CT scan oor?
maandag 21 november 2011 om 21:15
Vandaag ben ik bij de KNO-arts geweest voor mijn oren. Ik loop al een tijdje met oorpijn. Hiervoor al een paar keer bij de dokter geweest, toen had ik een licht ontstekingsbeeld. Medicatie gehad. De zeurende pijn bleef, dus vandaar dat er even een KNO-arts mee moest kijken. Daar ben ik vandaag geweest, de KNO-arts vond mijn oor "schoon" en zag verder geen rare dingen, dus hij kon niet echt verklaren waar mijn klachten vandaan kwamen. Het enige wat hij nog kon doen voor me was een CT-scan voor mij aanvragen.
Eenmaal thuis ga ik piekeren: Is dit niet teveel van het goede, aangezien het niet elke dag pijn doet?? Is een CT-scan niet eng, hoe lang duurt zoiets..is het niet gevaarlijk (ivm veel straling).
Wie van jullie heeft zo'n soortgelijk onderzoek gehad?
Eenmaal thuis ga ik piekeren: Is dit niet teveel van het goede, aangezien het niet elke dag pijn doet?? Is een CT-scan niet eng, hoe lang duurt zoiets..is het niet gevaarlijk (ivm veel straling).
Wie van jullie heeft zo'n soortgelijk onderzoek gehad?
maandag 21 november 2011 om 21:20
Maak je geen zorgen, een arts doet dit niet voor de lol want dit kost een ziekenhuis best veel geld.
Gewoon doen, niks engs aan. Ook gehad en zo zijn ze erachter gekomen waar bij mij de ontstekingen vandaan kwamen (niet-ontwikkeld buisje van eustachius). Je moet alleen even max een half uur stil liggen in een soort wasmachine, thats it.
Gewoon doen, niks engs aan. Ook gehad en zo zijn ze erachter gekomen waar bij mij de ontstekingen vandaan kwamen (niet-ontwikkeld buisje van eustachius). Je moet alleen even max een half uur stil liggen in een soort wasmachine, thats it.
maandag 21 november 2011 om 21:25
maandag 21 november 2011 om 21:44
Hoi Jetje, ik heb vandaag een ct-scan gehad en stelde echt niets voor. Je krijgt een infuus met contrastvloeistof en binnen een minuut beginnen ze met het maken van de foto's. Duurde bij mij maar enkele minuten (ct hals). Ik vond het allemaal erg meevallen, met een kwartier stond ik weer buiten. Nu alleen nog wAchten op de uitslag...
maandag 21 november 2011 om 21:44
maandag 21 november 2011 om 21:46
Als je een CT scan krijgt van alleen je oor krijg je echt weinig straling dat is niet gevaarlijk. Je moet dit natuurlijk niet elke dag of elke week laten doen want dan krijg je veel straling en kan het wel gevaarlijk worden. Soms krijg je een contrastmiddel toegediend, dat gaat via een infuus. Ik weet niet of dat nodig is bij jouw onderzoek, dat kan je het best aan je arts vragen! Vaak kijken ze eerst of ze het goed genoeg zien zonder contrastmiddel. Contrastmiddel is ook niet eng of pijnlijk. Een CT is een soort van ring waar je doorheen gaat, het is dus niet afgesloten en niet eng of claustrofobisch. Het scannen zelf duurt ongeveer 5 minuutjes.
maandag 21 november 2011 om 21:49
Ik heb een CT-scan gehad aan mijn hoofd. Ze spoten contrastvloeistof in via een infuus (dan voel je je ineens ernom warm, alsof je in een warm bad ligt). Je wordt blootgesteld aan een klein beetje straling, maar niet meer dan wanneer je een dagje in de bergen zou gaan skieën.
De foto's waren met vijf minuten genomen. Het was een eitje, niets om je zorgen over te maken, doet geen pijn.
Een arts maakt altijd een afweging voor hij/zij zo'n duur onderzoek voor je aanvraagt. Dat zou hij/zij dus niet doen als er geen behoorlijke kans was dat jij hiervan beter werd.
De foto's waren met vijf minuten genomen. Het was een eitje, niets om je zorgen over te maken, doet geen pijn.
Een arts maakt altijd een afweging voor hij/zij zo'n duur onderzoek voor je aanvraagt. Dat zou hij/zij dus niet doen als er geen behoorlijke kans was dat jij hiervan beter werd.