Goede hechting...

04-02-2012 19:29 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer is je kind goed aan je gehecht? Na het lezen van dit artikel ben ik best een beetje onzeker geworden...

http://www.opvoedadvies.nl/hechting.htm

''Zo rond de 7/ 8 maanden oud zien we dat kinderen eenkennig beginnen te worden, een duidelijk signaal dat ze zich gehecht hebben aan een of een paar mensen in de directe omgeving van het kind.''

Mijn zoontje van 8,5 maand vertoont absoluut geen signalen van eenkennigheid...

Hoe denken jullie hierover?
Mijn dochter is nu ruim 3 en is ook nooit echt eenkenning geweest. Toch heb ik wel het gevoel dat ze goed gehecht is. Mijn zoontje is wel een beetje eenkenning. Tja, zo kun je op elke slak zou leggen hè? Het ene kind is het andere niet. Misschien voelt jouw kind zich wel zo op z'n gemak in het leven en zo veilig dat 'ie helemaal niet eenkenning wil zijn.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wat is eenkennig? Loopt je kind zomaar met een ander mee? Of blijft je kind eerst nog even bij jou staan/zitten en tast hij de situatie vanaf een veilige basis af?

Dat is namelijk wat hechting is: Je kind weet dat jij zijn veilige haven bent. Betrouwbaar en veilig.

Mijn kind is niet eenkennig, ook nooit geweest. Ze is nu ongeveer anderhalf en bij het laatste consult zei de arts letterlijk dat ze een kind zag dat veilig gehecht was.
ehm. Ieder kind is anders?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Eenkennigheid is een signaal van goede hechting, geen bewijs. Leest eerst eens wat over hechting, dit is de andere kant op redeneren.
quote:patchouli_ schreef op 04 februari 2012 @ 19:36:

Eenkennigheid is een signaal van goede hechting, geen bewijs. Leest eerst eens wat over hechting, dit is de andere kant op redeneren.Ik heb verschillende artikelen gelezen over hechting. Ik was juist nieuwsgierig naar de signalen van een goede hechting en kwam bij dit artikel terecht...
Ehm, mijn zoon van 13 maanden is ook niet eenkennig hoor, nooit geweest. Vermaakt zich opperbest op feestjes en dergelijke met aandacht van vreemden die hij krijgt bijvoorbeeld. Huilt niet als ik hem naar zijn gastouder breng, maar begint daar meteen vrolijk te spelen. Nooit zorgen over gemaakt. Als er iets is, hij valt en huilt, zoekt hij mij om getroost te worden. Dat lijkt me wel een signaal van goede hechting. En dat hij 's ochtends als een blij guppie in zijn bed staat te springen als hij wakker is geworden bijvoorbeeld. En meer van die dingen.
Ja maar je redeneert andersom. Kind is niet eenkennig dus twijfel je aan de goede hechting. Dat is dezelfde redenatie als misselijkheid is een signaal van zwangerschap. Als je niet misselijk bent , ben je niet zwanger.

Daarom zeg ik: lees eerst eens over hechting. Als jouw kind de voorwaarden had voor goede hechting is het hoogst waarschijnlijk gewoon goed gehecht. Pas als zich signalen voordoen die wijzen op een onveilige hechting, hoef je je zorgen te gaan maken.
Heb je een reden om te denken dat je kind wellicht niet goed gehecht is?
Mjn dochter van bijna vijf heeft ook nooit perioden van eenkennigheid gekend. We konden haar altijd bij iedereen achterlaten, het deed haar niks.

Ook ik heb er vaak aan getwijfeld maar volgens mij is ze juist heel goed gehecht. Ze is gewoon heel zelfstandig en barst van het zelfvertrouwen. Gaaf toch? Ze is nergens bang voor, ik vind het super!
Hechting draait niet om

Eenkennigheid. Teveel eenkennigheid is namelijk ook niet goed.

Het gaat er vooral om dat je kind wel een beetje aan je gehecht is, om zo in alle veiligheid Ijn omgeving te durven verkennen.

Ik zou alleen aan het gegeven eenkennigheid dus niet teveel waarde hechten (no pun intended).

Lees je eens in over hechtingsstijlen, zonder het een op een op je kind te projecteren en precies te kijken welke in maand een kind zich hoe moet gedragen.
Mijn dochter was het hele eerste jaar vreselijk eenkennig en de cb arts zei toen dat ze goed gehecht was. Duhuh, ik ben ook het eerste jaar thuis geweest.

Nu is ze twee en helemaal niet meer eenkennig. Heel sociaal juist.

Ben je echt bang dat hij niet goed gehecht is?
Ik heb mezelf nooit veilig bij mijn eigen moeder gevoeld. Ik ben gewoon heel bang dat ik het fout doe...

Gevalletje onzekerheid....
Pas maar op dat je het niet gaat overdrijven....
Wat naar Doezel. Heb je daar wel eens met iemand over gepraat? En over hoe jij dingen anders doet dan je moeder?

Hits begrijpelijk dat je je onzeker voelt, maar het is wel goed om je te realiseren dat je eigen gevoelens niet projecteert op je kindje. Dit is een ander kind en jij bent een andere moeder.

Vergelijk het met ouders die vroeger zelf gepest zijn, en daardoor extreem gefocust zijn op dat hun kind maar niet gepest wordt. Die onderschatten de weerbaarheid en zelfredzaamheid van n kind heel gemakkelijk en worden overbeschermend.

Praten over je eigen emoties en hoe die projectie te voorkomen, kan voor jezelf heel plezierig zijn en je zelfvertrouwen vergroten.
Mijn kind is gehecht aan mij, zijn vader en de gastouder. Hij heeft dus ook nooit gehuild bij het wegbrengen naar de gastouder.

Mijn kind heeft wel een periode gehad dat hij eenkennig was.

Voorheen lachte hij naar iedereen.

In zijn fase van eenkennigheid keek hij mensen eerst aan met een blik van wie ben jij. Hij keek dan ook vaak eerst even naar ons en hoe wij reageerden. Daarna was het vaak wel oké en lachte hij weer allerliefst. Dus het was absoluut niet zo dat hij niets van andere mensen wilde weten. Hij richtte zich alleen meer op ons.

Als hij ergens nieuw is dan kruipt hij eerst tegen je aan om dan na een minuut of 5 a 10 alsnog de omgeving te gaan verkennen.
Mijn zoon van 8 maanden is extreem eenkennig. Word er soms gek van. Maar als het goed gehecht betekend: mijn zoon van 8 maanden is extreem goed gehecht. Word er soms gek van.
Niet ieder kind is eenkennig. Bij mijn zoontje merkte ik het vooral aan andere dingen dat hij zich goed aan mij hechtte. Als er iemand in zijn buurt komt die hij niet kent dan kijkt hij altijd eerst naar mij of dat het goed is. Zodra hij mij dan ziet lachen dan is het goed en begint hij ook te lachen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven