kat met verlamde slokdarm

27-03-2012 16:08 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Dit wordt mijn eerste topic en ik hoop dat jullie me misschien wel kunnen helpen.

We komen net terug van het dierenziekenhuis waar we hebben gehoord dat onze poes een verlamde slokdarm heeft. Dit betekend dat haar eten 'stil' blijft staan in haar slokdarm en als ze voorover bukt dat het dan naar voren glijdt terug haar bekje in.

De arts raadde ons aan om haar haar eten verhoogd te geven (oftewel op hoofdhoogte) zodat ze niet hoeft te bukken en haar eten automatisch naar haar maag loopt.

Uiteraard kan ik haar bakje op een verhoging zetten, maar ik hoop eigenlijk op een leuk bakje op pootjes , weet iemand misschien waar ik die krijgen kan, ik kan ze zo snel nergens vinden.

Ook hoopte ik dat iemand misschien ervaring had met deze aandoening en dingen weet die haar kunnen helpen. (ze is nu zo zielig aan het piepen en hijgen steeds)
De arts vindt niet dat je kat onnodig aan het lijden is, als je zegt dat zielig piept en continue hijgt?
Geen ervaring. Ik ga even googlen, ik heb laatst zoiets gezien bij Diebo (Nieuwegein).
Ach, wat naar, sterkte! Geen ervaring mee verder.

Hoe raakt de slokdarm eigenlijk verlamd?
@Bammetjebam

Nee, ze is namelijk wel heel levendig en vrolijk en ze wilt ook graag eten dus als ze het binnen krijgt met zo'n verhoogd bakje kan ze nog wat jaartjes mee. Wel moeten we uitkijken voor longontsteking want er is een grotere kans dat haar eten in haar longen terecht komt. Zodra ze onnodig lijdt wordt het uiteraard een ander verhaal.

@Caro

Nieuwegein is nog best in de buurt dus langsrijden zou altijd nog kunnen
En je laat t arme dier gewoon lijden?
Deze
@hekje

Ja, dat weten ze dus niet, kan een onderliggende ziekte zijn of een ontsteking die ze onopgemerkt gehad heeft. Het kan zelfs aangeboren zijn, maar nu pas duidelijk geworden voor ons. Ik wil in ieder geval alleen maar dat ze er minder (liefst geen) last van heeft.
Het is voor alle dieren beter om min of meer op ooghoogte te eten, probeer zelf maar eens te eten als je plat op je buik in bed ligt, daar word je ook niet vrolijk van, zelfs als je geen verlamde slokdarm hebt.
verba volant, scripta manent.
quote:hiesje schreef op 27 maart 2012 @ 16:16:

@Caro

Nieuwegein is nog best in de buurt dus langsrijden zou altijd nog kunnenHet is wel al eventjes geleden dat ik daar kwam, dus ik weet niet zeker of ze het nog hebben. Maar ze hebben vaak wel veel keus (wel vaak wat duur).
Ooh mooi, ik vraag me alleen af of het hoog genoeg is, maar ik vind het wel een leuk bakje.
Bammetjebam en Jansenenjansen: Willen jullie nu echt zeggen "Maak dat beest maar af."?
@Caro

Bestellen is ook geen punt hoor. En duur zeker niet, als ze er blij van wordt (en ik ook een beetje)
Het is nog beter om na het eten de kop van de kat even omhoog te houden. In zithouding naar het plafond kijken zeg maar. Dan is de slokdarm het meest gestrekt en heb je ook het meeste profijt van de zwaartekracht.

Is trouwens een hele lastige aandoening, dus ik hoop echt voor je dat het allemaal gaat lukken
@truffelmaffia

Gelukkig kan ik prima zelf beslissen of dat nodig is in overleg met de arts en staat ze onder controle (net als mijn andere katje die ook een gebruiksaanwijzing heeft). Zolang ze zelf nog vrolijk is en ze nog levendig blijft en eet is er voor mij en de arts geen reden om haar 'zomaar' af te maken.
quote:hiesje schreef op 27 maart 2012 @ 16:22:

@truffelmaffia

Gelukkig kan ik prima zelf beslissen of dat nodig is in overleg met de arts en staat ze onder controle (net als mijn andere katje die ook een gebruiksaanwijzing heeft). Zolang ze zelf nog vrolijk is en ze nog levendig blijft en eet is er voor mij en de arts geen reden om haar 'zomaar' af te maken. Gelukkig maar, heel fijn!
@kittepit

Ja dat las ik ook. Ik dacht; alle beetjes helpen, dus bakje omhoog en dan kunnen we ook haar helpen met haar omhoog houden (daar was ik zelfs bij toeval al achter gekomen)

Onze andere kat heeft epileptische aanvallen en moet dagelijks medicijnen krijgen op een vast tijdstip, dus dit kan er ook nog wel bij.
iemand nog een bakjesidee?
Heb je dan raskatten?
nee hoor, gewoon twee HTK'tjes (huis-, tuin- en keukenkatten) Ik heb ze een paar jaar geleden overgenomen van een (ex-)collega met een allergisch kind en zij vertelde al van de epileptische kater. Zij heeft alleen toen geen manier gevonden om hem te helpen.

Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om ze naar een asiel te laten gaan dus heb ze in huis genomen (mijn vriend zegt dat ik op zijn gemoed gespeeld heb, maar hij wil ook het beste voor dieren) en toevallig hebben we de één kunnen helpen en is nu de volgende aan de beurt met kwaaltjes.

Ze zijn ook al 12 en 13, dus niet meer de jongste.
anoniem_143083 wijzigde dit bericht op 27-03-2012 16:32
Reden: spelfout
% gewijzigd
Wat vervelend voor je kat Hiesje!

Ik denk dat je toch zelf een verhoging moet creëren met een bakje daarboven op. Dat kan je toch best stylish invullen lijkt me. Eerst een mooi bakje en daar je verhoging omheen knutselen?

Heeft je kat dan geen last met water drinken? Dan zou je de Catmate drinkfontein kunnen proberen; die heeft verschillende hoogtes; http://www.zooplus.nl/sho ... /kattendrenkplaats/145972
Ja een verhoging is ook geen probleem hoor, het bakje komt nu op een oud manderijnenkistje te staan tot ik iets meer permanents heb. En knutselen kan uiteraard ook als ik niks geschikts vind.

Water drinken is ook wel een probleem ja, dus het zouden dan ook twee verhoogde bakjes worden, maar jou idee is ook heel geschikt vooral omdat ze wel van stromend water houdt. Dankjewel
ik heb deze gevonden online en denk dat ik er iets omheen ga bouwen;

hangend bakje

Dan kan ik het echt op haar hoogte hangen, onze andere kat is iets groter maar die hengeld toch al zijn eten eruit.
wat naar...ervaring mee... met de tip om etenbak omhoog te doen...vanwege een diagnose...hoe heeft arts dat geconstateerd trouwens?

in ons geval moesten we oppassen dat dier niet stikte..(! bij eten) en mocht ook niet snel drinken....kon in longen terechtkomen geloof ik...

bleek dat dier toch niet dat probleem had maar iets anders en hebben moeten laten inslapen

sorry

goed te lezen je kat levendig is veel succes en hoop op andere afloop voor jullie
Via een röntgenfoto is er lucht in de slokdarm te zien, terwijl die gesloten moet zijn als er geen eten doorheen gaat. En er is ook veel lucht zichtbaar in de maag. Ik hoop inderdaad dat ze nog wat fijne jaartjes mag hebben en dat het geen aflopende zaak is en sorry dat het bij jullie zo vervelend is afgelopen Jopje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven