Geld & Recht alle pijlers

geld sparen? waarom?

24-12-2011 01:00 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe jullie geld sparen. Het liefst de mensen die nog geen vaste baan hebben maar studiefi krijgen en een bijbaan hebben. Het is zo dat ik een paar maanden meer geld over had op het eind van de maand. Ik kon twee dingen doen. 1. Nutteloos uitgeven aan kleren enz. 2. Op mijn spaarrekening zetten. Soms denk ik, waarom zou ik nu al gaan sparen? Ik krijg later wel een baan en dan kan ik sparen, nu moet ik nog genieten van het leven en kunnen kopen wat ik wil. En als je nu spaart en veel geld op je spaarrekening hebt. Misschien win je de lotto en hoefde je niet te sparen, en denk je later van oh wat jammer dat ik toen geen andere dingen voor dat geld heb gedaan. Of het ergste als je iets overkomt, dan heb je toch niks meer aan je geld. Hoe denken jullie er over? Of is het nodig om altijd iets extra's te hebben als je in nood zit? Ik denk het eigenlijk wel maar ik denk positief, dat ik toch wel genoeg geld heb later terwijl mijn ouders het nooit echt goed hadden. Ik spaar nu wel soms, maar wel met een gedachte.. Waarvoor?
quote:12bloem34 schreef op 30 december 2011 @ 19:02:

[...]

Wel op de bank, niet thuis

En dan bij verschillende banken een rekening. Stel er gaat er eentje failliet, dan heb ik toch geld bij de andere bank waar ik wel meteen bij kan. En als alles failliet gaat, dan is er een veel groter probleem!

)

En dat is dus wat in de (nabije) toekomst gaat gebeuren. De VS die hun schuldenplafond steeds maar weer verhogen. Het Europese Noodfonds dat steeds hoger wordt, maar een bodemloze put blijkt. Volgens meerdere economen wordt 2012 wat dat betreft het uur van de waarheid en verbleekt 1929.
quote:christiane__04 schreef op 30 december 2011 @ 19:23:

[...]

En dat is dus wat in de (nabije) toekomst gaat gebeuren. De VS die hun schuldenplafond steeds maar weer verhogen. Het Europese Noodfonds dat steeds hoger wordt, maar een bodemloze put blijkt. Volgens meerdere economen wordt 2012 wat dat betreft het uur van de waarheid en verbleekt 1929.Ja, en die economen hebben altijd gelijk gehad, vooral de afgelopen jaren...
En juist dat doemdenken is een strop voor de economie, wat nu als er een hoop mensen hun geld maar van de bank halen en weer onder hun matras verstoppen? Dan hebben we juist een probleem.

Ik heb alles op de bank staan met uitzondering van AH zegelboekjes (maarja dat is in het niets bij de rest)
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:kaasfondue schreef op 30 december 2011 @ 19:19:

[...]

Als het al maatregel waardig gedrag is dan is het in "mijn" gemeente een maatregel van ¤ 100,00 dus ik zou zeggen aflossen!! Vraag naar de verordening van je gemeente en ga rekenen.

Weet je dat zeker? Lijkt me namelijk erg weinig als het - om het voorbeeld aan te houden - om een bedrag van ¤ 10.000,00 gaat. Sommige gemeenten zullen 100% over 1 of 2 maanden geven, en andere 5 á 10% per maand over mogelijk wel 3 jaar. En bij een volgende gedraging binnen een jaar (termijn verschilt ook per gemeente) ben je ook nog recidivist. Daarnaast zijn het doorgaans percentages, en geen bedragen.

Overigens goede tip wat betreft de verordening. Een beetje gemeente heeft die ook op de website staan.
quote:_Branwen_ schreef op 30 december 2011 @ 20:29:

[...]

Weet je dat zeker?

Overigens goede tip wat betreft de verordening. Een beetje gemeente heeft die ook op de website staan.Voor de verordeningen kan je speuren op www.overheid.nl onder regelingen van gemeenten, provincies en waterschappen.

Het is ook maar de vraag of een gemeente de aflossing van een schuld gaat afstemmen. Als iemand het niet doet en hij vraagt vervolgens om schuldhulpverlening dan kost dit de gemeente ook nog behoorlijk wat geld. Ik zou zeggen aflossen.
Zie QR
quote:kaasfondue schreef op 30 december 2011 @ 22:33:

Het is ook maar de vraag of een gemeente de aflossing van een schuld gaat afstemmen. Als iemand het niet doet en hij vraagt vervolgens om schuldhulpverlening dan kost dit de gemeente ook nog behoorlijk wat geld. Ik zou zeggen aflossen.

Iemand die WWB ontvangt heeft - wat betreft DUO - geen aflossingscapaciteit en hoeft niets af te lossen. Schuldhulpverlening is dus - wat betreft een DUO schuld - überhaupt niet aan de orde. In het geval dat iemand jaren in de bijstand zit wordt de schuld na 15 jaar zelfs kwijtgescholden. Het feit dat er geen (directe) terugbetalingsverplichting aan zit is de reden dat de WWB het niet als een schuld ziet.

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BM4124

Punt 4.5.

Overigens kan de gemeente ook besluiten om - i.p.v. een maatregel op te leggen - de bijstand in de vorm van een lening te verstrekken ter hoogte van het benadelingsbedrag.

Dus ik zou idd maar eerst even goed de verordening van je gemeente doorspitten.
quote:lammy schreef op 30 december 2011 @ 19:00:

Sparen jullie allemaal op de bank of zijn er ook thuisspaarders bij, in oude sok of bijvoorbeeld in kluisje.Ik spaar op de bank, maar we hebben hier ook nog een spaarpotje staan waar we alle 1,2 en 5 centjes in gooien. Wanneer de spaarpot dan vol is kijken we hoeveel er in zit en beslissen we dan of we er iets leuks van gaan doen of dat het naar de spaarrekening gaat. Het is wel een vrij grote spaarpot, dus er zit meestal toch nog wel een aardig bedrag in.
Ik zou´ t trouwens van den zotte vinden als mensen een bijstandsuitkering krijgen terwijl ze zo veel spaargeld op hun rekening hebben staan!!!!!
Ik spaar automatisch 250 euro aan hetBEGIN van elke maand,zou ik kijken wat óverblijft',dan is dat dus meestal 0.

Moet eerlijk toegeven dat ik bijna elke maand wel iets terugboek naar mijn lopende rekening voor onvoorziene uitgaven,zoals reparaties/vervanging/aanschaf van dingen in huis.
quote:strijdbaar schreef op 02 januari 2012 @ 18:02:

Ik zou´ t trouwens van den zotte vinden als mensen een bijstandsuitkering krijgen terwijl ze zo veel spaargeld op hun rekening hebben staan!!!!!Ik zou het van den zotte vinden wanneer mensen een lange tijd een uitkering krijgen en daarna nog eens bijstand krijgen! Terwijl ze de tijd dat ze gewerkt hebben niks gespaard hebben?
quote:strijdbaar schreef op 02 januari 2012 @ 18:02:

Ik zou´ t trouwens van den zotte vinden als mensen een bijstandsuitkering krijgen terwijl ze zo veel spaargeld op hun rekening hebben staan!!!!!Dat hoeft toch niet, gewoon in den oude sok met die bankbiljetten.
Jeetje wat veel reacties. Zijn er ook mensen die sparen via een buitenlandse bank, zoals een Turkse Bank?
quote:euro1984 schreef op 03 januari 2012 @ 16:19:

Jeetje wat veel reacties. Zijn er ook mensen die sparen via een buitenlandse bank, zoals een Turkse Bank?

Heb ik wel gedaan.

Hoezo?
automatisch sparen is inderdaad verreweg het slimste, doe dit dan direct nadat je je loon hebt ontvangen, zo heb je niet het gevoel dat je met dit geld mag 'spelen' !
quote:Nikkie79 schreef op 03 januari 2012 @ 17:09:

[...]

Heb ik wel gedaan.

Hoezo?Op http://www.bankeninnederland.net/turkse ... -nederland Lees ik dat sparen bij Turkse banken veilig is en dat geloof ik ook wel. Wat ik via via hoor is dat de spaarrentes hoog zijn bij Turkse banken maar vooral in Turkije. Is het ook mogelijk om bij een Turkse bank in Nederland een Turkse rekening in Turkije te openen? Of zijn de rentes in NL bij Turkse banken ook hoog, of is het allemaal een beetje een illusie?
Een Turkse rekening bij een Turkse bank in Turkije valt niet onder het Nederlandse garantiestelsel, dus dan loop je wel risico dat je je geld kwijtraakt.
quote:euro1984 schreef op 03 januari 2012 @ 16:19:

Jeetje wat veel reacties. Zijn er ook mensen die sparen via een buitenlandse bank, zoals een Turkse Bank?Door Icesave bijna 16.000,- kwijt geweest. Gelukkig teruggekregen, maar dat risico neem ik dus nooit weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven