Garneren voorgerecht.

21-12-2011 12:53 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo eetpijlerexperts.

Ik ben bordopmaaktechnisch gezien een kneus en ik nu heb ik de verantwoording voor het voorgerecht van het kerst diner. Van bgb (waarvoor dank) heb ik de tip om zalm in bladerdeeg te maken gepikt maar ik wil het bord een beetje leuk maken. Sausje? Pijnboormpitjes? 2 gekruiste bieslook stengels? Mwoah... Eeeh help?
http://www.receptentabel.nl/keukenkennis/garnering/

hier zijn wat voorbeeldjes

succes
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Eerst deze erin gieten bij iedereen onder het motto: Vis moet zwemmen en niemand let meer op de garnering.
Als je een (room)saus serveert bij je gerecht, kun je bij kookwinkels of bijv. Blokker een plastic flesje kopen om de saus mooi op het bord te spuiten.
nlies: wat een ontzettende foute garneringen....
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 december 2011 @ 13:10:

nlies: wat een ontzettende foute garneringen....

ook wel eens leuk toch,

maar ik heb ze zelf eigenlijk niet echt bekeken, ik kom nooit verder dan: "garneren zou wel leuk zijn"
Als je er twee kleinere bladerdeeghapjes van maakt, en de een schuin op de ander legt, lijkt het al heel wat meer. Een mosterd-dille sausje eromheen druppen en voor wat kleur een cherrytomaat, mozarella, basilicum prikkertje erbij leggen.
Gefrituurde pastinaak en andere garnering

even kijken of het mij lukt deze link binnen te halen, vorige topic had misschien modernere ideeën
Ik zou bij de betere groentenboer bijvoorbeeld shiso purper halen of een andere cress, die kan je dan een beetje over het bord "gooien".
Pas op met warme sausjes naast bladerdeeg, beter in een leuk apart bakje serveren om te voorkomen dat het bladerdeeg klef wordt.

Mierikswortelsaus (koud) is erg lekker bij zalm, makkelijk te maken ook. Mierikswortel (potje van de super) mengen met crème fraîche, verhouding ongeveer 1 op 3. Dat kun je er wel naast leggen want dat is dik, loopt dus niet uit. Als je niet van mierikswortel houdt kun je dat vervangen door een goede mosterd, Coleman is echt verschrikkelijk lekker als je van pittig houdt, bijna zo heet als wasabi.
verba volant, scripta manent.
Hoe je ook garneert, zorg in elk geval dat je de rand van het bord vrijhoudt. Niks zo armoedig als dingen die net niet of net wel over de rand heen hangen. Maak de rand ook even schoon met een keukenpapiertje of een theedoek. Als dat er allemaal netjes uitziet, heb je de helft al gewonnen.

Verder: zie Yette en de anderen.

Succes!
Zolang je het maar strak opmaakt, met niet teveel poespas kom je al een heel eind. Als de saus teveel 'loopt' zou ik hem apart serveren. En als je de randen van het bord maar schoon houdt. Ik gruwel van opgemaakte borden met decoratie op de rand, tenzij het echt subliem is zoals in een sterrenrestaurant. En geen gesneden radijsje, komkommer e.d. Dat is alleen leuk bij de chinees op de hoek.
sri:
Hoei, goede tips tot nu toe..mosterd dille sausje vind ik wel een plan maar ben het ook eens met Blackdress.. Het is meer dat ik het een beetje een droef gezicht vind, zo`n zielig alleen bladerdeegflapje.

Sausje apart vanwege klef worden.. hmhm.. hmhm.. ben best blij met jullie tot nu toe
Ik vind dat volgieten ook helemaal een plan maarreeehm er zijn ook kindertjes bij dusss..

Daar wil ik trouwens een baconham flapje voor maken, ook lekker. O en 2 kleintjes over elkaar heen draperen vind ik ook wel gezellig eigenlijk.
Takje verse dille
Bladerdeeg is heel moeilijk om mooi te serveren. Maar ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen

Je kunt er ook nog voor kiezen om op ieder bord een klein beetje salade te serveren met een lekkere dressing en wat mooie blaadjes cress waar iemand het al over had.

De bladerdeegflapjes serveer je dan allemaal in 1 grote schaal waarin je ze mooi hebt geschikt. Saus in een mooie sauskom en ieder laat je er zelf 1 van de schaal pakken.
En met nadruk op een klein beetje salade. Niet een heel bord vol.
O ja, dat is ook wel een plan.. beetje sla/salade en de flapjes in een mooie schaal. Thanks!!
Hahaha van die site ga ik die tomaat met schijfjes komkommer erin doen!! Hahahaha. Super
[quote]http://www.receptentabel.nl/keukenkennis/garnering/

ik ga voor de ananasbloem. Love the 70' s

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven