het komt goed

30-01-2012 16:14 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ben ik er echt even naar van. In mijn jeugd deed ik niks voor school, ik kon het zat allemaal aan maar had gewoon geen zin toen. Daardoor ben ik op niveau 2 gekomen terwijl het niveau 4 kon zijn. Nu zit ik in het laatste jaar van niveau 2 en kan ik volgend jaar eindelijk aan een leuke opleiding beginnen op niveau 3. Ik doe zo hard mijn best en ook al heb ik nu ergens stage wat helemaal niet bij mij past, ik zet mij heel goed in en ben er altijd. Nu ben ik al tevreden dat het super goed gaat en vandaag kwam het eindgesprek van mijn stage. Ze zijn tevreden over mij alleen zien wel dat het werk wat ik nu doe zeker niet bij mij past, maar toen kwam er een hele stomme opmerking: zo hoe ik daar doe met de kinderen hoort bij niveau 2. Ik keek haar aan en in mezelf moest ik lachen! Hoe kun je zo'n flauwe opmerking maken? Tuurlijk zijn er mensen op niv 2 die niks willen en niks doen, maar zo ben ik niet. En ik kan ook wel veel beter als niv 2 maar dat weten hun niet. Ik heb het gewoon zelf verpest dat ik in dit niveau ben gekomen, maar ik doe mijn best en volgend jaar doe ik eindelijk de opleiding waar ik werk in wil vinden. Ik weet eigenlijk niet wat ik met dit topic wil. Ik kijk niet terug naar vroeger want dat kan ik nu toch niet meer veranderen, maar kijk vooruit en dat die mevrouw het hele verhaal niet kent maakt me niet uit. Ik weet het wel zeker: het komt helemaal goed met mij.
Wa is her verschil tussen nivo 2 en 4?
Ik zou me er maar niks van aantrekken. Jij weet hoe het wel zit, je gaat volgend jaar aan een andere opleiding beginnen en dan krijg je heus wel een baan op jouw niveau en wat jij leuk vind. Laat maar kletsen!
Ik snap eerlijk gezegd niets van je post. Je bent goed beoordeeld, maar 1 opmerking beviel je niet? Heb je goed geluisterd naar wat er gezegd is? Feedback is ontzettend nuttig en je kunt er vreselijk veel van leren.
Je openingspost komt een beetje warrig over.

Ik denk dat je het over MBO niveaus hebt?

Die stagebegeleidster had gezegd dat hetgeen je laat zien passend is bij niveau 2. Heb ik dat zo goed begrepen? Zo ja, dan vind ik dat niet vreemd. Je wordt ook gevraagd om dat werk te doen op niveau 2.

De opleiding die je volgend jaar wil starten en een niveau hoger is, beslaat ook een ander vakgebied toch? Dat is toch niet te vergelijken. (ik neem ten minste aan dat je opleiding vrij praktisch is dus hun weinig kunnen zeggen over je mentale capaciteiten..)

In ieder geval is het fijn voor je dat je er zelf vertrouwen in hebt dat het goed komt!
Het kan toch zo zijn dat een bepaald aspect van je gedrag bij een niveau hoort. Dat zegt niets over de rest van je capaciteiten.

In elk geval zou ik me wat harden als ik jou was. In de toekomst kom je genoeg mensen tegen die je verhaal niet (willen) kennen.

Zij oordelen alleen op wat ze kunnen zien.

Aan jou dus om te laten zien wat je in je mars hebt. Geen woorden, maar daden.

Dat het goed komt, zegt indirect dat het nu niet goed gaat. Als het goed is, kan het altijd weer beter.
Wat is er zo erg aan dat je te horen krijgt dat je gedrag vertoont wat in overeenstemming is met het niveau opleiding wat je doet? Is een niveau 2 opleiding minderwaardig aan een niveau 3 of 4 opleiding? Die instelling proef ik namelijk een beetje uit je openingspost.
Ik zit in een kinderdagopvang. Ik heb goed geluisterd. Ik doe alles goed, verzorging van de kinderen enzo. Alleen ik moet nog meer met ze praten. Het is voor mij moeilijk om contact te zoeken met kinderen, eerst kon ik dit nooit en nu wel, dus voor mij is er al een hele vooruitgang. Ik trek me er ook niks van aan maar zo'n opmerking als leidster mag je niet maken omdat ze zelf ook wel met kinderen te maken heeft waarbij er een paar slim zijn en andere kinderen iets minder.
Ik schaam me er altijd een beetje voor dat ik in niveau 2 zit terwijl het niveau 4 kon zijn. En ja ik heb het over MBO. Mijn moeder heeft altijd gewild dat ik heel goed moet leren en het liefst had ze mij in het HBO gezien. Ik denk dat ik daardoor altijd druk voel en mij daarom schaam. Omdat zij een dom beeld van niveau 2 heeft gemaakt. Nu heeft ze het geaccepteerd en is ze trots dat het goed gaat hoor.
Wat is het probleem?

Je zit op niveau 2 zeggen ze. Dat klopt toch?

Je hebt geen niveau 4 als je dat niet hebt gehaald.

Je hebt last van een minderwaardigheidscomplex. Maar daardoor hoeven anderen toch geen dingen te zeggen die niet waar zijn? Moeten ze zeggen dat je niveau 4 bent, terwijl je dat niet bent? Wat heb je daaraan?
Ik heb even iets meer posts van je gelezen en ik denk dat het slaat op dat je zelf hebt gezegd dat je niets met kinderen hebt en dat je deze opleiding doet om een opleiding op een hoger niveau te gaan doen, die niet met kinderen te maken heeft. En nu is er in het eindgesprek tegen je gezegd dat je omgang met kinderen op niveau 2 is. Dus zij zien niet dat jij op een hoger niveau functioneert of wellicht zelfs zou kunnen functioneren, in je omgang met kinderen. Klopt dat een beetje?

Ik kan me voorstellen dat dat steekt, zeker als je er zelf sterk van overtuigd bent dat je wel hoger aan kunt. Nu hoef je volgens mij in je omgang met kinderen niet een hoger niveau te laten zien, want dit was een opleiding en stage op niveau 2 en je wilt niet verder met kinderen gaan werken. Ik kan me wel voorstellen dat als je er zelf sterk van overtuigd bent dat je een (veel) hoger niveau kunt, dat het niet leuk is om te horen dat mensen dat niet zien. Dat kan aan de beoordelaar liggen, dat die zelf onvoldoende niveau of inschattingsvermogen hebben om jouw niveau te kunnen beoordelen. Of het kan zijn dat ze een punt te pakken hebben waar jij inderdaad op hoger niveau en met een andere opleiding ook tegenaan gaat lopen. Ik zou je dus ook aanraden om, als het punt je niet duidelijk is, nog wat extra feedback en verduidelijking te vragen. Je kunt er alleen maar van leren en je voordeel mee doen, toch?

Gefeliciteerd met het afronden van je stage en dat je dus die volgende opleiding kunt gaan doen, toch? Ik kan me voorstellen dat je trots bent op jezelf dat je je erdoorheen hebt geslagen!
quote:itsssme schreef op 30 januari 2012 @ 16:36:

Ik zit in een kinderdagopvang. Ik heb goed geluisterd. Ik doe alles goed, verzorging van de kinderen enzo. Alleen ik moet nog meer met ze praten. Het is voor mij moeilijk om contact te zoeken met kinderen, eerst kon ik dit nooit en nu wel, dus voor mij is er al een hele vooruitgang. Ik trek me er ook niks van aan maar zo'n opmerking als leidster mag je niet maken omdat ze zelf ook wel met kinderen te maken heeft waarbij er een paar slim zijn en andere kinderen iets minder.

Sorry, ik ken je natuurlijk niet, maar als docent kan ik erg slecht tegen opmerkingen als "ik doe alles goed" en "ik trek me er niks van aan". Ik ken jouw situatie natuurlijk niet en misschien zit ik er helemaal naast, maar het klinkt een beetje alsof jij al besloten hebt hoe je het doet en dat je feedback die daar niet in past, meteen naast je neerlegt. En als je zegt dat je alles goed doet, mag je misschien wel iets kritischer zijn. In een situatie waar je met mensen werkt (kinderen, ouders, collega's) is het vrijwel onmogelijk om alles goed te doen naar mijn idee.

Dus hartstikke goed dat je zo positief bezig bent natuurlijk, maar kritiek krijgen wil niet altijd zeggen dat je meteen niet goed bezig bent. Ik begrijp niet helemaal waarom de leidster dit niet zou mogen zeggen, wanneer je zelf ook al aangeeft dat dat nog een beetje een zwak punt is.
quote:itsssme schreef op 30 januari 2012 @ 16:40:

Ik schaam me er altijd een beetje voor dat ik in niveau 2 zit terwijl het niveau 4 kon zijn. En ja ik heb het over MBO. Mijn moeder heeft altijd gewild dat ik heel goed moet leren en het liefst had ze mij in het HBO gezien. Ik denk dat ik daardoor altijd druk voel en mij daarom schaam. Omdat zij een dom beeld van niveau 2 heeft gemaakt. Nu heeft ze het geaccepteerd en is ze trots dat het goed gaat hoor.Absoluut niet voor schamen, een vriendin van mij is vanuit MBO naar HBO gegaan en heeft uiteindelijk een master op de universiteit gehaald. Er is niets waar ik meer bewondering voor heb dan mensen die het geduld hebben om door te zetten en uiteindelijk komen waar ze willen komen!
Vooruitgang wil zeggen wat het is: je gaat vooruit. Het geeft aan wat je huidige positie is ten opzichte van waar je eerder stond.

Het zegt niets over de kwaliteit van je prestaties.

Ik zou als ik jou was trots zijn op wat je tot nu toe bereikt hebt. Ok, je zit op een lager niveau dan gepland. Dat kan. Maar je bent aan het werk om verder te komen. Je weg is wat langer, maar uiteindelijk kom je op je bestemming.

En als je niveau echt hoger ligt dan dit, valt er vast wat te regelen op je opleiding. Misschien kun je niveau 3 verkort doen om sneller in te stromen bij niveau 4?
Knap van je vriendin Firene! Ik heb ooit te horen gekregen van mijn vriendin dat het dom is dat ik in niveau 2 zit en dat daar alleen maar domme mensen in zitten. Sinds toen vertel ik haar ook niet echt meer dingen over school want ze zou het wel dom vinden. En nee ik heb geen minderwaardigheidcomplex!
De niveau 3 opleiding is genoeg voor het beroep wat ik wil en waarschijnlijk had ik deze opleiding nooit gekozen als ik meteen in niveau 4 of 3 was gekomen.
Het is een mening, haar mening. Geen feit. Dat is iets wat je goed moet onthouden.

Ik heb tijdens mijn MBO opleiding ook stage gelopen en mijn stagebegeleider omschreef mij toen als een typisch MBO-er, terwijl ik mijn studie veel te gemakkelijk vond en mezelf juist als HBO-er zag. Gelukkig ben ik er inmiddels achter dat niemand mij meer heeft gezien als MBO-er en werk ik al jaren in HBO functies. Maar die ene opmerking van haar maakte mij destijds heel onzeker.
Jammer dat je de rest van de opmerkingen negeert voor het gemak.
Bazinga!
quote:itsssme schreef op 30 januari 2012 @ 16:54:

Knap van je vriendin Firene! Ik heb ooit te horen gekregen van mijn vriendin dat het dom is dat ik in niveau 2 zit en dat daar alleen maar domme mensen in zitten. Sinds toen vertel ik haar ook niet echt meer dingen over school want ze zou het wel dom vinden. En nee ik heb geen minderwaardigheidcomplex!

Het komt op mij over dat je heel onzeker bent en je zelfwaarde moet halen uit wat anderen van je vinden. Jou is ooit wijsgemaakt dat een bepaald niveau (MBO bvb.) niet goed genoeg is. Maar misschien zit er voor jou gewoon niet méér in, weet je dat van jezelf ook, maar wil je dat niet erkennen. Omdat je omgeving er een bepaald beeld bij heeft en je daardoor ook bent gaan vinden dat dit te 'laag' is.

Mijn gevoel hierbij is dan ook dat dit de reden is dat je je die opmerking van je leidinggevende zo aantrekt. Of heb ik het mis?
Ik vind het ook jammer dat je verder niet meer reageert. Het is goed om in jezelf te geloven. Echter, als je innerlijke stem alles overschreeuwt wat anderen zeggen (of dat nou positief of negatief is), dan zul je je alles helemaal zelf eigen moeten maken, want je kunt dan simpelweg niet horen wat een ander zegt. Je kunt dus ook niet leren van de ervaringen en adviezen van anderen. Dat wil niet zeggen dat je niet kunt leren of dat je niet ver kunt komen, maar het zal je wel meer moeite en energie kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven