Rijles!

03-07-2011 17:55 1161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!

Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!

RIS-toetsen

Tussentijdse toetsen

14-07 Ruza

12-09 freshfruity

02-12 lucky birdie

Examens

06-07 rwoanne

23-07 mmm_x

18-08 dreamlogic

15-09 Ruza

28-09 Pimpepaars

26-10 Aimee (motor)

29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)

25-03 femmelotje!

03-10 Chipper
Afgelopen vrijdag op 11-11-2011 om 11 uur mijn aller eerste rijles gehad. Had nog nooit gereden in een auto, en ik vond het dus super spannend! Toen we wegreden mocht ik alleen sturen, vond ik al heel wat haha. We stopte ergens op een rustige weg, waar af en toe een tractor of fietser langs kwam. En toen mocht ik stukjes zelf rijden. Ik had het schakelen zo door, en kon het tegen het einde van de les al blind. Ik ben echt super trots op mezelf. Ik heb dit 7 jaar lang uitgesteld omdat ik bang was. Om er geen gevoel voor te hebben ofzo. Heb mezelf al die tijd gewoon helemaal gek zitten maken om niets, autorijden is super gaaf!

Ik kan niet wachten tot mijn volgende les!
Ik zit me te bedenken dat ik ook een keer in de kerstvakantie een of meer lessen kan nemen. In de vakantie hoef ik niet per se op een zaterdag te lessen; ik kan ook op een andere dag lessen. Ik heb rond Kerst geen vakantieplannen.
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 10 november 2011 @ 23:25:

Om eerlijk te zijn kom ik zelden een vrouw op een motor tegen.

Ik heb op een forummeet wel een keer een vrouw gezien die op de motor naar de meet is gekomen. En vroeger toen ik op de HAVO zat was er een 18-jarige klasgenoot, een meisje, die ook een motor had.

Er zijn er best veel hoor, sowieso al als ik kijk naar hoeveel vrouwen er les hadden...

Maar misschien rijden die alleen als het mooi weer is, hebben ze kort haar, of zit het haar onder de helm? Geen idee haha.

Ja in de kerstvakantie kan je idd misschien wel lessen, of een keer 's avonds? Is ook anders, ik merk wel dat ik met de motor alleen overdag heb gereden nu niet graag in het donker op de motor stap. Met de auto heb ik er ook een hekel aan, maar soms ontkom je er niet aan. Wellicht een idee?

@ thesoofie, welkom! Autorijden is ook leuk! Vooral als je straks wat verder bent en zelfstandig over de snelweg kan rijden! Geeft een enorm vrijheidsgevoel. Heerlijk, vooral als het mooi weer is, met een leuk muziekje in de auto.

Dat is wel iets wat ik zal missen op de motor, muziek haha! Ik ga wel zelf zingen

Wanneer is je volgende les? Wel goed dat je zelfvertrouwen hebt gecreëerd, dat scheelt weer!

@ Ruza, ja we misten je al!
@ aimee86 Ja zeker, kan niet wachten om ooit lekker in m'n eentje in de auto te zitten. Heerlijk gevoel lijkt me dat!

Ik weet niet precies wanneer m'n volgende les is, ik heb het de komende weken super druk met van alles. Zo snel mogelijk in ieder geval!
Voor alle kneusjes: er is hoop! Ik heb 250 (ja, tweehonderdvijftig!) uur gelest. Geen natuurtalent dus. Maar! Ik mocht vorige week afrijden, en ben gelijk de eerste keer geslaagd! Jeej! Het onmogelijke is mogelijk!
Welke datum was dat? Dan kan Ruza het tezamen met mijn bericht van 9-11 om 11:57 in haar openingsbericht verwerken. Tot aan 5 oktober werkte ze dat bericht steeds bij als iemand een examen heeft of daarvoor geslaagd is.

Gefeliciteerd overigens!!
quote:littlemissvixen schreef op 16 november 2011 @ 12:45:

Voor alle kneusjes: er is hoop! Ik heb 250 (ja, tweehonderdvijftig!) uur gelest. Geen natuurtalent dus. Maar! Ik mocht vorige week afrijden, en ben gelijk de eerste keer geslaagd! Jeej! Het onmogelijke is mogelijk!

Gefeliciteerd!!

Je hebt dan wel veel lessen gehad, maar je bent wel in 1 keer geslaagd!

Hoezo heb je zoveel lessen gehad? En hoelang ben je bezig geweest?

Heb je al gereden? Helemaal alleen? Haha dat is raar joh! Met de auto is het nu normaal maar als ik op de motor stap dan vind ik het nog zo raar dat ik zelf mag weten waar ik heen ga
Trouwens misschien een belachelijke vraag, maar Ruza heeft het in de OP over een RIS toets. Wat the fuck is dat?!

Is dat nieuw? Met motor heb je dat volgens mij niet, heb er nog nooit van gehoord iig!
Daar ben ik ook weer even! :-)

RIS staat voor Rijopleiding in stappen. Hier leer je stap voor stap autorijden.

Ik vind autorijden zo gaaf! Zit nog elke keer met een grote glimlach op mijn gezicht als ik achter het stuur zit.

Hoop volgende maand een eigen autootje te kopen.

Kan alleen totaal niet fileparkeren met de auto waar ik nu in rij. Hoop dat ik dat ooit nog onder de knie ga krijgen.
Ik zit soms ook te denken een eigen auto te kopen. Ik zag een Chevrolet van ruim 6000 euro. Ik kende Chevrolet vroeger van grote Amerikaanse auto's, maar een dochterfabrikant maakt ook kleine Chevroletjes.

Maar ik ben te gierig om een auto te kopen, en daar ben ik voor behandeld. (moet altijd denken aan de typetjes van Koot en Bie, Carla en Frans van Putten)
De laatste rijles heb ik een aantal keren geoefend met fileparkeren. De eerste paar keer ging dat mis, maar daarna ging het goed.
In mijn lesauto kon ik heel goed fileparkeren, maar in de auto waar ik nu in rijd, lukt het echt 7 van de 10 keer niet. Het is een oude auto zonder stuurbekrachting, dus dat zal ook wel schelen. Ik wil zelf een Ford Ka kopen, hoef geen nieuwe, maar een van een jaar of 10 oud.

Chevrolet heeft Daewoo toch overgenomen?

Ik vind het ook veel geld hoor, een auto kopen, maar nu moet ik elke keer de auto van mijn schoonmoeder lenen en dat vind ik ook zo'n gedoe worden. Heb liever een eigen auto voor de deur. En de auto waar ik nu in rijd, is van 1991 en ik kan hier ook niet hele lange ritten meer mee maken. Maar voor nu is het wel een fijne tussenoplossing tot ik mijn eigen auto heb.

Hans, als je het geld er voor hebt, dan zou ik een auto kopen, maar dat kan ik natuurlijk niet voor je beslissen :-).
Een ander idee is een oude Citroën DS, maar ik denk dat daar nadelen aanzitten op het gebied van eventuele onderhoud en reparatie.

Citroën DS

Ik vind het een prachtige auto, maar hij zal enigszins opvallen tussen de auto's die er nu rijden.
Mooie auto hans! Volgens mij valt het wel meequa onderhoud(skosten).

@ pimpel, mijn eerste autootje was een citroen saxo uit 2000, toen ik m kocht 7 jaar oud. Heb wel mijn budget naar boven moeten bijstellen, maar kon gelukkig hier en daar van ouders en vrienden lenen. Heb er toen 4500,- voor betaald, maar wel 3 jaar in rondgereden en nooit gekke dingen gehad. Ja een kapotte uitlaat

Rijd fantastisch, lekker licht, kost geen drol qua wegenbelasting, ik geloof 45,- per kwartaal.

Ook best pittig, en reed gemiddeld 1:16, best zuinig dus.

Een aanradertje!
Thanx voor de tip, aimee! Ik hou t in mijn achterhoofd.

Kan je mij misschien een beetje op weg helpen qua maandelijkse kosten? Ik betaal wegenbelasting, de verzekering en mijn benzine, toch? Of vergeet ik nog wat? WIl namelijk niet voor onaangename kosten komen als ik de auto al heb.
Littlemissvixen, geweldig!!!!! Van harte gefeliciteerd!!! Supergoed gedaan en onwijs goed dat je hebt volgehouden en in 1 keer geslaagd bent! Geniet van je rijbewijs!
Pimpelpaars, het is ook altijd handig om geld opzij te zetten voor reparaties en afschrijving. Ooit is je auto helemaal op en krijg je er niet zoveel meer voor, maar moet je wel een andere auto kopen. Reparaties kunnen bijna niks zijn, elk jaar een nieuwe APK, maar je kan ook voor nare verrassingen komen te staan. Om de zoveel (duizend) km moeten ook bepaalde onderdelen vervangen worden zoals je distributieriem, dus check ook bij het kopen van een auto wanneer dit gebeurd is. Verder inderdaad wegenbelasting, verzekering en benzine. Ik ga ook af en toe langs de wasstraat met de auto en dan doe ik gelijk stofzuigen (kan niet zo handig vanuit mijn huis) en lucht in de banden, kost ook een paar euro's. Geen boets rijden en dan heb je het wel rond zo

Ohja en in deze wintertijden kan er ook nogal wat ruitensproeiervloeistof doorheen gaan

Hou ook rekening met eventuele parkeerkosten bij je werk/woning.
Thanx voor je uitleg, Indigoblue!

Bij mij thuis kan ik gratis parkeren en ik fiets naar mijn werk, dus daar heb ik gelukkig geen kosten aan.
Ik denk dat indigo al goed heeft beschreven waar je aan moet denken qua maandelijkse kosten.

Geld opzij zetten is idd altijd handig, zo had ik ooit eens een lekke band waar ik nooit rekening mee had gehouden. Duurde dus ff voordat er een nieuwe band op zat

En waar je op moet letten als je gaat kijken bij een auto, op de banden, profiel etc, ruitenwissers, lampen. Ga een stukje rijden, maakt ie raar geluid, rijdt de auto rechtdoor als je je stuur los laat (wel op een rechte weg!), trekt de auto naar een kant, moet de auto uitgelijnd en/of gebalanceerd worden.

Let ook op de lak, als de lak ergens een andere kleur(tint) of structuur heeft, betekend vaak op schade of overgespoten.

Uuhhh.... Op internet kan je ook zoeken naar checklists voor een tweedehands auto: http://www.checklistpagin ... st.php?cl=Auto%20controle

En kan je ook zoeken op gebreken van de betreffende auto, sommige auto's hebben bijvoorbeeld dat de koppeling stuk gaat na zoveel jaar oid. Da's een prijzige reparatie, dus voorkomen is beter dan genezen

En, ik weet niet hoe je je auto gaat verzekeren, maar mijn saxo was allrisk, en ik reed er een deuk in :-o

Hele achteruit naar de maan, en een klein deukje in de achterklep. Laten maken: €600,-

Verzekering, 3 treden terug, dus per maand heel veel extra betalen, 3 jaar lang, veel meer dan die €600,-!

Onderdelenzoeker: nieuwe achterklep: €150,- incl montage.

Dus mocht je iets via de verzekering willen doen, eerst checken of het ook goedkoper kan..!!
meiden help.

ik heb over 2 weken examen (eerste keer, nou ja niet helemaal want heb automaat rijbewijs maar is al paar jaar terug. ga nu voor schakel) en ik stress de pan uit.

ik rijd veilig enzovoort, maar ben als de dood om fouten te maken.

uiteraard maak ik die ook (nobody is perfect) maar ik word daar doodzenuwachtig van waardoor ik totaal blokkeer.

de enige rede waarom ik zou zakken is dan ook onzekerheid en zenuwen.

ik heb al pilletjes in huis, bij de test hielp dat tegen shaken maar

ik blokkeerde evengoed door die zenuwen.

mijn vragen: hoe ga ik voorkomen dat ik dingen over het hoofd zie door de stress, en als ik al een paar dagen vantevoren begin met die propraprolon pillen (2 of 3, heb er genoeg) helpt dat?

zucht...... ik heb er helemaal geen zin in.....
quote:Missphoebe schreef op 21 november 2011 @ 17:43:

meiden help.

ik heb over 2 weken examen (eerste keer, nou ja niet helemaal want heb automaat rijbewijs maar is al paar jaar terug. ga nu voor schakel) en ik stress de pan uit.

ik rijd veilig enzovoort, maar ben als de dood om fouten te maken.

uiteraard maak ik die ook (nobody is perfect) maar ik word daar doodzenuwachtig van waardoor ik totaal blokkeer.

de enige rede waarom ik zou zakken is dan ook onzekerheid en zenuwen.

ik heb al pilletjes in huis, bij de test hielp dat tegen shaken maar

ik blokkeerde evengoed door die zenuwen.

mijn vragen: hoe ga ik voorkomen dat ik dingen over het hoofd zie door de stress, en als ik al een paar dagen vantevoren begin met die propraprolon pillen (2 of 3, heb er genoeg) helpt dat?

zucht...... ik heb er helemaal geen zin in.....Wat je zelf al zegt, iedereen maakt fouten, zelfs mensen die al een rijbewijs hebben. Probeer gewoon rustig aan te doen, want ik ben het levende voorbeeld dat je zelfs met een paar foutjes (natuurlijk geen fouten waardoor ik gevaarlijk was voor het verkeer om me heen) je examen kan halen! En denk niet meteen bij de eerste "fout" dat je gezakt bent. Succes!
eeeuhhh ja idd. kleine foutjes zijn geen drama, maar

ik ben zo bang dat ik door de stress grove fouten ga maken...

heb trouwens over 2 weken examen.......

oww en rustig aan doen is idd. goed idee maar op het moment zelf lukt dat waarschijnlijk niet en blokkeer ik.

heb inmiddels trouwens het idee dat ik eerder daarvoor bang ben dan het examen...

maar goed heeft iemand verder nog ervaring met die proprapolon dinges?
Wat een leuk topic zeg! Ik ontdek ik het nu pas. Ik heb er nu 30 rijlessen opzitten, over 3 weken TTT. Spannend.

Ik heb geen ervaring met die pilletjes, Missphoebe. Ik herken je angst trouwens wel een beetje. Ik ben ook bang dat als ik een fout maak, het ook helemaal mis gaat, omdat ik dan denk; ach, het is al te laat, ik ben gezakt.
@ missphoebe, ik herken het wel, maar in mindere mate. Ik heb ook iets dergelijks gebruikt de eerste keer maar ik word daar heel laks van, dus dat had ik de tweede keer niet gedaan.

Je kan al rijden want je had al automaat. Dus, wat kan er gebeuren? Je hebt inzicht, gevoel met autorijden...

Probeer het eens met ademhalingstechnieken (google maar eens) dat kan je altijd doen, zelfs tijdens je examen!

En wat dan nog als je een fout maakt? Als je laat zien dat je die kan herstellen is er niet zoveel aan de hand, maar als je onzeker bent zien ze dat direct en is ook een reden om te zakken

Komt goed, echt waar!!

Hoe heb je dat met je automaat examen gedaan dan?

@ bambi007, welkom! Spannend je TTT! Dat gaat je wel lukken!
Het is al weer even geleden dat ik hier heb meegepost, maar ik wilde toch weer even van me laten horen ;)

Ik heb inmiddels mijn medische rijtest gehad en ik ben goedgekeurd!

Ik heb wel het een en ander aan beperkingen opgelegd gekregen, maar ik mag gewoon een schakelauto rijden.

De dame van het CBR zei wel dat ze vond dat ik nog wel heel veel concentratie nodig had bij het autorijden. Hier hebben mijn rij instructeur en ik het over gehad en hij heeft toen gezegd dat hij het idee had dat het gat van een week te groot voor mij was, omdat ik meestal eerst een kwartiertje moest 'wennen' voordat ik echt goed ging rijden.

Ik heb toen een week de tijd genomen om rustig mijn opties door te nemen, namelijk vaker gaan lessen bij dezelfde rijschool, of automaat rijden bij een andere rijschool.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om bij mijn instructeur te blijven en twee keer per week te gaan lessen. Sindsdien heb ik een enorme voortuitgang geboekt en ik mag 7 december dan ook tussentijdse toets gaan doen!
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven