Feestdagen en moeder

02-12-2011 11:59 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Waarom met de kerst en oud en nieuw bij elkaar gaan zitten als de relatie kut is? ik snap dat niet hoor,lekker geforceerd doen, want anders zit ze alleen.. dan zit ze maar alleen! zal ook aan haar liggen dat het niet werkt he..
quote:wynette schreef op 03 december 2011 @ 11:13:

Het is over drie weken al kerst.

Voor die tijd kunnen ze niet meer in therapie of een beter relatie opbouwen.

Ik denk echt dat een beter relatie niet begint met een ellendige diepgaande ruzie met moeder.

Maar wel met een fijne kerst MET moeder, in welke vorm TO en haar vriend dat ook kunnen gieten.

Ze is nog net op tijd om met een tegenvoorstel te komen waarin iedereen zich kan vinden.

Nee dat gaat inderdaad niet lukken voor de Kerst. Het zal waarschijnlijk een lange en vooral moeilijke weg worden om de relatie tussen moeder en dochter een andere richting op te krijgen.

Het probleem is echter de moeder iets heeft bedacht voor Kerst en oud en nieuw wat TO niet waar kan maken omdat haar vriend dat niet wil. Ze zit dus in een spagaat want als ze doet wat moeder wil, heeft ze een probleem met haar vriend en omgekeerd.

Bovendien heeft TO zelf ook geen zin in een weekendje weg met haar moeder en wil ze oud en nieuw vieren met vrienden.

Inderdaad lijkt de oplossing voor de hand liggen door moeder uit te nodigen op enig ander moment met de feestdagen.

Ik vrees echter dat moeder geen genoegen neemt met een ander plan dan het hare en dat ook dat elk ander alternatief een nieuwe ellendige diepgaande ruzie zal uitlokken. Precies zoals TO in haar opening aangeeft. En dat is ook precies waar TO nu zo mee worstelt.

@ Wynette ik denk/vrees dat dit "iets" gecompliceerder ligt dan jij vermoedt. Was het maar zo makkelijk om een tegenvoorstel te doen waar beiden zich in kunnen vinden. Als dat een nieuwe ruzie zou kunnen voorkomen, had TO dat vast zelf al bedacht.

Als ik TO goed lees, zit daar nu juist het probleem!

Hoe dan ook ligt daar toch de oplossing voor de feestdagen dit jaar. TO kan moeder een alternatief voorstellen en als ze dat niet wil, is het maar jammer.

Ik ben zelf moeder van volwassen kinderen en ik zie het al voor me wat er zou gebeuren als ik ga dicteren wat er met kerst en oud en nieuw moet gebeuren. Mijn kinderen hebben ook nog schoonfamilies en een eigen leven!
quote:bosaapje schreef op 03 december 2011 @ 10:35:

Marianko, ik las dat jij artkelen en boeken wist over dit onderwerp: relatie moeder-dochter. Kun je alsjeblieft wat tips neer plempen?

Een "leuk" boek om mee te beginnen is "Moeders zijn geen heiligen" van Louis Schützenhöfer.

Verder natuurlijk de boeken van Alice Miller te beginnen met de klassieker "Het drama van het begaafde kind".

Een wat moeilijker boek maar een die wel goed de verhoudingen binnen families aangeeft, is het boek "Nestgeuren" van Piet Weisfelt en voor dit probleem met name het hoofdstuk "wurgen in liefde". Voor velen vallen bij het lezen van dit hoofdstuk de puzzelstukjes op z'n plaats.

Er zijn in het Engels nog veel meer goede boeken over dit onderwerp. Ik vind "Children of the Self Absorbed" van Nina Brown een heel goed boek dat ook oplossingen aanreikt hoe je beter komt omgaan met dit type moeders.

Het boek "Toxic Parents" van Susan Forward is ook een goede en ooit te koop geweest in een Nederlandse vertaling met de titel "Eindelijk je eigen leven leiden". De titel zegt al genoeg! Dit boek kun je soms nog wel tweedehands kopen via Marktplaats of bol.com. Meestal kost het dan nog meer dan een nieuw exemplaar omdat veel psychologen er mee werken en het aanbevelen.

Ik zou mensen die dit soort problemen hebben, aanraden om professionele hulp te zoeken want het is erg moeilijk om daar zelf in je eentje uit te komen.

Ik heb heel veel artikelen verzameld en als je belangstelling hebt, wil ik je die wel mailen.
quote:lavan568 schreef op 03 december 2011 @ 11:21:

Ach Anjertje, ik heb met je te doen. Zelf ben ik een alleenstaande moeder met een volwassen zoon. Mijn zoon woont al een paar jaar samen nu, en ik zou mijn zoon never nooit willen claimen. Hij heeft zijn eigen leven, en ik ben blij als hij gelukkig is.

Ik word zo verdrietig als ik je verhaal lees.

Jij bent zo te lezen een hele lieve dochter voor je moeder, terwijl je moeder eigenlijk die liefde niet zo verdient (zachtjes uitgedrukt).

Jouw moeder heeft veel problemen met zichzelf, en dat is erg triest voor haar, maar daar mag jij niet (meer) de dupe van worden.

Het gemanipuleer vind ik een hele kwalijke zaak, en ook dat jij zo op je tenen loopt om haar te pleasen.

jij hebt ook je eigen leven nog hoor, en ook je man/vriend waar je rekening mee moet houden.

Heel veel sterkte meidIk sluit me hier helemaal bij aan!
quote:Ikbenanoniem schreef op 03 december 2011 @ 08:29:

Klinkt voor mij dat je moeder je precies heeft waar ze je hebben wil en haar manipulatie dus uiterst succesvol is geweest.

Waarom zou TO bij haar moeder moeten gaan zitten als ze andere plannen heeft voor oudejaarsavond? Het is niet haar taak moeder gelukkig te maken. Sommige mensen nemen je hele bovenlijf als je ze een vinger geeft. Zaak dus om die vinger voor jezelf te houden.

Welnee Ben sinds ik uit huis ben nooit meer met oudjaarsavond bij haar geweest. Met 'de regie in handen hebben' bedoel ik dat je een manipulatief iemand af en toe wat geeft, een telefoontje of bezoekje, op de momenten dat het jou uitkomt. Maar je geeft haar niet wat ze hebben wil. Vaak is dat bij manipulatieve mensen: drama. Conflicten. Want conflicten betekenen aandacht.

Kijk de TO kan zeggen: "mam, je wil veel teveel mijn leven controleren, ik heb nu m'n eigen leven en ik ga dus NIET met oud en nieuw bij je zitten, heb al een andere afspraak waar ik VEEL liever naartoe ga omdat die mensen niet zo zeuren."

En daarmee geeft ze moeder precies wat die wil: aanleiding voor ruzie.

Ze kan ook vrolijk en luchtig de mededeling doen dat ze al met vrienden een afspraak had staan en meteen de kans op drama daarover afsnijden door een tegenvoorstel van een etentje met kerst te doen. Wil ze daar een zwaar gesprek over dan "moet je nu snel weg want je hebt haast, maar ze moet je nog maar laten weten of ze tweede kerstdag kan".

Gewoon geen opening geven voor ruzie. Want inderdaad, geef ze een vinger en ze nemen je hele hand, dus gewoon die vinger niet geven . Gaat ze met kerst zitten sobben dan het gewoon gezellig hebben met de andere aanwezigen, eventueel een luchtig grapje erover maken. Het zal voor haar misschien onbevredigend voelen om niet te krijgen wat ze wil, maar dat is niet jouw probleem. Je kunt gewoon onder controle houden wat je haar wilt geven: als ze gezelschap wil kan ze dat krijgen, prima, als ze soapachtig drama wil zal ze dat bij een ander moeten zoeken en niet bij jou.
quote:marianko schreef op 03 december 2011 @ 12:16:

[...]

Nee dat gaat inderdaad niet lukken voor de Kerst. Het zal waarschijnlijk een lange en vooral moeilijke weg worden om de relatie tussen moeder en dochter een andere richting op te krijgen.

Het probleem is echter de moeder iets heeft bedacht voor Kerst en oud en nieuw wat TO niet waar kan maken omdat haar vriend dat niet wil. Ze zit dus in een spagaat want als ze doet wat moeder wil, heeft ze een probleem met haar vriend en omgekeerd.

Bovendien heeft TO zelf ook geen zin in een weekendje weg met haar moeder en wil ze oud en nieuw vieren met vrienden.

Inderdaad lijkt de oplossing voor de hand liggen door moeder uit te nodigen op enig ander moment met de feestdagen.

Ik vrees echter dat moeder geen genoegen neemt met een ander plan dan het hare en dat ook dat elk ander alternatief een nieuwe ellendige diepgaande ruzie zal uitlokken. Precies zoals TO in haar opening aangeeft. En dat is ook precies waar TO nu zo mee worstelt.

@ Wynette ik denk/vrees dat dit "iets" gecompliceerder ligt dan jij vermoedt. Was het maar zo makkelijk om een tegenvoorstel te doen waar beiden zich in kunnen vinden. Als dat een nieuwe ruzie zou kunnen voorkomen, had TO dat vast zelf al bedacht.

Als ik TO goed lees, zit daar nu juist het probleem!

Hoe dan ook ligt daar toch de oplossing voor de feestdagen dit jaar. TO kan moeder een alternatief voorstellen en als ze dat niet wil, is het maar jammer.

Ik ben zelf moeder van volwassen kinderen en ik zie het al voor me wat er zou gebeuren als ik ga dicteren wat er met kerst en oud en nieuw moet gebeuren. Mijn kinderen hebben ook nog schoonfamilies en een eigen leven!

Je slaat de spijker op zijn kop met deze post, denk ik.

Bij moeder is het "my way or the highway" en dat is nu net waar TO mee worstelt.

Het is toch feitelijk van de zotten dat een volwassen vrouw er tegenop ziet om haar moeder te vertellen dat ze alternatieve plannen heeft voor de feestdagen, simpelweg omdat het alternatief toch nooit goed genoeg en acceptabel zal zijn.
Dankjewel voor de tips Marianko. Graag zou ik ook die artikelen willen lezen die jij hebt. Ik ga eens beginnen met "mijn moeder is geen heilige"

Jaren geleden heb ik therapie gehad en ik kan het vrij goed loslaten maar soms..... @#$%

Ook mijn moeder is erg manipulatief en wil de dingen zoals zij wilt en niet anders.

Net als Anjertje was ik ook een pleaser maar na de therapie, nadat ik geen hoop meer had dat mijn moeder mij ooit zou accepteren als dochter, vrouw, moeder ben ik ermee gestopt en trek ik mijn grenzen.
Het allerbeste is inderdaad stoppen met hopen op en verlangen naar een relatie met je moeder die er niet was, niet is en ook niet gaat komen. Zodra je dat hebt geaccepteerd, kan er wat veranderen. Dit type moeders blijft alleen vat op hun dochters houden zolang de dochters het toelaten. Het advies om los te laten en grenzen te stellen klinkt zo simpel maar is heel gecompliceerd. Mensen die een goede/normale relatie hebben met hun moeder begrijpen hier meestal niets van.
quote:beertje87 schreef op 02 december 2011 @ 13:09:

Even off-topic: hoeveel mensen gaan als stel een weekendje weg met hun alleenstaande (schoon)moeder? Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen. Dat terwijl ik een uitstekende band met zowel moeder als schoonmoeder heb.

Mijn oudste zus en haar man nemen mijn moeder geregeld mee voor een weekje in Drenthe.

Verder sta ik er wel zo'n beetje in zoals Rozestruikje hoewel het misschien toch anders zou zijn als de band met mijn moeder heel erg slecht zou zijn.
quote:anjertje schreef op 02 december 2011 @ 21:31:

Het kwam vanavond niet uit voor m'n moeder, toen we aankwamen stond ze op het punt om naar een van haar clubjes te gaan. We hebben nu afgesproken dat we morgen langskomen. Intussen ben ik op van de zenuwen en zit af en toe gewoon te janken. Het ging juist zo goed en het idee dat er nu weer ruzie komt maakt me verdrietig.Anjertje, hoe is het gesprek afgelopen?
-
Toppie Anjertje!
Anjertje ik ken dit gedrag en je weet nóóit hoe moeder echt over iets denkt. Soms hoor je pas weken, maanden later ineens dat iets haar niet is bevallen en krijg je het alsnog terug. Maar zoals je het nu hebt aangepakt, is de juiste manier. Je bekijkt wat voor jezelf en je vriend acceptabel is en dat stel je haar voor. Als ze dan niet akkoord gaat of boos wordt, kun je het beste niet reageren en alleen zeggen dat het je spijt maar dat je een andere mening hebt en dat je er het niet meer over wilt hebben. Vooral vermijden dat je in discussie gaat of (nog erger) dat je jezelf gaat verdedigen.

Als je wilt heb ik ook voor jou wel een paar goede artikelen die boordevol tips staan. Als je die leest, zul je verbaasd zijn van de dingen die je herkent. Je moeder is een moeilijk mens en zal niet veranderen. Jij kunt jouw gedrag wel veranderen en op den duur zul je merken dat het werkt als je jezelf anders gaat opstellen. Het is een wisselwerking tussen jou en je moeder die is gebaseerd op wederzijds verkeerde verwachtingen. Pas je eigen verwachtingen aan, accepteer je moeder zoals ze is en stel je moeder grenzen zonder je daarover schuldig te voelen. De tips lijken zo simpel maar als je al vele jaren verstrikt zit in een ander patroon is het heel moeilijk om dat los te laten. Ik heb mijn emailadres hierboven al achtergelaten voor bosaapje en ik stuur jullie graag de artikelen over dit onderwerp want het is echt een heel bekend en veel voorkomend probleem.
Marianko,

Over het algemeen lees ik meer mee dan dat ik reageer.

Maar ik herken erg veel in dit topic en zou heel graag ook wat meer handvatten krijgen aangezien ik ook met deze omstandigheden heb te maken.

Ook al ken je me niet zou ik zo brutaal willen zijn of ik ook op je email mag reageren?

Ik hoor het graag van je.

Groetjes,

Sensil
Jij bent niet verantwoordelijk voor de reactie van je moeder. Als je bang bent om ruzie te krijgen als je het oneens met haar bent, dan is dat geen goede basis om iets wel te doen.

Goed dat het nu even opgelost is, maar zoals je zegt weet je niet hoe ze er over een paar dagen over denkt.

Ik zat vroeger ook verstrikt in zo'n patroon, maar heb daar afstand van genomen en heb heel duidelijk bepaalde regels laten weten (bv sinds we een baby hadden bleven we maar tot 7 uur op visite; dan waren we half 9 thuis op een zondagavond, maar elke keer begon ze om half 7 met koken en dan zijn we gewoon weggegaan). Tja het is niet leuk maar omdat zij zichzelf het leven onnodig moeilijk maken, hoef jij dat nog niet te doen.
quote:sendil schreef op 04 december 2011 @ 16:44:

Marianko,

Over het algemeen lees ik meer mee dan dat ik reageer.

Maar ik herken erg veel in dit topic en zou heel graag ook wat meer handvatten krijgen aangezien ik ook met deze omstandigheden heb te maken.

Ook al ken je me niet zou ik zo brutaal willen zijn of ik ook op je email mag reageren?

Ik hoor het graag van je.

Groetjes,

Sensil

Iedereen die de artikelen wil hebben, mag me mailen.

Hoe meer mensen ermee geholpen worden hoe beter.
Marianko,

Zou ik je ook mogen mailen?

Ik heb dit topic in 1 keer uitgelezen, en het raakt me meer dan ik zou willen.. Helaas heb ook ik een hele moeizame relatie met mijn moeder, en dat is al zolang ik me kan herinneren. Mijn moeder is daarnaast ook nog alcoholist en depressief, wat het niet makkelijker maakt. Op het moment heb ik helemaal geen contact met haar, het gaat met pieken en dalen en op het moment trek ik het gewoon even niet om met haar in contact te zijn. Ook ik heb enorm veel moeite met accepteren "dat het is zoals het is" ; ik streef een ideaalbeeld na, dat nooit waarheid gaat worden en dat vreet enorm.

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: ik zou denk ik gebaat kunnen zijn bij je informatie
Ik ga je ook mailen, marianko, als je dat goed vindt. Niet voor mezelf, gelukkig heb ik een ontzettend goede band met mijn ouders, maar wel voor een vriendin en misschien is het ook wel verhelderend voor mijn man, die een hele nare band heeft met zijn moeder/ouders.

Bedankt alvast!
quote:Vakantiekriebels schreef op 04 december 2011 @ 19:17:

Marianko,

Ik heb dit topic in 1 keer uitgelezen, en het raakt me meer dan ik zou willen.. Helaas heb ook ik een hele moeizame relatie met mijn moeder, en dat is al zolang ik me kan herinneren. Mijn moeder is daarnaast ook nog alcoholist en depressief, wat het niet makkelijker maakt. Op het moment heb ik helemaal geen contact met haar, het gaat met pieken en dalen en op het moment trek ik het gewoon even niet om met haar in contact te zijn. Ook ik heb enorm veel moeite met accepteren "dat het is zoals het is" ; ik streef een ideaalbeeld na, dat nooit waarheid gaat worden en dat vreet enorm.

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: ik zou denk ik gebaat kunnen zijn bij je informatie Hug voor jouw, vakantiekriebels... mijn moeder was ook zo maar ze is inmiddels overleden en ik heb het alleen als kind meegemaakt. Lijkt me vreselijk zo.
Dat vind ik lief seymour, dankjewel
quote:Vakantiekriebels schreef op 04 december 2011 @ 19:17:

Marianko,

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: ik zou denk ik gebaat kunnen zijn bij je informatie

Ik weet wel zeker dat je veel zult hebben aan de informatie die ik heb verzameld door de jaren heen. Ik begrijp precies wat je bedoelt als je schrijft dat je een ideaalbeeld nastreeft. Heel vaak gaat het om wederzijdse verwachtingen die geen van beiden waar kan maken. En al helemaal als je moeder psychische problemen heeft, is het soms tijd te nemen voor jezelf en geen contact te onderhouden. Zeker als je moeder voor jou erg destructief is.

Met name over problemen zoals jij die omschrijft heb ik e.e.a.

Mail maar gerust!
Hoi Marianko,

Ik zie je reactie hier nu pas, excuus. Ik had je meteen na mijn vraag hier al gemaild, heb je 'm ontvangen? Mijn mailadres was heel simpel, gewoon voornaamachternaam@ ....com
quote:Vakantiekriebels schreef op 07 december 2011 @ 20:35:

Hoi Marianko,

Ik zie je reactie hier nu pas, excuus. Ik had je meteen na mijn vraag hier al gemaild, heb je 'm ontvangen? Mijn mailadres was heel simpel, gewoon voornaamachternaam@ ....com

Nee kennelijk heb ik van jou niks ontvangen. Iedereen die me heeft gemaild heb ik een mail terug gestuurd met de bestanden.

Als het niet is gelukt, kun je beter nog een keer mailen naar hotmail.nl Misschien heb je naar .com gemaild i.p.v. .nl.

Ik ben wel benieuwd naar de reacties van degenen die de artikelen hebben ontvangen!
Ik had inderdaad .com gedaan, stom

Maar goed, ik heb je opnieuw gemaild
Marianko, heb je mijn mail nu wel ontvangen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven