Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Ik heb het schema gevonden. De druk op de ruggengraat is als volgt:

liggen op je rug; 25 kilo

liggen op je zij; 75 kilo

staan; 100 kilo

rechtop zitten; 140 kilo

voorover buigen; 150 kilo

voorover gebogen zitten (over bureau buigen bijv); 185 kilo

bukken; 220 kilo

Disclaimer: de tekening is heel klein en de getallen zijn bijna onleesbaar, dus het kan zijn dat ik er hier of daar een tikkeltje naast zit.
Huh..? Jeetje; hoe kan dat nou..? Staan 100kg..?

Maar als je 60 kg weegt, en je benen zitten onder je rug dus die tellen niet mee neem ik aan, hoe kun je dan een rugbelasting hebben van 100kg als je alleen maar rechtop staat...? (Bedoel dit neit vervelend; ik snap 'm alleen niet zo goed.)

Of is het mss 100% belasting, en dat staan dan als 'neutraal' wordt gezien (dus 100%) en dan dus 75% belasting als je op ej zij ligt...?
Het zou heel goed 100% kunnen zijn.
Nu mis ik mijn vader, die had het geweten. Maar ik heb zoiets ook wel eens gehoord, maar dan in procenten.
@Ikbenik: Nou moet ik er wel bij zeggen dat man en ik echte wandelaars zijn.

Afgelopen september liep ik met hernia, zonder pauze, nog van Epen naar Gulpen, over de Limburgse heuvels. Op pijnstillers, dat wel. Een wandeling van dik 2 uur.

Normaal zouden we ook terug lopen, maar dat lukte nu niet.
Nee, het schema heeft het echt over kilo's, niet percentages. En vraag mij ook niet hoe dat kan, ik lees alleen voor uit andermans werk!
Even snel tussendoor . Ik kijk naar dit schema. Deze kreeg ik ook van de fsyio (hoop dat het plaatje werkt!)

Figuur 37

Plaatje plakken lukt niet Maar zie in deze link figuur 37. Die bedoel ik. Je hebt er ook nog een met zijligging zullen we maar zeggen .
Hmmm... nu wil ik weten hoe het zit met die kilo's. Ik ga eens op onderzoek uit...

Schuit, ik kan hem niet openen!
Op je zij is inderdaad meer belastend dan liggen op je rug. Persoonlijk vind ik fietsen juist super fijn. Lopen ook!
Als je op de link klikt moet hij het nu doen als het goed is.

Figuur 37. Alleen naar beneden scrollen
Schuit bedankt!

Fietsen vind ik ook prettig trouwens.

Nummerzoveel, als ik google vind ik jouw schema ook inderdaad. Nu nog even de uitleg erbij verzinnen hoe dat ook alweer zit.
Het gaat om de druk in kilo per cm2 die oploopt bij verschillende houdingen van de wervelkolom en dat is inderdaad precies jouw schema Nummerzoveel (sorry ik heb niks te doen!)
Wel grappig, want de beide schema's lijken elkaar toch wat tegen te spreken dan?!

Overigens gaat mijn schema alleen over gefixeerde houdingen en laat het bewegen buiten beschouwing. Fietsen op zich (denk hometrainer) is wel goed. Waar het daarbij mis gaat, is de ondergrond waarop je buiten fietst. Als deze hobbelig is, en je rug als schokdemper gaat fungeren, dan worden de krachten opeens veel groter. Dat is ook wat verkeerd is aan autorijden.
@evi

Als jij tijd zat hebt, kun je dan ook nog even uitzoeken hoe dat zit met dat je meer druk hebt dan alleen het gewicht van je bovenlichaam?
Shit.... :-) Ik baal echt dat ik niet even mijn vader kan bellen...
Na 6 weken op de fiets is geen probleem. Ik gaf ook aan dat ik een beetje angstig was. De fysio gaf aan dat het hoogstens een beetje onprettig kon voelen. Na 6 weken is de 'wond' genezen daarna begint de revalidatie. Dan mag je gerust over hobbels en bobbels. Ik vermijd het ook het liefst nog steeds maar ik weet wel dat ik niet hoef te schrikken als ik ineens over een bobbel heen fiets.

Hetzelfde met niezen en hoesten. De afgelopen weken voelde ik me niet helemaal top en voelde niezen en hoesten erg vervelend aan. Het is en blijft een zwakke plek (zeg ik tegen mezelf hè ;)). Nu gaat het ook weer stukje bij beetje beter.
Ik kan de mijne wel bellen, maar geloof niet dat ik op dit moment genoeg focus heb om zijn verhandelingen vervolgens in een begrijpelijke samenvatting hier te posten!
De druk is dan inderdaad groter, als je over een hobbel gaat, maar dat moet je rug op een gegeven moment weer aankunnen.
@schuit

Mijn artsen hebben idd ook aangegeven dat fietsen na 6/8 weken weer kan. Maar tegelijkertijd geven ze ook aan dat je eigenlijk altijd voorzichtig moet blijven en op moet letten om herhaling te voorkomen. Ik durf daarom niet zo goed, vooral niet hier in de buurt met hele hobbelige wegen! Ik zou bijv ook nooit meer een sportief verlaagde auto aanschaffen.
Wat ik wel kan verzinnen is dat je wervels als je staat rechter boven elkaar staan, waardoor de druk dan gelijkmatiger verdeeld is en als je zit dan komt er een bolling in je rug waardoor er meer druk op de binnenkant komt te staan, maar goed zo ver was je waarschijnlijk zelf ook al hahahaha!
Goh Nummerzoveel, ik merk ook aan mijn Posts dat ze erg onsamenhangend zijn... Maar goed. Jullie begrijpen het vast ;).
Geloof dat ik het opgeef voor vandaag en de druk op mijn wervelkolom ga verlagen van 140 kilo naar 25 :-)

Hoop voor iedereen op een rustige nacht!
Dat is bij mij niet verteld in ieder geval. Ik heb het gevraagd en het was geen probleem. Vooral ook omdat ik het zelf aangaf dat ik wat angstig was.
Hahaha, Evi! Ik zit al een week op 25 kilo!

@schuit

Helemaal niet onsamenhangend, hoor! Ik begrijp het helemaal. (Of komt dat juist door mijn huidige toestand? )
Slaap lekker iedereen!

Denk er nog maar eens goed over na Evi .

En ik denk dat het door je toestand komt Nummerzoveel hihi ;).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven