Kerstdiner: wat maak jij?

12-12-2011 17:19 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog geen twee weken en het is weer zo ver.

Het kerstdiner, en ik vraag me af: wat maak jij?

Hou je het simpel en ga je gourmetten met een standaard pakket of sloof jij je deze kerst uit met een 4 gangen diner en bijpassende wijnen?

1e kerstdag bij mijn vader hebben we italiaans buffet, het menu staat nog niet vast. Ik kook daar samen emt mijn stiefzus en stiefmoeder.

2e kerstdag bij mijn tante, daar hebben we een mexicaans buffet. Ik maak Taquitos (maistortillas met stoofvlees). Verder staat er chevice(gemarineerde rauwe vis) en een soort soep op het menu.
1e kerstdag brunchen we bij mijn ouders en 2e kerstdag eten we gezellig met ons gezinnetje thuis. Ik twijfel tussen gourmet (altijd feest volgens man en dochter ) of eens lekker uitgebreid koken. Laat het een beetje van het moment afhangen denk ik.

Ik ga als toetje denk ik een trifle maken, dat lijkt me namelijk heerlijk en ik heb het nog nooit gegeten!
Wij hebben niets spannends op de planning.

- gourmetten

- pannekoeken

- broccoli met een hamburger ofzo

Kindvriendelijk en lekker.
quote:Aubrey schreef op 12 december 2011 @ 17:32:

Ham in cola? Ik heb altijd begrepen dat vlees oplost door cola.

Ik heb hem nog niet geprobeerd, maar door de zuren zal hij lekker mals worden lijkt mij.

En volgens mij heeft Kusuman de ham al op voordat de cola de ham kan doen verdwijnen hoor.
quote:Turkooiss schreef op 12 december 2011 @ 18:03:

Ik moet een desert maken, maar nog geen idee. Iemand een recept? kerstrecepten lekker traditioneel,

en ander kun je ook nog deze op tafel zetten

Doet me altijd denken aan kerst bij mijn ouders
quote:mienbillekesjeuken schreef op 12 december 2011 @ 18:14:

Ik denk dat ik voor de vleeseters mijn befaamde Beef Wellington maak, en een zelfbedachte variant daarop met zalm, shitake en wasabi en croute.

Klinkt lekker!

Recept?
Kerstavond komen schoonouders hier en ik wil Saoto soep maken en daarna aziatisch-achtig gourmetten,dus proberen een beetje licht te houden.Zonder vette sauzen en brood etc...En dan voor het gemak spekkoek(wat dus niet licht is maar wel lekker) kopen als nagerecht....

Ik wilde eigenlijk voor 1e kerstdag familiediner cheesecake maken maar mijn moeder wil ook het nagerecht doen dus ik zal wel weer de aperitiefjes krijgen..

2e kerstdag zijn we samen en eten dan left overs en/of lekker toastjes etc.
quote:kusunum schreef op 12 december 2011 @ 19:34:

[...]

kerstrecepten lekker traditioneel,

en ander kun je ook nog deze op tafel zetten

[afbeelding]

Doet me altijd denken aan kerst bij mijn ouders Ha die hadden wij vroeger thuis ook altijd
Dank Vivadiva en Kusunum voor de tips!
Klinkt goed dolfje!
@turkoois: in de allerhande (van de ah) stond iets wat ons heerlijk leek. Het is met frambozen, lange vingers, beetje griekse yoghurt, slagroom e.d.

Zag er ook prachtig uit. Als je wilt, zoek ik het even voor je op.
@moedervan2meiden,

Klinkt heerlijk! Staat het in de december allerhande? Of een andere versie, want kan het recept dan gewoon online opzoeken :-)
@turkooiss; ja, in de laatste allerhande. Ergens achterin. Veel succes!
Dat is deze:

http://www.ah.nl/recepten ... 38&rq=charlotte+frambozen

Frambozencharlotte

ngrediënten

4 blaadjes gelatine (pakje 12 stuks)

4 bakjes frambozen (a 125 g)

1 beker slagroom (250 ml)

3 el suiker

1/2 beker Griekse yoghurt (a 500 g)

2 pakjes lange vingers (a 175 g)

poedersuiker

Materialen

lint

Bereiden

1. Week de gelatine 5 min. in koud water. Prak ondertussen de helft van de frambozen met een vork tot puree. Breng 2 el frambozenpuree in een steelpan tegen de kook aan. Neem de pan van het vuur. Knijp de gelatine uit, voeg toe aan de puree en roer totdat de gelatine is opgelost. Klop de slagroom stijf met de suiker. Spatel de yoghurt en alle frambozenpuree erdoor. Schep het mengsel in een kookpan met Ø 14 cm. Bedek met lange vingers. Laat de charlotte minimaal 3 uur opstijven in de koelkast. 2. Stort de charlotte op een bord. Houd de pan eventueel 5 sec. in een bak heet water om hem makkelijk los te krijgen. Plak de rest van de lange vingers er rondom tegenaan. Strik het lint erom. Verdeel de rest van de frambozen erover. Bestrooi met poedersuiker.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 12 december 2011 @ 18:14:

Ik denk dat ik voor de vleeseters mijn befaamde Beef Wellington maak, en een zelfbedachte variant daarop met zalm, shitake en wasabi en croute.Ooohhh, die zalmvariant, heb je daar een recept van??? Ik zat voor 2e kerstdag al met een uitgebreide sashimi in m'n hoofd als vooraf, daar lijkt dit me hèt hoofdgerecht bij.
quote:kusunum schreef op 12 december 2011 @ 19:36:

[...]

Klinkt lekker!

Recept?

Die met vlees of vis?

Dit is die met vlees:

Beef Wellington.

Ossehaas (dat is het lekkerste), of rosbief of biefstuk in een vierkant dan wel rechthoekig stuk (ongeveer 500 gram) , even goed heet aanbraden in boter en kruiden met peper en zout. Uit de pan halen en heel dik inwrijven met grove mosterd.

(Grot of kastanje)champignons heel, maar dan ook heel fijn hakken en kruiden met zout, peper, en vooral veel verse rozemarijn. Bakken in wat boter of olijfolie tot alle vocht verdwenen is.

Onsje parmaham op een vel huishoudfolie leggen op het aanrecht. Dakpansgewijs uitleggen, groot genoeg om later het vlees mee in te pakken. Besmeren met de champignons in een mooie gelijke laag, wel aan de randjes een centimeter champignonvrij houden. Vlees in het midden leggen en heel strak indraaien in het huishoudfolie zodat het een mooi pakketje wordt. Leg in de koelkast.

Intussen bladerdeeg ontdooien en uitrollen tot een lap die groot genoeg is om het pakket nogmaals mee in te pakken.

Leg het uit het plastic gehaalde vlees in het midden van de lap bladerdeeg en maak er wederom een mooi pakketje van. Goed strak inpakken en de randen aan elkaar plakken met losgeklopte eidooier. Omdraaien zodat de 'plakrand' aan de onderkant zit en in een braadslede leggen. Met de overgebleven eierdooier kwast je de bovenkant in. Met een vork of mes streepjes trekken in het deeg, maar zonder er doorheen te snijden want dan droogt de boel straks uit.

In een voorverwarmde oven van 220 graden zetten, ongeveer een half uurtje voor een mooi rosé resultaat. Anders iets langer als je het meer doorbakken wil.

Die met zalm:

Vervang het vlees door een stuk verse zalm, de grotchampi's door heel fijn gesneden shi take die je lekker kruidt naar smaak en de zalm wrijf je niet in met mosterd, maar een heeeeeeel dun laagje Wasabi. Niet te veel, want scherp! Dan afbakken, en dan ook lekker rose en niet te doorbakken naar mijn smaak tenminste.
Ooooooo sashimi is ook helemaal goed als vooraf. En wil me ook nog eens op een goede visterrine storten. Niet perse voor kerst hoor.
Bij de plus een heel leuk kerst boek gekregen met lekkere recepten.

Met de kerst word het een duo van wild denk ik

(Zwijn en hert met spek)
ik hoop vooral dat ik bevallen ben met kerst en dus een kerstdiner thuis zal hebben ipv in het ziekenhuis...

als ik gewoon thuis ben kookt mijn moeder met evt wat hulp van mij en manlief, ligt eraan hoelang geleden de bevalling dan is. Nog geen flauw idee wat, maar moeders is een geweldige kok dus dat komt vast goed!
Ik moet beide dagen werken en als mijn vriendin niet net als vorig jaar iets te eten komt brengen dan wordt het niet meer dan een boterham met pindakaas ben ik bang..
1e kerstdag bij mijn moeder eten.

En de 2e kerstdag lekker thuis draadjesvlees, rode kool, aardappelpuree en appelmoes maken.

Zalig eten in mijn joggingbroek met de kachel aan.
Morgen kerstdiner met mijn huisgenoten.

Vooraf paprikasoep.

Als hoofdgerecht kip uit de oven met geroosterde aardappeltjes en mais en sperziebonen.

Als toetje een clementine custard tart (link)

Aangezien de rest allemaal druk is met essays en dergelijke en ik gisteren alles heb ingeleverd ga ik dit alles klaar maken .
4 gangen met bijpassende wijnen hier. Gelukkig wordt er gekookt door vriendlief

We zijn er nog niet helemaal uit wat het moet worden.

Vooraf in ieder geval lamsfilet op gegrilde groene asperges gegarneerd met een kwarteleitje, daarna een amuse van knoflooksoep en als dessert worden het marokkaanse balletjes gedipt in een honing/sinaasappel stroop met daarnaast een hangop van yiaourti. Hoofdgerecht moet nog bedacht. Ik lees even mee op allerlei topics voor inspiratie
quote:Floortje_1981 schreef op 12 december 2011 @ 20:59:

ik hoop vooral dat ik bevallen ben met kerst en dus een kerstdiner thuis zal hebben ipv in het ziekenhuis...

als ik gewoon thuis ben kookt mijn moeder met evt wat hulp van mij en manlief, ligt eraan hoelang geleden de bevalling dan is. Nog geen flauw idee wat, maar moeders is een geweldige kok dus dat komt vast goed!

Sorry, heel even offtopic maar ik kom niet op zwanger of kinderen pijler maar wilde je heel graag alvast fijne dagen toewensen en een wolk van een kind.

Ontopic; ik heb nog een lege agenda met kerst dus als ik mij heel depri voel dan duik ik mijn bed in, gezellig met de katten. Of ik ga lekker iets koken, ik heb varkenshaas in de vriezer en een topic erover met feestelijke recepten dus het kan alle kanten op.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
MV dank je! Komt vast goed hoor! Ik hoop dat jij geen depri kerst hebt maar gewoon gezellig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven