Cola light en Spa cactus

31-03-2012 10:30 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe het zit met Cola light? Ik dacht vroeger altijd dat daar geen calorieën in zaten, maar ik heb ook gehoord dat er andere stoffen in zitten waardoor Cola light nog ongezonder zou zijn dan normale Cola.

Bovendien hoor ik wel eens dat zelfs voor het afvallen Cola light niet beter zou zijn dan gewone Cola, omdat er toch zoetstoffen inzitten die op de een of andere manier uiteindelijk toch ervoor zorgen dat je aankomt. Weet iemand hier meer over?

En ook wil ik graag weten of alle frisdranken even erg zijn. Spa heeft b.v. een aantal frisdranken (spa appel en spa cactus o.a.) die weliswaar calorieen en suiker bevatten, maar volgens mij veel minder dan Cola. Klopt dat of zit er hier ook een adder onder het gras?
Ik heb dat ook wel eens gehoord hoor Martin. Dat je lijf op een gegeven moment "ingesteld" wordt naar al die zoetstoffen, en dat je er uiteindelijk toch dik van wordt omdat het niet als nepsuiker "herkend" wordt, of zoiets. Heeft met stofwisseling te maken, dus het komt uit een andere hoek dan calorieën tellen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:martin81 schreef op 31 maart 2012 @ 10:36:

[...]

En wat zijn precies de gezondheidsgevolgen van aspartaam?

Wil je de wetenschappelijk onderbouwde en door de WHO erkende versie, de aluminiumhoedjes versie of de steeds hardnekkiger wordende spookverhalen versie?

www.aspartaam.nl is 'n site waar heel veel verhalen en informatie te vinden is, het waarheidsgehalte van e.e.a. is discutabel in mijn ogen.

Zelf heb ik 'n ernstige aspartaamintolerantie: ik krijg er epilepsieaanvallen van. Sinds 'n paar jaar wordt aspartaam ook afgeraden aan epileptici. Ook het Voedingscentrum hier in NL heeft z'n beleid aangepast de laatste jaren (van "niets aan de hand" naar "voorzichtigheid is geboden, let op hoeveel je binnen krijgt en epileptici kunnen 't beter vermijden".

Het verhaal dat op mij de meeste indruk heeft gemaakt maar waarbij ik toch nog altijd twijfel aan het waarheidsgehalte, is dat van het Gulfsyndrome. VS soldaten die in Golfoorlog I gevochten hebben, kampen jaren na dato nog met onverklaarbare medische klachten. Theorie is nu dat dat komt door de aspartaam die in de door Pepsi en Coca Cola gesponsorde frisdranken zat. Die frisdranken werden per container aangevoerd en stonden in de zon te bakken. Boven 60 graden celcius valt aspartaam uiteen in 'n aantal giftige stoffen, en dat zou dus het Gulfsyndrome veroorzaakt hebben.

Overigens is aspartaam ooit ontwikkeld als mierenverdelger. Pas later is het voor menselijke consumptie "geschikt" bevonden.
quote:martin81 schreef op 31 maart 2012 @ 10:38:

Ik bedoel: onder de frisdranken.Spa rood.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:martin81 schreef op 31 maart 2012 @ 10:36:

[...]

Ik wil kijken wat ik het beste kan drinken vanuit gezondheids/ en gewichtsoverwegingen.

Zeg Einstein, als je het gewoon met mate of op een normale manier doet, kan je ook gewoon cola en spa cactus drinken.

Waarom vergeten mensen het begrip 'normaal' en waarom willen zoveel iets in overvloed kunnen doen? Ik irriteer me hier echt aan.
quote:galadriel schreef op 31 maart 2012 @ 10:42:

Een redelijk alternatief is: roosvicee 50/50.'t komt allemaal goed schatje.
Hou je van ijsthee? Daar zijn varianten van zonder suiker en zonder aspartaam.
quote:Caro_22 schreef op 31 maart 2012 @ 10:58:

Hou je van ijsthee? Daar zijn varianten van zonder suiker en zonder aspartaam.Welke?
quote:very__cherry schreef op 31 maart 2012 @ 10:43:

Ik heb dat ook wel eens gehoord hoor Martin. Dat je lijf op een gegeven moment "ingesteld" wordt naar al die zoetstoffen, en dat je er uiteindelijk toch dik van wordt omdat het niet als nepsuiker "herkend" wordt, of zoiets. Heeft met stofwisseling te maken, dus het komt uit een andere hoek dan calorieën tellen.

Thanks.

Ik begrijp werkelijk waar de agressieve reacties niet. Is dit nou echt een abnormaal topic???? Ik stel toch gewoon een doodnormale vraag?

Heeft iemand wel eens die spa cactus bestudeerd? Die vind ik namelijk best wel lekker. Is dat veel minder slecht dan cola of zelfde categorie?
quote:martin81 schreef op 31 maart 2012 @ 11:03:

[...]

Heeft iemand wel eens die spa cactus bestudeerd? Die vind ik namelijk best wel lekker. Is dat veel minder slecht dan cola of zelfde categorie?

Koop een fles cola.

Koop een fles spa cactus.

Lees de etiketten.

Zoek de verschillen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:redband schreef op 31 maart 2012 @ 10:57:

[...]

't komt allemaal goed schatje.
quote:martin81 schreef op 31 maart 2012 @ 10:37:

[...]

Ja, maar ik hoor altijd dat die etiketten heel verwarrend en misleidend zijn en voor de leek eigenlijk niet goed te duiden.

Je kunt een boekje (ben de titel even kwijt, sorry) o.a bij bol.com bestellen over E-nummers. Hierin wordt redelijk uitgereid ingegaan op aspartaam en afgeleide daarvan en de gezondheidsrisico's.

Aspartaam kan onder verschillende namen op de ingredientenlijst staan, net zoals bijv. de beruchte E621.

Objectief kan ik het boekje niet noemen maar het is altijd interessant om te lezen. Heb er zelf een kaartje met E-nummers bij, erg handig met boodschappen doen.

[...]

Ik begrijp werkelijk waar de agressieve reacties niet. Is dit nou echt een abnormaal topic???? Ik stel toch gewoon een doodnormale vraag?

Ik vind het geen raar topic, maar het heeft wel een hoog google gehalte. En omdat jij het bent (sorry) vraag ik me dan wel direct af wat je eigenlijk ter discussie wil stellen.

Ijsthee zonder suiker en aspartaam heeft Lipton (maar misschien ook nog anderen), die wordt gezoet met stevia las ik.
-
quote:blauwe_framboos schreef op 31 maart 2012 @ 11:11:

Martin, google eens op aspartaam zou ik zeggen. Of je er uiteindelijk dikker van zou worden doordat je je lichaam voor de gek houdt weet ik niet. Dit dus. Dit heb ik dus inderdaad ooit begrepen, van iemand die er verstand van heeft. Het staat dus los van calorieën tellen. Je houdt je lijf inderdaad voor dat de nepsuikers echte suikers zijn, en dan gaat je stofwisseling zich daaraan aanpassen (verbrandingstechnisch dus). Maar ik geloof ook dat je dan echt veel light moet drinken, niet absurd veel maar gewoon, veel en vaak.
quote:noesj schreef op 31 maart 2012 @ 11:08:

[...]

Je kunt een boekje (ben de titel even kwijt, sorry) o.a bij bol.com bestellen over E-nummers. Hierin wordt redelijk uitgereid ingegaan op aspartaam en afgeleide daarvan en de gezondheidsrisico's.

Aspartaam kan onder verschillende namen op de ingredientenlijst staan, net zoals bijv. de beruchte E621.

Objectief kan ik het boekje niet noemen maar het is altijd interessant om te lezen. Heb er zelf een kaartje met E-nummers bij, erg handig met boodschappen doen.Volgens mij bedoel je dit boekje Wat zit er in uw eten?

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Heb het zelf namelijk ook.
http://www.uitdaging.net/gezond/E-nummers.html
Spa rood met een beetje citroensap?

[...]

Thanks.

Het schijnt wel een trend te zijn he, dat Martin Gate.

Ik houd me er totaal niet mee bezig (dan heb je dus mazzel ), dus geen idee of het terecht is of niet.

Daar hoef je overigens niet op te antwoorden. Liever niet zelfs.

[...]

Thanks.

Die "agressieve " reacties komen wellicht omdat je toch een wat discutabele reputatie qua topics en bedoelingen hier hebt opgebouwd. Goed dat je probeert wat populairder te worden door een iets vriendelijkere houding.

Even OT.

"Lemon-cactus" van Spa & Fruit

Ingrediënten:

Koolzuurhoudend mineraalwater, Appelsap, Citroensap, Natuurlijk aroma, Citroenzuur (E330), Cyclaamzuur (E952), Acesulfaam-K (E950), Sacharine (E954), Trinatriumcitraat (E331), Vitamine C (E300), Sorbinezuur (E200), Benzoëzuur (E210)

Mogelijke sporen:

Geen

Deze ingrediëntenlijst is ouder dan 6 maanden en is ondertussen mogelijk veranderd.

Dit product bevat één of meerdere ingrediënten die zeker kunstmatige zoetstoffen bevatten en heel misschien potentieel kankerverwekkende stoffen bevatten.

Dit product bevat de volgende additieven:

conserveermiddelen (2x): E200, E210

voedingszuren (2x): E330, E331

antioxidanten (1x): E300

zoetstoffen (3x): E952, E950, E954

Maar je hebt in een ding gelijk, het is lekker
Als er de zoetstof stevia inzit is het okay. Komt van een plantje: mierzoet, geen calorieen en niet slecht voor je tanden.
quote:very__cherry schreef op 31 maart 2012 @ 11:35:

[...]

Het schijnt wel een trend te zijn he, dat Martin Gate.

Ik houd me er totaal niet mee bezig (dan heb je dus mazzel ), dus geen idee of het terecht is of niet.

Daar hoef je overigens niet op te antwoorden. Liever niet zelfs.

Hey, Kers. Lekker geslapen

Enne, Martin heeft inderdaad mazzel
quote:hekje schreef op 31 maart 2012 @ 11:36:

Als er de zoetstof stevia inzit is het okay. Komt van een plantje: mierzoet, geen calorieen en niet slecht voor je tanden.Dit wist ik niet Hekje. Ik gebruik ook best veel (misschien wel teveel) producten die light zijn. Ik zal er eens op letten of ik deze op de producten tegenkom.
Ik hou me niet bezig met Martingate,negeer zijn topics normaal kom hem verder nooit ergens tegen.

Maar idd hoog google gehalte deze vrage en hij heeft alles ergens gehoord,opgevangen en gelezen....dat irriteert me, zoek zelf eens wat op als het zo eenvoudig is.

De supermarkten staan er vol mee en de etiketten zijn in duidelijk Nederlands geschreven.

en dat ik een kater heb en sjacherijnig ben heeft er niets mee te maken.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 31 maart 2012 @ 11:40:

[...]

Dit wist ik niet Hekje. Ik gebruik ook best veel (misschien wel teveel) producten die light zijn. Ik zal er eens op letten of ik deze op de producten tegenkom.Ja, las er laatst iets over. Is pas eind 2011 goedgekeurd in de EU dus de producten met stevia druppelen nu langzaam de schappen in.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 31 maart 2012 @ 11:36:

[...]

Hey, Kers. Lekker geslapen Heej, mop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven