Geld & Recht alle pijlers

verhouding hypotheek inkomen

28-12-2011 16:33 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag, Mijn partner en ik willen een huis kijken. Het kost ongeveer 580.000 euro, waarvan we een ton kunnen betalen uit eigen middelen. Blijft over 480.000. Ons inkomen is 6400. Vinden jullie dat reeel hypotheekbedrag?
quote:jo12345 schreef op 28 december 2011 @ 17:16:

[...]

Ga nou eerst eens rekenen voordat je iets roept! Er komt minimaal ¤175000,- per jaar binnen! Das dus 2.8 keer het brutosalaris. Zelfs met één inkomen kunnen ze dat waarschijnlijk makkelijk betalen.

Ga zelf eens rekenen.

TO, het is zeer zeker geen jaloezie zoals beweerd wordt, zoals al eerder vermeld hebben wij nagenoeg het zelfde inkomen (waardoor ik dus weet dat jullie zeker geen 175000 per jaar verdienen ) en misschien ligt het ook aan ons uitgavenpatroon maar ik zou het er gewoon benauwd van krijgen, vandaar dus het advies om gewoon op 1 salaris te kopen.
Hoe komen jullie nu bij dat bruto inkomen? 4 keer het bruto inkomen wordt als max geadviseerd
quote:Meds schreef op 28 december 2011 @ 17:19:

[...]

Hoe weet jij dat? Ik heb TO daar niks over horen zeggen. 6400 is netto zegt ze. Hoe weet jij nu wat de brutering is, of doe jij hun belastingaangifte?

Als je iemands netto-inkomen in loondienst weet, kun je vrij eenvoudig uitrekenen wat het bijbehorende bruto-inkomen ongeveer is hoor. Dat is helemaal niet zo ingewikkeld als je een klein beetje kunt rekenen.

Het is het zelfde als een netto-inkomen berekenen maar dan omgekeerd.
Hoi, het jaarinkomen is geen 175.000, maar 140.000. Dat is dus een stuk lager. Ik ga er goed over denken. Bedankt in elk geval voor het meedenken zover!
quote:jo12345 schreef op 28 december 2011 @ 17:24:

[...]

Als je iemands netto-inkomen in loondienst weet, kun je vrij eenvoudig uitrekenen wat het bijbehorende bruto-inkomen ongeveer is hoor. Dat is helemaal niet zo ingewikkeld als je een klein beetje kunt rekenen.

Het is het zelfde als een netto-inkomen berekenen maar dan omgekeerd.O, ja? Dus TO heeft bij die 6400 niet haar teruggave, of andere inkomsten zoals kinderbijslag gerekend? Ze heeft niet daarbij haar onkostenvergoeding geregeld? Waar heb jij dat allemaal gelezen?
Werken jullie nu ook beiden fulltime of 2/3/4 dagen of zit er heel veel inkomensverschil tussen jullie beiden?
Veel succes iig met je keuze en fijn dat de keuze er is!
quote:rosie76 schreef op 28 december 2011 @ 17:26:

Hoi, het jaarinkomen is geen 175.000, maar 140.000. Dat is dus een stuk lager. Ik ga er goed over denken. Bedankt in elk geval voor het meedenken zover!4 keer 140 is dan je max. Ik zou zelf nooit hoger dan 3 keer 140 gaan zitten in deze tijd. Je weet niet wat de toekomst brengt, de markt is hopeloos instabiel momenteel
Maar top Jo, die berekening van je, lekker simpel is het toch?
17500 lijkt mij ook erg veel hoor. Wij verdienen 5400 netto per maand en dat is ca 110.000 bruto per jaar. Niettemin kunnen wij volgens berekenhet.nl maximaal 512k lenen. Gaat niet gebeuren hoor .

TO, de kosten van kinderopvang schijnen voortaan ook meegenomen te gaan worden. In ons geval 1000 euro netto per maand voor 3 dagen opvang van 4 kinderen.
Ik werk fulltime en mijn vriend werkt vier dagen. Ik verdien ongeveer het dubbele van zijn salaris (2200 om 4200).
En stel dat jij onverwacht je baan verliest?

WW is bruto nog geen 2500 geloof ik, zou je dan nog de hypotheek kunnen dragen?

Dan zou ik het wel durven.
(ik ben zo huiverig geworden sinds wij dus wel op beide inkomens een huis hebben gekocht en ons huis sindsdien 60.000 minder waard is geworden)

Gelukkig zouden we de hypotheek wel kunnen dragen als 1 van ons zijn baan verliest maar het zal wel krap worden.
quote:Meds schreef op 28 december 2011 @ 17:29:

Maar top Jo, die berekening van je, lekker simpel is het toch?Blijkbaar toch te moeilijk voor mij!
Netto is voor iedereen anders
Ik heb het afgelopen jaar veel mensen hun baan zien verliezen. Keiharde werkers, soms al decennia in dienst. In deze tijden zijn alle zekerheden zo glad als ijs.
Ons netto maandelijks inkomen; 3700. Netto hypotheeklasten 850. Hypotheek 380000 Lossen niet alles af hoor.

Kunnen ruim leven, 2 kinderen. Tsja als ik het zo bekijk is het makkelijk ted oen. Ikweet neit wat iedereen ziet aan troubles.
quote:zusenzoo schreef op 28 december 2011 @ 17:35:

(ik ben zo huiverig geworden sinds wij dus wel op beide inkomens een huis hebben gekocht en ons huis sindsdien 60.000 minder waard is geworden)

maar in dit geval is de waarde dan nog steeds ruim boven de hypotheek

juist omdat ze zoveel zelf kunnen financieren, lijkt het me geen probleem, blijkbaar zijn ze spaarzaam genoeg
de markt dadiedoe, de markt
quote:MarianneDavids schreef op 28 december 2011 @ 16:44:

Heb je er al over nagedacht dat er wel eens een inkomen kan wegvallen? Dat je misschien geen drie of vier keer per jaar met vakantie kunt. Een gezamenlijk inkomen van 6400 is echt geen vetpot.Nou, wat een armoe hé
ik zou op drie keer bruto gaan zitten, dan zit je op 420

liever nog zou ik op 4 keer 1 bruto salaris gaan zitten
Met de huidige huizenmarkt zou ik het niet doen. Als ik nu mijn huis, op een gewilde locatie, zou verkopen, wat ik nog niet van plan ben, verlies ik al een aanzienlijk bedrag, dat overleven we wel maar dat tweede huis in het buitenland zit er niet meer in als het zo doorgaat op de woningmarkt.
verba volant, scripta manent.
Ik verdien ongeveer hetzelfde als jou TO. Toch zou ik het niet durven. Ik heb een hypotheek van 700 euro en dat is goed te doen. Er komen een hoop kosten bij he, aan belastingen. Ik denk dat het in de toekomst alleen maar erger wordt. En de economie gaat echt niet goed. Ik kan niet anders dan in mijn uppie woonlasten betalen, maar als het even kan zou ik uit gaan van 1 salaris, jouw salaris dan. Dan zit je safe.

Je gooit er een ton eigen geld in. Is dat niet zonde? Want je hebt kans dat dat geld verdampt in het niets met dalende huis prijzen. De prijzen gaan waarschijnlijk nog fiks verder zakken. Zeker duurdere huizen kan je dan nog lastig verkopen mocht het niet meer lukken.

Het kan dus wel, als alles blijft zoals het is.

Maar er is genoeg informatie beschikbaar te weten dat het niet zo blijft en NIET beter wordt.
Man en ik verdien samen meer dan de TO, maar onze hypotheek is lager. Bewust op een inkomen geleend. Dat geeft ons heel veel rust. Daarbij hebben we kinderen en die studies moeten ook betaald. Wij lossen overigens wel (alles) af. Huis is dus ook echt vrij over een aantal jaar.

TO dit huis gaat je financieel echt kopzorgen geven. Je zal edht dingen moeten gaan laten. Er hoeft bij jullie maar 1 ding fout te gaan en je hangt. Met een hypotheek van dit kaliber zit je in de toekomst ook nog eens in de eerste snijsessie bij het afschaffen van de hypotheekaftrek. Kun je het brutobedrag ook netto neerleggen? En ook in je eentje?
quote:rosie76 schreef op 28 december 2011 @ 16:33:

Ons inkomen is 6400.

Wat houdt dat inkomen in?

Is dit een salaris wat jullie voor 50% ieder inbrengen?

Is dit inclusief bonussen / overwerk / onregelmatigheid of is het een vast netto inkomen exclusief vakantiegeld?

Is dit inclusief kinderbijslag, eventueel alimentatie of belasting teruggaaf ?

Als je een huis koopt komen daar ook kosten koper bij dus tel dat maar op bij de aanschafprijs en dan daar pas je spaargeld vanaf halen. Maar dan moet je wel helemaal tevreden zijn met het huis want als je wel iets aan het huis of de tuin wilt veranderen dan vliegen de duizendjes uit je portemonnee zeker met een duurder huis. Een ton spaargeld klinkt leuk maar als je een beetje netjes wilt zitten is het zo op . Hou ook rekening met het reserveren van de onderhoudskosten, wil je een schilder inhuren of offer je 3 weken vakantie op om met een blik verf de buitenboel te verven terwijl de buren een schilder inhuren. Hoe groot is de tuin, ga je dit zelf bijhouden of wil je dit een hovenier laten doen.

De antwoorden hiervan zou ik meenemen in de overweging om een huis te kopen. Ben je huisvrouw, willen jullie alle klusjes uitbesteden en het inkomen van je man bestaat voornamelijk uit bonussen dan is het best risicovol.

Hou er ook rekening mee dat een huis boven de 4 ton niet zo snel verkoopt.

Denk er goed over na en bespreek het vooral samen goed.
Zie QR

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven