Dikkertje Dap

16-05-2011 09:53 2514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dikkertje Dap klom op de trap

’s morgens vroeg om kwart over zeven

om de giraf een klontje te geven.

Dag Giraf, zei Dikkertje Dap,

weet je, wat ik heb gekregen?

Rode laarsjes voor de regen!

’t Is toch niet waar, zei de giraf,

Dikkertje, Dikkertje, ik sta paf.

O Giraf, zei Dikkertje Dap,

’k moet je nog veel meer vertellen:

Ik kan al drie letters spellen:

a b c, is dat niet knap?

Ik kan ook al bijna rekenen!

Ik kan mooie poppetjes tekenen!

Lieve deugd, zei de giraf,

kerel, kerel, ik sta paf.

Zeg Giraf, zei Dikkertje Dap,

mag ik niet eens even bij je

stiekem van je nek af glijen?

Zo maar eventjes voor de grap,

denk je dat de grond van Artis

als ik neerkom, heel erg hard is?

Stap maar op, zei de giraf,

stap maar op en glij maar af.

Dikkertje Dap klom van de trap

met een griezelig grote stap.

Op de nek van de giraf

zette Dikkertje Dap zich af,

roetsjj, daar gleed hij met een vaart

tot aan ’t kwastje van de staart.

Boem!

Au!

Dag Giraf, zei Dikkertje Dap.

Morgen kom ik weer hier met de trap.
CD, in iedergeval eerst laten komen om eens kennis te maken. Voor ons voelde het meteen goed omdat ze met haar moeder langs kwam. Nog steeds voel ik wel dat ze een goede oppas is.

Referenties hebben we niet gevraagd. Maar het is wel een goeie!
Een klik - ook met mij - vind ik wel belangrijk. Ik heb een oppas waarin ik mezelf wel herken zo'n 15 jaar geleden. Woont in een studentenhuis, vlot type, lief, maar niet te.

En het voordeel van zo'n meiden studentenhuis is dat er altijd wel iemand kan, mocht de nood hoog zijn.

Ik heb haar via een vriendin waar ze ook wel eens oppast. Kun je niet eens aan moeders op kdv vragen CD of in de straat / buurt waar je woont of ze nog iemand weten? Of briefje in de supermarkt ophangen is misschien ook nog een optie?
CD, ken je via-via niet iemand die een potentieële oppas kan zijn? Meisje uit de straat, of via een kennis die al oudere kinderen heeft bijvoorbeeld? Of ken je iemand die docent is in je woonplaats en je misschien kan tippen? Gewoon eens laten vallen her en der dat je op zoek bent, net zoals met een poetshulp moet je het daarvan vaak toch hebben.
Balpen, hoe is het nu? Wel balen dat het zo lang duurt. Hopelijk ben je er dan hele lang tijd vanaf. En wat schattig dat dochter al zo goed helpt.

CD, toch nog een puntje waarop onze mannen niet op elkaar lijken. Vriend zat meer achter een oppas aan dan ik. We hebben er een via getananny. Meerdere benaderd maar uiteindelijk kwam er maar eentje langs. Gelukkig kwam zij wel meteen goed en betrouwbaar over. Ook wel fijn was dat ze opleiding sociaal pedagogisch werk deed. Die heeft ze inmiddels afgerond. Ik vind het zelf wel fijn om niet een meisje van vijftien ofzo te hebben. Ik denk dat die van ons nu 23 jaar is. We hebbe overigens geen refertenties ofzo nagetrokken, voelde gewoon goed, en na bijna twee jaar nnog steeds. Wij gaan ook best vaak wat met z'n tweetjes doen, toevallig nu twee zaterdagen achter elkaar.

Vriend stelde tijdje terug zelfs voor om dag of vier, vijf met zijn tweetjes weg te gaan. Maar omdat Pansje nog geen half jaar was, vond ik dat wat te vroeg. Blijft ook lastig wie we hiermee kunnen belasten.

Ik krijg Pansje maar niet aan de hapjes. Ben al bijna twee weken bezig maar als ik er in totaal twee happen in heb gekregen, is het veel. Dit herken ik absoluut niet van Hansje. Iemand tips? Ik heb banaan geprobeerd en ook al een paar dagen wortel met heel veel melk er doorheen.
LB, misschien is Pansje meer een Rapley-kindje? Heb je wel eens geprobeerd om een stuk banaan, peer, gekookte groente in haar handje te stoppen en te kijken wat ze ermee doet?
Wat ik mij nog kan herinneren hielp het soms ook om het warm te geven. Soms houden die kleintjes niet van koud voedsel (ze zijn natuurlijk ook gewend aan warme melk).

CD ik zou het even op het kdv vragen (of bij buurvrouwen).

Soms passen stagiaires van het kdv (of medewerksters) op.

Balpen balen van het kwakkelen zeg. Hoe was het vandaag?
Balpen, dat Rapley is misschien wel een idee, aangezien ze wel op een broodkorstje ging sabbelen uit zichzelf. Maar ik vind dat ook een beetje eng, zo kreeg ze een stukje brood in haar mond ook bijna niet weg. Hoe voorkom je dat dan?

Wicki, de wortel geef ik op melk temperatuur,banaan nog niet geprobeerd warm, maar denk dus niet dat het daaraan ligt.
balpen: heb je het nog kunnen terug vinden? en voel je je weer wat beter?

LB: wij gaven R gewoon een hele banaan of stuk peer oid (zodat het niet helemaal in haar mond paste) en lieten haar daar op sabbelen en "kauwen". of juist iets heel hards (wortel) wat ze niet door kon bijten, puur voor de smaak. (ala rapley) We bleven er wel de hele tijd bij zitten om op te letten. Brood deze we pas later toen we wisten dat zachtere eten goed ging.

En koud en warm afwisselend uitproberen.....

hopelijk lukt het snel.
Goede suggesties allemaal voor oppas. Bij ons de straat wonen bijna geen kinderen, dus er is weinig ervaring met oppas, vermoed ik. Ik heb een vriendin die haar oppas, haar buurmeisje van 17 opperde als oppas. Maar die kon niet zo vaak, wegens werk en uitgaan. Bovendien heb ik liever, net als LB, iemand die iets ouder is.

Op het kdv werken heel veel stagiaires en ik heb daar wel eens geinformeerd of er eentje bij mij kan oppassen, maar vanuit het kdv willen ze dit liever niet. Misschien moet ik zelf eens een stagiaire aanspreken om het te vragen. Dat zou ideaal zijn, want dan kent uk haar al en accepteert ze het vast ook gemakkelijker.

Ik heb me ook eens ingeschreven op een website als getananny (maar dan gratis) en daar staan ook wel een paar potentiele meisjes op die bij ons in de wijk wonen. Ik ben alleen nogal een watje, denk ik, want ik vind het best moeilijk om een wildvreemde op mijn kids te laten passen.

Ik moet denk ik maar eens meer gaan roepen dat we op zoek zijn naar een oppas, zoals Balpen ook schrijft, misschien dat daar nog wat uit komt.

Lb, wat jij beschrijft met eten is heel herkenbaar voor mij. Met uk hebben we ook maandenlang gekwakkeld daarmee. We kregen er totaal geen eten in. Opwarmen hielp wel iets, meen ik mij te herinneren. En uiteindelijk was zomaar opeens van de een op de andere dag de knop om en at ze alles.
Sanloes, ik heb het nog gevonden, bedankt voor de tip! Locaties alleen niet in de goede richting, jammer! Maar die tip van vorige week heb ik nog bewaard, zou wel een goede zijn. We gaan pas in het nieuwe jaar, dus overleg binnenkort even met schoonzus.

LB, als je er gewoon bij blijft zitten, kan er niet zo veel gebeuren. Kinderen geven zelf heel goed aan wat ze wel of niet wegkrijgen. Banaan, perzik en peer vond ik goede om mee te beginnen, omdat het lekker zacht is en makkelijk 'sabbelt'. Maar je kan net zo goed met gekookte groente beginnen, bijv. een boontje, stronkje broccoli of worteltje.

Plukkie, ik vroeg me af hoe het met zoonliefs voorkeur voor eten gaat. Je had laatst toch een 'overwinning' behaald met een variatie in het menu?

Kinderen zijn hier helemaal fan van de stamppotten, wij wat minder, maar ach het went. We eten hier zeker twee keer in de week stamppot dus de laatste weken, m.n. boerenkool, hutspot en spinaziestamppot, afwisselend met verse worstjes, rookworst, uitgebakken spekjes, of kleine gehaktballetjes. Ergens is het ook wel makkelijk, snel klaar, niet te veel pannen om af te wassen, en het voornaamste: weinig gezeur en gedoe aan tafel, dat is me ook heel wat waard!
LB: toevallig net een heel interview gelezen met een (kinder)diëtiste. Hierin stond dat sommige kinderen niet meteen met 6 maanden toe zijn aan vast voedsel.

"Als het kindje niks eet of het hoofd wegdraait is het er nog niet aan toe. Je kunt hierin niks afdwingen." Zij is het wat dat betreft eens met het uitgangspunt van de Rapley-methode: een kind voelt zelf aan of het klaar is voor vast voedsel.

"Bij de keuze voor Rapley of Olvarit is het het belangrijkste dat ouders goed naar hun kind kijken, ze moeten zich afvragen wat hun kind kan, welke ontwikkelfase het doormaakt en welke manier van voeden daar het beste bij past. Daarbij kunnen ze er bijvoorbeeld op letten of hun kind al een goede zitbalans heeft: vast voedsel geef je alleen als een kind rechtop kan zitten. Verder zijn de mondmotorische vaardigheden van belang. Het ene kind is eerder toe aan het beheersen van stukjes dan het andere."

Ze is niet specifiek voor Rapley of Olvarit: vaak is het slim om een beetje van beide met elkaar te combineren.

Hopelijk kun je er iets mee!
Thanks, meiden, ik ga eens even zien. Volgens mij heeft Pansje zeker wel interesse in eten maar is het meer dat ze de techniek van wegslikken niet beheerst. Als ze iets op haar tong voelt, heeft ze volgens mij het gevoel dat het daar niet hoort en werkt het naar buiten. Vandaag ging banaan ietsje opgewarmd ietsje pietsje minder slecht trouwens....
Ik herken wat jij verteld wel van zoon LB. Die ging pas vanaf een maand of 9 een beetje normaal eten. Had ook een heel sterke kokhalsreflex. Rapley werktte bij hem ook niet. Hij kreeg eerst eten verdund met melk en dan lauwwarm, later steeds minder melk erdoor en zo ook opgebouwd met stukjes. Niet echt tips voor je dus helaas.
Pada, geen idee hoor, maar had jouw zoon ook last van reflux? Misschien dat het daarmee ook te maken kan hebben?
Nou je het zegt LB, hij spuugde wel altijd heel erg veel ook projectielbraken maar hij had er verder niet echt last van dus er is nooit een "diagnose" reflux gesteld of zo.
Pada, bij ons ook geen officiele diagnose, maar het had wel veel weg van reflux vond de huisarts. Dus misschien dat er toch verband tussen zit?
Ik zit me thuis de ogen uit de kop te schamen. Ik heb me altijd voorgenomen om de kinderen niet teveel te verwennen, maar ik heb toch echt teveel cadeautjes voor sinterklaas gekocht. Uk krijgt er 8; 2 boekjes, 2 puzzels, een dominospel, duplo, een kleiset en badspeeltjes (van opa) En zelfs voor ukkie hebben we 4 dingen. Nu we het gingen klaarzetten om mee te nemen, was het toch wel erg veel. Stom. Ik ben best boos op mezelf.
Hier ook minstens zo veel CD..... Vind het ook maar niks.

Ook bij opa en oma vast heel veel. Heb ze verboden met de kerst weer een heleboel pakjes onder de boom te leggen.

Maar weet toch wel dat ze niet luisteren.
O, meiden... Jullie hadden het hier moeten zien gisteravond, we hebben alles ingepakt en hebben voor alle kinderen 10 (!) cadeaus. En daar zitten ook best grote dozen bij.. Ga eens per jaar gewoon erg los en neem me ieder jaar voor om dat niet meer te doen. Tsja...

Doen dan met kerst niks meer hoor, voor de kinderen (krijgen ze nog wel iets kleins van opa en oma). Vind het ook wel wa overdreven, maar verheug me aan de andere kant enorm op die blije gezichtjes straks.. (maandag)
Ik schaam me er niet voor. Wij hebben ook veel cadeautjes maar dat hadden we vroeger thuis ook altijd. Hoort er gewoon bij met Sinterklaas, vind ik. Ik heb 3 dingen overgeheveld naar de kerstboom en daar koop ik niks mee bij omdat ik vermoed dat opa en oma dan ook los gaan en hij krijgt van schoonzus en zwager ook nog iets. Afgezien daarvan krijgt zoon van Sinterklaas een pyjama en met kerst een trui dus het is niet allemaal nutteloos speelgoed.

Miss, wat moeten jullie een geweldige zak(ken?) van Sinterklaas hebben. Onze zak was bij lange na niet vol, heb zelfs voor vriend in plaats van het boek dat ik had gekocht een doos Lego erin gedaan omdat dat meer volume bood.

Balpen, leuk dat je vraagt naar zoons eetgewoonten. Toevallig zei ik gisteren tegen vriend dat we ergens onderweg een foutje hebben gemaakt door zoon alleen nog maar voor te zetten wat hij wél at want daardoor is het nu behoorlijk beroerd. Als ik jouw lijstje lees word ik behoorlijk jaloers. Gisteren aten we bami en dat wilde zoon natuurlijk weer niet. (eerder deze week at hij wel een heel boomstammetje maar de hutspot die erbij werd geserveerd: ho maar) Vriend P at bij ons en hij probeerde zoon nog te verleiden tot toch een hapje proeven maar no way. Een gebakken uitje dan weer wel (vréémd...) en de kroepoek ging er ook in als koek. Uiteindelijk zal het wel goed komen maar voorlopig wil het niet echt.

LB: zoals de anderen ook al zeggen zou ik ook gaan voor rapley. En als ze niet wil, dan komt het vanzelf wel. Zeker als ze wel op een broodkorstje sabbelt.

Het oppasprobleem speelt bij ons ook nog steeds. Zo af en toe gaat zoon naar mijn zus (vindt ie helemaal leuk met de grote nichtjes) en laatst was hij bij opa en oma. Maar ja, toen stortte het bed in. Dat is nu wel gerepareerd, maar toch. Geeft mij niet echt een lekker gevoel. Zo af en toe past vriend P op (bood zich gisteren aan voor in februari dus ik heb Valentijnsdag gereserveerd, haha) maar dat meisje wat we ooit op gesprek hadden voelde gewoon niet goed. Ik ben dus nog zoekende (al ben ik volledig inactief dus eigenlijk wacht ik af tot iemand zich aandient ). Misschien moet ik de buren eens vragen naar stagiaires op het kdv waar hun kinderen naartoe gaan.
CD, nou, ik ga me juist schamen omdat ik eigenlijk heel weinig heb voor sinterklaas. Ja, ze mogen in totaal driemaal de schoen zetten (meer vind ik niet zo nodig omdat Hansje het toch nog niet echt snapt) en krijgen zondag iets bij oma. Maar in totaal voor zo'n 25 euro per persoon denk ik. Komt bij mij ook omdat vriend niet met sinterklaas is opgegroeid en er niet zoveel mee heeft. En omdat Hansje het nog niet helemaal meekrijgt. Misschien dat we volgend jaar wel meer gaan doen. Bovendien hebben ze al zoveel, ik zou gewoon niet weten wat ik nog moet kopen en vooral niet waar ik dat moet laten....

Plukkie, dat eetverhaal had mijn verhaal kunnen zijn. Hutspot, ik ben jaloers op Balpen. Iets van aardappels gaat er bij meneer niet meer in, in welke vorm ook: geen gekookte, gebakken of gepureerde en zelfs friet maar heel mondjesmaat. Hij eet soms hooguit het vlees, maar zeker geen groente. Ik heb bedacht dat ik in het nieuwe jaar toch echt met beloningssysteem aan de slag ga voor groente en fruit. Want veel verder verder dan rijst, pasta en pannenkoek komen we ook niet. Tegenwoordig wil hij zelfs daar de saus niet meer bij, dus daarin kan ik de groenten ook niet meer kwijt.
Irritant hè LB, dat niet eten. Ik probeer me er niet aan te storen maar soms doet het dat toch wel, in die zin dat ik het zo fijn zou vinden als hij zo zou eten als de naamgenoot bij Balpen.
Haha plukkie, het was inderdaad een prachtig gezicht, al die mooie pakjes, het zijn in totaal drie zakken vol en dan nog ene paar grote dozen los. Die passen niet in een zak...ze zullen helemaal gek worden maandag (en dat hoort idd ook bij Sint vind ik). Verheug me er wel op. Ben alleen nog een cd tje kwijt, dus moet mijn huis nog even o zijn kop het weekend., (iets te goed verstopt vrees ik )

Ga vanmiddag maar even met de pietjes naar de binnenspeeltuin hier. Even laten uitrazen.. Iemand zin om nog mee te gaan? Ik ga vanaf uur of kwart over 3, dan is oudste terug van school..
Oh dilemma! Op werk erg leuke internte vacature gezien, en mail van betreffende teamlid van die functie dat het team hoopt dat ik ga reageren.

Maar: zelfde salarisschaal, meer reistijd+kosten, meer onregelmatigheid, en waarschijnlijk de eis dat ik meer uren ga werken. Aan de andere kant: het is wel heel leuk, kan er m'n creativiteit in kwijt....

Einddatum was eigenlijk vorige week vrijdag al, maar helemaal over het hoofd gezien omdat ik ziek was. Dit weekend maar eens heel goed over nadenken.

Plukkie, LB en anderen: mijn eet-berichtje was echt niet om jullie voor het hoofd te stoten hoor, eerder om je op een idee te brengen, omdat stamppot het hier zo goed doet. Dochterlief is namelijk ook een behoorlijk slechte eter, maar met stamppotten gaat het redelijk, dus vandaar.

Sintzakken hier ook goed gevuld. Met echt leuke dingen, waar ik blij mee ben. Voor zoonlief veel ikea-treinbaan-spul, verder puzzels, knutselspul, spelletjes, pittenzakken, duplo, etc. Voor beide kinderen 7 kadootjes. Ze hebben idd drie keer hun schoen mogen zetten hier, die spanning vond ik wel voldoende. In de schoen trouwens echt kleinigheidjes: een autootje, carsdouchschuim, dat soort dingen. Voor manlief ben ik ook goed geslaagd, veel dingen voor in de keuken: tajine met kookboek, minipannetjes met kookboek, mooie serveerschalen, tijdschriftbon, etc. Voor mezelf nog niks, geloof ook niet dat manlief iets heeft, maar bij mijn ouders in het dorp zitten een paar geweldige kledingwinkels, dus heb besloten dat ik morgenmiddag voor mezelf een mooi jurkje met toebehoren (lingerie, riem, laarzen ) ga kopen voor in de zak van sint!

Verder eerst morgen bij mijn ouders Sint met z'n allen. Mijn moeder weet ook nooit zo goed maat te houden, dus ben benieuwd....

Schoonfamilie doen we met kerst, om het een beetje te spreiden. We kopen allemaal iets moois per stel voor elkaar, dus geen troepzooi. En voor de kinderen ook een mooi kado per kind. Voor mijn nichtje heb ik iets leuks: ik heb een heel leuk foto-insteekboekje gekocht bij de hema, en ga een persoonlijk fotoboekje voor haar maken, met allemaal herkenbare foto's, van oa haar huis, kamertje, opa's en oma's, van ons (oom en tante, neefje en nichtje), etc. Onze kinderen kregen voor hun eerste verjaardag zo'n boekje van mijn zusje, en die 'gebruiken' ze nog steeds, gaat ook altijd mee uit logeren etc, erg leuk. Foto's worden regelmatig ververst bij de kinderen zodat ze altijd actuele foto's hebben.
Leuk al die Sint verhalen!

Wij hebben het vorig weekend al gevierd, zoon was ook goed verwend, zelf had ik al iets van 10 cadeautjes voor hem en daar kwamen nog cadeautjes bij van opa en oma, ooms en tantes. En hij viert het dit weekend bij ex waar andere opa en oma bij zijn.

Zelf heb ik zo een etentje met vriendinnen, morgenavond naar de schouwburg en daarna nog even kroegje in (als ik het volhoud ). Wel mooi geregeld zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven