Van 8 naar 7 voedingen

04-01-2012 16:48 54 berichten
Ik ben even op zoek naar ervaringsdeskundigen. Wanneer ging jullie baby van 8 naar 7 voedingen?

Mijn zoontje is nu 2,5 week oud en geboren met 34,5 week. Omdat hij het zo goed deed kregen we hem op de 6e dag al mee naar huis. Voor mijn gevoel te vroeg (omdat prematuren meestal met 37 weken naar huis worden gestuurd en die van mij met iets meer dan 35 weken)), maar hé het ziekenhuis kan dit misschien beter inschatten dan ik. Ik heb hem nu dus 1,5 week thuis en het gaat afgezien van zijn krampjes en het niet goed kunnen opboeren erg goed.

Nu zit ik in dubio. In eerste instantie gaf het ziekenhuis als voedingsschema 8x 50 ml aan tot zijn volgende controle (over 2 weken). Zelf bemerkte ik dat hij honger heeft en heb op eigen initiatief hem 8x 60 ml gegeven. Dit gaat erg goed, zo goed zelf dat ik af en toe hem 70 ml heb gegeven; dit gaat op tot de laatste drup. Voor de rest heeft hij goede poep- en plasluiers en bij het laatste officiële weegmoment is hij uitstekend aangekomen.

Nu belde het ziekenhuis gister dat ik van 8 naar 7 voedingen over moet gaan. Gisteren mislukte dit jammerlijk en vandaag ben ik weer bezig met een goede poging. Zijn voedingen moest ik verhogen naar 7x 70 ml en tot nu toe geen rare dingen meegemaakt met hem. Vooralsnog spuugt hij niet op, enkel die verdraaide krampjes en dat hij niet goed kan opboeren.

En nu twijfel ik. Hij is pas 2,5 week oud, zou nu officieel nog niet eens geboren moeten zijn, net thuis en moet nu al naar 7 voedingen. Ik heb het idee dat het allemaal te snel gaat. Hij moet al zoveel kunnen ineens... Wie kan mij inzicht geven hoe het met jouw kind verging? Misschien stel ik mij aan, maar misschien ook niet? Daarbij vraag ik mij af of een kind ook te veel aan voeding kan krijgen? Volgens berekeningen zou hij op 420 ml per dag moeten zitten en hij zit nu op 490 ml. Hij krijgt overigens alleen maar afgekolfde moedermelk, daar geldt geloof ik geen limiet voor, maar dat vind ik raar want zijn maagje is dan toch niet groter dan dat van een kind dat flesvoeding krijgt??? Overigens heb ik morgen een afspraak op de kinderpoli en zal mijn vragen ook bij hen neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi pompidoe,

Ik vind het maar een vreemd advies van het ziekenhuis. Is het een advies van de kinderarts of van een verpleegkunidige? Mijn ervaring is dat persoonlijke meningen nogal een rol spelen en dat niet iedereen ook echt kennis van zaken heeft. Heb zelf ook een prematuurtje en heb vanaf dat hij thuis is mijn gevoel gevolgd. Mijn kindje dronk de eerste maanden thuis om de 2,5/3 uur zo'n 45 minuten per keer. Volgens het ziekenhuis was dat veel te lang, maar ik heb hem gewoon laten drinken wanneer hij honger had en na een maand of drie ging hij opeens veel sneller drinken (en groeien). Een kind weet, denk ik, zelf wel wat het nodig heeft... Elk kind is ook anders. Hoe kan iemand dat nou via de telefoon beoordelen?
Zo lactatiedeskundige is vanochtend geweest. Het was fijn om alle vragen aan haar te kunnen stellen en omdat alles in huis is (goede hapbeweging, melkproductie in orde en goede borsten), kunnen we relatief snel over naar semi-volledige borstvoeding! Het advies is om de komende paar dagen om de voeding aan te leggen en dan geen fles. Dan over naar bijna elke voeding via de borst. We houden 1 flesje afgekolfde melk per dag erin zodat zoon niet afleert daaruit te drinken (voor als ik ga werken en kind naar opvang gaat).

Nog even gevraagd over die 7 voedingen. Bij voeden op verzoek is dat, zoals bekend, niet meer van toepassing. Zij gaf aan dat het bij de ziekenhuizen waar zij heeft gewerkt en in de algemeenheid van ziekenhuizen het streven is om de nachtvoeding zo snel mogelijk te laten skippen vanwege de nachtrust. Het obesitasverhaal heeft ze snel weerlegt met feiten over borstgevoedde kinderen zoals eerder door anderen in dit topic genoemd zijn. Verder heeft ze nog wat wetenswaardigheden genoemd over borstvoeding en de groeicurve en waar ik bij het consultatiebureau op voorbereid kan zijn (borstgevoedde kinderen komen de eerste 2 maanden meer aan dan flesgevoedde en de daaropvolgende maanden komen ze juist minder aan). Oftewel als het consultatiebureau straks aangeeft dat mijn kind te dik wordt of misschien te weinig aankomt, dat ik weet waar dat aan ligt.

Het stomme was, dat het geen hogere wiskunde was. Toen ze alles uitlegde, had ik zoiets van "oh, maar dat klinkt logisch" en voelde mij een beetje onhandig omdat bleek dat ik alles in huis heb om over te kunnen stappen van afkolven naar live borstvoeden. Maar goed de onzekerheid is getackeld en daar ging het om en zoon heeft vandaag 2 voedingen live melk gehad!

@Kaetje, ik hoop dat jij net zo'n prettige ervaring hebt met de lactatiedeskundige!
Klinkt helemaal super! En niet stom hoor, je weet toch ook helemaal niks als je net begint. Dat is echt niet gek, en dan krijg je ook nog eens wisselde adviezen waar je zelf niet helemaal achter staat, dat maakt het allemaal een beetje verwarrend. Ik hoop dat hij snel volledig aan de borst is maar als ik het zo lees gaat dat gewoon lukken! Super voor jullie!
quote:Mayala schreef op 06 januari 2012 @ 20:13:

[...]

Zo'n aanpak is bij niemand nodig bij dochter van zusje wel , maar goed dat is geheel offtopic hier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven