Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
sri, ik vind het hier ontzettend lekker gezellig druk tegenwoordig, maar jezelf quoten om aandacht te krijgen gaat een beetje te ver hoor...
quote:lief_29 schreef op 29 januari 2012 @ 18:36:

[...]

Recepten?

[...]

Oh leuk! Laat je me weten hoe het was?

Rijstvellen: even per stuk laten weken in warm water tot ze zacht zijn. Het is het makkelijkst ze dan op een vochtige theedoek te leggen, want ze drogen snel uit en dan breken ze.

Beleg ze een stukje boven het midden met bv. een paar munt- en/of korianderblaadjes, een in de lengte doorgesneden grote garnaal (2 stukje dus), wat sliertjes mihoen, wortel in lucifertjes, wat taugé, gepocheerde kipfilet of dijvlees in dunne reepjes en wat je verder ook maar lekker vindt. In principe kan alles erin (nee, geen kaas en ook geen leverworst! ) Ik leg alles in een streepje over elkaar, zodat je een baan vulling krijgt. Aan de zijkanten houd je ca. 2 à 3 cm vrij. Die zijkanten sla je eerst over de vulling, daarna rol je de hele zaak zo strak mogelijk op. Mijn ervaring: doe de mihoen in het midden, niet als laatste, want dat glibbert steeds tussen de rol uit en dan krijg je hem niet behoorlijk strak opgerold. Dek de loempiaatjes die klaar zijn ook weer af met een vochtige theedoek, tot je ze serveert.

Serveren met sojasaus of sweet chilisaus. Het volgende sausje is ook erg lekker:

•50 ml rijstazijn

•2 volle eetlepels suiker

•1 rode chilipeper

•1 teen knoflook

•50 ml vissaus

•sap van 1 limoen

Los de suiker op in een pannetje met de rijstazijn en 100 ml water. Laat afkoelen. Doe hierbij de zeeeeer fijngesneden chili, de net zo fijngesneden knoflook, de vissaus en het limoensap. Maak dit zo ver mogelijk van te voren, zodat de smaken lekker kunnen intrekken. Bron: Janneke Vreugdenhil voor NRC Kookt.

Maak er vooral veel van, want op de saus na bevat het nauwelijks calorieën (een rijstvel heeft er 14, khd weet ik niet en sorry, gluten geen idee maar een rijstvel bestaat alleen uit rijst en water). Volgens mij bevat rijst geen gluten, maar dat weet jij veel beter dan ik. Bovendien is het goddelijk - vind ik dan en echtgenoot is er ook bepaald niet vies van. Gewoon experimenteren.

Of google op vietnamese loempia's en de recepten vliegen je om de oren. Rudolph van Veen heeft ook heule lekkere!

Setter, mocht je eens iets aziatisch willen proberen, dan lijkt me dit een goed begin. Je kunt er in stoppen wat je lekker vindt en de rest vergeet je gewoon. Ik vrees alleen dat je voor rijstvellen in jouw hoofdstad moet zijn, ook hier in Arnhem zijn ze moeilijk te vinden.

Tuurlijk laat ik weten hoe de zalm bevallen is, maar ik twijfel eigenlijk niet aan het resultaat!!
quote:lief_29 schreef op 29 januari 2012 @ 18:43:

sri, ik vind het hier ontzettend lekker gezellig druk tegenwoordig, maar jezelf quoten om aandacht te krijgen gaat een beetje te ver hoor...Ja, dit is ridicuul! Joost mag weten wat er gebeurd is, maar ik heb nog steeds ontzettende performance-problemen met mijn pc (ik mieter dat ding de deur uit zodra ik weer kan investeren) en daardoor gaan dingen wel eens dubbel. Maar dit is wel heel raar!
Gebeurt het verdorie weer! Het komt omdat ik na het plaatsen een (spel)fout zie en die er nog even uit wil halen... ach kut, gewoon verkeerde knopje. Hoe stom kan een mens worden...
Moet je die rijstrolletjes nog bakken of eet je ze gewoon zo op? Lijkt me heerljik, maar wat een werk (weken, groenten snijden, dingen van te voren bakken). Maar voor de kookclub waar ik bij zit, is het wel een heel goed idee. We doen altijd iets aparts en dit is wel apart. TZT vraag ik je om meer, meer, meer recepten!
Lief, die zalm met ketjap en sesamolie is to die for! Ik had alleen plakjes zalm die ik ermee bedruppeld heb en ik heb het vermoeden dat jouw zalmhaasje erin was gemarineerd, klopt dat? Volgens mij moet het niet eens zo vreselijk moeilijk zijn om glutenvrij en koolhydraatverantwoord sterrengerechten te maken. Zodra ik weer een beetje tijd heb (eind februari) ga ik eens ernstig op zoek, leuk!
Ik duik trouwens mijn bed in, ben al vanaf woensdag ongesteld en niet helemaal lekker, moe, buikpijn, kop vol ..... (ook vol hoofd). Morgen veel te lange dag; heb alle oudergesprekken (15) op één dag gepland, 3 na school, de rest 's avonds. Leek me wel handig... ja... ik hoef woensdag niet nog een avond, dus morgen is het afzien. Dinsdag is het afzien (want weer werken en 's avonds opleiding) en dan heb ik weekend. Moet te overleven zijn
quote:Ris schreef op 29 januari 2012 @ 20:57:

Moet je die rijstrolletjes nog bakken of eet je ze gewoon zo op? Lijkt me heerljik, maar wat een werk (weken, groenten snijden, dingen van te voren bakken). Maar voor de kookclub waar ik bij zit, is het wel een heel goed idee. We doen altijd iets aparts en dit is wel apart. TZT vraag ik je om meer, meer, meer recepten!

Nee hoor, deze loempiaatjes eet je gewoon 'rauw'. Daarom bevatten ze ook zo weinig vet. Helemaal zonder saus zit er denk ik wat te weinig smaak aan, maar je zou ook wat sojasaus over de vulling kunnen sprenkelen, voor je ze gaat inrollen.

Het is inderdaad wel wat werk, maar dat heb je sowieso met de aziatische keuken. Veel snijwerk, maar dat kan je allemaal van te voren, desnoods verdeeld over de dag, doen.

Dat weken van die rijstvellen kost maximaal 30 seconden per vel, anders worden ze te zacht. De kipfilet heb ik 's middags gepocheerd, toen ik aan het werk was. Kwestie van kookwekker aanzetten. Is trouwens extra lekker in kippenbouillon (heel ordi van twee blokjes). De overgebleven kipfilet heb ik echtgenoot gisteren opgevoerd op een broodje met mayo en komkommer.
quote:sri schreef op 29 januari 2012 @ 20:57:

Lief, die zalm met ketjap en sesamolie is to die for! Ik had alleen plakjes zalm die ik ermee bedruppeld heb en ik heb het vermoeden dat jouw zalmhaasje erin was gemarineerd, klopt dat? Volgens mij moet het niet eens zo vreselijk moeilijk zijn om glutenvrij en koolhydraatverantwoord sterrengerechten te maken. Zodra ik weer een beetje tijd heb (eind februari) ga ik eens ernstig op zoek, leuk!

Nee ik doe het net als jij. Liefman had een op eikenhout gerookt zalmhaasje genomen bij de AH en die heb ik in dunne plakjes gesneden en er een plasje ketjap/sesamolie naast gelegd. En dippen maar Het ene plakje had meer olie, de andere meer ketjap. Ik ben er ook helemaal gek van.

Ook lekker is plakjes gerookte zalm met daarop warme gebakken knoflookgamba's en dan een beetje sesamolie en ketjap erover.

Rijstvellen ga ik dan toch maar eens proberen. Ik heb die dingen al tijden in de kast liggen om eens iets loempia-achtigs van te maken (want glutenvrij) maar heb niet veel inspiratie tot nu toe. Dacht ook dat het een plak- en scheurbende zou worden met die natte vellen. Kun je er ook warme inhoud in doen?
En heel veel sterkte deze week, Ris! Maak je het niet te gek?
quote:lief_29 schreef op 29 januari 2012 @ 21:05:

[...]

Kun je er ook warme inhoud in doen?

Weet ik eigenlijk niet, ik heb er nog nooit van gehoord (maar dat zegt natuurlijk niks). Ik denk dat de vellen kapot gaan van warme vulling, maar proberen is denk ik de enige manier om er achter te komen. Ik zou het niet gauw doen, omdat het koud zo'n lekker fris hapje is dat zo licht als een veertje op je maag terechtkomt .

Idee: volgende keer druppel ik wat vers limoensap over de vulling. Klein beetje maar.
Sri, dank je wel voor je uitgebreide uitleg over Aziatisch eten, is allemaal erg duidelijk nu.

Er is iets geks aan de hand in huize Setter: manlief heeft ineens een hekel aan ham maar lust voor het eerst in zijn leven brie (want nu moet ik die heerlijke brie dus delen . ) , en ikzelf lust ineens vis. Ja echt: v-i-s.

Ik. Vis.................

Ik ben vorige week begonnen met alaska koolvis, de volgende dag had ik vis in een jasje met een sausje (van de Lidl, niet helemaal dieettechnisch verantwoord maar wel om je vingers plus je tenen bij op te eten, werkelijk!), en ik heb nog Pangasiusfilet in de vriezer liggen voor morgenavond.

Tja, op ma/di/wo alleen maar met zo'n kale shake en een kommetje groente aan tafel zitten, met mijn neus boven een pan gebakken aardappels (kwijl....) en een lekker stukje gebraden kipfilet zitten maar er niet aan mogen komen is een tikkeltje zwaar, dus vandaar dat ik me vorige week vergrepen heb aan koolvisfilet En het was niet eens zo vies als ik verwacht had. Integendeel: het was best binnen te houden zelfs!

En het opent mogelijkheden voor mij om meer vissoorten te gaan proberen, en dat is best positief!

Dat recept van jouw loempiaatjes ga ik zeker een keer proberen, ze klinken me heerlijk in de oren. Helemaal die in bouillon gegaarde kipfilet, dat lust manlief vast ook wel!
Nou ja, Setter aan de vis, het moet niet gekker worden! Is dat iets van 'honger maakt rauwe bonen zoet' of zo? Blijf vooral proberen, en met een goed sausje maak je zelfs stoeptegels lekker, zoals mijn moeder altijd zegt.

Maar dat jouw wederhelft ineens van de ham naar de brie is overgelopen is ook wel eigenaardig. Jullie zijn toch niet bezig aan een enge persoonlijkheidsverandering hè?
Hmmmm, gemarineerde stoeptegel.... lijkt me heeeeerlijk Sri

Hoeveel khd zouden daar nou in zitten???

quote:setter schreef op 30 januari 2012 @ 19:34:

Hmmmm, gemarineerde stoeptegel.... lijkt me heeeeerlijk Sri

Hoeveel khd zouden daar nou in zitten???

[afbeelding]Vast heul veel, maaaar.... volkomen glutenvrij!
Wat die persoonlijkheidsverandering betreft: ze zeggen dat je elke 7 jaar verandert qua smaak. En dan bedoel ik niet dat je knalroze banken met grote paarse stippen ineens mooi gaat vinden (hoewel....... ), maar dat je dingen die je nooit lustte ineens heerlijk gaat vinden.

Zo had ik dat met tomaten: in geen 28 jaar lustte ik die vieze dingen, en de laatste 15 jaar eet ik ze zéker 1 keer in de week. De laatste weken zelfs bijna dagelijks, en ik vind ze heerlijk!

Ik ben nu 43, heb in 2010 een jaartje overgeslagen, dus qua berekening klopt het dan weer dat ik ineens vis lust

Mijn man is gewoon een beetje een dwarsligger, want als je zijn leeftijd deelt door 7 levert dat een priemgetal op. Ofzo. Kbennietzowiskundig....

Dus lieve Sri, maak je niet ongerust over mij. Ik ben nog steeds diezelfde kleuter in het lichaam van een 43-jarige
quote:sri schreef op 30 januari 2012 @ 19:40:

[...]

Vast heul veel, maaaar.... volkomen glutenvrij!

LIIEEEHIEEEEF: kijk: nieuw recept van Sri: gemarineerde stoeptegel

Oh dat is zo stom nog niet, aangezien ik al drie weken aan de dunne ben.
en voor iedereen!

Hier het tegenovergestelde van de dunne . . . . Ben ik braaf overgestapt van chocomel uit de bekende gele bussen, naar cacao met zoetjes, blijkt dat dat obstipatie oplevert . . . . nog erger dan dat ik al had door de pijnstillers . . . . Dus moet ik met pijn in het hart weer afscheid gaan nemen van de cacao . . . . Helemaal gaat voorlopig nog niet lukken, ik hou het op 1 beker per dag, in plaats van 5 of 6 . . . . Nu maar hopen dat het snel beter gaat. Ben iig ook bezig met Rsvicee L en ontbijtkoek . . . . Je moet toch wat?

*z*u*c*h*t*
Jee Carenza, wat een narigheid! Nooit geweten dat je dat kunt krijgen van cacao. Denk je een leuke oplossing te hebben, moet je die weer inleveren. Maar misschien helpt het als je terugschakelt naar 1 beker. Kan je er tenminste nog een beetje van genieten.
Krijg je die obstipatie door de zoetstof Carenza? Dan zou je misschien Stevia kunnen proberen: 300 keer zoeter dan suiker en volslagen natuurlijk (van de steviaplant, de blaadjes ervan worden gedroogd en gemalen). Als je de naam van de website wilt, laat het me dan even weten. Dan mail ik je die.
Nog één lange dag en ik heb weeeeeekend!!!!! Nu naar bed, net lekkere warme chco op, kruikje ligt in bed, ik duik erbij!
Hop, weer naar boven

Verder heb ik niet heel erg veel zinnigs bij te dragen, diabeteswise dan.

Setter, wat las ik: een tattoo! Gaaf, wil ik wel meer over weten.

Nu ook maar eens richting bed
Eén tattoo? Joh, ik heb er 2

Ik heb eentje op mijn schouderblad en eentje op mijn linkeronderbeen. Als we meeten mag je ze beide wel zien hoor, dat vind ik geen probleem

Over een meeting gesproken: zullen we weer richting april/mei doen? Aangezien het de laatste jaren in die maanden zomer is...
Ik volg dit topic enigszins, meeschrijven lukt me niet goed. Blijkbaar vind ik het op een forum (net als IRL) ook niet makkelijk mijn plek te vinden.

Nog steeds lees ik met bewondering hoe ingrijpend diabetes is wanneer je insuline spuit. Ik denk daardoor nog altijd dat ik het 'makkelijk' heb.

Is ook wel een beetje struisvogelen, het valt wel mee.

Compu vraagt zich af of ik niet teveel tegelijk wil/doe. En ja, dat is inderdaad een valkuil. Voor de diagnose liep ik al een jaar te kwakkelen waarbij ik steeds minder energie had. En zodra ik me dan weer goed voel vind ik dat ik de verloren tijd moet inhalen. Zit momenteel weer op zo'n piek.

Vanuit m'n werk wordt ik wel een beetje 'in toom' gehouden.

Maar privé ga ik dan starten met psychotherapie (gisteren 2e intake, over 2 weken echt beginnen).

Gisteren ook een gesprek met een personal trainer bij de sportschool. Hij weet ook veel over voeding. Gewicht is al een poostje stabiel (93,5) maar er mag nog wel 10 kilo af.

Ben gebombardeerd met informatie waarbij ik me afvraag wil ik dit allemaal wel weten?

En ik weet best dat bewegen goed voor een mens is. Maar ik zie er als een berg tegenop. Zoek geen nieuwe hobby ofzo.

Nieuw is dat ik sinds een paar dagen helemaal gek wordt van de jeuk over m'n hele lijf maar zonder uitslag o.i.d.

Ik ga daarmee vandaag langs de dokter want het lijkt steeds erger te worden.

Ik ben voor mezelf het hele scala aan mogelijke oorzaken al langsgegaan (eten, drinken, wasmiddel, kleding, huisdieren) maar kan niets bedenken.

Het kan een bijwerking van de medicijnen (Metformine) zijn maar dat komt slechts heel zelden voor. En dan pas na 5 maanden gebruik?

Kortom de HA mag het zeggen.

Leuk die recepten. Jammer dat ik geen vlees of vis eet. Ik neem aan dat je rijstvellen ook wel met een vegetarische vulling kunt maken. Ik zal er eens op googelen.

Ik kook eigenlijk elke dag alleen ontbreekt het me soms aan inspiratie.

Ik vind koken ook leuk en ben zelf een makkelijke eter maar met 4 kinderen heeft er altijd wel eentje iets te zeuren. Niet dat ik me daar veel van aantrek maar toch vind ik dat vervelend.

Ik heb wel eens het advies gekregen om de oudste 3 allemaal 1 dag per week te laten koken, ben wel bang dat ons menu dan wel erg 'beperkt' wordt.

(opvoedkundig zou het natuurlijk wel heeeel verstandig zijn)

H.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven