Verwarming tot 18graden
donderdag 2 februari 2012 om 16:21
Hi meiden!
Even een vraagje, mijn verwarming besluit bij 18 graden blijkbaar dat het wel warm genoeg is in huis en stop dan met verwarmen terwijl de termostaat toch echt op 21 staat.
Ik ben het daar alleen niet zo mee eens!
Er staat dan ook zo'n vlammetje voor de temperatuur en ik heb ooit begrepen dat ie dan 'op temperatuur' is?
De ketel is 2weken geleden nog bijgevuld en alle radiatoren zijn ontlucht.
De druk van de ketel is ook genoeg bar.
De radiator zelf is ook evengoed wel warm (helemaal ook, er zit dus geen lucht meer in)
Als ik de temparatuur verder omhoog draai naar bvb 24 ofzo blijft ie evengoed op 18 staan, het is hier dus ook best fris want heb nog enkele beglazing ook! (tocht! Brrrr!)
Ik ben niet handig met dit soort dingen en ik hoop eigenlijk dat iemand dit probleem kent en weet hoe ik mn huis warm krijg! I'm cold!
Even een vraagje, mijn verwarming besluit bij 18 graden blijkbaar dat het wel warm genoeg is in huis en stop dan met verwarmen terwijl de termostaat toch echt op 21 staat.
Ik ben het daar alleen niet zo mee eens!
Er staat dan ook zo'n vlammetje voor de temperatuur en ik heb ooit begrepen dat ie dan 'op temperatuur' is?
De ketel is 2weken geleden nog bijgevuld en alle radiatoren zijn ontlucht.
De druk van de ketel is ook genoeg bar.
De radiator zelf is ook evengoed wel warm (helemaal ook, er zit dus geen lucht meer in)
Als ik de temparatuur verder omhoog draai naar bvb 24 ofzo blijft ie evengoed op 18 staan, het is hier dus ook best fris want heb nog enkele beglazing ook! (tocht! Brrrr!)
Ik ben niet handig met dit soort dingen en ik hoop eigenlijk dat iemand dit probleem kent en weet hoe ik mn huis warm krijg! I'm cold!
Internagelaktisch
donderdag 2 februari 2012 om 16:25
donderdag 2 februari 2012 om 16:26
donderdag 2 februari 2012 om 16:28
donderdag 2 februari 2012 om 16:39
Zolang je radiatoren warm blijven en er een vlammetje bij de temp staat gok ik op een ketel die hard z'n best aan het doen is. Het is ook gewoon koud, zeker in een tochtig huis is het hard werken voor de ketel.
Ik heb de kachel op 18graden staan en toch slaat ie steeds even aan, dus zelfs daarvoor moet ie bijwarmen.
Ik heb de kachel op 18graden staan en toch slaat ie steeds even aan, dus zelfs daarvoor moet ie bijwarmen.
donderdag 2 februari 2012 om 16:42
Heb je een combi ketel die ook voor warm water zorgt?
Bij ons gaat de warmwater functie voor op de verwarming. Dus op het moment dat er warm water wordt gebruikt stookt de ketel het water warm en níet de verwarming.
Uit zuinigheid (zo is dat ding gemaakt) schakelt hij niet heel snel terug naar verwarming. Dus door steeds kleine beetjes warm water te tappen kun je er (onbewust) voor zorgen dat de ketel je huis niet verder verwarmt.
Ik zeg niet dat het zo is maar het zou kunnen.
Bij ons gaat de warmwater functie voor op de verwarming. Dus op het moment dat er warm water wordt gebruikt stookt de ketel het water warm en níet de verwarming.
Uit zuinigheid (zo is dat ding gemaakt) schakelt hij niet heel snel terug naar verwarming. Dus door steeds kleine beetjes warm water te tappen kun je er (onbewust) voor zorgen dat de ketel je huis niet verder verwarmt.
Ik zeg niet dat het zo is maar het zou kunnen.
donderdag 2 februari 2012 om 16:48
Je kunt enorm veel kou op je ramen verliezen. Het hielp in mijn oude huis goed als ik alle gordijnen en luxaflex dichtdeed. Misschien dat de ketel het gewoon niet warm gestookt krijgt door de extreme kou nu. Een paar dagen terug was het immers nog warmer.
Misschien had je vorig jaar nog wel gordijnen, of tapijt, en nu niet meer?
En idd, even kijken of alle kranen wel dichtgedraaid zijn.
Misschien had je vorig jaar nog wel gordijnen, of tapijt, en nu niet meer?
En idd, even kijken of alle kranen wel dichtgedraaid zijn.
donderdag 2 februari 2012 om 16:50
Heb je al een normale thermometer neergelegd om te kijken wat de echte temperatuur is?
De ketel heeft sowieso moeite met de buitentemperatuur; enkel glas en tocht maken het nog moeilijker. Kun je geen oude lappen/lakens voor de tochtgaten/kieren leggen en de gordijnen e.d sluiten? Heb ik hier ook;scheelt enorm.
De ketel heeft sowieso moeite met de buitentemperatuur; enkel glas en tocht maken het nog moeilijker. Kun je geen oude lappen/lakens voor de tochtgaten/kieren leggen en de gordijnen e.d sluiten? Heb ik hier ook;scheelt enorm.
donderdag 2 februari 2012 om 16:54
quote:maaique schreef op 02 februari 2012 @ 16:52:
Ja sundream, 18 dus..
18 op de thermostaat of ook 18 op een gewone thermometer?
Oeh bah; da;s echt veels te koud. Extra kleren aantrekken dan maar.
Misschien heeft het ermee te maken dat je pas ontlucht hebt e.d. Dan moet de ketel weer een bepaalde periode "wennen".. Nu is dat moeilijker omdat er ineens zo'n snelle overgang naar veel kouder weer is.
Ik doe dat soort dingen nooit met koude in aantocht; heb ook leergeld betaald.
Ja sundream, 18 dus..
18 op de thermostaat of ook 18 op een gewone thermometer?
Oeh bah; da;s echt veels te koud. Extra kleren aantrekken dan maar.
Misschien heeft het ermee te maken dat je pas ontlucht hebt e.d. Dan moet de ketel weer een bepaalde periode "wennen".. Nu is dat moeilijker omdat er ineens zo'n snelle overgang naar veel kouder weer is.
Ik doe dat soort dingen nooit met koude in aantocht; heb ook leergeld betaald.
donderdag 2 februari 2012 om 16:57
Hoi, ik denk dat het gewoon te koud is vandaag om goed op te warmen. Wij hebben een nieuwe ketel en bij mij zag ik ook toen ik thuis kwam even na 3 uur dat de temp was gekelderd tot 19 graden terwijl de thermostaat ingesteld staat op 20. Dat kwam omdat de deur van de woonkamer een tijdje open stond (veel koude lucht uit de gang!). De ketel heeft heel lang en hard mogen werken om het weer naar 20 te brengen.