Kind problemen op school

10-01-2012 09:59 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin van dit schooljaar gaat mijn kind voor het eerst naar school. Hij was bijna 4 jaar en al een paar maanden niet naar het kdv geweest. De eerste dagen waren 'wendagen' en hij dus halve dagen naar school. Zijn juf, achteraf dan zei ze dat dan, gaf aan dat ze al vanaf de 2e dag kon zien dat er iets 'mis'met hem is. .

Hij mocht toch proberen om hele dagen naar school te gaan of eigenlijk moest hij 1 dag in de week wel een hele dag naar school, want hij moest naar de overblijf en de BSO omdat ik zelf naar school moest. Maar hij is maar 2 weken op de dinsdag een hele dag gebleven, want volgens zijn juf kon hij dat echt niet aan en kreeg hij te veel prikkels binnen, waardoor zijn gedrag soms escaleerde, van huilbuien, met boeken gooien tot wegrennen. We hebben toen afgesproken dat hij voorlopig dan halve dagen naar school zou gaan en wat later zou beginnen, dus niet om half negen, maar kwart over negen en zo zouden we de dagen steeds meer opbouwen.

Tot op de dag van vandaag gaat hij nog steeds een halve dag naar school en begint hij nog steeds niet om half negen, want hij heeft het volgens haar zeggen nog steeds moeilijk. Er zijn nooit goede afspraken gemaakt hierover en nu wil ik dus wel dat alles zwart op wit komt te staan. Moet ook erbij zeggen dat er een paar keer een pedagoog bij ons thuis geweest en die heeft hem geobserveerd, buiten ze overenthousiasme, ziet ze niets bijzonders aan hem. Hij weet veel, kan tellen, kent de kleuren en zelfs al letters. Dus speciaal basisonderwijs, dacht ik eerst wel aan, zou niet geschikt voor hem zijn. Emotioneel loopt hij misschien nog achter, hij kan zich af en toe als een peuterpuber gedragen. Maarja hij is ook nog maar een kleuter van 4 jaar denk ik soms.

Op advies van de pedagoog hebben we dus morgen een gesprek met zijn juf en de intern begeleider van school. De pedagoog gaat mee, mijn vriend kan ivm zijn werk helaas niet mee. Ik wil graag zo goed mogelijk voorbereid het gesprek in gaan, dus hebben jullie adviezen of tips voor me.

Oja, ik ben na m'n zwangerschapsverlof werkloos geworden. Contracten werden helaas niet verlengd. Ik wil wel heel graag weer aan het werk, maar zoals deze situatie nu is, lijkt dat wel onmogelijk. Ik heb helaas niemand in de omgeving om mijn kind op te vangen, dus zijn we wel afhankelijk van de BSO.

Kan ik dit ook in het gesprek aankaarten?

Excuses voor het lange verhaal, maar alles kwijt van belang zou kunnen zijn.

Alvast bedankt.
quote:pimkie schreef op 10 januari 2012 @ 11:04:

Met zijn juf besproken wat ik het beste tegen hem kon zeggen, wanneer hij weer naar de BSO mag, omdat hij het zo vaak vroeg. Geeft ze aan, nou zeg maar als de kerstboom er is.Nou ja! Dan moet ze ook wel 100% zeker weten dat dat zo is. Daar mag je best iets van zeggen.

Waarom kan je je kind niet gewoon naar de BSO brengen als hij dat zo leuk vindt?
Hebben de leidsters op het kdv ooit aangegeven dat ze iets bijzonders zagen?

Als hij graag naar de Bso wil en het daar ook gied gaat, is dan opbouwen waarbij hij juist s middags naar school gaat, en aansluitend naar de bso, een optie?

De school heeft kennelijk wel aangeraden een pedagoog in te schakelen. Betekent dat dat er wel eerder gesprekken geweest zijn?
@kabouter, ja dat klopt ook wel. Ik denk af en toe dat ik haar gewoon bij de haren had moeten trekken, bij wijze van spreken dan he, om met een plan op tafel te komen. Het was voor mij dan ook nieuw. Misschien moest hij echt nog wennen en zou het tegen die tijd beter gaan.

Om naar de BSO te mogen moet hij dus wel een hele dag naar school gaan. Ik kan hem niet om 12 uur ophalen en dan om 3 uur naar de BSO brengen. Het zou misschien kunnen, maar ik denk niet dat het zo een goed idee is. Ook krijg je nu natuurlijk geen toeslag meer voor de BSO als je niet werkt, dus dan zouden de kosten de pan uitrijzen.
Ik zou een andere school opzoeken.

Ik was zwakzinnig en motorisch gestoord volgens de kleuterschool juffrouw.

Op een andere school ging het prima, heb VWO en de universiteit afgerond. Motorisch is er ook weinig mis met me.

Als de pedagoog zegt dat er niks mis is met je zoon, zou ik daar meer waarde aan hechten dan aan de mening van de docent.

Juist kinderen die 'anders' zijn komen ergens.

Dacht je dat Einstein, Herman Brood of Richard Branson niet 'anders' waren op de kleuterschool?

Dat alles wat maar enigzins afwijkt van de norm meteen niet goed is, irriteert me mateloos.
Wat is het eigenlijk voor een basisschool? Staat de school open voor verschillen? Welk onderwijs zou goed bij jouw kind passen? Jenaplan, Montessori, Freinet?
Zoon van een vriendin van me moest naar speciaal onderwijs, want hij kleurde niet netjes tussen de lijntjes en maakte een hoofd bijvoorbeeld blauw en de handen groen.

Dat was raar, dus kind niet normaal.

Dat hij op z'n handen kon lopen en ingewikkelde sommen uit z'n hoofd kon uitrekenen was blijkbaar niet van belang.
Meteen een andere school opzoeken lijkt me niet de juiste oplossing. Dat het niet zo soepel met een juf loopt, dat kan op elke school gebeuren. Gelukkig komt de IBer bij het gesprek morgen, die is er juist voor concrete (handelings-)plannen op te stellen.

Overigens; het gaat er niet om OF en WELK etiket je kind al dan niet heeft. Het gaat erom dat je kind zich volgens de juf niet veilig voelt en dat is de basis voor al het leren. Of dit aan je kind of aan de onbekwaamheid van de juf ligt, is een tweede. Ga uit van een positief gesprek morgen, maar sta wel op verslaglegging!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:StabiloBoss schreef op 10 januari 2012 @ 11:20:

Zoon van een vriendin van me moest naar speciaal onderwijs, want hij kleurde niet netjes tussen de lijntjes en maakte een hoofd bijvoorbeeld blauw en de handen groen.

Hoe kan je daar nu voor naar het speciaal onderwijs gestuurd worden? 20 jaar geleden misschien?
*
gamuza wijzigde dit bericht op 10-01-2012 11:25
Reden: mezelf gequote, niet de bedoeling
% gewijzigd
@miffy. Op de kdv ging het goed trouwens, ten minste hij had daar ook weleens perioden dat hij zich vervelend gedroeg, maar dat werd bij niet aangekaart als problematisch. Misschien dat hij daar ook meer aandacht kreeg, op de kdv zaten er nl 3 leidsters en er was altijd 1 die wat met hem ging doen. Dat speelt ook een rol denk ik. De juf is nu alleen en op het kdv waren ze met zn drieen. Hij was wel de oudste daar, verticale groep, de rest van de kinderen waren onder de 3.

Iemand vroeg trouwens waarom hij niet meer naar het kdv ging de laatste maanden. Ik ging met zwangerschapsverlof en tegen de tijd dat ik weer zou gaan werken, begon hij al met school. Dus ik heb het eerst afgebouwd van vier naar twee dagen kdv en de laatste 2 maanden voordat hij naar school moest, is hij thuisgebleven. Vond ik ook wel fijn voor hem, nog mama en papa alleen voor zichzelf.
quote:blogbabe schreef op 10 januari 2012 @ 11:24:

[...]

Hoe kan je daar nu voor naar het speciaal onderwijs gestuurd worden? 20 jaar geleden misschien?

Hij is ook niet gegaan. De docente wilde het graag.

Na testen bleek het grote onzin.

Ik bedoel meer, dat docenten op de basisschool soms nogal kunnen oordelen. En dat je daar niet meteen in mee hoeft te gaan.
quote:Gamuza schreef op 10 januari 2012 @ 11:22:

Ga uit van een positief gesprek morgen, maar sta wel op verslaglegging!Precies! Ik schreef al eerder: het kan ook heel erg meevallen! Dat de pedagoog niks bijzonders zag is natuurlijk een heel goed teken. Met wat kleine tips of aanpassingen komen jullie misschien al een heel eind.
Vind ik trouwens wel een goed idee van jou Miffy. Over de middagen naar school en aansluitend de BSO. Ga ik zeker over nadenken vandaag en bespreken met m'n vriend.
Ook wordt het onderwijs gefeminiseerd.

Vrouwelijke eigenschappen zoals lekker rustig aan een tafeltje zitten knutselen of tekenen worden als zeer positief en de norm gezien.

Mannelijke eigenschappen, zoals zo nu en dan lekker gillen rondrennen, stoeien en met spullen gooien worden niet gewaardeerd en als zeer ongewenst gezien. Maar jongens, zeker jongens van 4, moeten gillen, rennen, stoeien, een blokkentoren omschoppen. Dat hoort, dat is normaal.
Er was op het kdv permanent een leidster met hem bezig? Dat is wel ongebruikelijk, en als hij echt zoveel individuele aandacht nodig heeft, kan ik me voorstellen dat hij het op school moeilijk heeft.
Ik ben ook heel benieuwd hoe hij zich op de BSO gedraagd. Hier zal hij ook veel prikkels krijgen, veel kinderen, vaak ook nog grotere kinderen erbij...intensief hoor voor die kleintjes! Vertoond hij het gedrag dat juf beschreef hier ook?

Ik als beginnend leerkracht kijk heel veel naar mijn eigen handelen en het effect dat dit heeft op kinderen. Ik las dat je als je iets aan haar wil vertellen ze door je heen ratelt en het nogal een drukke tante is? Kan het zijn dat je zoon daar moeite mee heeft? Of dat de rest van de groep hier drukker van word en het overweldigend is voor zoontje. (Ik zeg niet dat t gelijk aan juf ligt hoor, maar dat zinnetje viel me gewoon op)

Ik hoop dat het gesprek met IB'er morgen meer duidelijkheid geeft en anders is naar de directeur stappen (of de directeur een mail sturen) helemaal niet gek hoor! Jij hebt meerdere keren aangegeven met juf te willen praten. Leuk dat ze het zo druk heeft maar dit soort dingen horen echt bovenaan haar prioriteitenlijstje te staan!
at Kabouter. Zonder dat forum waar ik naar verwijs was het verschrikkelijk slecht gegaan met mijn zoon, die volgens de IB en de zeer ervaren juffen van alles mankeerde en socio-emo lichtjaren zou achterlopen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
@ stabiloboss, ja dat zegt m'n vriend ook. Hij vind ook dat kinderen zich af en toe moeten kunnen uitleven.

De reden dat hij 's morgens later begon, is omdat hij dan na het kringgesprek binnen zou komen. Hij kon/kan niet een heel half uur, soms zelfs drie kwartier (zo lang duurt het kringgesprek), stilzitten zegt zijn juf. Moet eerlijk zeggen dat ik drie kwartier best lang vind voor de kleuters in een kringetje, maar misschien zijn de daar meningen over verdeeld.

Is trouwens 'het' kdv
Trouwens, mocht je aan het nog komende gesprek een slecht gevoel overhouden, dan kan je toch opnieuw met de betrokkenen in gesprek? Of evt. alleen met de ib-er, zodat je jouw zorgen ook duidelijk op tafel krijgt. Je moet je wel gehoord voelen en het met het plan van aanpak eens zijn.
quote:pimkie schreef op 10 januari 2012 @ 11:35:

De reden dat hij 's morgens later begon, is omdat hij dan na het kringgesprek binnen zou komen. Hij kon/kan niet een heel half uur, soms zelfs drie kwartier (zo lang duurt het kringgesprek), stilzitten zegt zijn juf. Moet eerlijk zeggen dat ik drie kwartier best lang vind voor de kleuters in een kringetje, maar misschien zijn de daar meningen over verdeeld. Ik zou hem niet meer later laten komen, maar hem in ieder geval de ochtenden (of middagen) laten meedraaien. Laten ze hem maar observeren in situaties waarin hij waarschijnlijk bijzonder/apart gedrag laat zien, dan kan school er het beste op anticiperen.
Ik vind het heel vreemd dat er hier al gesproken wordt over speciaal onderwijs en diagnoses. Op het kdv was er geen probleem en thuis is er geen probleem. Misschien is er helemaal niets mis met het joch, maar is juf het probleem?

Een kind wat een uitzonderingspositie in de groep toebedeeld krijgt door juf (ochtendritueel missen door later komen, niet meedoen aan middagprogramma), zal zich er ook zeker naar gedragen.

Hoe lang zit hij op school? Is hij in JOUW ogen 'anders'? Hebben de leidsters van het kinderdagverblijf ooit opmerkingen gemaakt over 'anders zijn'?

Onze oudste (nu 14) had ook zo'n start bij de kleuters. Het bleek toen voornamelijk aan de juf te liggen.
...
Hallo zeg: een kringgesprek van 3 kwartier? Of zelfs al een half uur? Dat kan je ook niet verwachten van (jonge) kleuters hoor! En wat maakt het uit dat hij dan na 5 minuten kring even de bouwhoek in gaat, of aan tafel een puzzeltje maakt?
Nee, niet permanent natuurlijk, want hij kan heel goed zelfstandig iets doen. Maar waar ik op doelde, is dat er dan altijd iemand is om een kind indiviudeel aandacht te geven als dat nodig is, maar op school is dat niet altijd even gemakkelijk voor de juf om elke kind altijd evenveel aandacht te geven. Daarom doen ze ook steeds meer een beroep op ouders, wat ik heel goed vind trouwens.
Overigens heb ik ook jaren op kinderdagverblijven gewerkt en die zijn er niet al te happig op om gedrag als afwijkend te benoemen naar ouders. Vaak gaat het om fases. En omdat de kinderen nog zo heel jong zijn en zich in een razend tempo ontwikkelen kan je hier gewoon heel weinig over zeggen.
@saszzje, ja dat klopt, ze komt op mij wel over als een drukke tante hahaha. Niks mis mee hoor, want verder is ze heel aardig. Het kan heel goed zijn dat hij de drukte teveel vind. Maar ik heb nooit een duidelijk gesprek met de juf gehad om na te gaan wat er aan zijn gedrag vooraf ging. Bij elk gesprek had ze alleen over te veel prikkels.

Op het BSO is hij natuurlijk maar twee dagen geweest en dat is denk ik onvoldoende om daar echt iets over te zeggen. Ze hebben wel aangegeven dat hij zich rustig gedroeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven