel alleen in de eerste drie maanden. Nu helemaal niet, heb zelfs geen lekpads. En dat terwijl ik om de vier, vijf uur kolf en dan zo´n 200 cc kolf. Ook als er wat langer tussen zit, omdat zoon slaapt: niks..zo raar.

Oh en een spugende baby, bah wat naar. Je schrikt ervan hoeveel ze er weer uitspugen he?

Knap hoor, hoe je t doet met twins!

Krampjes: op de arm dragen en druppels van VSM.

Hebben jullie enig idee hoelang een pak kv houdbaar is? Zoon krijgt heel af en toe een fles, 1x per week ofzo, vind het zo zonde van die dure hypo voeding?

Ik drink trouwens bv thee, eet cashewnoten en drink soms heel vies bruinbier: helpt goed voor de productie!
De Freestyle doet aan het loeien van een koe denken, als ie niet op je borst staat... Ik vond het na de Symphony even wennen, maar het is een prima apparaat. Wel moet je m heel secuur in elkaar zetten, als er iets verkeerd zit weigert ie.
verwijderd
anoniem_63509 wijzigde dit bericht op 24-11-2011 08:47
Reden: fout geplaatst
% gewijzigd
Rosa, na opening 1 maand. *heeft twee slapende baby's op schoot * later meer.
Wow Paula (is dat je echte naam plus achternaam... Zou ik niet doen op een openbaar forum!) wat een opbrengsten! Hoeveel drinkt jouw baby per keer?

Je kolft om de zes uur zo'n beetje. Hmm zou ik ook kunnen proberen.
À wat lief q! Mijn slapende baby ligt op buik van eveneens slapende man...
quote:Quacker schreef op 20 november 2011 @ 22:10:

7-5-3-1 methode r!

Bij mij had het geen enkele invloed op m'n productie.

In tijden dat ik slechte 'oogst' had dan kolfde ik een keer of wat meer dus bv ipv 5x kolfde ik tussen de 6 a 10 keer. Dit deed ik dan een paar dagen achter elkaar en zo krikte ik m'n productie flink op.

misschien dat jullie wat met deze tip kunnen
Jacjac, alle tips zijn welkom! Als het één niet wertk is het ander het proberen waard.

Paula, 500 cc kolven??? Wow!

Rosa, waar koop jij die thee? Ik kan het niet vinden.

Hier misschien het probleem van de slechte productie ontdekt. Er zit een flinke placentarest in mijn baarmoeder en die gaat e vrijdag uit dmv curretage. Dit heb ik na de Ks van mijn oudste dochter ook gehad, en bij haar liep de bv ook zo slecht. Ben nog even aan het bijkomen van dit nieuws, alhoewel ik al wel een donkerbruin vermoeden had. Had nl dezelfde klachten als 3,5 jaar geleden, waaronder een slecht lopende bv.

Vandaag door drukte weinig kunnen kolven. Ik moet aan de gang blijven, in de hoop dat ik er na de curretage mijn voordeel uit kan halen.
@Jule/Vera, ik begreep dat Nutriton tegen spugen helpt (hier iig wel redelijk) maar dat ze er meer krampjes van kunnen krijgen.

@Paula, 500 cc, dat is echt veel!

@Quacker, succes met de curretage, hoop dat het helpt!
Jusa, bedankt!

Reglisse, nog bedankt voor de link!

Overigens herken ik het confronterende van live voeden niet zoals ik hierboven las. Gelukkig, want dat lijkt me heel lastig. Vanavond nog een live momentje gehad en dat is zo fijn . Zoon blij, ik blij.

Fijne nacht!
@ paula: wohhh 500cc, ben jaloers;)! Ik heb maximaal 170cc in 1x gekolfd id tijd dat ik 5-6x kolfde. Nu kolf ik nog maar 60-100cc.

C drinkt nu om de dag aan een borst. Gistermiddag wel een halfuurtje goed gedronken, behalve aanhappen dan, was hij wel verzadigd??!! Daarna weer een erge zere tepel... ook met kolven. Dus die borst maar ff niet laten aanhappen.

Ik wilde eigenlijk per 1 december stoppen met kolven, maar ik kan de definitieve beslissing nog niet nemen. Ik ben bang dat ik het drinken aan de borst erg ga missen......... vind het zo gezellig / fijn! Morgen maar ff de 7-5-3-1 proberen.
Wat een fijn topic. Ik kolf ook, moet alleen veel moeite doen om er echt voor te gaan zitten. Vooral op mijn werk. Ik weet het, ik hoor er genoeg tijd voor te krijgen maar dat is een ingewikkeld (en te herkenbaar) verhaal. Ik zal het vooral thuis moeten oplossen. Mijn zoontje is nu 6,5 maand, krijgt nog volledig borstvoeding en ik kom de laatste dagen, weken niet meer uit met voeding. Links is helaas een stieftiet, wordt nu iets meer maar doet niet volledig mee. Maar het gaat nu erg teruglopen.

Wat ik graag wil weten, ik wil gaan clusterkolven 's avonds om de productie te verhogen. Maar als ik kolf merk ik dat de voeding erna mijn zoontje niet genoeg krijgt. Hoe moet ik meer gaan kolven en tegelijk zorgen dat zoonlief wel genoeg drinkt?

Verder kolf ik nu alles met avent Isis handkolfje. Ik heb een medela freestyle gekocht maar die dure aankoop ligt me vanuit de kast aan te staren want het lukt me niet goed. Het gaat veel langzamer en kolf dan nog minder. Wat doe ik fout want denk er sterk aan om hem maar weer te verkopen.

RosaP, je zei iets over verkeerd aansluiten, wat kun je verkeerd doen dan? Miss. Is dat wel het probleem bij mij.

Respect trouwens voor alle kolvers maar vooral voor de fulltimers!
@kunstvoeding bewaren (weet niet meer wie het vroeg...) je kan een pak maximaal 1 maand open laten staan. Als je niet persé voeding van Nutrilon wilt kan je ook Etos of Kruidvat voeding kopen. Is sowieso al goedkoper en het zit in de doos in 2 zakken verpakt in plaats van in 1. Je kan dan dus eerst 1 zak open maken. En afhankelijk van hoe vaak je het nodig bent kan het zelfs nog goedkoper zijn om een soort reisverpakkinkjes van Nutrilon te kopen. Je hebt 2 soorten. De ene is kant en klaar en zit al gemengd in een pakje. Worden per 2 pakjes van 200 ml verkocht. De ander moet je wel zelf mengen. Dat zit in een soort kleine staafjes.

Quacker, wat naar dat je onder het mes moet. Maar hopelijk is dit de oorzaak voor het minder goed lopen van je borstvoeding en gaat je productie straks flink omhoog! Kon je dat bij de eerste goed merken?
.
Jule, bedoel je waar je die pakjes koopt? Bij ons hebben ze dat bij de Etos.
Jule, jouw woorden over live voeden zouden de mijne kunnen zijn. Denk dat onze kinderen stiekem familie zijn!
Wat voor fles is dat? En waarom gebruik je zoiets?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven