Geld & Recht alle pijlers

Marktplaats probleem

13-03-2012 12:47 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Ik heb al even gegoogled, en volgens mij sta ik in mijn recht maar ik wil toch nog even wat meningen horen.

Ik heb een apparaat verkocht op marktplaats. Het apparaat had een nieuwwaarde van enkele honderden euro's, ik heb het verkocht voor 90 euro incl. nieuwe accu (a 30 euro). Op het apparaat zaten lichte gebruikerssporen, dus dit heb ik ook in de advertentie gezet. Bij de advertentie stonden gedownloade plaatjes, dus niet van mijn eigen apparaat (stom).

Nu belt de koper net, dat het apparaat niet zo mooi is als hij het verwacht dus dat hij het terugstuurt en zijn geld graag terugwil.

Volgens mij, en google steunt mij daarin, geldt 'verkocht is verkocht'. Het is particuliere verkoop, dus er geldt geen zichttermijn. Daarnaast heb ik in de advertentie vermeld dat er gebruikerssporen waren dus hij was hiervan op de hoogte.

Sta ik in mijn recht of de koper? Het enige wat ik me kan voorstellen, is dat hij het niet eerlijk vindt dat er plaatjes van internet bijstonden ipv de originele foto. Maar de onderzoeksplicht ligt volgens mij bij de verkoper voor hij iets koopt.

Jullie mening/advies graag, als deze mijnheer in zijn recht staat stort ik hem natuurlijk het geld terug. Als ik in mijn recht sta, kan hij echter de p*t op, ik heb zelf ook wel eens het deksel op de neus gehad via MP en altijd gedacht 'tja da's het risico'.
Ik heb een keer dvd's van iemand gekocht voor een behoorlijke prijs en specifiek nagevraagd of het originele waren (ja werd gezegd). Kreeg toen wat kopietjes opgestuurd. Ben gaan klagen, maar geen reactie. 06 nummer uit advertentie gebeld, bleek iemand anders te zijn. Via ander account op een andere advertentie van verkoper gereageerd. Toen ik daar reactie op kreeg, gezegd dat ik de vorige koper was en of hij s.v.p. wilde reageren. Kreeg toen mailtje terug dat hij wist waar ik woonde en dat ze wel even langs zouden komen. Ben toen meteen naar de politie gestapt en heb aangifte van oplichting en bedreiging gedaan. Bleek een veelpleger (in oplichting) te zijn en is mede n.a.v. deze bedreiging opgepakt en veroordeeld en ik heb toen ook mijn geld teruggekregen (kreeg zelfs een brief van slachtofferhulp, hihi).

Oftewel, doe in ieder geval aangifte, als niemand het doet wordt zo iemand nooit bestraft. Verder niet handig om foto's van verkoopsite erop te zetten, maar dat weet je nu wel :-). Vaak is het overduidelijk dat het niet om foto's van het echte product gaat, ik weet niet of dat bij jou ook zo was? In ieder geval niet zomaar geld overmaken!
Ben eigenlijk wel benieuwd of Evelise gisteren de politie nog gebeld heeft. Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom je je zo makkelijk zo bang laat maken. Je hebt het bewijs van bedreiging zwart op wit en je hebt zijn adres toch ook? Als je even rationeel blijft, kun je bedenken dat die hele bedreiging zeer waarschijnlijk nergens op slaat.

Verder hoop ik dat je een volgende keer zelf anders omgaat met MP, maar daar is al genoeg over gezegd.
Je ben in eerste instantie zelf fout geweest door geen duidelijke foto's te plaatsen van het apparaat met duidelijk de gebruikssporen. Als iemand zich bedonderd voelt kan hij rare dingen gaan doen.

Neem het apparaat terug, laat de verkoper het opsturen, verzekerd met track&trace, bij ontvangst betaal je het bedrag terug. Ontvangst is aanwijsbaar door de track&trace.
quote:ray_41 schreef op 14 maart 2012 @ 09:54:

Je ben in eerste instantie zelf fout geweest door geen duidelijke foto's te plaatsen van het apparaat met duidelijk de gebruikssporen. Als iemand zich bedonderd voelt kan hij rare dingen gaan doen.

Neem het apparaat terug, laat de verkoper het opsturen, verzekerd met track&trace, bij ontvangst betaal je het bedrag terug. Ontvangst is aanwijsbaar door de track&trace.Je hebt gelijk, maar dit is geen 'rare dingen' meer, dit is gewoon zeer fout gedrag en staat helemaal los van het wel/niet terugsturen.
Als ik iets anders opgestuurd zou krijgen dan op de foto te zien was zou ik ook teleurgesteld zijn. Het was echt fout van je om dat niet in je advertentie te melden. De man gaat een beetje ver met zijn bedreigingen maar ik begrijp het wel. Misschien was dit niet de eerste keer dat hij lichtelijk voorgelogen is en waren jullie de druppel. Deze keer gaat hij denk ik helemaal los en staat hij straks met een bijl op je auto in te hakken terwijl zijn vage vriendjes -waarvan er een een corrupte agent is- jullie bankgegevens hacken. Moeten jullie op de vlucht slaan wegens doodsbedreigingen en valse opsporingsberichten en eindigen jullie uiteindelijk identiteitsloos in de greppel. Ergens in een 3e wereld land.

Of hij stuurt het gewoon netjes terug, dat kan natuurlijk ook.
Je kunt geen aangifte doen van bedreiging, want er is helemaal nergens mee gedreigd.

Je kunt natuurlijk wel naar de politie gaan en je laten adviseren, want de e-mail van die meneer is behoorlijk suggestief.
"Zojuist weer van een mannetje op internet een *apparaat* gekocht.

Dit zinnetje suggereert in mijn ogen dat hij vaker met dit bijltje hakt.

Ik hoop toch zo dat dit soort mensen eens tegen de verkeerde aanlopen. En dan bedoel ik echt de verkeerde.

TO, laat je nog even horen hoe het afgelopen is?
Hallo,

Ik heb een en ander even laten bezinken en heb nog geen melding gedaan, maar dat ga ik wel doen.

De plaatjes waren gegooglet en ik heb er niet goed genoeg bij stilgestaan, maar het zou inderdaad goed kunnen dat deze man er vanuit ging dat het mijn eigen foto´s waren en zich dus bedonderd voelt. Meerdere van jullie geven aan dat ik ook echt fout zit, en ik had het inderdaad anders moeten aanpakken en daar ben ik het mee eens. Wel wil ik even voorop stellen dat ik geenszins de bedoeling had iemand te belazeren!

De email is inderdaad niet letterlijk een bedreiging, maar hint wel duidelijk die richting op.

Hij zou het apparaat eergisteren opsturen, dus het moet er dan uiterlijk vandaag zijn. Ik wacht af.

Mocht het apparaat niet komen, heb ik besloten de politie in te lichten (doe ik sowieso) en alle emails te negeren, en privételefoontjes niet op te nemen voor de komende tijd.
Sterkte. Het loopt vast allemaal met een sisser af.
quote:helene31 schreef op 13 maart 2012 @ 13:05:

Laat hem het apparaat terugbrengen (om `zoekraken` te voorkomen), geef hem zijn geld terug en verkoop het opnieuw. Deze keer met duidelijke foto.Niets aan toe te voegen. Helemaal mee eens.
quote:christiane__04 schreef op 15 maart 2012 @ 09:04:

[...]

Niets aan toe te voegen. Helemaal mee eens.Ik heb hem eergisteren telefonisch gesproken en we zijn toen overeengekomen dat hij het op zou sturen. Omdat ik wilde voorkomen face to face te staan met dit figuur. Maar de soep is nooit zo heet als ie gegeten wordt en eigenlijk had ik dat wel moeten doen.
Nou sorry hoor, maar als ik op MP interesse heb in iets en ik zie dat het artikel in gebruikte staat is met foto's van internet vraag ik altijd naar eigen foto's. Ieder fatsoenlijk mens ziet toch dat het niet je eigen foto's zijn?

Rot voor je dat het zo tegen je gebruikt word..
En?
Sorry, ik was het topic even vergeten! De camera is dus teruggekomen en ik heb het bedrag overgemaakt.

De politie stuurde me weg, aangezien er geen echte bedreiging is geuit. Ik heb wel het verhaal inclusief details aan marktplaats gemaild, maar hier ook nog niks van gehoord.

Ik heb nogmaals even gekeken naar de 'schade' en het zijn echt drie krasjes. That's it, het is helemaal geen oud en versleten ding. Dus ik snap die vent ook niet, waarom koop je dan een tweedehands? Nou ja.

Dank voor jullie adviezen en lusiterend oor, ik had de schrik flink in de benen
Ik sta volgens jouw topic niet in mijn recht als koper, want verkocht=verkocht. Maar ik ben wel een ontzettend balende eigenaresse van een marktplaats laptop (zie topic van mij op digi over welk soort laptop)...

Ik heb bij mensen thuis een laptop opgehaald en daar getest. Man was mee om na te gaan of het ook allemaal klopte zoals het in de advertentie stond. Dit was het geval. Dus ik blij, laptop betaald en mee naar huis genomen. Het was toen inmiddels avondeet-tijd en daarna dochter op bed. Hoe dan ook, om 21.00 uur kon ik eindelijk achter mijn nieuwe computer en was het binnen een paar minuten al bal. Laptop viel spontaan uit. Moest het ding weer opnieuw opstarten. Maar daarna weer en weer en weer. Binnen een uur tijd heb ik de computer 4 keer moeten heropstarten.

Ik heb teleurgetseld de verkopers opgebeld, maar die vertelden dat dat bij hen nog nooit was voorgekomen en dat het helaas dikke pech was. De vrouw zei nog dat ik het ding voor hetzelfde geld had laten vallen. Uit coulance wilden ze 25 euro terubetalen van het bedrag van 200 euro (hebben ze ook gedaan). Maar binnen een paar uur na de aankoop was ik 200 175 euro armer en heb nog steeds een apparaat dat telkens uitvalt als het ook maar een fractie bewogen of verschoven wordt (daar 5 minuten getest op tafel, dus was niet opgevallen).

Tja, lekker lullig dan. Zo zou ik er als verkoper niet mee omgaan.
quote:bertje_ schreef op 13 maart 2012 @ 13:00:

Ik vind dit toch echt een gevalletjes pech voor de koper. Hij had er ook voor kunnen kiezen om het product te komen bekijken en dan pas een beslissing te nemen of hij het wil hebben.Nou ja, dit zegt ook niet alles dus : (
Dat is echt balen schouderklopje.

In dit topic ging het om uiterlijkheden, niet om de werking zo als bij jou.

Heb je al gekeken of er binnenin een stekker los zit?
Apparaat is al bij de reperateur geweest en volgens hem is het een kwestie van vandaag of morgen dattie gaat hemelen
Jammer schouderklopje, maar het was geloof ik wel een risico dat je bewust hebt genomen (flaptoptopic, liever niet mijn suggestie van ex-lease met 12 maanden garantie, want net iets duurder en je had een handige man)
inderdaad borderwalk. ik heb dat risico dus genomen. Moet er dan ook wel bijzeggen dat dit de eerste keer is van de vele aankopen die helaas kapot blijkt (te zijn gegaan). Wat dat betreft heb ik tot altijd nog goede ervaringen gehad.

Helaas moet eens de eerste keer zijn : (

TO, wat heb jij nu gedaan?
Ik vind dat jij goed hebt gehandeld en deze man onzorgvuldig is geweest en overdreven reageert.

Toch zou ik om alle energie die het kost om nu ruzie te gaan maken met iemand die al zwaar geirriteerd is, de man vragen het terug te sturen (aangetekend of zo om meer problemen te voorkomen)
Altijd fijn als mensen alleen de OP lezen en daarop reageren...
Ik zou eventueel de verzendkosten terugstorten, maar de rest niet. Je hebt het duidelijk in de advertentie gezet, dus dan is het verdere risico voor de koper. De koper had jou ook kunnen vragen om detailfoto's van de beschadigingen.
quote:evelise schreef op 30 maart 2012 @ 17:13:

Sorry, ik was het topic even vergeten! De camera is dus teruggekomen en ik heb het bedrag overgemaakt.

De politie stuurde me weg, aangezien er geen echte bedreiging is geuit. Ik heb wel het verhaal inclusief details aan marktplaats gemaild, maar hier ook nog niks van gehoord.

Ik heb nogmaals even gekeken naar de 'schade' en het zijn echt drie krasjes. That's it, het is helemaal geen oud en versleten ding. Dus ik snap die vent ook niet, waarom koop je dan een tweedehands? Nou ja.

Dank voor jullie adviezen en lusiterend oor, ik had de schrik flink in de benen Fijn dat het nu geregeld is!
quote:yvonjaspers schreef op 01 april 2012 @ 09:18:

Altijd fijn als mensen alleen de OP lezen en daarop reageren...

Inmiddels is TO van angst al naar een ander continent verhuisd

Maar inderdaad fijn dat het nu geregeld is TO, ik zou daar ook niet blij van worden hoor, zo'n engerd in mijn inbox.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven