Oudjaarsavond: dillema kat
dinsdag 6 december 2011 om 16:34
Hallo allemaal,
Wij hebben een kat van 5 maanden.
We zij op Oudjaarsavond uitgenodigd bij vrienden van ons hier in de buurt.
Nu twijfel ik of ik onze kat van dan 6 maanden alleen thuis kan laten met al dat vuurwerk.
Ik heb geen idee of hij ik paniek zal raken van al het geknal. Ik denk het niet maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk.
De vrienden bij ons uitnodigen is geen optie ivm hun kinderen die nergens anders slapen dan thuis.
We zouden de gordijnen dicht kunnen doen zodat hij geen last heeft van lichtflitsen en de radio aan op een rustige muziekzender.
Hij kan naar boven om te schuilen op de overloop, wat hij altijde doet als er bezoek is. ( wij hebben een open trap in de woonkamer)
Hoe doen jullie dat?
Groetjes!
Wij hebben een kat van 5 maanden.
We zij op Oudjaarsavond uitgenodigd bij vrienden van ons hier in de buurt.
Nu twijfel ik of ik onze kat van dan 6 maanden alleen thuis kan laten met al dat vuurwerk.
Ik heb geen idee of hij ik paniek zal raken van al het geknal. Ik denk het niet maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk.
De vrienden bij ons uitnodigen is geen optie ivm hun kinderen die nergens anders slapen dan thuis.
We zouden de gordijnen dicht kunnen doen zodat hij geen last heeft van lichtflitsen en de radio aan op een rustige muziekzender.
Hij kan naar boven om te schuilen op de overloop, wat hij altijde doet als er bezoek is. ( wij hebben een open trap in de woonkamer)
Hoe doen jullie dat?
Groetjes!
dinsdag 6 december 2011 om 16:40
je kunt de kat best alleen laten. Als ie niet schrikt is het meegenomen en als ie wel schrikt gaat het echt wel weer over. Juist het extra aandacht geven van baasjes versterkt het gedrag bij schrik, dus als je er niet bent kun jij in ieder geval niks fout doen..
belangrijkste is dat ie niet naar buiten gaat die dag, ik hou de poezen oudjaarsdag maar liever nog eerder, helemaal binnen. Wij hebben ook die open trap naar boven maar in de praktijk duikt er 1 onder de bank en de ander slaapt gewoon verder.
belangrijkste is dat ie niet naar buiten gaat die dag, ik hou de poezen oudjaarsdag maar liever nog eerder, helemaal binnen. Wij hebben ook die open trap naar boven maar in de praktijk duikt er 1 onder de bank en de ander slaapt gewoon verder.
dinsdag 6 december 2011 om 16:41
Thuis laten in de slaapkamer zodat hij onder het bed kan wegkruipen met de gordijnen dicht, het licht aan om de lichtflitsen wat op te vangen en met de radio aan om de knallen wat op te vangen.
Verder ongeveer een week van te voren starten met Zylkène, dit is een natuurlijk kalmerend voedingssupplement dat niet versuft. Maar vraag wel je DA eventjes of een kitten dit al mag hebben.
Geen kalmeringsmiddelen geven, want dat maakt het alleen maar erger, want ze horen alles nog, maar ze zijn te versuft om te kunnen reageren en dat maakt ze doodsbang!!
Verder ongeveer een week van te voren starten met Zylkène, dit is een natuurlijk kalmerend voedingssupplement dat niet versuft. Maar vraag wel je DA eventjes of een kitten dit al mag hebben.
Geen kalmeringsmiddelen geven, want dat maakt het alleen maar erger, want ze horen alles nog, maar ze zijn te versuft om te kunnen reageren en dat maakt ze doodsbang!!
dinsdag 6 december 2011 om 16:43
Onze kat (dit jaar voor het eerst twee katten), zoekt altijd een plekje waar hij veilig is. Meestal onder het bed, in de kledingkast of bovenaan de trap.
Hij is bang, héél bang, maar of ik er nu naast ga zitten of niet thuis ben maakt volgens mij niks uit.
De volgende dag is hij weer normaal, wel angstig bij na- knallen, maar trekt helemaal goed bij.
Ik weet niet of jouw kat buiten komt, maar hou er rekening mee dat de eerste knallen nu al gaan komen en dat je kat echt ALTIJD zelf naar binnen moet kunnen in geval van paniek!
Dus raampje open (met inbreekbeveiliging) of kattenluikje o.i.d.
edit; en idd onze katten komen drie dagen vóór oud en nieuw al niet meer buiten.
Hij is bang, héél bang, maar of ik er nu naast ga zitten of niet thuis ben maakt volgens mij niks uit.
De volgende dag is hij weer normaal, wel angstig bij na- knallen, maar trekt helemaal goed bij.
Ik weet niet of jouw kat buiten komt, maar hou er rekening mee dat de eerste knallen nu al gaan komen en dat je kat echt ALTIJD zelf naar binnen moet kunnen in geval van paniek!
Dus raampje open (met inbreekbeveiliging) of kattenluikje o.i.d.
edit; en idd onze katten komen drie dagen vóór oud en nieuw al niet meer buiten.
dinsdag 6 december 2011 om 16:48
Ik heb 2 katten, waarvan 1 nogal bang is van vuurwerk..Ik zelf ben niet altijd thuis met oud&nieuw, dus dan doe ik altijd mijn slaapkamerraam dicht, rolgordijn dicht, klein lampje aan(ziet ze de flitsen niet zo) en laat de radio aan..voor haar is mijn slaapkamer haar terugtrekplek(het liefst onder het bed..) en zo heeft ze er het minste last van, denk ik. Ze zijn alletwee altijd een beetje onrustig die dag en nieuwjaarsdag komen ze wel weer tot rust, en dan laat ik ze lekker hun gang gaan!
Omnia mea mecum porto
dinsdag 6 december 2011 om 16:49
Hier zijn onze Thai echt niet bang voor vuurwerk. Ze zitten gebroedelijk naast elkaar te genieten van het vuurwerk.
Als je zelf rustig blijft en er geen aandacht aan besteed zal de poes zich ook minder druk maken.
Overdag mag er al geknald worden dus dan heb je snel genoeg in de gaten hoe hij er op reageert.
Als je zelf rustig blijft en er geen aandacht aan besteed zal de poes zich ook minder druk maken.
Overdag mag er al geknald worden dus dan heb je snel genoeg in de gaten hoe hij er op reageert.
dinsdag 6 december 2011 om 16:49
dinsdag 6 december 2011 om 17:08
Geen pilletjes geven! Ik heb dat één keer gedaan en oh man wat heb ik daar een spijt van gehad. Eentje lag lekker onder het bed, daar is het goed bij gegaan. Maar de anderen... Middelste poes was niet goed 'verdoofd', zwalkte als een dronken lor door huis, viel steeds om, kon niet meer goed springen en was zo bang dat ze me zelfs gebeten heeft.
Ik ben niet altijd thuis gebleven voor de katten. Maar dan alle deuren open, lichten aan, tv aan en dan komen ze de avond wel door. Middelste poes kroop vaak achter de tv of het gasfornuis. Daar bleef ze dan ook twee dagen zitten, zó zielig.
Nu ga ik af en toe kijken boven hoe het gaat. Nu zijn ze oud en kan het ze niet heel veel meer boeien. Alleen middelste kat blijft een beetje bangig.
Ik ben niet altijd thuis gebleven voor de katten. Maar dan alle deuren open, lichten aan, tv aan en dan komen ze de avond wel door. Middelste poes kroop vaak achter de tv of het gasfornuis. Daar bleef ze dan ook twee dagen zitten, zó zielig.
Nu ga ik af en toe kijken boven hoe het gaat. Nu zijn ze oud en kan het ze niet heel veel meer boeien. Alleen middelste kat blijft een beetje bangig.
dinsdag 6 december 2011 om 17:20
quote:Ratteke schreef op 06 december 2011 @ 17:08:
Geen pilletjes geven! Ik heb dat één keer gedaan en oh man wat heb ik daar een spijt van gehad. Eentje lag lekker onder het bed, daar is het goed bij gegaan. Maar de anderen... Middelste poes was niet goed 'verdoofd', zwalkte als een dronken lor door huis, viel steeds om, kon niet meer goed springen en was zo bang dat ze me zelfs gebeten heeft.
Kalmerende pillen gaan bij geen enkel dier (hond en kat) goed, want zelfs als ze voor ons rustig lijken kunnen ze inwendig doodsbang zijn, maar te versuft om te reageren.
Daarom is Zylkène en aanverwante middelen het enige dat je ze wel mag geven.
Kalmerende pillen gaan bij geen enkel dier (hond en kat) goed, want zelfs als ze voor ons rustig lijken kunnen ze inwendig doodsbang zijn, maar te versuft om te reageren.
Daarom is Zylkène en aanverwante middelen het enige dat je ze wel mag geven.
dinsdag 6 december 2011 om 17:44
Wij doen poes niet naar buiten op de dag zelf. Ze is 1x duidelijk heel bang geweest, maar toen had ze extra onrust omdat onze dochter 2 weken daarvoor was geboren. De jaren daarna gaat het wel goed. We zijn nu net verhuist, dus ik hou haar weer binnen, maar misschien zal ze wel banger zijn. We zullen zien. Ik zou er iig niet thuis voor blijven, ze redt zich wel.
dinsdag 6 december 2011 om 17:52
Zoals Iris zegt, geen kalmerende pillen, ze voelen zich alleen maar machteloos naar de angst is er niet minder om. Volgens mijn DA helpt een soort Bachbloesem, nou ben ik niet zo'n zweverig typje maar het werkt ook bij paarden, vraag het eens bij de DA. Er schijnt een spray te zijn waar ze gewoon wat rustiger van worden.
verba volant, scripta manent.
dinsdag 6 december 2011 om 17:56
Heb je bijvoorbeeld een badkamer zonder ramen? Dan zou je daar een kussen en eten kunnen zetten?
Muziek aan...en gordijnen idd dicht...het scheelt dat ze al eerder beginnen met knallen! (bij mij in de buurt hoor ik t nu al af en toe) dus hij kan al beetje wennen...vooral niet troosten, wanneer je ziet dat ie schrikt! Gewoon doordgaan met waar je mee bezig was en tv of radio iets harder? Beetje verwennen misschien met lekkere hapjes en catnip? Succes!
Muziek aan...en gordijnen idd dicht...het scheelt dat ze al eerder beginnen met knallen! (bij mij in de buurt hoor ik t nu al af en toe) dus hij kan al beetje wennen...vooral niet troosten, wanneer je ziet dat ie schrikt! Gewoon doordgaan met waar je mee bezig was en tv of radio iets harder? Beetje verwennen misschien met lekkere hapjes en catnip? Succes!
dinsdag 6 december 2011 om 18:01
En hoe moet je als baas doen als je wel thuis bent? Troosten is niet zo geweldig lees ik net, en medicatie ga ik liever niet aan (toch niet om rustig te blijven). Weet wel niet hoe ze gaan reageren, maar voor hetzelfde vliegen ze het hele huis rond van paniek. (ze steken altijd op vijf meter van onze deur een hele hoop vuurwerk af)
dinsdag 6 december 2011 om 18:08
quote:flutzel schreef op 06 december 2011 @ 18:01:
En hoe moet je als baas doen als je wel thuis bent? Troosten is niet zo geweldig lees ik net, en medicatie ga ik liever niet aan (toch niet om rustig te blijven). Weet wel niet hoe ze gaan reageren, maar voor hetzelfde vliegen ze het hele huis rond van paniek. (ze steken altijd op vijf meter van onze deur een hele hoop vuurwerk af)
Ik vuur gewoon de hele dag/ avond mijn mantra op hem af. Oooooh, wat is tie mooi. Oooooh, wat is tie mooi. Oooooh, wat is tie mooi. Oooooh, wat is tie mooi.
Ik denk dat hij wel begrijpt dat er dan niks aan de hand is, anders zou ik wel iets anders zeggen. Ooooh, wat is dit eng of Ooooh, we moeten vluchten bijvoorbeeld!
Ik zeg dit zinnetje de hele dag tegen hem, streelt z'n ego
Ik vuur gewoon de hele dag/ avond mijn mantra op hem af. Oooooh, wat is tie mooi. Oooooh, wat is tie mooi. Oooooh, wat is tie mooi. Oooooh, wat is tie mooi.
Ik denk dat hij wel begrijpt dat er dan niks aan de hand is, anders zou ik wel iets anders zeggen. Ooooh, wat is dit eng of Ooooh, we moeten vluchten bijvoorbeeld!
dinsdag 6 december 2011 om 18:08
De mijne gaat naar buiten. Ik woon aan een straat, maar heb een lange tuin met daarachter een paar hectare grond van de gemeente. Daar kan hij beter gaan zitten dan binnen waar hij uit paniek geen kant op kan. Tevens wordt er hier voor aan de straat goed geknald en hoort hij dat in de tuin minder goed dan binnen.
Maar ik blijf wel meelezen, misschien dat ik hem ergens anders nog kan helpen die dag.
Maar ik blijf wel meelezen, misschien dat ik hem ergens anders nog kan helpen die dag.
dinsdag 6 december 2011 om 18:13
quote:sinaasappellikeur schreef op 06 december 2011 @ 18:08:
[...]
Ik heb geen mantra
En als ik het ego nog harder streel dan past het vachtje dalijk niet meer
[...]
Ik heb geen mantra
En als ik het ego nog harder streel dan past het vachtje dalijk niet meer