Goed rapport- slechte cito score

16-03-2012 22:25 75 berichten
Hallo,

Onlangs hebben wij het rapport van zoon (groep 3) in mogen zien en vonden een groot contrast tussen zijn citoscore; lezen en rekenen een lage C score en de rapport cijfers met allemaal 'goed' en 1x 'ruim voldoende' bij werkverzorging.

Wij moeten het 10 min. gesprek afwachten maar kan dit niet rijmen.

Je zou toch zeggen dat de citoscore toch dicht bij zijn rapportcijfers staat of niet?
Alle reacties Link kopieren
Groep 3... Kom op. Het zijn hele kleine kinderen. Als de signalen verder goed zijn zou ik er niet moeilijk over doen. Een kind scoort ook wel eens minder. Wat dat betreft zijn het net mensen.
quote:Broedkippetje schreef op 16 maart 2012 @ 23:10:

[...]

Volgens bovengenoemde uitleg van de scores wel.

A = de 25 % hoogte scores

B = de 25% net boven gemiddeld

C = 25 % net onder gemiddeld

D= 15% duidelijk ondergemiddels

E = 10% laagste scores

Opmerkelijk genoeg is er geen categorie 'precies gemiddeld'.

Dus landelijk gezien zou de helft van de scores A of B moeten zijn, en de andere helft C/D/E.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat hierin per school en regio verschillen zijn. En dat als er in een klas/school grotendeels bovengemiddeld wordt gescoord (A/B), dat de aandacht qua handelingsplannen dan uitgaat naar de minderheid met C/D/E scores.

Maar dan zouden er dus ook scholen moeten zijn waar de

meerderheid C/D/E scoort.

Anders klopt het landelijke gemiddelde niet.

Eens hoor!

Ik durf te beweren dat er hier en daar scholen zijn die ervoor zorgen dat ze ouders van de kinderen die tweemaal C of lager scoren stimuleren om naar een andere school te gaan zoeken.

Gelukkig het overgrote deel van de scholen niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
@kippetje, C voor rekenen en C voor lezen.
quote:Nina28 schreef op 16 maart 2012 @ 23:15:

@kippetje, C voor rekenen en C voor lezen.

Aha!

Mijn zoon in groep 1 moet zijn uitslag nog krijgen.

Maandag rapport en volgende week 10minuten gesprek.

Ik ben benieuwd!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Broedkippetje schreef op 16 maart 2012 @ 23:12:

Wat is dan een CC score of een BC score?

(Vanwaar de 'dubbele' letters?)Het is voor 2 onderdelen; lezen en rekenen. Voor elk onderdeel een letter.
Spannend, voor mij is dit ook allemaal nieuw.

Wat dat betreft lijk ik wel uit een ander tijdsperk te komen.
Maar dan snap ik het 'rekenkundig' weer een beetje beter:

Een B/C score of C/B score betekent voor het ene onderdeel net boven gemiddeld en voor het andere onderdeel net onder gemiddeld. Wat je dus tezamen een behoorlijk gemiddeld kind geeft.

Kinderen die dan CC score scoren met beide onderdelen ondergemiddeld, en dat zal natuurlijk minder vaak voorkomen dan 50%.

Net zoals dat een AA score dan vast minder vaak zal voorkomen dan 25%.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Helemaal goed!!
quote:Nina28 schreef op 16 maart 2012 @ 22:25:

Hallo,

Onlangs hebben wij het rapport van zoon (groep 3) in mogen zien en vonden een groot contrast tussen zijn citoscore; lezen en rekenen een lage C score en de rapport cijfers met allemaal 'goed' en 1x 'ruim voldoende' bij werkverzorging.

Wij moeten het 10 min. gesprek afwachten maar kan dit niet rijmen.

Je zou toch zeggen dat de citoscore toch dicht bij zijn rapportcijfers staat of niet?Nee, want het gaat om hoe ze het dagelijks doen.. en die cito is een moment opname.
Dus nemen zij het gemiddelde van beide.
Inderdaad een momentopname, maar het gaat dus wel om een landelijke toets spelling en rekenen.

Deze heeft hij dus matig gemaakt terwijl hij met de toets na elk kern/rekenwerkboekje wel goed is.

In hoever heeft een citotoets dan invloed op zijn eindrapport?
quote:Nina28 schreef op 16 maart 2012 @ 23:30:

Inderdaad een momentopname, maar het gaat dus wel om een landelijke toets spelling en rekenen.

Deze heeft hij dus matig gemaakt terwijl hij met de toetsen na elk kern/rekenwerkboekje wel goed is.

In hoever heeft een citotoets dan invloed op zijn eindrapport?

Dat nemen ze hierin mee...

Vind jij het dan niet een beetje overdreven? (ik heb ook een van 6 in groep 3)

Dat er vanaf groep 1 al zon test word gedaan?

Maar ze houden hier wel rekening mee, en anders zal hij een iets slechter rapport hebben, maar zou me er niet te druk om maken want het is de druk, die er op het kind word gelegd
Nina, je kind zit in groep drie! Staar je niet blind op de cito toets van groep drie, maar ga vooral af op de cijfers die juf geeft. Cito is een moment opname en je komt nu echt over als een gestressed moeder die perse haar kind naar het gymnasium wilt hebben en nu bang is dat het vmbo wordt. Relax en vraag juf om helderheid.
Ja, misschieen wel overdreven maar zou ik dat ook gezegd hebben als hij de cito toets met A'tjes gemaakt had ?
Joh, wacht nou even het gesprek op school af. Hoogstwaarschijnlijk kan juf je precies vertellen wat je wil weten.

Het is allemaal best vaag, die Cito-toestand. Rapport en dus bevindingen van juf over hele jaar spelen vast een veel belangrijkere rol.
Vraag die juf helemaal nergens om... en maak je niet druk.

Het komt wel goed hoor met je kleine.
Komt vast goed, we wachten het af.

Thanks!
Mijn dochtertje van 4 jaar zat net een maand op school toen ze in januari ook mee mocht doen aan de Cito. Volgens mij is cito vanaf groep 1 dus heel normaal. Ze scoorde twee keer boven gemiddeld. Mijn oudste dochter scoort nooit hoog bij een Cito. Een C score is eerder regel dan uitzondering. Terwijl ze op haar rapport niet onder een voldoende scoort. Ik zou mij er dus niet te blind op staren als ik jou was.
Het is te belachelijk voor woorden die druk op zon kleintje... en voor mij kom je niet over als een dwingende moeder..

Maar goed... het is een normale vraag die gewoon gesteld kan worden.

Ik vind een cito ook achterlijk..
Wat voor druk op een kleintje? De kleuters bij ons wordt niet eens verteld dat ze een toets doen. Het is gewoon onderdeel van alle andere werkjes. Een ook in groep drie werd het gebracht als een werkje, niet als een toets. Groep vier idem. Dus welke druk heb je het nu over?
Geen druk. Macmini's school heeft het tijden uitgesteld dat ook de kleuters een Cito toets doen maar nu gaat het via de computer en dat vinden de kinderen erg leuk.
Nee hoor, volgens mij wordt er bij mijn zoon in de klas ook geen druk uitgeoeffend..

Voor mij is dit ook allemaal nieuw en vroeg me alleen af hoeveel invloedt zo een test op zijn verdere schoolloopbaan heeft.

Dit na aanleiding van het vergelijken van de resultaten van andere kinderen die allemaal hogere scores hadden.
De ontwikkeling van kinderen gaat in golfbewegingen. Ik zou me er niet zo druk over maken. Zeker niet als je kind het over het algemeen goed doet.
@nina: De juf heeft waarschijnlijk haar scores gebaseerd op de toetsen uit de methode. Het kan zijn dat hij deze toetsen wel goed maakt, omdat hij die manier van rekenen kent.

Bij cito rekenen (waar hij dus een C voor gescoord heeft) komt het echt op inzicht en het toepassen van de aangeleerde strategieen aan.

Het kan zijn dat hij het lastig vindt om hetgeen dat hij geleerd heeft tijdens de rekenlessen uit de methode, toe te passen (vraagstelling is anders!)

Je zou kunnen vragen of je eens mag zien hoe zo'n cito reken/ wiskunde eruit ziet.

Bij lezen kan het zo zijn dat zijn AVI niveau al wel goed is, maar ik denk dat op het raport de score van de DMT staat (drie minuten toets).

Het zou kunnen zijn dat hij moeite heeft met het op tempo (!) lezen van woordrijtjes, terwijl hij geen moeite heeft met het lezen van zinnen.

Nogmaals: Ik ben maar gewoon wat aan het meedenken, ik ken jouw kind natuurlijk niet!

Over de C score...bij ons op school kijken wij al bijna niet meer naar de "letters", maar naar de Romeinse cijfers. De nieuwe normering wordt namelijk uitgedrukt in Romeinse cijfers. Zo kan een C score een C (Romeinse) 3 zijn of een C (Romeinse)4.

Een C3 is dan nog voldoende, terwijl een C4 (lage C), onvoldoende is.

Ps. Iemand schreef dat de kinderen in groep 4 zelfs niet eens weten dat zij een toets aan het maken zijn. Dit klopt echt niet hoor, sorry...
Ik ben ook juf en ik vind dat Lovelola heel goed uitlegt waar het verschil tussen Cito score en rapportcijfer vandaan komt. Ik heb ook leerlingen die de methodegebonden toetsen foutloos maken en dan een C of zelfs lager halen op de Cito.

Ik kan me voorstellen dat het ongemakkelijk was om de score van je zoon te horen met al die andere ouders erbij. Maar wellicht had je het dan ook beter niet kunnen vragen op de kijkavond, maar gewoon een keertje na drie uur. Als juf je op dat moment geen antwoord had gegeven maar had gezegd "eh, zullen we het hier een andere keer over hebben?", had je je waarschijnlijk ook zorgen gemaakt en was het ook raar geweest met die andere ouders erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven