onregelmatige cyclus - still counting...

26-12-2011 11:41 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds maart gestopt met de pil. Mijn kortste cyclus sindsdien is 29 dagen en de langste is 40 dagen.

En nu zit ik dus op dag 46... Heb op dag 44 een test gedaan, en ik ben niet zwanger. Voel ook nog niets wat lijkt op een naderende menstruatie.

Ik ben net 30, en we willen vanaf komende maand gaan starten met proberen zwanger te worden.

De afgelopen 2 maanden heb ik een antibioticakuur gevolgd voor mijn huid (deze loopt volgende week af).Weet iemand of dat invloed (gehad) kan hebben op mijn cyclus?

Ik ga er van uit dat mijn lijf gewoon nog steeds een balans aan het zoeken is, en dat ik me geen zorgen hoef te maken, maar hoe lang laat je je lijf 'zoeken', en wanneer stap je naar de huisarts?

x

Spruit
Weet je nog hoe je cyclus eruit zag voordat je met de pil begon? Afhankelijk van het soort pil dat je gebruikt hebt, is je lichaam een aantal maanden nodig om de hormonen kwijt te raken.

Als ik jouw verhaal lees, heb je een onregelmatige cyclus terwijl je al 9 maanden gestopt bent met de pil. 9 maanden vind ik wel lang, ik zou denk ik toch even contact opnemen met de huisarts.
'Vroegah' was ik heel regelmatig ongesteld, elke maand (dag of 28, 30 dus)

Na 4 jaar pil ongeveer 1 jaar gestopt. Toen maar 2x menstruatie gehad. Daarna 8 jaar pil (Yasmine), en nu dus 9 maanden zonder.

Cyclus tot nu toe: (in dagen) 30/ 37/ 30/ 40/ 31/ 34/ 40/ en nu dus op 46 zonder menstruatie.

Wil niet te snel gaan dokteren, omdat ik onnodige stress rondom wel of niet zwanger worden zoveel mogelijk wil voorkomen.
Wat betreft je laatste zin: helemaal met je eens. Helaas zitten mijn vriend en ik wel in de molen en ik zou het iedereen gunnen om daar niet in te hoeven zitten.

Zwanger worden met een onregelmatige cyclus kan wel lastig zijn, omdat je niet goed weet wanneer je eisprong is. Je zou kunnen temperaturen of ovulatietesten kunnen gebruiken om wat meer inzicht in je cyclus te krijgen. Maar uit ervaring weet ik dat daarmee ook het stressen begint...

Maar om de vraag te beantwoorden uit je OP: je lichaam is ongeveer 6 maanden nodig om te 'ontwennen' na de pil. Na een jaar proberen zwanger te worden zonder resultaat, is het gebruikelijk om naar de huisarts te gaan.

Heel veel succes en ik hoop dat een bezoek aan de huisarts niet nodig gaat zijn!
We gaan het vanaf komende maand proberen voor het echie, dus ik had gehoopt dat er tegen die tijd wat meer structuur in zou zitten.

Ik ga morgen gewoon even de huisarts bellen, leg ik de vraag daar neer. tussen de 29 en 40 voelde namelijk nog wel oke, en ik ken mensen die nu na ongeveer 6 maanden proberen zwanger zijn (met net zo'n cyclus). Maar nu duurt het toch al wel wat langer, vraag me dan af waar de grens ligt (50 dagen, 60?)

Kan me niet herinneren ooit uitgekeken te hebben naar een menstruatie...
Met zo'n onregelmatige cyslus heb je misschien wel PCOS.
hm, bedankt voor het meedenken hoor Muurvlinder, maar voelt een beetje eng dat er meteen een diagnose aan gehangen moet worden.

Na de schrik van de suggestie PCOS, heb ik me er even in verdiept, maar het lijkt me een beetje vergezocht dat ik dat zou hebben, geen van de criteria sluit aan bij mijn cyclus.

Schrik er dan ook van als iemand meteen met zo'n aandoening gaat gooien, zonder uitleg.

merk nu dat met zo'n opmerking de angst wel wordt aangewakkerd, dus ga morgenochtend eerst maar de huisarts bellen. hopelijk kan hij mij gerust stellen.
@ spruit, wil je geen diagnose aanpraten.

Een onregelmatige cyclus kan verschillende oorzaken hebben zoals:

- PCOS (heel vaak de oorzaak van een onregelmatige cyclus)

- gewichtsproblemen (te zwaar of juist te licht)

- stress

- extreem sporten

Neem de data mee van je menstruaticycli voor je HA.

Met wat simpel bloedonderzoek en LO weet de HA vaak al snel wat de oorzaak is.

Succes bij de HA!
Bezoekje gebracht aan HA.

Heb geen overgewicht en vroeger altijd zeer regelmatige cyclus gehad. Volgens HA geen kans op PCOS, maar waarschijnlijk is mijn lijf nog een balans aan het zoeken. Dat zou een jaar kunnen duren (bij mij dus nog een maand of drie) na het stoppen met de pil.

Het laatste jaar is emotioneel best stressvol geweest, dus ik houd er rekening mee dat dat wel invloed op mijn cyclus heeft gehad.

Voorbeeld van spanning op cyclus was ook gister weer typerend; s ochtends HA gebeld voor een afspraak voor vandaag, en gisteravond werd ik ongesteld (op dag 47) Als je het over de duvel hebt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven