Puppy strijd
maandag 16 januari 2012 om 10:29
Wij hebben nu sinds een paar weken een puppy. In het begin was ze erg lief en luisterde ze goed. Ze luistert nu ook nog steeds redelijk goed naar mijn vriend. Die gaat ook met haar naar een puppycursus, maar wanneer ik alleen ben met haar is het een constante strijd. Echt letterlijk om alles. Om te zorgen dat ze niet op de bank springt, haar halsbandje om te doen enz. Tijdens het spelen gedraagt ze zich ook erg agressief tegen mij. Ze bljift wanneer ze iets wil ook constant drammen en opdringerig doen. Ik heb al regelmatig geprobeert haar dan gewoon te negeren, maar dan begint ze de kabels kapot te bijten, planten uit de vensterbank te trekken of de was van het wasrek te trekken enz.
En wat mij nog meer heeft verbaasd is dat ze gister toen ik bij mijn ouders was ineens een engeltje was. Ze is daar wel vaker geweest en ik had haar gistermiddag meegenomen toen ik bij mijn ouders op bezoek ging. Eerst was ze daar heel druk en viel ze iedere keer de hond van mijn ouders lastig. Die heeft haar op een gegeven moment een behoorlijke snauw gegeven om duidelijk te maken dat zij de baas is in dat huis en niet de pup. Vanaf dat moment gedroeg ze zich voorbeeldig tegen iedereen.
Hoe kan dit? En hoe kan ik er voor zorgen dat ik thuis niet constant een strijd met haar moet aanbinden om alles? Want dat is natuurlijk zowel voor haar als mij niet leuk.
Ik weet dat het ergens in mijn eigen gedrag zal liggen, maar ik heb geen idee wat ik zou kunnen veranderen in mijn gedrag.. dus alle tips zijn welkom.
En wat mij nog meer heeft verbaasd is dat ze gister toen ik bij mijn ouders was ineens een engeltje was. Ze is daar wel vaker geweest en ik had haar gistermiddag meegenomen toen ik bij mijn ouders op bezoek ging. Eerst was ze daar heel druk en viel ze iedere keer de hond van mijn ouders lastig. Die heeft haar op een gegeven moment een behoorlijke snauw gegeven om duidelijk te maken dat zij de baas is in dat huis en niet de pup. Vanaf dat moment gedroeg ze zich voorbeeldig tegen iedereen.
Hoe kan dit? En hoe kan ik er voor zorgen dat ik thuis niet constant een strijd met haar moet aanbinden om alles? Want dat is natuurlijk zowel voor haar als mij niet leuk.
Ik weet dat het ergens in mijn eigen gedrag zal liggen, maar ik heb geen idee wat ik zou kunnen veranderen in mijn gedrag.. dus alle tips zijn welkom.
maandag 16 januari 2012 om 10:36
Consequent laten zien dat jij de baas bent. Dus nietr af en toe toch lekker even opschoot. Nee gewoon altijd met de pootjes op de vloer (bijvoorbeeld). Altijd dezelfde reactie op ongewenst gedrag. Dus niet de ene keer heel streng en de keer daarop vrijwel niet reageren. Het moet voorspelbaar worden voor de hond dat hij op elk ongewenst gedrag dezelfde reactie krijgt van jou en je vriend. Dat jullie in de roedel de baas zijn. Daarom gedroeg hij zich bij je ouders ook goed. De hond van je ouders heeft laten zien dat die de baas is.
Ik zou als ik jou was ook meegaan naar de cursus. Het beestje heeft 2 bazen en die moeten dus ook allebei met hem op cursus.
Ik zou als ik jou was ook meegaan naar de cursus. Het beestje heeft 2 bazen en die moeten dus ook allebei met hem op cursus.
maandag 16 januari 2012 om 10:41
Je gaat de goede kant op, natuurlijk is de pup bezig aan het uittesten met wanneer de pup de zin kan krijgen.
Nooit aan toegeven, ook al kijkt de pup je zo zielig mogelijk aan.
Jij bent de baas, en niet de pup!
Dit is nog maar het begin, het wordt straks erger als ze gaat puberen vanaf een maand of acht.
Nooit aan toegeven, ook al kijkt de pup je zo zielig mogelijk aan.
Jij bent de baas, en niet de pup!
Dit is nog maar het begin, het wordt straks erger als ze gaat puberen vanaf een maand of acht.
maandag 16 januari 2012 om 10:44
Meegaan naar de puppycursus is iets wat mijn zelf ook goed lijkt, maar het valt precies tegelijk met de dagen en tijden waarop ik moet stage lopen
. Ik baal daar enorm van, omdat ik in eerste instantie ook van plan was om zelf met haar op puppycursus te gaan, omdat ze naar mij minder goed luisterd dan naar mijn vriend.
Consequent blijven is inderdaad een goede tip. Dit probeer ik ook zeker, maar wanneer ik er goed over nadenk laat ik af en toe nog wel eens dingen schieten om wat voor reden dan ook. Ze is ook regelmatig heel bijterig. Hoe kan ik haar daarin het beste corrigeren? Ik corrigeer haar nu door duidelijk 'FOEI' te zeggen. Wanneer ze na de 2e keer nog een keer bijt pak ik haar in het nekvel, maar ik heb het idee dat dit haar agressie juist alleen maar in de hand werkt.
Consequent blijven is inderdaad een goede tip. Dit probeer ik ook zeker, maar wanneer ik er goed over nadenk laat ik af en toe nog wel eens dingen schieten om wat voor reden dan ook. Ze is ook regelmatig heel bijterig. Hoe kan ik haar daarin het beste corrigeren? Ik corrigeer haar nu door duidelijk 'FOEI' te zeggen. Wanneer ze na de 2e keer nog een keer bijt pak ik haar in het nekvel, maar ik heb het idee dat dit haar agressie juist alleen maar in de hand werkt.
maandag 16 januari 2012 om 10:53
Ik denk dat de pup inmiddels jouw onzekerheid voelt, en daar lekker misbruik van maakt.
Probeer een houding aan te nemen die uitstraalt dat jij de baas bent. Want dat ben je natuurlijk ook!
Verder is afleiding een goede manier om slecht gedrag af te leren. Als je puppy je wilt bijten, biedt haar een speeltje/floss aan. Zet het om in iets positiefs.
Verder kan je overwegen om prive training te krijgen op de uren dat je wel kunt. Al zou je maar 3 lessen nemen om al je vragen door een deskundige beantwoord te krijgen en een idee te krijgen hoe je verder moet en thuis kunt trainen met de pup.
Welk ras is het?
Probeer een houding aan te nemen die uitstraalt dat jij de baas bent. Want dat ben je natuurlijk ook!
Verder is afleiding een goede manier om slecht gedrag af te leren. Als je puppy je wilt bijten, biedt haar een speeltje/floss aan. Zet het om in iets positiefs.
Verder kan je overwegen om prive training te krijgen op de uren dat je wel kunt. Al zou je maar 3 lessen nemen om al je vragen door een deskundige beantwoord te krijgen en een idee te krijgen hoe je verder moet en thuis kunt trainen met de pup.
Welk ras is het?
maandag 16 januari 2012 om 10:57
Puppy is zijn plaats aant zoeken in de familie, en jij staat duidelijk niet bovenaan voor hem
als je pup bijt of begint te vernietigen, hem iets geven waar hij wel op mag bijten. een pup leert nl alles kennen met zijn tandjes.
hou je rekening met de rusttijden van je puppy? voor een pup van die leeftijd moet je tellen, 1u wakker, 2u slapen...
een puppy is snel overprikkeld en dan begint hij te slopen, bijten, ...
een gevecht met een puppy aangaan is onbegonnen werk. gewoon kort corrigeren, blijft hij je aanvallen, geef hem een speeltje en ga kort de kamer uit, bijten ed moet je nu al corrigeren, anders krijg je er later spijt van
als je pup bijt of begint te vernietigen, hem iets geven waar hij wel op mag bijten. een pup leert nl alles kennen met zijn tandjes.
hou je rekening met de rusttijden van je puppy? voor een pup van die leeftijd moet je tellen, 1u wakker, 2u slapen...
een puppy is snel overprikkeld en dan begint hij te slopen, bijten, ...
een gevecht met een puppy aangaan is onbegonnen werk. gewoon kort corrigeren, blijft hij je aanvallen, geef hem een speeltje en ga kort de kamer uit, bijten ed moet je nu al corrigeren, anders krijg je er later spijt van
maandag 16 januari 2012 om 10:58
maandag 16 januari 2012 om 11:07
quote:redband schreef op 16 januari 2012 @ 10:59:
[...]
TO,Trek je niet te veel aan van negatieve reacties.Het is wat kort door de bocht van vlinder, maar dit gebeurd natuurijk wel echt. Vriendin van mij heeft haar hond weg moeten doen omdat ze zelf niet meer in bed kon slapen (hond lag daar) Dit soort dingen gebeuren, en als TO nu niet laat merken hoe de rangorde in elkaar steekt, gaat het zeker mis.
[...]
TO,Trek je niet te veel aan van negatieve reacties.Het is wat kort door de bocht van vlinder, maar dit gebeurd natuurijk wel echt. Vriendin van mij heeft haar hond weg moeten doen omdat ze zelf niet meer in bed kon slapen (hond lag daar) Dit soort dingen gebeuren, en als TO nu niet laat merken hoe de rangorde in elkaar steekt, gaat het zeker mis.
maandag 16 januari 2012 om 11:16
quote:winkelfanaat schreef op 16 januari 2012 @ 11:07:
[...]
Het is wat kort door de bocht van vlinder, maar dit gebeurd natuurijk wel echt. Vriendin van mij heeft haar hond weg moeten doen omdat ze zelf niet meer in bed kon slapen (hond lag daar) Dit soort dingen gebeuren, en als TO nu niet laat merken hoe de rangorde in elkaar steekt, gaat het zeker mis.Het komt misschien beetje zwart/wit over maar in de praktijk komt het daar wel vaak op uit, want anders zaten de asiels niet vol met dieren die moeilijk te plaatsen zijn. Het zou toch zonde zijn als TO het beestje niet meer aankan en het dus ook geen leuke hond meer gaat vinden. Daar is niemand bij gebaad.
[...]
Het is wat kort door de bocht van vlinder, maar dit gebeurd natuurijk wel echt. Vriendin van mij heeft haar hond weg moeten doen omdat ze zelf niet meer in bed kon slapen (hond lag daar) Dit soort dingen gebeuren, en als TO nu niet laat merken hoe de rangorde in elkaar steekt, gaat het zeker mis.Het komt misschien beetje zwart/wit over maar in de praktijk komt het daar wel vaak op uit, want anders zaten de asiels niet vol met dieren die moeilijk te plaatsen zijn. Het zou toch zonde zijn als TO het beestje niet meer aankan en het dus ook geen leuke hond meer gaat vinden. Daar is niemand bij gebaad.
maandag 16 januari 2012 om 11:46
Het is al gezegd, idd heel consequent zijn! Als je iets de ene keer wel en de andere keer niet toestaat, dan ben je geen 'leider' want je weet niet wat je wilt. En dus trekt de pup haar eigen plan. Bovendien leer je de pup ongewenst gedrag, want zeuren of brutaal gedrag geeft haar uiteindelijk haar zin.
Het bijten is de leeftijd, die van mij deed dat ook heel erg. Probeer het idd zoveel mogelijk voor te zijn door alternatieven te bieden. Zodra ze toch bijt, direct stoppen met spelen en geen aandacht meer geven. De pup even laten afkoelen en dan focussen op een leuk spel zonder bijtrisico. Als afkoelen ander ongewenst gedrag betekent, dan kun je haar het beste elders laten afkoelen (bijv op de gang oid). Breng haar daar dan heen zonder verder commentaar te geven. Een minuutje is meestal al genoeg.
Overigens is het een misverstand dat de pup agressief is. Ik dacht dat van mijn pup ook, maar het is gewoon een spel voor het beestje. Kijken hoever je kunt gaan.
Het bijten is de leeftijd, die van mij deed dat ook heel erg. Probeer het idd zoveel mogelijk voor te zijn door alternatieven te bieden. Zodra ze toch bijt, direct stoppen met spelen en geen aandacht meer geven. De pup even laten afkoelen en dan focussen op een leuk spel zonder bijtrisico. Als afkoelen ander ongewenst gedrag betekent, dan kun je haar het beste elders laten afkoelen (bijv op de gang oid). Breng haar daar dan heen zonder verder commentaar te geven. Een minuutje is meestal al genoeg.
Overigens is het een misverstand dat de pup agressief is. Ik dacht dat van mijn pup ook, maar het is gewoon een spel voor het beestje. Kijken hoever je kunt gaan.
maandag 16 januari 2012 om 19:51
Jeetje wat veel reacties zeg! Dat had ik niet echt verwacht. Iedereen heel erg bedankt voor alle tips. Ik heb er zeker wat aan.quote:winkelfanaat schreef op 16 januari 2012 @ 10:53:
Ik denk dat de pup inmiddels jouw onzekerheid voelt, en daar lekker misbruik van maakt.
Probeer een houding aan te nemen die uitstraalt dat jij de baas bent. Want dat ben je natuurlijk ook!
Verder is afleiding een goede manier om slecht gedrag af te leren. Als je puppy je wilt bijten, biedt haar een speeltje/floss aan. Zet het om in iets positiefs.
Verder kan je overwegen om prive training te krijgen op de uren dat je wel kunt. Al zou je maar 3 lessen nemen om al je vragen door een deskundige beantwoord te krijgen en een idee te krijgen hoe je verder moet en thuis kunt trainen met de pup.
Welk ras is het?
Het is geen rashond. Het is een asbakkenras zoals ze dat heel mooi noemen haha. De beide ouders waren een kruising, dus zij is nu een beetje een van allesje
quote:redband schreef op 16 januari 2012 @ 10:59:
[...]
TO,Trek je niet te veel aan van negatieve reacties.Doe ik ook niet hoor
Ik ervaar de reacties ook niet persé als erg negatief. Ik ben blij met alle tips die ik krijg in dit topic, omdat ik zelf geen idee meer had wat ik kon doen. Wanneer je er zelf middenin zit is het moeilijk om objectief te blijven.
Ik denk dat de pup inmiddels jouw onzekerheid voelt, en daar lekker misbruik van maakt.
Probeer een houding aan te nemen die uitstraalt dat jij de baas bent. Want dat ben je natuurlijk ook!
Verder is afleiding een goede manier om slecht gedrag af te leren. Als je puppy je wilt bijten, biedt haar een speeltje/floss aan. Zet het om in iets positiefs.
Verder kan je overwegen om prive training te krijgen op de uren dat je wel kunt. Al zou je maar 3 lessen nemen om al je vragen door een deskundige beantwoord te krijgen en een idee te krijgen hoe je verder moet en thuis kunt trainen met de pup.
Welk ras is het?
Het is geen rashond. Het is een asbakkenras zoals ze dat heel mooi noemen haha. De beide ouders waren een kruising, dus zij is nu een beetje een van allesje
quote:redband schreef op 16 januari 2012 @ 10:59:
[...]
TO,Trek je niet te veel aan van negatieve reacties.Doe ik ook niet hoor
maandag 16 januari 2012 om 23:03
quote:mi-jo schreef op 16 januari 2012 @ 10:44:
Meegaan naar de puppycursus is iets wat mijn zelf ook goed lijkt, maar het valt precies tegelijk met de dagen en tijden waarop ik moet stage lopen
. Ik baal daar enorm van, omdat ik in eerste instantie ook van plan was om zelf met haar op puppycursus te gaan, omdat ze naar mij minder goed luisterd dan naar mijn vriend.
Consequent blijven is inderdaad een goede tip. Dit probeer ik ook zeker, maar wanneer ik er goed over nadenk laat ik af en toe nog wel eens dingen schieten om wat voor reden dan ook. Ze is ook regelmatig heel bijterig. Hoe kan ik haar daarin het beste corrigeren? Ik corrigeer haar nu door duidelijk 'FOEI' te zeggen. Wanneer ze na de 2e keer nog een keer bijt pak ik haar in het nekvel, maar ik heb het idee dat dit haar agressie juist alleen maar in de hand werkt.Je hoeft niet perse mee op cursus maar kan wel tijdens het uitlaten dezelfde dingen oefenen, eventueel in het begin met je vriend erbij. Als je veel oefent, liefst met wat hondekoekjes, begint ze vanzelf de link te leggen tussen luisteren buiten naar jou en binnen.
Meegaan naar de puppycursus is iets wat mijn zelf ook goed lijkt, maar het valt precies tegelijk met de dagen en tijden waarop ik moet stage lopen
Consequent blijven is inderdaad een goede tip. Dit probeer ik ook zeker, maar wanneer ik er goed over nadenk laat ik af en toe nog wel eens dingen schieten om wat voor reden dan ook. Ze is ook regelmatig heel bijterig. Hoe kan ik haar daarin het beste corrigeren? Ik corrigeer haar nu door duidelijk 'FOEI' te zeggen. Wanneer ze na de 2e keer nog een keer bijt pak ik haar in het nekvel, maar ik heb het idee dat dit haar agressie juist alleen maar in de hand werkt.Je hoeft niet perse mee op cursus maar kan wel tijdens het uitlaten dezelfde dingen oefenen, eventueel in het begin met je vriend erbij. Als je veel oefent, liefst met wat hondekoekjes, begint ze vanzelf de link te leggen tussen luisteren buiten naar jou en binnen.
maandag 16 januari 2012 om 23:04
quote:StabiloBoss schreef op 16 januari 2012 @ 10:39:
Een puppy cursus is niet alleen om de puppy te trainen, maar ook (of vooral) het baasje.
Jij moet dus ook op puppycursus.Precies! Zo leer jij ook wat wel en wat niet kan. Wat je wel en niet moet doen. Bovendien leert je pup waar jij in de rangorde staat. Belangrijk hoor!
Een puppy cursus is niet alleen om de puppy te trainen, maar ook (of vooral) het baasje.
Jij moet dus ook op puppycursus.Precies! Zo leer jij ook wat wel en wat niet kan. Wat je wel en niet moet doen. Bovendien leert je pup waar jij in de rangorde staat. Belangrijk hoor!
dinsdag 17 januari 2012 om 11:04
quote:winkelfanaat schreef op 16 januari 2012 @ 22:59:
oh leuk, mijn vorige hondje was ook een vuilnisbakkie. Vaak de leukste hondjes!
Heb je al een idee wat je met de tips gaat doen?
Klopt mijn ouders hebben ook vaak honden gehad. Alle honden waren lieve honden, maar de leukste en ook sterkste honden waren de vuilnisbakkies.
Ik ga niet mee op cursus, omdat dat gewoon niet mogelijk is, maar ik laat wel mijn vriend op cursus vragen stellen over bepaalde dingen voor mij. Ook ga ik zelf in en om huis op dezelfde manier met haar oefenen als wat mijn vriend met haar op cursus moet doen. En vooral consequent blijven.. Dat vind ik nog wel eens moeilijk, omdat het zo'n heel klein schattig uitziend hondje is haha. Maar ik wil het consequent blijven wel volhouden. Ik merkte gister al dat, dat zeker zijn vruchten afwerpt. Beter consequent zijn dan dat we straks een schattig uitziend hondje hebben wat in werkelijkheid voor ons een onhandelbaar kreng is.
oh leuk, mijn vorige hondje was ook een vuilnisbakkie. Vaak de leukste hondjes!
Heb je al een idee wat je met de tips gaat doen?
Klopt mijn ouders hebben ook vaak honden gehad. Alle honden waren lieve honden, maar de leukste en ook sterkste honden waren de vuilnisbakkies.
Ik ga niet mee op cursus, omdat dat gewoon niet mogelijk is, maar ik laat wel mijn vriend op cursus vragen stellen over bepaalde dingen voor mij. Ook ga ik zelf in en om huis op dezelfde manier met haar oefenen als wat mijn vriend met haar op cursus moet doen. En vooral consequent blijven.. Dat vind ik nog wel eens moeilijk, omdat het zo'n heel klein schattig uitziend hondje is haha. Maar ik wil het consequent blijven wel volhouden. Ik merkte gister al dat, dat zeker zijn vruchten afwerpt. Beter consequent zijn dan dat we straks een schattig uitziend hondje hebben wat in werkelijkheid voor ons een onhandelbaar kreng is.