Goed rapport- slechte cito score

16-03-2012 22:25 75 berichten
Hallo,

Onlangs hebben wij het rapport van zoon (groep 3) in mogen zien en vonden een groot contrast tussen zijn citoscore; lezen en rekenen een lage C score en de rapport cijfers met allemaal 'goed' en 1x 'ruim voldoende' bij werkverzorging.

Wij moeten het 10 min. gesprek afwachten maar kan dit niet rijmen.

Je zou toch zeggen dat de citoscore toch dicht bij zijn rapportcijfers staat of niet?
Natuurlijk kan daar een verschil in zitten. Een rapportcijfer zegt veel meer. Een cito is maar een moment opname.

Daarbij is een c toch gewoon gemiddeld? Niet slecht?
Alle reacties Link kopieren
C is dacht ik gemiddeld, dat is dan toch niet slecht? Daarnaast kan je kind misschien de cito niet goed begrepen hebben, dat daar het verschil vandaan komt.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:Suze02 schreef op 16 maart 2012 @ 22:35:

Natuurlijk kan daar een verschil in zitten. Een rapportcijfer zegt veel meer. Een cito is maar een moment opname.

Daarbij is een c toch gewoon gemiddeld? Niet slecht?Een C is ondergemiddeld.
Een vraag van een onwetende: hebben kinderen tegenwoordig al citotoetsen in groep 3?
Een c is gemiddeld. Een zes zeg maar. En een Cito is een moment opname. Ik zou me er niet zo druk over maken.
Ja vanaf januari groep drie

Overigens ook al in groep 1 en 2 hoor en dat zijn kleutertoetsen.

Momenteel zijn ze zelfs bezig met peutertoetsen of ze zijn er al.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:VotesforLeo schreef op 16 maart 2012 @ 22:38:

Een vraag van een onwetende: hebben kinderen tegenwoordig al citotoetsen in groep 3?Al in groep 1 bij ons op school.
Jeetje, wat vroeg voor die kleintjes!
Cito C is hier direct handelingsplan.. dan zit je nl. net onder gemiddeld.. Ik zou gewoon even het gesprek afwachten.. het is maar een moment opname..
Ik snap inderdaad ook niets van dat cito gedoe.

In mijn tijd vroegah hadden we dat niet...

In groep 2 heeft hij allemaal A's en B's gehad en nu in groep 3 dus een lage C score voor rekenen en lezen.

Laag omdat het net geen D is...

Maar de rapportcijfers zijn dus wel heel goed en bij ons vorig 10 min. gesprek was de leerkracht heel enthousiast.

Vandaar mijn verbazing.

Om eerlijk te zijn schok ik me ook een hoedje.

Toen ik na het puntaantal mocht kijken zag ik dat de rest van de klas allemaal A's en B's had gescoort.

Vandaar de onzekerheid...
Een Citotoets is een moment-opname, wie weet zat jouw zoon net die dag niet lekker in zijn vel/was moe/noem iets.

De scores zijn al volgt:

A-score goed tot zeer goed: de 25% hoogst scorende leerlingen

B-score voldoende tot goed: de 25% net boven het landelijk gemiddelde scorende leerlingen

C-score matig tot voldoende: de 25% net onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen

D-score zwak tot matig: de 15% ruim onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen

E-score zeer zwak tot zwak: de 10% laagst scorende leerlingen

Een C is matig tót voldoende, het is dus geen voldoende... Maar goed, dat zal de leerkracht vast wel toelichten.
quote:poldervrouw schreef op 16 maart 2012 @ 22:50:

Cito C is hier direct handelingsplan.. dan zit je nl. net onder gemiddeld.. Ik zou gewoon even het gesprek afwachten.. het is maar een moment opname..

Per definitie scoort de helft toch ondergemiddeld?

Dan is er dus bij de helft van de kinderen een handelingsplan nodig?

Of bedoel je met handelingsplan:

Er wordt voor dit kind wat extra aandacht besteed aan de punten waar C op wordt gescoord, en voor de punten waar een A op wordt gescoord wordt naar behoefte wat extra uitdaging aangeboden?

Maar uiteindelijk zal je toch altijd houden dan ongeveer de helft ondergemiddeld scoort. Dat is toch een soort wiskundige wetmatigheid?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
O ja, mijn dochter zit ook in groep 3. Zij scoorde een A en een B, terwijl haar rapport gemiddeld en bovengemiddeld aangaf. Niet bovengemiddeld tot ver bovengemiddeld, zoals op basis van de Cito score wel zou kunnen.

Maar ik snap dat je van een lage C wel je wenkbrauwen ophaalt, zeker als je het niet verwacht.
Broedkippetje, dat denk ik niet.

Als je een klas van 25 kinderen hebt dan scoort toch niet de helft onder gemiddeld? Ik geloof dat bij dochter in de klas zo'n 80% een A A B B C score had, pas bij C C D D E E wordt een handelingsplan opgesteld. Je moet dus minimaal B C hebben zonder plan, vanaf C C krijg je een plan.

Ongeveer 20% scoorde een C C of lager. Dus veel minder dan de helft...
Je kunt op verschillende manieren naar toetsen kijken. Je kunt ze gebruiken als beoordeling maar ook als signalering. Daarnaast kan een toets nooit alleen gebruikt worden naar mijn idee als beoordeling. Een toets laat niet zien hoe snel een kind nieuwe stof snapt, hoe snel ze automatiseren enz. Ik kan me voorstellen dat je zoon in de rekenles een ander (positiever) beeld laat zien dan bij de toets. Dan vind ik het alleen maar goed dat de leerkracht hem niet alleen beoordeelt op de Cito-toets.

Overigens vind ik het wel vreemd dat jullie de Cito-toetsen zien zonder toelichting. Bij ons zijn die voornamelijk voor intern gebruik, niet om zo zonder uitleg aan ouders mee te geven.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Ja, ik baal ervan. Van de leerkracht kreeg ik altijd de indruk dat hij het heel goed doet.

Wij offenen wel thuis met rekenen zoals elke dag een paar rekensommen maken en hier wordt veel gelezen, maar verder doen we eigenlijk niets.

Had ik dat maar geweten dan had ik zoon wat beter op die toets kunnen voorbereiden, want heb begrepen dat die score hem toch wel zal achtervolgen zijn gehele schoolloopbaan.
Akakia, dat vond ik dus ook heel raar.

Ik vroeg tijdens de kijkavond wat zijn score/puntaantal was en samen bekeken wij de uitslag van de hele klas.

Meteen had ik achter me ook een horde moeders over de schouders aan het meekijken.

Wat ik niet prettig vond, vind het toch een stuk privacy.

Ik hoef niet te weten wie wat gescoort heeft...
quote:Selma.Duim schreef op 16 maart 2012 @ 23:05:

Als je een klas van 25 kinderen hebt dan scoort toch niet de helft onder gemiddeld? Ik geloof dat bij dochter in de klas zo'n 80% een A A B B C score had, pas bij C C D D E E wordt een handelingsplan opgesteld. Je moet dus minimaal B C hebben zonder plan, vanaf C C krijg je een plan.

Ongeveer 20% scoorde een C C of lager. Dus veel minder dan de helft...

Volgens bovengenoemde uitleg van de scores wel.

A = de 25 % hoogte scores

B = de 25% net boven gemiddeld

C = 25 % net onder gemiddeld

D= 15% duidelijk ondergemiddels

E = 10% laagste scores

Opmerkelijk genoeg is er geen categorie 'precies gemiddeld'.

Dus landelijk gezien zou de helft van de scores A of B moeten zijn, en de andere helft C/D/E.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat hierin per school en regio verschillen zijn. En dat als er in een klas/school grotendeels bovengemiddeld wordt gescoord (A/B), dat de aandacht qua handelingsplannen dan uitgaat naar de minderheid met C/D/E scores.

Maar dan zouden er dus ook scholen moeten zijn waar de meerderheid C/D/E scoort.

Anders klopt het landelijke gemiddelde niet.
Waarom volgt die éne score hem de rest van zijn schoolloopbaan? Wat heb je begrepen? En van wie?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zou het zeker bespreken met de leerkracht en vragen om het verschil tussen het beeld dat geschetst wordt en de Cito-score te verklaren.

Een kind leert niet lineair, maar met sprongen. Nu een C betekent niet dat hij altijd een C haalt. En hij zit in groep 3, heeft nog ruim 4 jaar te gaan op de basisschool. Die C achtervolgt hem (als het goed is) echt niet!
Wat is dan een CC score of een BC score?

(Vanwaar de 'dubbele' letters?)
Scores van andere leerlingen laten zien vind ik erg onbeschoft. Dat kan écht niet! Ik zou daar ook zeker wat van zeggen! Laten ze voor dit soort gevallen gewoon een leerlingrapport uitdraaien van het cito-leerlingvolgsysteem.
quote:Selma.Duim schreef op 16 maart 2012 @ 23:05:

Ongeveer 20% scoorde een C C of lager. Dus veel minder dan de helft...Klopt, ongeveer deze score's kon ik ook in de tabel van de klas inzien.
Wij kregen ook de Cito score zonder uitleg. De uitleg krijgen we in een 10-minuten gesprek.

Mijn dochter is nog jong, ik was heel benieuwd hoe ze het zou doen in groep 3 maar blijkbaar gaat het erg goed. Fijn dus.

Ik ben wel heel benieuwd naar de toelichting van de Cito.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven