Feestdagen en moeder

02-12-2011 11:59 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
quote:wynette schreef op 22 december 2011 @ 13:08:

Maar eigenlijk is dat een zijspoor want de vraag van TO is wat ze over 2 dagen, als het kerst is, aanmoet.

En dan zeg ik dus, kennelijk als enige hier: ga wel.

Begin het nieuwe jaar niet met spanningen maar met goede wil.

Ze heeft al hulp gezocht en moeder ook.

Toch blijven de spanningen terugkomen.

Mijn suggestie is dus om het eens over een heel andere boeg te gooien en te kijken wat dat oplevert.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit en mensen kunnen veranderen, ook TO en haar moeder.

Na het lezen van het topic van begin 2009 denk je dan echt dat met dit advies ineens alles zal veranderen?

Anjertje probeert het juist altijd op die zachtaardige manier en met goede wil maar het is duidelijk dat dit juist níet heeft gewerkt en nooit zal werken. Ik denk ook dat ze het over een andere boeg moet gooien maar dan een waarmee ze haar moeder duidelijk de grens van het voor haar toelaatbare gaat aangeven.
.
anoniem_142478 wijzigde dit bericht op 14-01-2012 22:02
Reden: laat maar
% gewijzigd
quote:wynette schreef op 22 december 2011 @ 14:00:

Dat is ook wat ik bedoel., Tia

Haar moeder is kennelijk zo onzeker dat ze denkt dat TO dan eigenlijk ook niet wil komen als haar vriend niet komt.

Je kan niet je hele leven met je moeder bezig blijven.

Op een gegeven moment moet je door met je leven.

Je kan dat doen door te breken maar het is uiteindelijk geen echte oplossing.

Je zal ermee in het reine moeten komen.

Accepteren en door.

Als volwassene ben je niet meer van je moeder afhankelijk maar je blijft er wel mee verbonden.

En daar moet ieder zijn weg in vinden.

Op een positieve manier.

Daarnaast is het zo dat we maar een kant van het verhaal horen.

Op moeder komen de dingen waarschijnlijk anders over.

Als je dat gaat inzien ipv alles vooral vanuit je eigen behoeftes en standpunten is de eerste stap naar een betere relatie er al.

Natuurlijk zal moeder onzeker zijn en heeft moeder een psychisch probleem maar dat is niet het probleem van Anjertje. Anjertje kan het probleem van haar moeder niet oplossen.

Anjertje moet haar eigen problemen aanpakken en dat zij óók een probleem heeft, staat voor mij wel vast na het lezen van haar topic uit 2009 en verder.

En het klopt inderdaad dat Anjertje veel te veel met haar moeder bezig is en dat ze verder moet met háár leven. Anjertje zal moeten accepteren dat haar moeder is zoals ze is en niet zal veranderen. Ze zal nooit de moeder worden die Anjertje (onbewust) graag zou willen hebben. En zowel moeder als dochter zullen hun eigen weg daarin moeten vinden maar dat is werk voor professionals. De vraag is aan de orde of Anjertje en'/of haar moeder daartoe echt bereid zijn want na het lezen van de topic uit 2009 vraag ik me dat af. Er moet wel een wil zijn om dingen te gaan veranderen van twéé kanten. En als het van één kant komt, dan moet het maar van één kant beginnen want ergens zal één van de twee deze vicieuze cirkel moeten doorbreken.

Van één ding ben ik 100% zeker namelijk dat het voor Kerst niet meer gaat lukken. Wat voor advies je ook geeft!
Kijk marianko, er zijn in dat topic een aantal voorbeelden genoemd waarvan ik denk: je hoort het van een kant.

Of waarvan ik denk: de vriend is gewoon lullig bezig zoals de klikobak niet aan de weg willen zetten.

Ook een aantal bizarre voorbeelden.

TO communiceerd niet duidelijk met haar moeder.

Zoals met die TV.

Zeg dan gewoon: ma, we gaan dan en dan een nieuwe TV uitzoeken.

Ze laat dingen op zijn beloop en reageert op wat er gebeurt ipv zelf iets ter hand te nemen en te regelen.

TO geeft aan ondanks alles wel de positieve kwaliteiten van haar moeder te zien.

En marianko, ik denk dat het pas echt naief is om te denken dat je alles uit zelfhulpboeken kan halen.

Het kan een steuntje in de rug zijn maar meer niet.

Iets wat echt werkt, zoals mijn oplossing in mijn geval, kom je achter door iets te doorleven en in de praktijk te brengen.

Mensen die elkaar zo bezighouden houden van elkaar maar kunnen elkaar niet bereiken.

Als je zelf veranderd, en ik hoop echt dat TO zelfbewuster wordt en meer vanuit haar gevoel gaat spreken, veranderen mensen om je heen mee.
quote:wynette schreef op 22 december 2011 @ 14:20:

Kijk marianko, er zijn in dat topic een aantal voorbeelden genoemd waarvan ik denk: je hoort het van een kant.

Of waarvan ik denk: de vriend is gewoon lullig bezig zoals de klikobak niet aan de weg willen zetten.

Ook een aantal bizarre voorbeelden.

TO communiceerd niet duidelijk met haar moeder.

Zoals met die TV.

Zeg dan gewoon: ma, we gaan dan en dan een nieuwe TV uitzoeken.

Ze laat dingen op zijn beloop en reageert op wat er gebeurt ipv zelf iets ter hand te nemen en te regelen.

TO geeft aan ondanks alles wel de positieve kwaliteiten van haar moeder te zien.

En marianko, ik denk dat het pas echt naief is om te denken dat je alles uit zelfhulpboeken kan halen.

Het kan een steuntje in de rug zijn maar meer niet.

Iets wat echt werkt, zoals mijn oplossing in mijn geval, kom je achter door iets te doorleven en in de praktijk te brengen.

Mensen die elkaar zo bezighouden houden van elkaar maar kunnen elkaar niet bereiken.

Als je zelf veranderd, en ik hoop echt dat TO zelfbewuster wordt en meer vanuit haar gevoel gaat spreken, veranderen mensen om je heen mee.

In veel opzichten zijn we het denk ik eigenlijk zelfs wel met elkaar eens. Ik denk óók dat anjertje zelf een groot probleem heeft en daarom zeg ik ook steeds dat ze professionele hulp moet zoeken. Ik denk echt niet (zeker niet na het lezen van het andere topic van anjertje) dat ze geholpen is met een boekje. Het zou wellicht haar ogen kunnen openen en dat ze kritischer gaat kijken naar haar eigen aandeel in de problemen. Ik denk dat het heel moeilijk om anjertje bewust te maken van haar eigen aandeel in de problemen want in het vorige topic heeft ze ook al veel zinnige adviezen gekregen maar kennelijk niks mee gedaan.

Ik vind het sneu voor iedereen met dit soort problemen want je leeft maar één keer en het kan allemaal zo veel makkelijker als je het jezelf niet zo moeilijk maakt.
Hurtigruten, heel erg dat het bij jou zo gelopen is.

In extreme gevallen kun je inderdaad alleen met je eigen leven door als je breekt.

Triest maar waar.

PS gefeliciteerd met je zwangerschap!

Zoals in het geval van TO is het denk ik een twijfelgeval.

TO heeft te lijden van haar moeder maar heeft ook lange periodes dat het goed gaat en dat wil ze zo houden.

Ze wil van die ruzies af.

Er moet een maniet zijn waarop dat kan, daar zou ik toch op willen inzetten.

Ook moeder dimt de laatste tijd behoorlijk in.

Zij wil het waarschijnlijk ook anders.

En dat hoeft niet meteen heel goed te lukken.

Het is dan niet meteen mislukt of terug bij af.
.
anoniem_142478 wijzigde dit bericht op 14-01-2012 22:02
Reden: laat maar
% gewijzigd
Valt me toch wel op dat TO steeds klaagt over haar moeder en dan niet meer reageert. Anderen doen hun best om haar te helpen en steken er tijd in maar zelf doet ze niks. Tot de volgende ruzie en dan schrijft ze weer.
-
Kl*te voor je Anjer dat het weer zo moet gaan.

Tjonge, jonge, je zal eens een eigen leven gaan leiden zeg.

Hoe kom je erbij om zo te denken

Tip: volgende keer als moeders kwaad wordt omdat jij er niet bent als zij jou nodig heeft vragen wie ze wel niet denkt wie zij is.

Negeer haar de komende dagen hoe rot jij je er ook bij gaat voelen. Laat haar maar in haar sopje gaar koken en ga jij, samen met vriend, iets leuks doen, iets wat je positieve energie en vreugde geeft.

Dat laatste gun ik je van harte en daarbij fijne kerstdagen zonder gezeik.
Je moeder denkt wel dat de hele wereld om haar draait zeg! Waarom zou jij (en sterker nog: jullie) met haar mee moeten als ze gaat shoppen voor zichzelf? En al helemaal je vriend! Wat wil ze van die man? En nog eisen dat je de dag voor kerst nog even mee gaat in haar nukken? Zou zeggen, plan 'n keer 'n dag ver na de feestdagen mocht je mee willen met haar en anders gaat ze maar lekker zelf.

Je vriend is zeker accuut genezen nu hij niet meer meehoeft op kerstdiner?
-
Wat een vreselijke moeder, met haar eisen zeg.

Meid kies voor jezelf.......stoppen met dit contact, zo moeder maakt je gek.

Ga het niet bij jezelf zoeken.............jouw moeder moet eens op eigen poten gaan staan.

Kerst of geen kerst...........telefoons uit......en laat haar maar lekker in de sop gaarkoken.
Anjertje, Ik wil je wel e.e.a. toesturen en niet omdat ik denk dat je daarmee van je probleem afgeholpen kunt worden want ik zeg al die tijd al dat je daarvoor professionele hulp nodig hebt. Toch kunnen dit soort artikelen je erbij helpen je ogen te openen. Ten eerste moet je gaan inzien dat je echt een probleem hebt en dat je er zelf een belangrijk aandeel in hebt.

Troost je met de gedachte dat je echt niet de enige bent! Je hebt veel meer lotgenoten dan je denkt.

Als je wilt dat ik je wat toestuur kun je me mailen op marianko at hotmail.nl
-
Als mijn moeder nog zou leven.. Nou dan wist ik het wel!
@ Anjertje

Heb je geen mobiel dan?

Dan loop je niet haar telefoontje mis?!?

Of is dit te makkelijk gedacht?
-
Hee Anjertje..

Waar zit m dan die kwaadheid in van haar?

Vind ze dat jullie altijd beschikbaar moeten zijn?

Hoe was dat toen jullie klein waren? Was haar moeder ook zo claimerig?

Sorry voor alle vragen maar probeer even n beeld te schetsen voor mijzelf.
Auw, pijnlijk herkenbaar dit.

Heb je inderdaad de stappen gezet voor hulp inmiddels?

Om twee redenen: je zult dit moeten verwerken (ook al weet je heel nuchter en zeker dat het contact met moeder niet goed is, je zult wel door een soort rouwproces moeten) en ook je moeten realiseren dat zonder te doorleven waarom dit gebeurde en waarom jij het zo lang toeliet, je niet verder komt qua 'eigen gedrag'. Dan is verbreken van contact met je moeder alleen maar weglopen van de oorzaken van de slechte relatie: je hebt geen 'schuld' daarin (voorzover iemand dat heeft) maar bent nu wel behept met een aantal gedragskenmerken (bv overgevoeligheid voor andermans gedrag/stemming/mening, etc).
Ik sluit me volledig aan bij Tia want alleen het verbreken van het contact is niet de oplossing van jouw probleem. Dit probleem zit voor een groot deel óók bij jezelf maar ik vrees dat je dat nog niet wilt/kunt zien.

Ik blijf herhalen dat je professionele hulp moet zoeken en je moet gaan verdiepen in de problematiek. Pas als je daar inzicht in krijgt, kun je er iets aan gaan of mee doen.

Ik heb je al vaker aangeboden dat je ik e.e.a. kan/wil toesturen dat wellicht je ogen al iets zou kunnen openen als je je daarvoor openstelt.

Met alléén klagen over je moeder blijf je zelf in een vicieuze cirkel ronddraaien en herhaal je het gedrag van je eigen moeder. Ik wens je sterkte en wijsheid.
-
@anjertje, dit soort dingen zijn toch maar futiliteiten?? Als jij een autonome onafhankelijke volwassen dochter was, zou je alleen glimlachen om zo'n opmerking. Dat je moeder zulke rare dingen denkt/zegt, is háár probleem. Jouw probleem is dat je je over al die dingen veel te veel opwindt en het je zo persoonlijk aantrekt.

Je hebt op dit forum de afgelopen járen al zoveel goede adviezen gehad en je doet er niks mee. Dát is jouw probleem.

Nogmaals ..... zoek goeie hulp!!!
-
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven