Geld & Recht alle pijlers

verhouding hypotheek inkomen

28-12-2011 16:33 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag, Mijn partner en ik willen een huis kijken. Het kost ongeveer 580.000 euro, waarvan we een ton kunnen betalen uit eigen middelen. Blijft over 480.000. Ons inkomen is 6400. Vinden jullie dat reeel hypotheekbedrag?
quote:MarianneDavids schreef op 28 december 2011 @ 16:44:

Heb je er al over nagedacht dat er wel eens een inkomen kan wegvallen? Dat je misschien geen drie of vier keer per jaar met vakantie kunt. Een gezamenlijk inkomen van 6400 is echt geen vetpot.

6400 euro per maand netto geen vetpot?

Weet je wat modaal is?
Als mijn partner en ik elk gemiddeld 3200,- NETTO per maand zouden verdienen (hetgeen onder de huidige belastingschijven zo uit mijn natte duim gezogen meer dan het dubbele bruto moet zijn) dan zouden wij ons een eigen Financial Planner én Private Banker kunnen verantwoorden. En deze vraag dus niet op het Viva forum tussen de gemiddelde plebejers neer hoeven te plempen, maar dat terzijde

(nee dit is geen kinnesinne slechts een tongue in cheek opmerking mijnerzijds )
TO, ik ga ervan uit dat die 6400 netto is zonder vakantiegeld en bonussen en dan nog steeds zou ik het niet doen.

Wij hebben een ietsjes lager gezamenlijk inkomen en opgroeiende kinderen en ik zou nooit boven de 1500 bruto willen gaan zitten.
quote:rosie76 schreef op 28 december 2011 @ 16:46:

De financiel adviseur zegt dat het kan, maar ik vind het zelf wel spannend om zo'n duur huis te kopen. Wat betreft het argument dat er een inkomen weg kan vallen, dat is natuurlijk mogelijk. Maar er is geen reden om aan te nemen dat dit zal gebeuren. Ik vraag me dan af of dat de reden moet zijn om in een kleiner huis te blijven wonen, voor wat als....Het gaat om een huis dat zijn waarde zeker zal behouden, dus dan is verkopen ook altijd weer een optie.Hé, wat knap dat jij weet dat je huis waardevast is! Kun je dan ook meteen even voorspellen wat ons huis over 5 jaar waard is?
het is netto schreef ze toch al?

lijkt mij wel te doen hoor

Het gaat om een huis dat zijn waarde zeker zal behouden, dus dan is verkopen ook altijd weer een optie.Een huis dat zijn waarde behoudt hoeft nog niet per definitie dus ook (direct) verkoopbaar te zijn.
quote:bloemetje77 schreef op 28 december 2011 @ 16:45:

edit lamaHet is netto en zonder 13e maand en vakantiegeld. Bovendien zal mijn inkomen de komende jaren nog aardig blijven stijgen.
quote:Silvy schreef op 28 december 2011 @ 16:45:

[...]

Denk dat een groot deel van nederland met minder per maand moet doen hoorAls het bruto is is het echt niet veel, zeker niet voor een hypotheek van 4,8 ton. Netto is het misschien net te doen maar dan werk je alleen voor je huis, je slaapt er en je brengt er het weekend door.
verba volant, scripta manent.
Oh zie net dat jullie inkomen netto is. Dan krijg je waarschijnlijk wel een hypotheek voor dat bedrag.

Dan zou het ook best betaalbaar moeten zijn.

Dan verdien je bruto ongeveer 13500,- per maand en per jaar ongeveer 175000,-

Makkelijk betaalbaar dus.
quote:rosie76 schreef op 28 december 2011 @ 16:41:

voor alle duidelijkheid, het inkomen is netto. Kinderen hebben we al, dus er is geen reden om aan te nemen dat een van ons minder zal gaan werken. Hoewel er natuurlijk van alles kan gebeuren, maar er is in elk geval niet een concrete verandering in omstandigheden op komst.

En je krijgt neem ik aan ook nog vakantiegeld en eindjaargeld ed erbij?

Tja, waar komen je maandlasten op uit en kun je dat ook als een van jullie een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgt dragen? Dat was voor mij waar ik het vanaf liet hangen....
quote:Jorina schreef op 28 december 2011 @ 16:47:

[...]

Hé, wat knap dat jij weet dat je huis waardevast is! Kun je dan ook meteen even voorspellen wat ons huis over 5 jaar waard is?de hypotheek is een ton minder dan wat ze nu voor het huis betalen, het zou mij heel sterk lijken dat het huis nog minder waard wordt dan die hypotheek dan
Ga van 1 salaris uit met je hypotheek bereken Rosie dan zit je gewoon altijd goed.

De financiel adviseur zegt dat het kan, maar ik vind het zelf wel spannend om zo'n duur huis te kopen. Wat betreft het argument dat er een inkomen weg kan vallen, dat is natuurlijk mogelijk. Maar er is geen reden om aan te nemen dat dit zal gebeuren. Ik vraag me dan af of dat de reden moet zijn om in een kleiner huis te blijven wonen, voor wat als....Het gaat om een huis dat zijn waarde zeker zal behouden, dus dan is verkopen ook altijd weer een optie.De bank zal je juist adviseren geen hypotheek op te nemen op 2 volledige lonen. Ze zijn erg terughoudend. Mijn loon wordt deels meegerekend ( 30% dacht ik). Niet alleen omdat wij dit zo willen, maar ook door de eisen van de bank. Je baan verliezen kan niet alleen de crisis, maar ook door ziekte, een ongeval etc.
quote:rosie76 schreef op 28 december 2011 @ 16:48:

[...]

Het is netto en zonder 13e maand en vakantiegeld. Bovendien zal mijn inkomen de komende jaren nog aardig blijven stijgen.Dus dat weet je 100 % zeker?
Je adviseur zegt dat het kan. Jij neemt niet aan dat er een inkomen weg kan vallen, zelfs al kan er wat gebeuren je wil er niet kleiner om wonen. Het huis behoudt volgens jou zijn waarde (ook als de hyoptheekrenteaftrek wegvalt?)

Wat is dan het punt nog? Je wil het duidelijk dus ga er voor.

De financiel adviseur zegt dat het kan, maar ik vind het zelf wel spannend om zo'n duur huis te kopen. Dat kan ik me voorstellen. Maar als de fin adv zegt dat het kan, wat is dan je vraag precies?
quote:MarianneDavids schreef op 28 december 2011 @ 16:48:

[...]

Als het bruto is is het echt niet veel, zeker niet voor een hypotheek van 4,8 ton. Netto is het misschien net te doen maar dan werk je alleen voor je huis, je slaapt er en je brengt er het weekend door.Er was al gezegd dat het netto is
zusenzoo, dat is idd het meest verstandig, maar oe, wel lastig....temeer dus omdat we de komende jaren weer wat meer gaan verdienen.
Wat bloemetje77 zegt.
Pfff zelfs als het een bruto bedrag was geweest, vind ik het nog wel een fors inkomen, volgens mij is dat 3 of 4 keer modaal... Om over netto nog maar niet te spreken.

Maar goed, ik zou liever wat kleiner wonen en wat meer geld overhouden voor leuke dingen.
quote:rosie76 schreef op 28 december 2011 @ 16:51:

zusenzoo, dat is idd het meest verstandig, maar oe, wel lastig....temeer dus omdat we de komende jaren weer wat meer gaan verdienen.

Je wilt dat grote huis. Je weet wat verstandig zou zijn maar je gaat uit van waardevastheid van zowel huis als inkomen. Je WILT het dus.

Wat is je punt nu precies?
quote:Silvy schreef op 28 december 2011 @ 16:51:

[...]

Er was al gezegd dat het netto is Dat zag ik maar toen had ik al gereageerd.
Waarom niet op 1 salaris kopen? Voor 400.000 heb je ook heel veel leuke grote huizen en dan heb je 300.000 financiering nodig.
@mariannedavids, niets in het leven is 100% zeker, dus dit ook niet. Het staat in elk geval zwart op wit
quote:Missprincesa schreef op 28 december 2011 @ 16:52:

Maar goed, ik zou liever wat kleiner wonen en wat meer geld overhouden voor leuke dingen.ieder zijn voorkeur, ik woon liever in een fantastisch huis om dan maar wat minder op vakantie te gaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven