Goed rapport- slechte cito score
vrijdag 16 maart 2012 om 22:25
Hallo,
Onlangs hebben wij het rapport van zoon (groep 3) in mogen zien en vonden een groot contrast tussen zijn citoscore; lezen en rekenen een lage C score en de rapport cijfers met allemaal 'goed' en 1x 'ruim voldoende' bij werkverzorging.
Wij moeten het 10 min. gesprek afwachten maar kan dit niet rijmen.
Je zou toch zeggen dat de citoscore toch dicht bij zijn rapportcijfers staat of niet?
Onlangs hebben wij het rapport van zoon (groep 3) in mogen zien en vonden een groot contrast tussen zijn citoscore; lezen en rekenen een lage C score en de rapport cijfers met allemaal 'goed' en 1x 'ruim voldoende' bij werkverzorging.
Wij moeten het 10 min. gesprek afwachten maar kan dit niet rijmen.
Je zou toch zeggen dat de citoscore toch dicht bij zijn rapportcijfers staat of niet?
woensdag 21 maart 2012 om 15:01
@Nina: Wellicht weet je het antwoord inmiddels al, maar niet verkeerd om het nog eens op een rij te zetten. Niveauaanduidingen op toetsen van Cito kunnen niet zomaar worden omgezet naar een cijfer. Als een leerling in groep 4 een C haalt op een rekentoets, dan wil dat zeggen dat de helft van de leerlingen in alle groepen 4 van Nederland de toets beter hebben gemaakt. Veelvoorkomend misverstand is dat een leerling die een C of lager ‘haalt’, onvoldoende scoort. Dat is niet zo, want dan zou de helft van de leerlingen in groep 4 een onvoldoende krijgen. Bij het bepalen van een rapportcijfer zal de leerkracht naast de toetsresultaten ook kijken naar andere toetsjes of werkjes die een leerling maakt. Op basis daarvan zal hij/zij tot een cijfer komen en dat zal ze kunnen uitleggen in een 10 minuten gesprek. Wil je meer weten over de betekenis van de uitslagen op Citotoetsen? Ga dan naar http://www.cito.nl/nl/ond ... gsysteem_po_download.aspx en download de folder ‘uw kind duidelijk in beeld’.
woensdag 21 maart 2012 om 20:50
quote:Selma.Duim schreef op 16 maart 2012 @ 22:51:
Een Citotoets is een moment-opname, wie weet zat jouw zoon net die dag niet lekker in zijn vel/was moe/noem iets.
De scores zijn als volgt:
A-score goed tot zeer goed: de 25% hoogst scorende leerlingen
B-score voldoende tot goed: de 25% net boven het landelijk gemiddelde scorende leerlingen
C-score matig tot voldoende: de 25% net onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen
D-score zwak tot matig: de 15% ruim onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen
E-score zeer zwak tot zwak: de 10% laagst scorende leerlingen
Een C is matig tót voldoende, het is dus geen voldoende... Maar goed, dat zal de leerkracht vast wel toelichten.Ik citeer mezelf nog maar even. Een C is géén voldoende.
Een Citotoets is een moment-opname, wie weet zat jouw zoon net die dag niet lekker in zijn vel/was moe/noem iets.
De scores zijn als volgt:
A-score goed tot zeer goed: de 25% hoogst scorende leerlingen
B-score voldoende tot goed: de 25% net boven het landelijk gemiddelde scorende leerlingen
C-score matig tot voldoende: de 25% net onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen
D-score zwak tot matig: de 15% ruim onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen
E-score zeer zwak tot zwak: de 10% laagst scorende leerlingen
Een C is matig tót voldoende, het is dus geen voldoende... Maar goed, dat zal de leerkracht vast wel toelichten.Ik citeer mezelf nog maar even. Een C is géén voldoende.
woensdag 21 maart 2012 om 21:06
Nou dames, wij zijn op oudergesprek geweest en onze knul doet het hartstikke goed!!
Volgens de leerkracht moet ik mij niet druk maken om die cito toets, het is een momentopname zoals hier al is geschreven.
Zij gaat ervan uit dat hij wat moeite heeft de som uit het verhaal te destilleren.
Dat gaan we proberen te oeffenen hier thuis.
Ook laten we oma geen Nederlands meer met hem spreken, hij neemt sommige gebrekkige woorden gewoon over en dat is niet goed.
Bedankt voor alle reacties!
Volgens de leerkracht moet ik mij niet druk maken om die cito toets, het is een momentopname zoals hier al is geschreven.
Zij gaat ervan uit dat hij wat moeite heeft de som uit het verhaal te destilleren.
Dat gaan we proberen te oeffenen hier thuis.
Ook laten we oma geen Nederlands meer met hem spreken, hij neemt sommige gebrekkige woorden gewoon over en dat is niet goed.
Bedankt voor alle reacties!
vrijdag 11 mei 2012 om 14:29
maandag 18 juni 2012 om 21:05
Niet te veel aandacht schenken aan de cito toets. heb met 3 kinderen ervaring. Dochter kreeg MAVO cito advies maar zij was een type die met haar schoolboeken onder haar kussen sliep. Is nu jurist.
Zoon had VWO advies, maar was zeg maar lui en stelde altijd alles uit. Hij ging via MAVO-MBO naar HBO en is nu ing ingenieur. Moest dus via een omweg op zijn gemakkie, maar is er ook gekomen.
Zoon had VWO advies, maar was zeg maar lui en stelde altijd alles uit. Hij ging via MAVO-MBO naar HBO en is nu ing ingenieur. Moest dus via een omweg op zijn gemakkie, maar is er ook gekomen.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
vrijdag 22 juni 2012 om 18:48
Ik ben ook benieuwd wat de juffen hier op het forum hier van denken. Mijn zoontje scoort gemiddeld in groep 3. een C voor woordenschat een B spelling en een A voor rekenen. Ik ben heel tevreden, ik ken mijn zoon, dat wordt een type, "een 5,5 is toch ook een voldoende", precies zijn vader 
Overigens was zijn rapport, keurig. Maar, de juf heeft ons bij het vorige oudergesprek aangesproken over het feit dat zoon gemiddeld is en het in de bovenbouw wel eens moeilijk kon gaan krijgen. Ik heb dat aangenomen maar ondertussen gedacht, dat zien we dan wel weer.
Maar nu sprak ze me weer aan dat ze nog even een eindgesprek wil ivm de toetsresultaten van zoon. Ik neem dus voor het gemak even aan dat ze niet super zijn, in haar ogen. In hoeverre is nu al te zien hoe zoon het in bovenbouw gaat doen? Ik vind het een beetje paniek maken om eigenlijk nog niets. Hij scoort nog steeds gemiddeld en is nog erg speels.
Ik ben eignelijk heel tevreden, maar juf volgens mij niet zo. Overigens is er ook net een zusje bijgekomen en is opa net twee weken geleden overleden in de toetsperiode.
Overigens was zijn rapport, keurig. Maar, de juf heeft ons bij het vorige oudergesprek aangesproken over het feit dat zoon gemiddeld is en het in de bovenbouw wel eens moeilijk kon gaan krijgen. Ik heb dat aangenomen maar ondertussen gedacht, dat zien we dan wel weer.
Maar nu sprak ze me weer aan dat ze nog even een eindgesprek wil ivm de toetsresultaten van zoon. Ik neem dus voor het gemak even aan dat ze niet super zijn, in haar ogen. In hoeverre is nu al te zien hoe zoon het in bovenbouw gaat doen? Ik vind het een beetje paniek maken om eigenlijk nog niets. Hij scoort nog steeds gemiddeld en is nog erg speels.
Ik ben eignelijk heel tevreden, maar juf volgens mij niet zo. Overigens is er ook net een zusje bijgekomen en is opa net twee weken geleden overleden in de toetsperiode.
vrijdag 22 juni 2012 om 20:00
Kikkie, een B voor spelling is voldoende en een A voor rekenen is goed. Dit is bovengemiddeld. De C voor woordenschat is net niet voldoende tot voldoende, dus wat onder gemiddeld. Het kan zijn dat de cito resultaten afwijken van zijn resultaten op de methode toetsen en zijn gewone werk.
Over de bovenbouw kan je wel verwachtingen hebben, maar kinderen kunnen je nog wel eens verbazen. Zeker als hij nog erg speels is. Dan moet je wel weten hoe de inzet van een kind is en hoe een kind werkt. Wacht gewoon het gesprek af, maak je niet te veel zorgen, zijn resultaten voor spelling en rekenen zijn zeker prima. Ik mis trouwens de leesresultaten, heel belangrijk. Kinderen die wat voorlopen met lezen hebben daar veel profijt van.
Ik ben benieuwd.
Edit:
Kikkie, ik lees net ook even je andere topic en dan wil ik in het kort zeggen dat je je geen zorgen moet maken om je zoon. Zeker niet wat betreft de bovenbouw. Zover is het nog lang niet en de citoscores die hij nu heeft zijn echt prima. Je hebt genoeg aan je hoofd, hierover geen zorgen maken, hoeft echt niet.
Over de bovenbouw kan je wel verwachtingen hebben, maar kinderen kunnen je nog wel eens verbazen. Zeker als hij nog erg speels is. Dan moet je wel weten hoe de inzet van een kind is en hoe een kind werkt. Wacht gewoon het gesprek af, maak je niet te veel zorgen, zijn resultaten voor spelling en rekenen zijn zeker prima. Ik mis trouwens de leesresultaten, heel belangrijk. Kinderen die wat voorlopen met lezen hebben daar veel profijt van.
Ik ben benieuwd.
Edit:
Kikkie, ik lees net ook even je andere topic en dan wil ik in het kort zeggen dat je je geen zorgen moet maken om je zoon. Zeker niet wat betreft de bovenbouw. Zover is het nog lang niet en de citoscores die hij nu heeft zijn echt prima. Je hebt genoeg aan je hoofd, hierover geen zorgen maken, hoeft echt niet.
vrijdag 22 juni 2012 om 20:49
Hoi reisa,
Ik weet zijn leesresultaten van het vorige rapport niet uit mijn hoofd ik dacht een B. Zeker niet lager. Ik moest vorige periode ook extra met hem oefenen maar deze periode niet. Ik vermoed dat het om begrijpend lezen gaat wat ze deze periode er bij hebben gekregen. Hij had mij al verteld dat hij een tekst moest lezen met allemaal vragen en dat hij alles fout had...
Zijn leesniveau is nu E3. Oefenen met M 4.
Ik weet zijn leesresultaten van het vorige rapport niet uit mijn hoofd ik dacht een B. Zeker niet lager. Ik moest vorige periode ook extra met hem oefenen maar deze periode niet. Ik vermoed dat het om begrijpend lezen gaat wat ze deze periode er bij hebben gekregen. Hij had mij al verteld dat hij een tekst moest lezen met allemaal vragen en dat hij alles fout had...
Zijn leesniveau is nu E3. Oefenen met M 4.
vrijdag 22 juni 2012 om 21:15
Begrijpend lezen is heel lastig en als zijn woordenschat idd. niet zo geweldig is, dan is dat nog moeilijker. Alleen deze citoscore zegt trouwens niet dat zijn woordenschat slecht is, hij kan ook gewoon een slechte dag hebben gehad. Woordenschat vergroten kan je trouwens doen door veel voor te lezen en dan veel verschillende boeken (moeilijke woorden niet aanpassen) en door veel zelf te lezen en door veel te ondernemen. Naar de kinderboerderij gaan en dan er over praten en dan ook bijv. over kruiwagen om de stallen uit te mesten en welk gereedschap je erbij bij gebruikt en hoe je dat doet. E3 beheerst en M4 oefenen is op niveau.
vrijdag 22 juni 2012 om 22:19
De niveau's A t/m E bestrijken een gebied. Dwars door het C gebied loopt de middellijn. Dat wil dus zeggen dat je met een hoge C score voldoende bent en met een lage C score je net onvoldoende bent.
Het is jammer dat ze die middellijn niet tussen twee niveau's hebben gemaakt. Bv tussen C en D. Dat was voor iedereen veel duidelijker geweest.
Het is jammer dat ze die middellijn niet tussen twee niveau's hebben gemaakt. Bv tussen C en D. Dat was voor iedereen veel duidelijker geweest.
vrijdag 22 juni 2012 om 22:20
quote:Nina28 schreef op 16 maart 2012 @ 23:10:
Akakia, dat vond ik dus ook heel raar.
Ik vroeg tijdens de kijkavond wat zijn score/puntaantal was en samen bekeken wij de uitslag van de hele klas.
Meteen had ik achter me ook een horde moeders over de schouders aan het meekijken.
Wat ik niet prettig vond, vind het toch een stuk privacy.
Ik hoef niet te weten wie wat gescoort heeft...Dit vind ik absoluut niet kunnen en zou ik de leerkracht over aanspreken.
Akakia, dat vond ik dus ook heel raar.
Ik vroeg tijdens de kijkavond wat zijn score/puntaantal was en samen bekeken wij de uitslag van de hele klas.
Meteen had ik achter me ook een horde moeders over de schouders aan het meekijken.
Wat ik niet prettig vond, vind het toch een stuk privacy.
Ik hoef niet te weten wie wat gescoort heeft...Dit vind ik absoluut niet kunnen en zou ik de leerkracht over aanspreken.
vrijdag 22 juni 2012 om 22:22
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 16 maart 2012 @ 23:40:
Mijn dochtertje van 4 jaar zat net een maand op school toen ze in januari ook mee mocht doen aan de Cito. Volgens mij is cito vanaf groep 1 dus heel normaal. Ze scoorde twee keer boven gemiddeld. Mijn oudste dochter scoort nooit hoog bij een Cito. Een C score is eerder regel dan uitzondering. Terwijl ze op haar rapport niet onder een voldoende scoort. Ik zou mij er dus niet te blind op staren als ik jou was.Volgens mij moeten ze minimaal een half jaar onderwijs gevolgd hebben voordat ze mee mogen doen aan de Citotoets.
Mijn dochtertje van 4 jaar zat net een maand op school toen ze in januari ook mee mocht doen aan de Cito. Volgens mij is cito vanaf groep 1 dus heel normaal. Ze scoorde twee keer boven gemiddeld. Mijn oudste dochter scoort nooit hoog bij een Cito. Een C score is eerder regel dan uitzondering. Terwijl ze op haar rapport niet onder een voldoende scoort. Ik zou mij er dus niet te blind op staren als ik jou was.Volgens mij moeten ze minimaal een half jaar onderwijs gevolgd hebben voordat ze mee mogen doen aan de Citotoets.
vrijdag 22 juni 2012 om 22:24
Cito werkt inmiddels met een ander systeem, de meeste basisscholen hebben dit al over genomen, nummers 1 tm 5
Als je dan een 3 scoort is het ook echt gemiddeld en een 4 matig een 5 onvoldoende, een 1 en een 2 liggen dan weer boven het gemiddelde.
Google er anders eens op.
En woordenschat is een stomme ouderwetse toets die heel nodig aangepast moet worden.
Als je dan een 3 scoort is het ook echt gemiddeld en een 4 matig een 5 onvoldoende, een 1 en een 2 liggen dan weer boven het gemiddelde.
Google er anders eens op.
En woordenschat is een stomme ouderwetse toets die heel nodig aangepast moet worden.
vrijdag 22 juni 2012 om 22:33
zaterdag 23 juni 2012 om 08:34
quote:kikkie1 schreef op zaterdag 23 juni 2012 07:33 Ik denk niet dat mijn zoon een einstein is hoor. Zoals al geschreven ik ben tevreden met gemiddeld. Ik vond het alleen gek dat de juf daar nu al uit opmaakt dat gemiddeld in groep drie betekend dat hij in de bovenbouw moeite gaat krijgen.Ik bedoel jou niet specifiek, hoor... Op onze school looen dat soort mieders rond...Misschien een gerustelling; mijn broer zou volgens de school een Mavo-leerling zijn, maar is cum laude geslaagd voor Wiskunde aan de universiteit. Kinderen zijn in ontwikkeling is mijn boodschap. Als ze er zelf maar gelukkig van worden en niet bezwijken onder de druk van buitenaf...
zaterdag 23 juni 2012 om 09:30
Kikkie, even voor de algemene beeldvorming:
Alle citoresultaten vormen samen een grafiek. Als jouw zoon in de loop van de basisschool meer toetsen krijgt, dan zal je op de grafiek een stijgende lijn te zien krijgen. Het is dan net als bij de groeicurve van het consultatiebureau.
In groep 5 heb je genoeg meetpunten verzameld om een voorzichtige voorspelling te kunnen doen voor de hogere groepen.
In groep 3 zijn er nog maar twee meetpunten geweest, aan de hand daarvan kan je nog niks afleiden voor de bovenbouw. Je kan wel een dalende lijn zien: wat betekent dat jouw kind niet de vorderingen heeft gemaakt die verwacht werden.
Rustig afwachten dus!
Alle citoresultaten vormen samen een grafiek. Als jouw zoon in de loop van de basisschool meer toetsen krijgt, dan zal je op de grafiek een stijgende lijn te zien krijgen. Het is dan net als bij de groeicurve van het consultatiebureau.
In groep 5 heb je genoeg meetpunten verzameld om een voorzichtige voorspelling te kunnen doen voor de hogere groepen.
In groep 3 zijn er nog maar twee meetpunten geweest, aan de hand daarvan kan je nog niks afleiden voor de bovenbouw. Je kan wel een dalende lijn zien: wat betekent dat jouw kind niet de vorderingen heeft gemaakt die verwacht werden.
Rustig afwachten dus!