Hond herplaatsen, iemand tips?

16-01-2012 22:15 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar een nieuw tehuis voor 'onze' hond.

We zouden haar alleen de afgelopen zomer opvangen, terwijl haar eigenaars in het buitenland zaten. Zij hebben het ophalen steeds uitgesteld, en maakten vervolgens duidelijk dat ze haar niet meer terug zullen nemen. Gedumpt dus. Wij waren nooit van plan om haar definitief in huis te houden, en zijn dus nu op zoek naar een andere oplossing.

Goed, herplaatsen dus. Kan iemand mij tips geven. We hebben haar op Marktplaats gezet, en op een site die specifiek gericht is op het herplaatsen van honden.

Natuurlijk kan ik overal met haar gaan leuren (briefjes in de supermarkt enzo), maar werkt dat? Of is de kans groot op allerlei onzin-telefoontjes? En als er reacties komen, hoe kunnen we dan zien of iemand geschikt is? Ik wil haar ook niet zomaar aan iemand meegeven.

Zijn er nog andere stappen die we kunnen ondernemen?

Heeft iemand nog tips voor ons?

We kunnen natuurlijk zelf ook weer iemand strikken om haar tijdelijk op te vangen, en haar dan niet meer ophalen, maar dat is toch niet hoe wij het willen doen...
Ik moet helemaal niks!
Is het een rashond? Want dan willen rasverenigingen vaak nog wel wat kunnen betekenen. Of misschien kan je de fokker achterhalen dat wil ook nog wel is uitmaken...
Nee, het is geen rashond. Ze is afkomstig uit een buitenlands asiel, dus dat schiet niet op. Dat is ook de belangrijkste reden dat we haar zelf niet bij een asiel willen brengen.
Ik moet helemaal niks!
Kun je haar echt niet houden? Je hecht je toch aan een hond, en een hond hecht zich aan jou (jullie). Je bezorgt haar zo een tweede trauma.
verba volant, scripta manent.
is ze via een stichting in Nederland geplaatst? Als dat zo is, zou je contact op kunnen nemen met een stichting.

Ik weet dat vrienden van mij hun hond hebben omdat ze bij de dierenarts een briefje zagen hangen, misschien is dat een idee?
Wat zielig voor het beestje

Waarom kun je haar niet houden, je hebt haar nu al een paar maanden
Frankly my dear, I don"t give a damn
Oh zielig voor de hond. Briefjes in de supermarkt lijkt mij niet zo'n geslaagd plan. Je kan een hond ook ter adoptie afstaan in een asiel, kost je wel geld maar je weet zeker dat ze een goed huis voor de hond zoeken.

Het is dat ik zo klein woon en niet alle zielige honden in huis kan nemen anders had ik het dier zo van je over genomen!
Volgens mij wil de desbetreffende stichting de hond weer terug als er iets is. Dat neem daar contact mee op.

Er is ook een forum speciaal voor honden uit het buitenland, misschien dat daar een echte liefhebber zit die een blijvend gouden mandje heeft.
quote:MarianneDavids schreef op 16 januari 2012 @ 22:23:

Kun je haar echt niet houden? Je hecht je toch aan een hond, en een hond hecht zich aan jou (jullie). Je bezorgt haar zo een tweede trauma.

Wie bezorgt haar nu dat tweede trauma,TO, die zo lief is geweest om de hond tijdelijk op te vangen, of de eigenaren die haar gedumpt hebben?

Beetje kort door de bocht dit.
@MarianneDavids: Wij zijn nooit van plan geweest om een hond te nemen. Zoals gezegd: we hebben haar tijdelijk in huis genomen. We zijn wel van plan om haar te houden tot we een definitieve oplossing hebben gevonden.

Ik betwijfel of wij haar een trauma bezorgen als we haar herplaatsen bij mensen die haar graag willen hebben (en houden!). Ze was bij ons snel gewend, en ik verwacht dat ze ergens anders ook snel went.

@jaadje: Volgens mij heeft de (vorige) eigenaar haar zelf uit het buitenland gehaald, en is het niet via een stichting gegaan.

Een briefje ophangen bij de dierenarts is een goed idee, dat zal ik zeker doen.
Ik moet helemaal niks!
@nicolientje2410: Wat bedoel je met 'ter adoptie afstaan aan een asiel'? Moeten we haar dan wegbrengen? Of bestaat er een constructie dat ze bij ons blijft, en dat het asiel op zoek gaat naar een nieuwe eigenaar?
Ik moet helemaal niks!
quote:Nicky_L schreef op 16 januari 2012 @ 22:37:

@nicolientje2410: Wat bedoel je met 'ter adoptie afstaan aan een asiel'? Moeten we haar dan wegbrengen? Of bestaat er een constructie dat ze bij ons blijft, en dat het asiel op zoek gaat naar een nieuwe eigenaar?

Volgens mij moet je haar dan wegbrengen en dit lijkt me inderdaad niet jullie bedoeling. Je zou kunnen informeren bij een asiel bij jullie in de buurt of er iets te regelen is.

Ik hoop zo dat dit dier een thuis krijgt, net zo goed als bij jullie maar dan voor altijd!
quote:Nicky_L schreef op 16 januari 2012 @ 22:37:

@nicolientje2410: Wat bedoel je met 'ter adoptie afstaan aan een asiel'? Moeten we haar dan wegbrengen? Of bestaat er een constructie dat ze bij ons blijft, en dat het asiel op zoek gaat naar een nieuwe eigenaar?Zoiets is vast wel te regelen! Goed idee. Gewoon eens bellen !
Stel nou dat het niet lukt, dan is het misschien nog een idee om een ander gezin in de buurt te zoeken dat part time voor de hond zorgt. Dan zorgen jullie een paar dagen voor de hond en het andere gezin de andere dagen, vakanties in overleg. Dan zit je niet altijd vast aan de hond en heb je toch een leuk maatje.

Ik ken twee gezinnen die op deze manier samen een hond hebben opgenomen toen zijn baasje overleed, werkt prima. Tuurlijk niet voor iedere hond, maar misschien voor die van jullie nou net wel.
Lastig he.

Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar ik ben op zoek naar een nieuw huis voor mijn lieve kater omdat hij mijn dochter ontzettend niet leuk vind. Hij zit alleen maar in de tvkast als zij wakker is (dochter is echt niet druk, laat hem zelfs met rust, terwijl ze de andere kat volop aait). Ik heb de hoop opgegeven dat dit nog zal veranderen, dus ben op zoek naar een nieuw huis, zonder kleine kinderen. Maar dat is lastig. Van het asiel mogen we hem wel daar brengen, maar dat wil ik niet. Denk dat hij daar nog slechter af is dan in de tvkast.

Geen tips hier dus, maar wel veel succes gewenst met het herplaatsen.

Mijn zus heeft een hond van marktplaats gehaald, zodat haar hond een kameraadje had en wat een lieverd is dat!
Nogmaals: de reden dat we haar niet willen en kunnen houden is dat een hond eigenlijk niet in ons leven past. Gedurende de zomermaanden was dat anders, omdat er toen bijna voortdurend iemand thuis was en de hond in en uit kon lopen. Ik vind een hond een hele verantwoordelijkheid, die ik tijdelijk wel op me kon nemen, maar die ik niet nog jaren wil dragen.
Ik moet helemaal niks!
@stukje_cake, waarom zou je dat niet durven zeggen? Ik vind het ontzettend moedig dat je actief op zoek wilt gaan naar een plek waar je dier het beter zal hebben/waar hij zich op zijn gemak zal voelen. Je kon van tevoren toch ook niet weten hoe kat op je dochter zou reageren? Vind dat altijd zo-kort-door-de-bocht als mensen zeggen: kind is er, dier moet weg. Vaak zijn er best wel serieuze redenen voor die van tevoren niet te voorzien waren.

En nu wil ik hier stiekem een hond en een kat gaan houden...
@stukje_cake: Jij ook succes met herplaatsen. Klinkt ook sneu, die kater. En wat Nicolientje zegt: sommige dingen zijn niet te voorzien.
Ik moet helemaal niks!
Doen de eigenaren ook nog hun best om bv via hun netwerk een goed huis voor hun hond te vinden?
Misschien is het ook een idee om hier wat meer te schrijven over de hond en kay. Fototje erbij: you never know.... (en ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig....)
Kat, niet kay
Omdat je hier nogal afgefikt kunt worden als je zoiets durft te typen.

Kater was altijd heel chill en knuffelig en lag tijdens de zwangerschap het liefst op mijn buik. In de kraamweek heeft hij uitgebreid op het bed mogen liggen (ja, dochter lag dan ook in bed en ik was er altijd bij) omdat ik jaloezie wilde voorkomen en tjah, hij koos toch voor wat hij zelf wilde en dat is zichzelf achterin de tvkast proppen. En elke avond kunnen we de klok er op gelijk zetten: Om 11 uur moet hij even hard mauwen en dan wil hij hard geknuffeld worden.

To, jij dacht dat je er goed aan deed om die hond op te vangen en dat deed je ook. Het is alleen verschrikkelijk van die mensen om zo met hun hond om te gaan. Een hond is een nog grotere verantwoordelijkheid dan een kat, ik snap je redenen wel. Deze situatie heb je nooit gewild en het was niet de afspraak.
@Vl43inder: goed idee, maar ik zoek echt iemand die er helemaal voor gaat.

Ik ben me er heel bewust van dat je bij aanschaf van een huisdier altijd moet kijken naar de consequenties. Toen wij onze katten ophaalden, hielden we er rekening mee dat we hier zeker zo'n 15 jaar verantwoordelijk voor zouden zijn (als het niet langer is). Daar doen we dus ook alles aan.

In die zin hebben wij deze hond nooit 'aangeschaft'. We zouden voor haar zorgen tijdens de afwezigheid van de eigenaars. Dat zou twee, drie maanden zijn. Die periode was voor ons te overzien. Nu is dat veranderd in onbepaalde tijd, waar wij dus nooit voor gekozen hebben.

Ik snap best dat mensen zich hier afvragen of en waarom we haar niet kunnen houden. Het is ook heel dubbel. Het is een heel lieve, probleemloze hond. Maar ik wil geen hond, niet voor altijd. Ze komt nu niets te kort, we zorgen goed voor haar en geven haar voldoende aandacht. Maar ik vind het een hele verantwoordelijkheid, waar ik niet voor gekozen heb.
Ik moet helemaal niks!
quote:borderwalk schreef op 16 januari 2012 @ 23:06:

Doen de eigenaren ook nog hun best om bv via hun netwerk een goed huis voor hun hond te vinden?Dat was aanvankelijk wel de afspraak, maar dat doen ze dus ook niet. Het laatste wat ze zeiden was, dat ze haar zouden ophalen en haar zelf naar een asiel zouden brengen. Dat wilde ik niet, omdat ik denk dat dat wèl traumatiserend zou zijn. Intussen hebben we geen contact meer met de eigenaren.
Ik moet helemaal niks!
@stukje_cake: jouw kat is duidelijk niet gelukkig, dus ik vind dat je een goede keus maakt in het belang van je kat. Niemand zal verwachten dat je je kind weg doet, toch? (of ben ik nu heel naief ?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven