Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 23 maart 2012 @ 12:11:

Mmm.. heb wel inspiratie gekregen van die filmpjes. Met dat dubbelwandige carbonaat in een frame kan ik natuurlijk ook een mooie muurkas-op-maat maken!

ga je klussen? :D Enne, das goed spul hoor, wel 40% beter dan glas! ;) Tenminste, zat zei de meneer in het filmpje dan

Ik ben trouwens erg ongeduldig merk ik. Ik kan mijn plantjes werkelijk wel de grond uit kijken. Ik zit elke dag te kijken of ik al iets zie buiten en elke dag stelt het me weer teleur ;) Vandaag werk ik thuis, omdat er timmermannen kwamen, dus kon ik buiten eens in het licht zien, maar nee hoor, geen groene puntjes!

Ik denk overigens dat ik de rest van mijn werkdag vanavond ofzo afmaak en gewoon ff een paar uurtjes die zon ga pakken.
Ongeduldig, dat herken ik!! Is tuinieren daarom een zeer goede of zeer ongeschikte hobby voor mij? (Mevrouwtje Nu, nu, nu!) Ik ben er nog niet uit...
Hahaha ik vrees dat ik ga klussen ja

Ik ben ook ongeduldig. Enige goeie tip daarbij: flink wat radijs, bonen en andere makkelijke snelkiemers zaaien, dan valt er veel te zien
Computer says nooooo
Radijsjes hou ik niet van, maar gelukkig kiemt de rucola snel. Nog wel een paar weekjes tot ik kan oogsten denk ik.

@Summer: hoe beslis ik welke tomatenstekjes sterk zijn en welke moeten sneuvelen?
Nou als je goed zaad had kan het ook maar zo zijn dat je een mazzelaarster bent met goede plantjes en zou ik ze lekker allemaal houden.

Welk stadoum zitten ze? Meestal zie je het vanzelf, als er 1 erg achter blijft oid.
Computer says nooooo
Ik heb ze van de zaaipotjes overgepot naar met zn allen in een normaal potje. Ze hebben net hun 3e en 4e blaadje gekregen. Het zijn er 11, maar ik kan niet 11 volgroeide tomatenplanten herbergen en ik wil ook mijn dierbare zaailingetjes om zeep helpen!

Misschien wil iedereen in mijn schoonfamilie wel een tomatenplant...
Haha, ik had gisteren mn moeder aan de telefoon en die heb ik ook al verteld dat ze ruimte moet maken voor een hele berg planten :D Ik kon het ook al niet over mn hart verkrijgen om ze zomaar weg te gooien nadat ik ze eerst zo mooi had laten ontkiemen. En een vriendin wil vast wel een tomatenplantje ook (met een courgette zal ze niet zo blij zijn qua formaat) en mss moet ik maar eens heel spontaan bij mn broertjes op bezoek met een bio-cadeautje :D

Ik vind ze trouwens wel iel hoor. Hebben jullie dat ook en is het normaal of doe ik iets niet goed? De tomaat is heel iel en vooral de kropsla gaat al zo'n beetje neer van een druppeltje nevel. De courgette is als enige een dikke hier, maar goed, die moet dan ook heel groot worden natuurlijk.
quote:zazu_ schreef op 23 maart 2012 @ 19:45:

Ik vind ze trouwens wel iel hoor. Hebben jullie dat ook en is het normaal of doe ik iets niet goed? De tomaat is heel iel en vooral de kropsla gaat al zo'n beetje neer van een druppeltje nevel. De courgette is als enige een dikke hier, maar goed, die moet dan ook heel groot worden natuurlijk.

same here

En hoe zien jullie zaailingen van bosui eruit? Bij mij ontstaat er vooral een enorm lange stengel, die vervolgens weer omvalt:(
Bij mij komen ze allemaal 'geknakt' op, zonder uitzondering, dus ik dacht dat dat zo hoorde :D Zelfs bij de eerste millimeter die je ziet, is hij al dubbel zeg maar. Ook zo'n voorbeeld van een ontzettend dun sprietje, alleen dan iets donkerder.
Oh kijk, ik heb een foto gevonden. Deze zijn ook allemaal in die omgekeerde V zeg maar, wat ik ook bedoelde.

Alleen lijken mijne dan wel weer veel dunner dan de zijne

http://www.basvanderstarre.nl/albums/vo ... men_op.jpg
Ik breek even in:

Mijn bosuitjes zijn ook zo dun. Weet iemand wanneer ze uit het binnenkasje moeten en in een potje verder uitharden?
Leuk onderwerp

Na jaren alleen een balkon te hebben gehad, nu een huisje mét achtertuin.

Het gras is gezaaid, we hebben wat boompjes geplant en nu maar wachten tot het allemaal gaat groeien.

De moestuin komt er ook: ik heb nu tomaatjes, worteltjes en munt in een kasje binnen die later naar buiten gaan verhuizen als het wat langer warm is geweest.
Donderdag heb ik mijn cherrytomaatjes en gewone tomatenplanten in grotere potjes gedaan. Lekker verse grond, scheutje groentenvoeding erbij. De gewone tomaten zijn een beetje ielig. Ze zijn lang maar heb ze al wel aan grote sateprikkers vast gemaakt, anders kukelden ze om. Mijn cherrytomatenplantjes zijn stevig maar wat kleiner nog. Ze doen het verder goed. De paprikaplantjes zijn druk aan het ontkiemen, dus daar ben ik heel hoopvol over. Heb van alles idd véél te véél, maar heb een hoop collega's en wat familie die me waarschijnlijk wel van iets af willen helpen. Als ik er zelf maar minimaal één overhoud ben ik heel te vreden.

Geniet van het weer en de ontluikende moestuin!
Kanijneke, tomatenplanten mag/moet je dieper verspenen dan ze eerst stonden, zo'n centimeter onder de eerste blaadjes. Zo staan ze steviger- ze maken worteltjes bij op het sleetje. Vallen ze dan nog om?
Computer says nooooo
Ik heb vandaag mijn tomaten gezaaid, ik heb 5 zaden gezaaid in aparte bakjes en ze staan nu in mijn mini-kasje op de vensterbank te broeien.

Verder had ik gisteren aardbeienplantjes gekocht dus die staan in mijn draaibak van de Action. Ik heb drie van die bakken, in de onderste twee staan 6 aardbeienplantjes en bovenin heb ik rucola gezaaid. Ik heb even een plaatje zodat je ziet wat ik bedoel:

draaibakken

Verder heb ik geen zaadjes kunnen vinden voor minikomkommers bij de intratuin, dus die moet ik van de week ergens anders kopen.

Ook nog riddersporen gezaaid voor in het kasje, maar dat is natuurlijk geen moestuinplant.

Vraagje; Ik heb zo'n kasje voor in de vensterbank met luchtgaten die ik open en dicht kan zetten. Daar heb ik nu mijn potjes met zaden in staan. Hoeveel water hebben die nodig en wanneer moet je die tochtgaten openzetten?
Ja leuk zijn die draaibakken, zeker voor aardbeien!

Bij mij geen grote vorderingen. Mijn wortel laat zich nog steeds niet zien, dat is wel een beetje teleurstellend.
quote:zazu_ schreef op 24 maart 2012 @ 00:00:

Oh kijk, ik heb een foto gevonden. Deze zijn ook allemaal in die omgekeerde V zeg maar, wat ik ook bedoelde.

Alleen lijken mijne dan wel weer veel dunner dan de zijne

http://www.basvanderstarre.nl/albums/vo ... n_op.jpgZo was mijne ook, zo mooi dubbelgevouwen, maar de uiteindes klappen omhoog ofzo, zodat ze rechtop staan. Nouja, ik wacht het wel af. De kat had de rucola omgegooid, dus ik had nieuwe gezaaid en uit baldadigheid geen zin om netjes een paar zaadjes te zaaien, dus nu heb ik een zee van opkomende rucolaplantjes(A)
Ik heb mijn rucola ook niet netjes gezaaid. Gewoon wat boven die bak gestrooid, ik zie wel wat er gaat gebeuren en als het te dicht op elkaar is doe ik het de volgende keer anders.
Gisteren zag ik bij de Lidl wat fruitstruikjes voor 3 of 4 euro. Ik heb zelf een frambozenstruikje gekocht. Ben heel benieuwd of het wat gaat worden.

Er stonden ook nog wat appel- en perenboompjes.

Maar ik weet niet of ze in elk filiaal staan.

Volgende week flexibele multi manden voor 2,59. Ook heel fijn om wat in te poten, ik heb ze nog van verleden jaar.

http://www.action.nl/weekaanbiedingen
Echt een handig en leuk topic dit!

Ik ga morgen zo'n bak met vakverdeling kopen bij de Intratuin, daar zijn ze in de aanbieding!

Ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken, leuk!!!
Bij de Gamma hadden zo ook bergen fruitstruiken voor 2.99. Maar het ging ook superhard. Woensdag stonden alle rekken nog vol, nu nog maar een enkele over hier. Ik heb zowaar niks meegenomen, want ik heb echt geen centimeter meer over. Maar dat kostte best wat zelfbeheersing.

Wel met 175 kilo zand en cementzand gesjouwd en gele baksteen, dus de krachttraining weer gehad.

Er zit weer vordering in de groenten! Ik zag allemaal opkomende peulen in de tuin! Wel zo klein dat ik er van die witte vuilniszakafsluitdingen bij heb geprikt, zodat ik er niet op ga staan. Ik moet daar in de buurt nl. nog wat verven.
175 kilo! Indrukwekkend!

Mijn moeder en ik doen ruilhandel; zij tomatenplanten van mij, ik frambozenstekjes van haar. Mooi, want ik heb bijgehouden wat ik aan geld heb uitgegeven aan mijn balkon tot nu toe, en al die losse euro's tellen toch hard op!
ja he, is best wel duur als je start. Maar goed, vergeleken met sommige andere hobby's dan weer erg goedkoop en wie weet levert het in de zomer nog wat op Ik heb mij alleen al mentaal voorbereid op bijna geen opbrengt de eerste keer, kan het alleen maar meevallen ;)

En er zaten bakken en potten enzo bij, die de volgende keer natuurlijk niet meer gekocht hoeven te worden.
Buiten komen nu de peultjes op, nog geen boontjes en bosui gezien. Binnen doen de paprika en aubergine nog niks, maar dat zijn vlgs mij langzame kiemers.

Éen vd komkommers is wel opgekomen, de andere niet, dus dat is nog afwachten.
Hoi janna, paprika en aubergine zijn inderdaad erg langzaam, kan wel 3 weken duren. Let er ook op dat ze voldoende warm staan!
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven