Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
quote:SeptemberGirl schreef op 23 november 2011 @ 10:33:

WW is toch niet zo rigoureus?

Nee, qua caloriën niet. Maar ze proberen je wel aan de optimel te krijgen en verkopen bv snoepjes met aspartaam en dat soort dingen.

Ik probeer zelf om gezond te combineren met koolhydraatarm. Dat is best lastig.

Als ik dat laatste goed wil doen moet ik veel eiwit eten en kom ik best vaak uit op kaas en vlees(-waar). En het is niet heel gevarieerd. Het schiet wel op want als je het goed doet val je meer dan een kilo per week af.

Als ik een klein beetje koolhydraatbeperkt en verder Amberachtig gezond eet val ik nog steeds ongeveer twee ons per week af. Hoewel dat op zich prima is, schiet het niet genoeg op als je meer dan tien kilo overgewicht hebt.

Vandaar mijn opmerking dat je soms even iets minder gezond moet eten, omdat dat op korte termijn toch beter voor je gezondheid en welbevinden is.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Merano, je zult het vast wel geprobeerd hebben, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Een tijdje geleden was er een programma op tv waarin mensen die veel te zwaar waren (echt mensen met obesitas) op een zelfde soort "dieet" werden gezet. Het is geen dieet natuurlijk, maar in ieder geval, die mensen moesten dus ook aan de groentes, fruit, noten, zaden, bonen, spelt, gierst, etc.etc.. En die vielen toch een partij af, niet normaal. Natuurlijk moesten ze er toen ook bij gaan bewegen, anders was het misschien wat minder snel gegaan.

Maar wat ik niet helemaal begrijp: eiwitten zijn toch niet alleen kaas en vleeswaren? Vind dat inderdaad wel wat beperkt klinken... en ook helemaal niet goed voor de motivatie. Of werkt dat voor jou wel?
quote:boebele schreef op 23 november 2011 @ 14:00:

Merano, je zult het vast wel geprobeerd hebben, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Een tijdje geleden was er een programma op tv waarin mensen die veel te zwaar waren (echt mensen met obesitas) op een zelfde soort "dieet" werden gezet. Het is geen dieet natuurlijk, maar in ieder geval, die mensen moesten dus ook aan de groentes, fruit, noten, zaden, bonen, spelt, gierst, etc.etc.. En die vielen toch een partij af, niet normaal. Natuurlijk moesten ze er toen ook bij gaan bewegen, anders was het misschien wat minder snel gegaan.

Maar wat ik niet helemaal begrijp: eiwitten zijn toch niet alleen kaas en vleeswaren? Vind dat inderdaad wel wat beperkt klinken... en ook helemaal niet goed voor de motivatie. Of werkt dat voor jou wel?

Nee, eiwitten is ook melkproducten, (soya)yoghurt, een eitje etc.

Maar wil je het beschreven gewichtsverlies halen dan moet je op normaaldagen niet boven de 40/50 gram koolhydraten komen. Je mag dan ook één boterhammetje en wat groente en fruit, maar met mate dus. En op opruimdagen mag je helemaal geen koolhydraten. Hoeveel koolhydraten je kunt eten om toch nog af te vallen verschilt per persoon. De een is gevoeliger voor koolhydraten dan de ander. En het houdt ook weer verband met je beweegpatroon.

Een koolhydraatarm dieet is op zich goed vol te houden want je hebt geen honger. Het werkt als een tierelier, maar je eet niet echt lekker en ook niet echt Amberproof.

Dat hele dikke mensen het goed doen op een Amberdieet (dat programma was vast dat van Gillian McKeith) kan best kloppen. Mensen met echt zwaar overgewicht kunnen meer eten en toch afvallen dan mensen met een kilo of 10 overgewicht. Hun basismetabolisme ligt hoger. Met iedere kilo lichaamsgewicht meer gebruikt het lichaam in ruststand ook zoveel meer calorieën voor de basisprocessen. En als ze er dan ook nog meer bij gaan bewegen....

Nou ja, lang verhaal kort, van Amber-eten val ík met mijn zittend beroep en matig beweegpatroon in ieder geval onvoldoende af.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Een leuke site gevonden met zeker 200 recepten waar er een flink aantal amber-proof zijn

www.puurgezond.nu
Ook een leuke tip voor een avondje zoet zijn met scrollen door leuke sites: de comments onder alle recepten op 101cookbooks. Achter onderstreepte namen zitten de mooiste websites met lekkere eetideeën. Paar lekkere receptensites:

my new roots

greenthyme

bliss-full (lekker recept)

Ik heb de sites met veel vegadingen geknipt, maar het is net een schatkist, dus ook voor vlees en viseters genoeg te vinden
Ik kan niks met recepten in het engels, jammer! Maar ik haal ook veel lekkere recepten van AH.nl
Gewoon hier vragen naar de lekkerste recepten mét vertaling Septembergirl
Heb een zak Spelt-vlokken gekocht.

Zal ik ze een nachtje laten wellen in de sojamelk voordat ik het hele goedje (dus sojamelk + vlokken) in de blender gooi?

Of wordt het dan een dikke pap?

Brrr, dat lust ik echt niet, het moet wel goed vloeibaar blijven, dat ik het met een rietje kan eten.
Kun je niet gewoon de helft maken met gewelde en een helft met ongewelde vlokken? Weet je meteen wat het lekkerst is qua smaak en dikte.

Ik eet mijn havermout gewoon geweld in sojamelk, wordt het wel lekker zacht van als je het even laat staan. De crunch is er dan wel af, maar het wordt ook dikker. Zal met spelt net zo zijn wellicht?

Is er een reden dat je dingen met een rietje eet of gewoon voor de lekker? Zag deze week een topic voorbijkomen over je zoektocht naar het perfecte rietje. Gevonden inmiddels?
De speltvlokken zou ik niet weken maar dat is meer omdat het, net als dat je havermout weekt, inderdaad zo'n dikke pap wordt.

De speltpasta moet je wel weken maar dat is echt heel anders. Dit kun je vergelijken met witte bonen die je in de week moet zetten.
Haha, rietjes nog niet binnen, moet nog even een bezoekje aan de Makro plannen.

Waarom ik het liefst met een rietje eet... begin dit jaar heb ik een paar zware behandelingen aan mijn gebit ondergaan, waardoor ik alles moest blenderen. Die ontbijtsmoothie is zo goed bevallen, dus die heb ik er lekker in gehouden.

Zal ik de speltvlokken dan gewoon malen in de blender met de frambozen en sojamelk zoals elke ochtend?
Yup, klinkt helemaal goed.

Bij C-1000 hebben ze fijne rietjes of zoek je van die extra brede?
Ah, vandaar de rietjesrage

Ik zou beide gewoon proberen. Weet jij veel wat voor lekkers je anders misloopt!
Ik zoek extra extra extra brede

Maar als ik ze week in de soja-melk, moet ik dus niet eerst de soja-melk verwarmen? Gewoon glas sojamelk, vlokken erin en morgenochtend weer bekijken?
Boebele, dat niet eten (behalve ontbijt) tot 12 uur zou ik niet doen. Je lichaam geeft het toch beter aan dan een (van de vele) boekjes, denk ik dan. Jammer dat je lunch niet zo lekker was. Ik ga morgen of overmorgen ook een poging doen tot het maken van een werklunch. Dus inderdaad, als iemand nog een goede combi weet!

Septembergirl, volgens mij hoef je de melk niet te verwarmen.

Heb nu ook trek dus ga ook maar wat pakken.
Yes, gewoon koude melk en minstens een half uur laten staan. Ik kwam na wat googelen op spelt die gewoon in de muesli wordt verwerkt. Dus moet kunnen.
Ayli,

ik heb ook niet echt behoefte om dan te gaan eten hoor, vaak ook geen tijd voor. Meestal is de ochtend zo om en kan ik alweer gaan lunchen.

Ik heb gisteren erg goed gegeten, al zeg ik het zelf:

ontbijt: quinoapapje met rode vruchten

lunch: jasmijnrijst met paksoy, rode ui, tonijn, wat mungboontjes, een gekookt eitje en wat lente ui eroverheen.

Diner: groentecurry met tofu van Jamie Oliver, was lekker maar ik heb hem iets te pittig gemaakt

Nu zit ik aan het fruit met amandelen, hazelnoten en yoghurt
Heb de speltvlokken gisteren in de soja gedaan en een nachtje in de koelkast gezet. Het resultaat was dat de vlokken goed opgezwollen waren. Ik heb het hele zooitje in de blender gegooid met frambozen erbij, was gewoon goed. Ook geen harde stukjes die mijn rietje blokkeren op deze manier.
Dan kun je misschien toch met gewone rietjes toe
my thoughts exactly
Ik heb zojuist de quinoa gemaakt.

Klopt het dat het een soort harde bolletjes blijven? Voelt wel lekker in je mond. Ik heb er een soort tabouleh van gemaakt, met tomaat, paprika, rode ui en feta. Lekker.
Klopt wel SG. De smaak is een beetje nootachtig.
Hoi

ik ben druk aan het lezen in het koekboek, ben nu bij de mineralen aan beland.

Ik hield al een tijdje op de eetmeter bij wat ik at. En daar zat ik vaak al onder de ADH van bepaalde mineralen en vitamine en als ik dan lees dat de optimale inname vaak nog tig keer hoger ligt denk ik helemaal dat ik verkeerd bezif ben haha.

net dus maar een grote pot multivitamine gekocht. Zo krijg ik dus zeker de 100% ADH binnen van veel dingen en dan hoop ik dat het met mijn voeding zover wordt aangevuld dat ik wat dichter bij de optimale inname zit!

Zojuist boodschappen gedaan voor het toetje van morgen (etentje met vrienden, dan zorgen we alle voor iets!) en heb lekker vers fruit gehaald (ananas, appel, peren, kiwi, bananen) en rode bessen uit de vriezer. en een bak met naturele noten voor de eiwiten! Voor de andere heb ik dan nog slagroom en daarover heen wil ik wat witte chocola raspen (die beide kan ik niet eten want dan krijg ik last van mijn darmen, lekker makkelijk dus om er van af te blijven).

Dat wordt dus een lekker kleurrijk en gezond toetje!

Ik zit wel een beetje qua geld hoor, ik snap dat biologisch beter is omdat daar geen giftige stoffen opzitten enz maar dat is vaak echt te duur voor mij. Vlees probeer ik zoveel mogelijk te vermijden (streef is 2, max 3 keer per week vlees te eten), dus dat ik wat makkelijker qua biologisch en scharrelvlees maar op groente en fruit kan ik toch niet veel inleveren! en tuurlijk is heteen investering in de toekomst maar ik kan geen geld uit gaan geven dat ik niet heb! dus dat is een dilemma...

Verder ben ik wel helemaal blij met het boek, ik kan me er echt wel in vinden. Kan niet wachten om wat gerechten uit te gaan proberen.

Ik ga nu aan de havermout, dit eet ik al een tijdje (meestal wel als ontbijt, nu even als lunch) en ik heb dan de goekope van de AH euroshopper, zijn dit de goede? Dit zijn echt geplette havervlokken om te zien namelijk.

groetjes en ik probeer jullie topic een beetje bij te houden!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Zo ik heb zojuist even de gegevens op mijn potje multivitamine vergeleken met de gegevens in het boek.

Bij een aantal waarvan de fabrikant beweerd dat het 100% van de ADh is komt het nog niet eens in de buurt van wat AA zegt. Maar vergeleken de optimale inname is het echt schrikwekkend...

Er staat een grote waarschuwing op het potje wat zegt: aanbevolen dosering niet overschrijden. Nou ik denk dat dat dan wel meevalt toch? er zit geen een stofje in wat te hoog uitkomt volegns het boek als je er een dubbele dosering van inneemt. Wat denken jullie? Ik zou 2 pilletjes moeten innemen volgens de fabrikant. zou ik er dan geen 3 in kunnen nemen? Dan neem ik 150% in?
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven