is iedereen gelijk?

30-11-2011 20:59 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier twijfel ik nog wel soms aan..

Ook bij mezelf.

Ik werk op de bassischool in groep 2 en merk wel dat ik de 'buitenlandse' kinderen anders behandel.

Ik ben niet echt een racist, ben zelf ook niet 100% nederlands ( wel hier geboren) maar kan wel boos worden om de buitenlanders die het hier gewoon helemaal verpesten en dan vind ik ook dat ze terug moeten naar hun land. Want ze kunnen het hier goed hebben maar ze maken het kapot voor zichzelf.

Ik merk dan bijvoorbeeld wel als een buitenlands kindje vervelend is, ik hem harder en bozer aanpak dan het nederlandse kindje. En dan kan ik mij al helemaal ergeren aan de ouders die bijna geen Nederlands kunnen. Dan heb ik al helemaal zoiets van dat het niet goed komt met jullie kind en kan ik eigenlijk niet zo lief doen als tegen de nederlandse kinderen. Vind dit eigenlijk heel erg van mezelf maar ik kan het niet veranderen. Zo ben ik gewoon. Herkent iemand dit?
quote:nokiafan wrote on 30 November 2011 @ 21:26:

[...]

Zoals?Zoals? Que? Je kunt niets zelf bedenken? Anders even googlen?...
Ik was vandaag in de stad. Stond buiten te wachten op man, die een cadeautje kocht. Komt er een vrouw naar me toe, met de vraag of ik de daklozenkrant wilde kopen. Ik legde uit dat ik dat best zou willen (eigenlijk niet), maar dat ik geen muntgeld bij me had, alleen mijn pin.

Nou, ze keek me aan alsof ik met een gekke bek blablabla zei. Ze begreep er dus niks van. Ik erger me aan zulk soort mensen, als je hier woont, leer dan de taal!
quote:workaholic3 schreef op 30 november 2011 @ 21:29:

Tuurlijk merken de kinderen er niks van, dat laat ik ook niet gebeuren hoor!

Toch frappant dat je in je OP iets anders zegt...

quote:workaholic3 schreef op 30 november 2011 @ 20:59:

Ik merk dan bijvoorbeeld wel als een buitenlands kindje vervelend is, ik hem harder en bozer aanpak dan het nederlandse kindje. En dan kan ik mij al helemaal ergeren aan de ouders die bijna geen Nederlands kunnen. Dan heb ik al helemaal zoiets van dat het niet goed komt met jullie kind en kan ik eigenlijk niet zo lief doen als tegen de nederlandse kinderen.
Precies de zinnen waardoor ik me eerlijk gezegd net even boos voelde worden .Maar weet je TO? Ook mijn veroordelen van jou zal niet helpen. Vandaar mijn vragen net TO.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:workaholic3 schreef op 30 november 2011 @ 20:59:

Ook bij mezelf.

Ik werk op de bassischool in groep 2 en merk wel dat ik de 'buitenlandse' kinderen anders behandel.

[...]

Ik merk dan bijvoorbeeld wel als een buitenlands kindje vervelend is, ik hem harder en bozer aanpak dan het nederlandse kindje. En dan kan ik mij al helemaal ergeren aan de ouders die bijna geen Nederlands kunnen. Dan heb ik al helemaal zoiets van dat het niet goed komt met jullie kind en kan ik eigenlijk niet zo lief doen als tegen de nederlandse kinderen. Vind dit eigenlijk heel erg van mezelf maar ik kan het niet veranderen. Zo ben ik gewoon. Herkent iemand dit?quote:workaholic3 schreef op 30 november 2011 @ 21:29:

Tuurlijk merken de kinderen er niks van, dat laat ik ook niet gebeuren hoor! Maar ik kan mij wel ergeren als opeens een heel ander iemand het kindje komt halen terwijl ik die persoon niet ken, en dan wil ik het uitleggen en blijkt het dus dat die persoon geen nederlands kan. Dat vind ik dus schandalig! Je bent hier, dus leer ook nederlands.Huh? Tuurlijk merken de kinderen er niks van dat jij de buitenlandse kinderen bozer en harder aanpak? Tuurlijk merken de kinderen er niks van dat jij de buitenlandse kinderen minder lief behandelt dan de Nederlandse kinderen? Zoals je waarschijnlijk zal weten door je werk zien en horen kinderen niet alleen alles wat er gebeurt, maar voelen ze ook alles aan. Al zou je niks laten zien voelen en lezen die kinderen ook aan jouw nonverbaal gedrag dat jij de buitenlandse kinderen minder vindt.

Het is op zich niet erg om zo te denken (je kan je wel afvragen of het eerlijk is), wel is het erg om naar deze gedachten te handelen, vooral in jouw positie als juf en voorbeeld voor deze kinderen (juist voor kinderen, zowel buitenlandse als Nederlandse, die het wat moeilijker hebben met hun gedrag om welke reden dan ook ben JIJ een voorbeeld!)

Het zou goed zijn om je gedachten en gedrag hierover verder te onderzoeken en er iets aan te veranderen. Waarom in hemelsnaam veroordeel jij kindjes uit groep 2 vanwege hun afkomst!? Als het ze niet lukt om zich te gedragen zoals het hoort in een klas, waarom reageer je boos en hard op ze en probeer je ze niet constructief te leren hoe het wel moet?

Ja, iedereen is gelijk, dus onderzoek waar jouw vooroordelen vandaan komen, erken je gedachten en gedrag en verander hier iets in. Zo als juf voor de klas staan kan echt niet.
quote:nokiafan wrote on 30 November 2011 @ 21:37:

Ik was vandaag in de stad. Stond buiten te wachten op man, die een cadeautje kocht. Komt er een vrouw naar me toe, met de vraag of ik de daklozenkrant wilde kopen. Ik legde uit dat ik dat best zou willen (eigenlijk niet), maar dat ik geen muntgeld bij me had, alleen mijn pin.

Nou, ze keek me aan alsof ik met een gekke bek blablabla zei. Ze begreep er dus niks van. Ik erger me aan zulk soort mensen, als je hier woont, leer dan de taal!Wie weet ís deze mevrouw ook bezig met het leren van de taal...
Een afwijzing voor alles wat anders en vreemd is is mensen eigen, daar vloeit soms ook wat racisme uit voort van de ene bevolkingsgroep richting de andere, maar de truc is dit jezelf te realiseren en vervolgens te kijken of je gevoelens realistisch zijn, uit angst voor het onbekende voortkomen of uit minachting voor je medemens (het pure racisme dus).

In jouw geval projecteer je je (op zich niet eens zo vreemde) ergenissen over de taalachterstand van de ouders op hun kinderen en handel je er vervolgens ook naar. Daar ga je dus de fout mee in, want deze kinderen staan hier geheel los van en verdienen een eerlijke behandeling van hun juf.
Arme kindertjes! Jij moet ook zo behandelt worden kijken of je dan nog stoer bent. Gaterverdamme! Ga lekker bij de PVV solliciteren daar hoor jij thuis!
Geen één persoon in de wereld is gelijk! De ene keer trek je de ene voor en de andere keer de andere.

Ook kan je een voorkeur hebben voor een bepaalde groep mensen. Ben je dan meteen aan het discrimineren???

Dit gebeurt overal en zou me er niet teveel zorgen om maken.
Zo ben je??

Zo wil je zijn. Waar jij het over hebt in je eerste bericht is gedrag, en daar kies je toch echt zelf voor.

En naar mijn mening is ieder mens als menszijnde gelijkwaardig, al plaats ik racisten dan weer een stukje lager (op de intelligentieladder, verder zijn het ook haast net mensen).
quote:lizard schreef op 30 november 2011 @ 21:53:

Geen één persoon in de wereld is gelijk! De ene keer trek je de ene voor en de andere keer de andere.

Ook kan je een voorkeur hebben voor een bepaalde groep mensen. Ben je dan meteen aan het discrimineren???

Dit gebeurt overal en zou me er niet teveel zorgen om maken.[/Ze is juf in groep 2, IK zou me daar zeker zorgen om maken. Die kinderen zijn helemaal niet mondig en nog in de groei.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Als zij kleuterjuf van mijn zoon was, zou ik me wel degelijk zorgen maken.

Waar ik hem thuis opvoedt tot rechtvaardig, respectvol en zelfbewust mens, wordt het op school teniet gemaakt...

Tuurlijk mag je voorkeuren voor mensen/personen hebben. Maar als je dat hebt op basis van afkomst of huidskleur, is dat racisme. En ja helaas gebeurt dat overal en ik zou me er wel zorgen over maken. Kom op, groep 2! Dat zijn kindjes van 5, die nu al leren dat Pietje met blond haar anders is dan Mohammed met donker haar. Kortom: ja, dan ben je wel aan het discrimineren. En ik zou zo'n juf niet als voorbeeld in de klas van mijn kindje willen hebben, terwijl ik thuis aan mijn kindjes probeer te leren dat je huidskleur helemaal niets uit maakt.

Daarbij vind ik het heel erg voor de kindjes in haar klas met een andere huidskleur.
anoniem_13280 wijzigde dit bericht op 30-11-2011 22:16
Reden: typefoutjes
% gewijzigd
Jeetje TO, ik ben blij dat mijn kinderen niet bij jou in de klas zitten.
[quote]workaholic3 schreef op 30 november 2011 @ 20:59:

Ook bij mezelf.

Ik werk op de bassischool

quote:lolalila schreef op 30 november 2011 @ 22:23:

Jeetje TO, ik ben blij dat mijn kinderen niet bij jou in de klas zitten.No offence maar dat kan je niet weten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zag laatst trouwens bij WIDC een vrouw die 3 jaar in Nederland woont, ze sprak goed NL, maar wel met een behoorlijk accent. Ik merkte aan mezelf dat ik me er rot aan ergerde. Ik dacht: "Praat toch eens normaal Nederlands!"

Later die week zag ik KSOS waarbij een homostel aan het woord was. Een van de mannen kwam uit Amerika, sprak ook goed Nederlands en had ook een accent. Ik merkte bij deze man dat ik het zeer sexy vond en bijna jammer vond dat ie homo is.
Ik vind dat zulke leerkrachten een persoonlijkheidsonderzoel moet ondergaan want er is duidelijk iets mis met jou.een kind is vervelend en als leerkracht dien je het kind te straffen op een gepaste wijze zonder uw wilders-bril.heb je trouwens ook kinderen? Hoe zou jij het vinden als jouw kind werd beoordeeld op basis van zijn afkomst

Straf jij lelijke kinderen ook harder dan mooie kinderen!

Ik kijk wel uit waar ik mijn kinderen plaats!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-12-2011 11:02
Reden: schelden
% gewijzigd
Ik snap echt niet dat je kinderen minder leuk, lief en aardig kunt vinden enkel en alleen maar om hun afkomst. Hier komen behoorlijk wat buitenlandse kinderen over de vloer omdat onze kinderen op een internationale school zitten. Ik zeg niet dat ik alle kinderen geweldig vind, er zijn er wel bij waar ik niks mee heb omdat ze voor mij onacceptabel gedrag vertonen. En behalve onze grenzen aangeven, onze huisregels uitleggen en handhaven zoals ik dat ook met onze eigen kinderen doe merkt zo'n kind daar niets van. Ik doe daar in ieder geval mijn best voor. Dat kind heeft zichzelf tenslotte ook niet gemaakt, opvoeden moeten de ouders doen en los daarvan heb je met cultuurverschillen te maken waar je niet altijd op bedacht bent.

Maar puur op hun afkomst die kinderen anders behandelen dan je Nederlandse leerlingen? Hoe kinderachtig, onvolwassen, zielig en bekrompen kun je zijn? Dan ben je gewoon een racist. En dan ook nog jezelf "schoon" proberen te praten met "zo ben ik"? Ik hoop dat jij een keer door de mand valt en dat er dan iemand net zo genadeloos met jou afrekent als jij met die kinderen.

Ik ben overigens ook een buitenlander, net als mijn man. En ik durf te beweren dat mijn Nederlands beter is dan dat van menig Nederlander, inclusief dat van jou. Dus alle buitenlanders over één kam scheren is ook nog eens oerdom. Maar dat verbaast mij in jouw geval helemaal niet meer.
quote:ditendat schreef op 30 november 2011 @ 21:24:

Als je een trol bent, ben je triest.

Als je een racist bent en buitenlandse kinderen anders behandelt, ben je ook triest.

Dus triest ben je sowieso.Dat dus.
Of je lult maar wat (troll) of je bent inderdaad een racist. En wel een hele erge als je dit ook nog eens op jonge kindertjes afreageert. Triest geval ben je hoor.

Doe je een onderzoekje voor je studie ofzo?
[quote]faracha schreef op 30 november 2011 @ 23:14:

[...]In de knoop zit TO sowieso, wat ik je brom...
Tja bij mij op school gebeurt dit ook ( middelbare school ) in hele milde vorm. Ik merk het af en toe aan reacties van docenten op buitenlandse kinderen of die dingen die ze zeggen. Ze pakken ze wat harder aan. Maar het is helaas ook wel nodig.

Ik werk zelf dan in de kantine op school en zelfs ik moet ze hard aanpakken want ze luisteren voor geen meter ( niet alleen de buitenlanders hoor ), dus ja soms moet ik wel eens met straf dreigen om ze stil te krijgen.

Maar ik heb gemerkt dat met straf dreigen geen effect heeft op de meeste Marokkaanse meiden bij mij op school. Even goed de waarheid vertellen en zeggen dat ze nu hun mond moeten houden omdat je anders naar hun mentor stapt, dat werkt wel.

Ben bij een van die meiden toen naar haar mentor gestapt, ze heeft goed op haar flikker gehad en sindsdien is ze mijn meest lieve leerling die ik heb.

Heb dat bij meerdere brutale leerlingen gemerkt, als je het niet van ze tolereert, dan respecteren ze je meer. Dit meisje verdiende een schop onder haar kont. Ze kwam altijd tijdens de pauze bij me voordringen en bleef 100x haar broodje naar me schreeuwen terwijl ze nog lang niet aan de beurt was. Negeren hielp niet, er iets van zeggen ook niet, want ja dan krijg je zo'n waffel terug.

Tegenwoordig ben ik veel strenger, voor alle kinderen hoor, want ik heb ook genoeg 'Hollandse' kinderen die heel lastig zijn en af en toe het bloed onder mijn nagels vandaan halen.

Maar ik heb gemerkt dat Marokkanen je meer respecteren als je ze hard aanpakt en de daad bij het woord voegt.

Ik zelf vind een hele hoop leerlingen van Marokkaanse afkomst heel erg leuk, heb veel lol met ze en ik behandel iedereen gewoon aardig. Maar je hebt je wel te gedragen bij mij, en ik accepteer het niet om uitgescholden te worden voor hele gruwelijke dingen omdat de voordringers vinden dat ze er al een uur staan te wachten en tegen me tekeer gaan.
Rogue, als dit de manier is om respect op te eisen dan moet jij vooral die aanpak aanhouden.

Sommigen hebben inderdaad een hardere aanpak nodig, maar bij TO zijn de beweegredenen heel anders.

Van haar mogen die kleutertjes meteen naar land van herkomst teruggestuurd worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven