E nummers

09-03-2012 22:59 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk weet ik dat er in voeding e nummers zitten maar ik voelde me aan het begin van deze week toch erg in de maling genomen. Onlangs heb ik een programma gezien dat ging over de toevoegingen van e nummers in ons voedsel. Hierin werd een boekje getoond dat gaat over deze e nummers. Boekje heet wat zit er in uw eten. Begin deze week kwam mijn man thuis met dit boekje en ik ging eens kijken wat er in mijn dagelijkse voeding zit. Voor de goede orde wil ik er nog wel even bij vermelden dat wij niets kant en klaars eten of pakjes gebruiken. Ik ben me werkelijk rotgeschrokken wat er allemaal in zit en wat voor diverse onderzoeken als kankerverwekkend wordt gezien. Ik heb een dochter van 2. Zij krijgt net als elke peuter elke dag extra vitamine d. Zelfs hierin zit zoveel troep. Nu wil ik gaan proberen de slechte e nummers uit voeding te mijden. Merk dat het nog wel lastig is om producten te kopen zonder e nummer. Zijn hier meer mensen die hier tegen aan lopen of misschien al wat gevorderd zijn.

Weet trouwens niet of ik het topic hier moet plaatsen of in gezondheid. Mocht het niet kloppen sorry!
anoniem_145615 wijzigde dit bericht op 09-03-2012 23:01
Reden: Fout in tekst
% gewijzigd
Wat ik wel weet is dat sommige stoffen een E-nr hebben, bijvoorbeeld vitamine C.

Dus dat E-nr is niet giftig, het is gewoon een andere naam voor vit C.

(ik bedoel dus niet giftig in normale hoeveelheden)
Dat klopt idd, niet alle e nrs zijn slecht voor je maar het gros wel. Er zijn zogenaamde groene ( geen slechte e nrs) oranje ( risicovoller, maar niet per definitie slecht) en rode e nr's ( liever te vermijden)
Het is belangrijk om eerst goed na te kijken welke e-nummers nou slecht zijn. Niet alles is namelijk potentieel gevaarlijk.

En soms wordt er wel gezegd dat iets schadelijk is, maar is dat pas bij zulke enorme hoeveelheden, dat je er nooit last van zult krijgen.

Wel lastig is dat tegenwoordig veel bedrijven de E-nummers veranderen in namen die helemaal niet zo slecht lijken, zoals E-621 in 'gistextract'.
Ik vermijd een aantal e-nummers omdat mijn zoon allergisch is voor o.a bepaalde kleurstoffen en dus bepaalde e-nummers. Ik maak gewoon zoveel mogelijk zelf, op de 'ouderwetse' manier met enkel verse ingredienten.
In de Vitamine D olie (Davitamon) zit veeel minder toevoegingen dan de Vitamine D Aquosum (Davitamon)

Verder zoals Moonlight al schrijft, niet alle E nummers zijn slecht.

Klik hier voor een link naar een website waarin een lijst staat met welke E nummers je het beste kan vermijden en welke niet nodig zijn om te vermijden.

En verder lees ik mee
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Idd niet alle E-nummers zijn slecht.

Ik probeer zoveel mogelijk onbewerkt eten te kopen en eet de laatste tijd ook wat minder vlees. Ik heb momenteel het geld niet om alles biologisch te kopen, maar als ik dat wel had zou ik dat direct doen.

Voor je dochter zou ik ook zoveel mogelijk onbewerkt kopen. Maar kijk uit dat je niet doorslaat. Anders krijg je zo'n kind dat nooit snoep krijgt en daar later zelf in doorslaat.

Kijk ook eens op het Amber Albarda topic.
Foutje
Het is zeker heel vervelend dat producenten soms de naam er op zetten en dan weer het nr. Of dat ze opeens een andere benaming neerzetten die niet bekend is. s best misleidend. In dat boekje wa ik heb staat idd welke nrs slecht zijn en welke niet of minder. De bijwerkingen staan er ook niet. Zo had ik van de Albert Heijn , puur en eerlijk de muesli gekocht. Blijkt dat daar glucose fructosestroop in zit die ook schadelijk is voor de mens. Ik probeer nu een lijstje te maken met producten die je met een gerust hart kan eten. Alles gaat boven vers eten maar als ik bijv beleg op mijn boterham wil vind ik hè moeilijk te kiezen wat wel kan. E zitten soms wel 4 - 5 rode e nrs in een onsje kipfilet voor op brood.
Vleeswaren zitten idd ook vol met E-nummers en andere toevoegingen.

Ik hou gelukkig niet zo van vleeswaren op brood, maar anders zou ik voor de meest 'pure' vorm gaan. Echte ham of rosbief bijvoorbeeld.

En met echte ham bedoel ik dus niet die prut die in een machine bijelkaar is gedrukt in een mooie ronde vorm, om vervolgens in plakken gesneden te worden...
Wil er ook zeker niet in doorslaan maar wil er bewuster mee om leren gaan. Waar alternatieve voeding mogelijk is die kopen. Ook voor mij is het helaas niet mogelijk om alleen biologisch te kopen. In Canada is biologisch veel goedkoper dan hier. Eigenlijk wordt daar meer biologisch verkocht dan "normaal bewerkt "voedsel. Misschien dat we dat hier ook in kunnen voeren 😁
Ik zal eens kijken op dat amber topic. Duik nu mijn bed in. Val bijna om. 💤💤💤
Ik braad tegenwoordig zelf rosbief en ik maak zelf gebraden gehakt (met verse kruiden), net als met kruidenboter en jam.
Door oa dat boek zijn wij ook drastisch bewuster gaan eten.

Wij waren vroeger echte pakjes eter.

Je hoeft echt niet veel te laten staan hoor, ik probeer zo natuurlijk mogelijk te koken. Verse kruiden en specerijen te gebruiken. Het meeste vers te verwerken.

Smaakstoffen zijn echt niet nodig, die vindt je terug in bv uien, bosuitjes, zoete tomaten, gember etc etc

Als ik nu bij een ander eet en er zijn pakjes in verwerkt kan ik het meteen proeven (ik eet het wel gewoon op hoor) maar vind het niet meer lekker.
E 621 en E951 (wel bekende apartaam) kun je beter mijden.

E621 zit in heel veel producten. Mijd chips die er 'bewerkt' uitzien zoals Hamkaas, pringles, nibbits etc. Aardappelschijfjeschips bevatten geen E nummers. Ook zit E621 in bouillonblokjes, soepen en juspoeder.

E951 zit in snoepjes als kauwgom en suikervrije variant van snoep.

Het is lastig zonder E nummer te eten, maar probeer zoveel mogelijk 'hele' producten te kopen. Een hele courgette, biefstuk of aardappel is niet te bewerken. Maar gehakt, poeders en voorbewerkte groenten in een kant en klaarmaaltijd wel.
Oh. Ik voeg E951 dagelijks toe aan mijn drinken, en ook E621 staat hier in pure vorm in de kast.

Volgens is van heel veel van deze E nummers niet bewezen of en hoe slecht ze voor je zijn (vanaf welke hoeveelheid bijvoorbeeld).
quote:frizzy schreef op 10 maart 2012 @ 01:18:

Oh. Ik voeg E951 dagelijks toe aan mijn drinken, en ook E621 staat hier in pure vorm in de kast.

Volgens is van heel veel van deze E nummers niet bewezen of en hoe slecht ze voor je zijn (vanaf welke hoeveelheid bijvoorbeeld).Nou, van deze twee wel, hoor!
HA to,

Sinds nu twee weken eten we geen schadelijke e nummers meer. Het is lastig en ik heb ook moeite met wat ik nu op brood kan doen.

Waar ik mee afwisselis de goedkoopste kaas van de jumbo, soort parmaham, friandeau geitenkaas honing pindakaas hagelslag jam, huttekase en veel tomaat en komkommer..

Het goudeerlijk brood en bollen van de jumbo zijn ook e vrij.

Verder kan je heel veel niet eten, drinken zelfs in roosvice en aanmaak ranja zit kaluimsorbaat
Te snel op versturen gedrukt..

Maar ik merk dat ik nu erachter kom dat ik steeds meer wel kan eten.. Bijvoorbeeld smeerroomboter Ipv gewoon smeerboter.

Bij de eco winkel is alles zonder e. Daar hebben ze ook snoep voor de kinderen.

Ik heb een app op mijn telefoon E nummer en daar kan ik heel makkelijk het nummer of naam invoeren..

Ik ben me twee weken ook rot geschrokken!! Kreeg bijna een paniek aanval, wat geef ik mijn kinderen voor een rommel!

Ook werd ik boos dat ze zomaar die zooi in ons eten mogen doen!

Maar ik ga niet doorslaan.. Er komen geen rode enummers in huis dus als we eens uit eten willen ofzo kan dat prima. Het is ook niet dat 1 rode enummer slecht is maar alles bij elkaar is te veel en je neemt het een te lange tijd tot je..
Hartstikke goed om bewust te eten, maar laat je niet gek maken. Teksten als "veel dingen kun je niet eten" laten mij fronsen. Dit geldt echt niet voor de producten die je in een NL supermarkt koopt. Het gaat ook om de hoeveelheden van toegevoegde E-nummer producten.

Er zijn trouwens leuke Apps verkrijgbaar waarin je de E-nrs met beschrijving vindt.

Denk logisch na, eet gevarieerd en geniet van wat je eet. Dan kun je met een gerust hart eten wat je wilt. Tijd voor ontbijt
Hoe heten die Apps?
Mijn moeder heeft hier nooit op gelet en ik ben er groot mee geworden. En als het voor mij goed genoeg is, is het dat ook voor mijn dochter vast ook wel. Buiten lopen is ook slecht met al die uitlaatgassen, straling van je mobiel is slecht, noem maar op. Ik maak me er niet druk zo druk om. Ik geniet liever gewoon van de dingen die ik lekker vind, dan dat ik me hiermee bezig ga houden. Kost teveel tijd en moeite die ik liever aan mijn dochter besteed
De voorbeelden zijn wat slecht gekozen. Aspartaam is niet slecht (nou ja, in grote hoeveelheden wel, maar alles met mate).

En eigenlijk geldt dat voor alles, het zijn tenslotte goedgekeurde stoffen. Zolang je alles met mate doet, is het goed. Een mens moet ook zout en vet hebben, maar je gaat dood als je dat alleen maar eet.

Geen boekjes meer lezen, je gezonde verstand gebruiken. Dat slaapt een stuk rustiger
Hè, crosspost met anderen die hetzelfde zeggen
Ivetje,

Ik snap dat je zo denkt. Maar wat er dus anders is dan jij en je moeder opgroeide is dat er veel en veel minder e nummers in het eten zaten.

En ook was er toen nog niet zoveel nep eten..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven