Geld & Recht alle pijlers

Betaalde kracht mantelzorgcompliment?

01-01-2012 16:54 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals sommigen mss nog kunnen herinneren zijn er problemen met een hulp van mijn vader. Mijn vader heeft een PGB en laat alles, ook financieel/administraitef over aan zijn PGB verzorgster. Dat gaat niet goed, maar mijn vader heeft een blind vertrouwen in deze vrouw ( terwijl ze er ondertussen oa voor zorgt dat zijn prive rekening al leeg is).

Vandaag was ik bij mijn vader, en heb ik even in wat papieren gekeken. Nu heb ik gezien dat deze dame voor zichzelf ( met handtekening van mijn vader, hij ondertekent alles wat ze hem voorhoudt) al 2 jaar het manterzorgcompliment heeft aangevraagd en gekregen. Als ik mijn vader ernaar vraag, dan weet hij nergens vanaf, snapt het niet, maar blijft haar verdedigen.

Mijn vraag: Mag iemand die gewoon salaris krijgt uitbetaald tevens een mantelzorg compliment ontvangen?
Mantelzorgers kunnen gewoon via het PGB betaald worden en dat maakt ze niet ineens professionals.
Praat me niet van t zorgkantoor. Die heb ik al diverse keren gebeld. Die doen NIETS. Alleen als de PGB houder, mijn vader, een klacht indient doen ze er iets mee.

Ik kreeg alleen te horen dat het flink balen voor mij was, omdat , mocht vader wat overkomen, IK dus verantwoordelijk ben voor het afronden van het PGB.
Als jij in een verslag met concrete voorbeelden kan aantonen dat je vader zelf geen zicht meer heeft op financiën, kan de rechter zeker bewind toekennen, ook zonder dementie of alzheimer oid. Nadeel bij bewind is wel dat je vader en zelf toestemming voor moet geven. Mentorschap of curatele zou misschien wel zonder zijn toestemming kunnen, dat weet ik niet. Ik vermoed dat de vereisten daar wel wat hoger voor zijn.
Zodra mensen betaald worden voor zorg, zijn ze voor de zorg die ze daarvoor leveren geen mantelzorger meer. Maar in beleidstermen professional. Er wordt onderscheid gemaakt tussen formele en informele zorg. Onder de laatste valt mantelzorg.

En het mantelzorgcompliment is onderdeel van het overheidsbeleid om informele zorg te ondersteunen, zodat de draagkracht wordt vergroot en de draaglast verminderd.
Fortis et liber
Danayla, kun je aantonen dat het niet goed gaat? Als dat zo is, kan de rechter wel bewind toekennen. Al zul je wel overeenstemming met je vader moeten bereiken, want hij moet volgens mij toestemming geven.
Fortis et liber
Nadeel bij bewind is wel dat je vader en zelf toestemming voor moet geven.

Als ik hiermee aankom wil hij me nooit meerzien, denk ik. Hij zal zeker geen toestemming geven, tenzij ik voorstel dat hij bij de hulp onder bewind komt, vrees ik
Wat een rotsituatie!

Auderenmishandeling ken ik niet, maar klinkt als een goede tip. Verder zou je eens aan je vaders huisarts kunnen vragen in hoeverre die hem nog toerekeningsvatbaar vindt. Tia's kunnen samengaan met dementie (ik weet even niet meer hoe het zat met kip en ei, wat oorzaak is en wat gevolg). Dus het kan goed zijn dat je vader wel degelijk dementerend is, al lijkt het of hij 'alleen maar' wat geheugenproblemen heeft.
Danayla waarom neem je geen advocaat in de arm?
Danayla, is er iemand anders die wel tot hem door kan dringen (buiten de hulp)?
Fortis et liber
Misschien heb ik er trouwens overheen gelezen, maar heb je weleens met die hulp zelf overlegd waarom zij al zijn financiële zaken thuis afhandelt etc.? Kun je je zorgen over die afhandeling van het pgb e.d. als je vader wegvalt niet met haar bespreken? Het zou mooi zijn als jullie tot een gezamenlijke oplossing kunnen komen, waarbij je vader haar niet als hulp kwijtraakt (kan ook ingrijpend zijn namelijk, op die leeftijd) en jij het zicht op de financiën terugkrijgt.
quote:Hoenuverder75 schreef op 01 januari 2012 @ 19:36:

Wat een rotsituatie!

Tia's kunnen samengaan met dementie (ik weet even niet meer hoe het zat met kip en ei, wat oorzaak is en wat gevolg). Dus het kan goed zijn dat je vader wel degelijk dementerend is, al lijkt het of hij 'alleen maar' wat geheugenproblemen heeft.Bedoel je vasculaire dementie? Zou kunnen. Maar daarvoor moet haar vader wel eerst onderzocht worden. En zolang hij zelf vindt dat hij niks mankeert moet je maar zien dat je hem bij een arts krijgt.
Nee, zij praat niet met mij. Laatst lag mn pa al 2 dagen in het ziekenhuis terwijl ze ons als familie niet had ingelicht
Heb iig een mail gestuurd naar auderenmishandeling! Thanks voor de tip!
Is er ooit iets voorgevallen waardoor ze zo doet?
Fortis et liber
Nee, niet echt. Ik heb mn pa toen voor de keus gesteld wie hij nu zn zaken wilde laten regelen, hij koos voor haar. Heb haar toen alleen laten weten dat ik haar dan ook volledig vernatwoordelijk stel. Niet met ruzie, schreeuwend ofzo, maar wel op ' ferme toon' . Verder zal mn pa haar weleens vertellen dat ik nogal kritisch ben op haar handelingen mss.
En kun je niet meer haar praten dat je wil dat de bankpasjes bij je vader thuis liggen en dat alle sop papier wordt vastgelegd?

Dat zou ze je niet mogen weigeren.
Stressed is just desserts spelled backwards
Lastig hoor. Sterkte ermee. Ik hoop dat jullie dit op een goede manier kunnen oplossen.
Fortis et liber
quote:leentjedb schreef op 01 januari 2012 @ 19:51:

[...]

Bedoel je vasculaire dementie? Zou kunnen. Maar daarvoor moet haar vader wel eerst onderzocht worden. En zolang hij zelf vindt dat hij niks mankeert moet je maar zien dat je hem bij een arts krijgt.

Ja, dat bedoel ik inderdaad!

Dat heeft mijn vader. Het gaat bij hem heel langzaam. Hij heeft het heel lang verborgen kunnen houden en wilde ook nooit naar de huisarts voor een onderzoek. Uiteindelijk heeft hij dat toch gehad, in het ziekenhuis konden ze zien dat hij tia's heeft gehad en dat zijn hersenen gekrompen waren.

Ik zit mijn hersenen nu te pijnigen hoe we hem destijds bij de huisarts gekregen hebben, het is alweer jaren geleden en er is sindsdien alweer zoveel gebeurd. Ik geloof dat we uiteindelijk achter zijn rug om met de huisarts zijn gaan praten. Maar hoe we hem toen na verloop van tijd tóch zelf naar de huisarts hebben gekregen weet ik eigenlijk niet meer, ik zal het binnenkort mijn broer eens vragen.

Maar als ik het me goed herinner had de huisarts zelf ook tips hoe we dat voor elkaar konden krijgen. De huisarts van mijn vader heeft in elk geval altijd alle begrip getoond voor onze situatie en zorgen, en goed geholpen passende hulp te krijgen.
quote:Maleficent schreef op 01 januari 2012 @ 20:02:

En kun je niet meer haar praten dat je wil dat de bankpasjes bij je vader thuis liggen en dat alle sop papier wordt vastgelegd?

Dat zou ze je niet mogen weigeren.Volgens fatsoensnormen niet. Maar als ze het toch doet, wat dan? Wat als zij en vader zeggen dat ze het helemaal geen probleem vinden dat die spullen bij haar liggen? Daar doe je niks tegen, helaas.
Sterkte in elk geval, Danayla. Ik hoop dat je een goed antwoord krijgt van Auderenmishandeling.

Verder eens met Maleficent, ik vind het echt raar dat zij zijn financiën bij haar thuis heeft liggen.
Laatst is in het ziekenhuis nog vastgesteld dat zijn korte termijn gehuegen slecht is. Hij kan ook moeilijk een verhaal terug halen en verwoorden. Zo neemt hij die hulp altijd mee naar gesprekken met artsen. Omdat zij ons niets verteld en mn pa niks kan onthouden, weten wij dus nog steeds niet precies wat hij nu mankeert . Heb wel een keer een arts gebeld, maar voelde me gewoonweg een schooier. Moeilijk gedoe allemaal, ze moesten eerst toestemming vragen aan vader, want niemand van de familie had ze opgegeven als contactpersoon, alleen zichzelf .

Ook toen hij in het ziekenhuis lag... Wij allemaal in paniek, pa is spoorloos terwijl hij zelf de deur niet meer uit kan. Ineens dacht ik ' Hij zal toch niet in het ziekenhuis liggen?!?!?!' gebeld, en ja, hoor.

Ze stookt ( hoor ik ook van anderen) tegen de familie en schrijft zelfs lelijke dingen over oa mij in het zorgdossier ( zelf gelezen. Ik zou geen eten voor mn pa hebben gekookt, terwijl ik dat zou doen. Ja, schreef ze s ochtends op. Nou, om half 5 stond ik daar met eten, hoor!)

Ze wil hem zoveel mogelijk isoleren van zn familie, dat is wel duidelijk. Des temeer macht heeft ze....
ik vind het echt raar dat zij zijn financiën bij haar thuis heeft liggen.

Jaaaa, idioot gewoon! Vind ik en de hele familie ook. Maarjaaa, des te minder kunnen wij ' bewijzen' . En zolang pa haar heen laat doen, kan je er niks tegen in brengen.
Wat erg! Het zal misschien wettelijk allemaal mogen, maar ik vind het ronduit schandalig dat iemand van buiten de familie (zonder overleg met de familie) contactpersoon kan worden. Ik hoop dat je er uitkomt met Audermishandeling; anders lijkt het me inderdaad raadzaam om juridische hulp te zoeken. Het kan (in elk geval moreel gezien) toch haast niet zo zijn dat de familie wel verantwoordelijk wordt als je vader wegvalt, maar zolang hij nog leeft volledig buitenspel wordt gezet? Heel erg, dit.
TO, wat jij schrijft is echt typisch voor dit soort oplichters. Isoleren en dan kaalplukken.

Kunnen jullie als familie niet een keer allemaal samenkomen bij jouw vader thuis en hem dan samen proberen te overtuigen dat die hulp niet deugt? Nu ben jij iedere keer de gebeten hond. Heb je broers/zussen? Of gaat hij daar ook niet van onder de indruk zijn?
quote:leentjedb schreef op 01 januari 2012 @ 20:11:

[...]

Volgens fatsoensnormen niet. Maar als ze het toch doet, wat dan? Wat als zij en vader zeggen dat ze het helemaal geen probleem vinden dat die spullen bij haar liggen? Daar doe je niks tegen, helaas.

Jawel hoor, daar kun je van alles tegen doen.

Het verhaal van TO rammelt aan alle kanten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven